Turbo laukesi, muutama ihmettely

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
zepeteus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 06:33

Turbo laukesi, muutama ihmettely

Viesti Kirjoittaja zepeteus »

Vastustaa. Pohjoisen matkalla GT17 *) porsi todella komeasti, en ole aiemmin isompaa savupilveä liikenteessä nähnytkään kuin leffoissa. Ed. omistajan mukaan turbo oli vaihdettu 2 vuotta sitten ja alla vasta n. 8000 km, joista 4 tkm omaa hillittyä ajoa, eli eipä kauaa kestänyt sitten.

Nyt auto makaa pohjoisessa odottamassa vaihtoa josta pitäisi suoriutua (alle) yhdessä päivässä joku tuleva viikonloppu. Vanha turbo on jo irti, senkin kanssa selkatessa meni yli 3 tuntia joten uuden paikoilleen sovittelua silmälläpitäen samanlainen öljynpoltin olisi taatusti helpoin/nopein vaihtoehto. Jos edes niitä löytyisi jostain...viikossa ei saanut mistään päin maailmaa, ei uutta, ei vanhaa. Harmi, koska silloin olisi kuitenkin ollut vielä mahdollisuus vaihtaa samalla reissulla. Nyt täytyy matkustaa erikseen korjaamaan.

Mitsun turboja on kehuttu kestäviksi ja hintaerokaan ei välttämättä paha originaali GT17:ään verrattuna. Normaali käyttöauto joten missään virimielessä en turboa kuitenkaan etsi, ehkä normipaineille sitten kun ehtii. Mutta tähän liittyen kysymys. Vaikka onnistuisin hankkimaan sopivat putket/letkut/banjot sun muut ja jopa äheltämään Mitsun paikoilleen alle päivässä ilman mitään pajatyökaluja, softa tulisi silti olemaan perus matalapaineturbon. Softaukselle kun ei olisi aikaa eikä mahdollisuutta tuolla reissulla. Olen lukenut että Mitsu toimisi tuolleenkin, mutta onko sillä sitten turvallista ajaa pitempäänkin noin?

Itse turbon kesto sinällään ei pelota, vähemmällä se kai pääsee "aliviritettynä"? Mutta miten se sitten vaikuttaisi siihen mitä motissa muutoin tapahtuu ja sitä kautta välillisesti myös turbolle? Autossa oli vanha huohotusjärjestelmä jonka päivitin päivää ennen reissua. Setistä kuitenkin puuttui öljyloukulta t-haaraan palaavat letkut/takaisku ja läppäkotelolle menevän pikkuletkun takaisku oli myös rikki. Edellisellä öljynvaihtovälillä (4000 km) öljyä oli hävinnyt litra mutta auto ei savuttanut näkyvästi käynnistettäessä eikä ajettaessa. Itse matkallakin ehdin ajaa yli 500 km ilman mitään oireita kunnes yhdessä ohituksessa reippaammilla kierroksilla ensin nykäisi, sitten pöläytti savupilven taakse. Sama toistui toisessa ohituksessa, sen jälkeen en enää kiihdytellyt mutta moottorijarrutuksissa tuli siniharmaata vanaa hetken aikaa.

Öljypohjan putsaus siirtyi lomamuutosten takia ja enpä ihmettelisi vaikka sihti olisi aika tukossa. Pitkät öljynvaihtovälit, vanha huohotussysteemi ja ties millainen poljenta sen edellisenkin turbon on kaiketi kilauttanut, joten tuo riski on tottakai taustalla. Tässä vaiheessa tärkeintä olisi kuitenkin saada edes jokin hyrrä keulalle ja auto lähemmäs kotiparkkia.

*) Sen verran tarkennusta että alkuperäinen Garrettin GT17 tuo lauennut turbo ei varmaankaan ollut vaan joku kiinakopio. Turbiinikotelon kyljessä ei ole mitään merkintöjä, eikä muuallakaan paitsi tunnuslevyssä jossa kolme numerosarjaa. (Art 79700, 452204-0001, PO Nr 1108789.)
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Turbo laukesi, muutama ihmettely

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Ahtimesi näyttää olevan Bilteman kopio Garretista...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
zepeteus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 06:33

Re: Turbo laukesi, muutama ihmettely

Viesti Kirjoittaja zepeteus »

Hyvinkin mahdollista, jollei Bilteman kopio niin joku hyvin samannäköinen kuitenkin. Bilteman mallikuvissa numerokyltti hiukan erilainen ja kompressorin siivet eri mallia, mutta mätsäävätkö nekään aina tilattaessa saatavan hyrrän kanssa? :lol:

Se ihmetytti että vaikka akselilla on sivuttaisliikettä epätasaisesti pyörivän sentin verran halkaisijaltaan, pitkittäistä välystä on vain sen verran että liikkeen juuri ja juuri tuntee. Mutta kompressorin siipien kulmat ovat joka tapauksessa ottaneet hittiä ihan kivasti. Jo ensimmäisessä savuttavassa ohituksessa tuntui kuin jokin olisi hiukan ulvonut taustamelun alla, toisessa kiihdytyksessä vedot putosivat luokkaan vapari. Senpä jälkeen ei loppumatkalla tullutkaan kuin hissuteltua ja öljyntarkistuspysähdyksiä joka välissä.

Kuva
Viimeksi muokannut zepeteus, Ke Elo 24, 2016 17:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbo laukesi, muutama ihmettely

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ajoin useamman vuoden Mitsupäivitetyllä femmalla ilman softapäivitystä. Ei sitä mitenkään huomannut 2,3:n yhteydessä erilaiseksi. Sitten kun E85 yleistyi, päivitin softankin tehoiltaan Aeroa vastaavaksi biopoweriksi. Jos et halua stage 1:stä voit pyytää softaksi tehtaan 2,0 biopower -softan. Siinä ei ole viimeisiä heppoja ja vääntöjä otettu irti. Kulkee kuitenkin oikein upeasti sekin vaihtoehto.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
zepeteus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 06:33

Re: Turbo laukesi, muutama ihmettely

Viesti Kirjoittaja zepeteus »

Kiitos Mertmi, täytyy pitää nuo optiot mielessä. Yksi vähänajettu Mitsu näyttäisi nytkin olevan myyntipalstalla, mutta tässä vaiheessa pitää miettiä hintapolitiikkaa ja aikataulujakin tarkasti. Aiemman suunnitelman mukaan öljypohjan huuhtelun piti tulla syksymmällä, mutta nyt kun jo toinen turbo porsi, sekin täytynee yrittää tehdä tuolla vaihtoreissulla. Samalla voisi sitten myös tarkastaa kiertokankien ja runkolaakerit, mutta kaikki tuo päivässä ja aikaa ei juuri jää ylimääräiseen ihmettelyyn, varsinkaan kun em. toimia ei ole tullut aiemmin Saabiin tehtyä. Kiirehän saattaa tietty loppua jos siellä on jo alakerta tohjona.

Mitään (teho)viriä en uskaltaisi ennen kuin koko kone on tutkittu/huollettu, siihen on tästä hetkestä vielä määrittelemätön aika. E85:lle ei nykyisessä tilanteessa oikein mahdollisuutta. Tankkauksista tulisi joka kerta ylimääräinen 120 km:n lenkki, syö saavutettua hintaetua jonkin verran. Lisäksi ymmärtääkseni ainakin pa-pumppu ja letkuja saattaisi mennä uusintaan? Voisi kyllä olla harkittavissa sitten kun nykyinen setti hajoaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbo laukesi, muutama ihmettely

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se toimii Biopower-softasta huolimatta bensiinillä aivan mainiosti. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
zepeteus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 06:33

Re: Turbo laukesi, muutama ihmettely

Viesti Kirjoittaja zepeteus »

Taistelu jatkuu. Sain hankittua töistä pidennetyn viikonloppuvapaan remonttitouhuihin ja matkustin tehdasuusi GT17 kassissa pohjoiseen...I know, I know, GT17 mutta se sopi tämänhetkiseen tilanteeseen parhaiten. Ensi töiksi apurungon ja öljypohjan kimppuun jotta öljynkulun tai kulkemattomuuden mysteerit selviäisivät kenties paremmin. Muutaman tunnin patentointien ja vastoinkäymisten jälkeen nurmikolla makasikin sitten pahempaa odottaneelle yllättävän puhtaalta näyttävä öljypohja. Öljyä oli kyllä palanut kiinni kivasti mutta pohjalla ei ollut minkäänlaista paksua mämmisakkaa. Muutama kymmenen irrallista karstamurusta mutta asiantuntemattomiin silmiini ei mitään todella hälyttävää. Itse imusihdin alla ei myöskään ollut sitä tukkivaa kasaa mutta verkossa olikin sitten karstamurusia noin puolella pinta-alasta. Ja metallinpalanen!

Imusihdin kuva saattaa hieman hämätä juuri pohjasta nostettuna...osaa sihdistä peittää vielä öljykalvo eikä karstakerros.
Kuva

Kaadoin loput öljynjämät keruuastiaan ja sieltäpä pentele paljastui alta lisää metallisoiroja, paljon isompia vain. Remontti-innostus tipahti nollaan ja vaikkei kiirettä olisi ollutkaan, loppui se nyt kokonaan. Vain pienen hetken koetin uskotella josko kompuran siipipalasia olisi jotenkin päätynyt tuonne asti mutta hylkäsin onnettoman ajatuksen alkuunsa, palat olivat selvästi laaker(e)ista lähtöisin.

Ujuttauduin auton alle ja sopivan monikulma-avaimen puutteessa tyydyin vain nykimään kk-laakereiden pukkeja altapäin. Selvästi tuntuva välys jokaisessa, ykkösen kohdalla näin kuinka öljy oikein tihrusi laakerin sivusta sitä nytkytellessä. Saakutarallaa, entisiä jokainen. Runkolaakereille löytyi sopiva E16 hylsy joten rapsautin sitten nelosen auki. Hyvin olivat kuparit liikahtaneet alapuolen lakrun keskiosasta ja yksi soiro törrötti osittain laitimmaisessa öljyreiässä. Kampiakselin pinnassa näkyi tietty viiruja, mutta pinnassa tuntui sormiin/kynteen vain aavistus, ei syviä uria tms.

Kuva

Ja sehän oli sitten siinä se remonttisessio. Putsasin kuitenkin öljypohjan/sihdin paremmin ja laittelin kamat kasaan sen kummemmin momentoimatta. Turbo jäi laatikkoonsa ja alkoi toisenlaiset pähkäilyt.
Vastaa Viestiin