Nopeat kysymykset

Saab siirtyi GM-aikaan 1993 ja siitä alkoi uusi aika.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4173
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 4:21 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

ViestiKirjoittaja tturku » To Kesä 15, 2017 11:23 am

Muusikkomies kirjoitti:Okei, kiitos tästä :D pitää rueta kattomaan mikä tilanne, onko se vahvistin monenkin osan takana, paljonko pitää purkaa että siihen pääsee käsiksi 8O

Vahvistimen paikka on apparin puolella keskikonsolissa jaloissa, eli hanskalokero irti ja keskikonsolin sivupahvi irti. Ei oo iso rasti.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA), NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA)
NG900 2.0T Sensonic Cab MY96 Sun&Beach by Rinspeed (HA)
Ex: OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Avatar
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1300
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 1:04 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nopeat kysymykset

ViestiKirjoittaja vmt » To Kesä 15, 2017 9:05 pm

Kävin koittamassa laiskahkosti toimivan ilmastoinnin tekohengittämistä täyttöhuollolla. Tuomiona "täytetty 00.000 kg, vuoto havaittu". Luultavasti helvetin typerä kysymys (mulla on ensimmäistä kertaa eläessäni ilmastoitu auto :mrgreen: ) mutta kun yhtäällä sanotaan että kuivana oleva ilmastointi hajottaa kompuran ja toisaalla että kompura ei pyöri jos ei ole kylmäaineita sisällä niin miten se nyt sitten on: räjähtääkö se tai jokin muu jos ajan autolla kaikesta huolimatta?
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588

Avatar
ValPe
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02 am
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nopeat kysymykset

ViestiKirjoittaja ValPe » To Kesä 15, 2017 9:14 pm

Kunhan pidät ilmastointinappulan pois päältä, niin ongelmaa ei ole, koska kompura ei edes yritä pyöriä. Ilmastointia käyttämällä kompura saattaa hetken verran pyöriä kuivana, joka sitten onkin sille myrkkyä.
Saab 9⁵ 2.3tA -08
Ex - Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173

Avatar
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1300
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 1:04 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nopeat kysymykset

ViestiKirjoittaja vmt » Pe Kesä 16, 2017 12:27 pm

Täytyy vissiin pitää koko systeemi pois päältä, koska econ-nappi ei näyttäisi tekevän yhtään mitään. Onko sulakkeen nyppääminen kompuralta mahdollinen ranetus, sais edes ulkoilmaa koppiin.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 6142
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 1:02 am
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

ViestiKirjoittaja AZP » Pe Kesä 16, 2017 1:24 pm

Mitä tarkoitat, että econ-nappi ei tee mitään?

Avatar
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1300
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 1:04 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nopeat kysymykset

ViestiKirjoittaja vmt » Pe Kesä 16, 2017 1:53 pm

Lähinnä sitä, että näytössä ei tapahdu mitään mistä voisi päätellä, onko se ilmastointi päällä vai ei. Eikä sillä toki kompuraankaan mitään vaikutusta tunnu olevan jos sen nyt ei joka tapauksessakaan edes pitäisi lähteä pyörimään kun ilmastointi on tyhjä.

Mua nyt vaan hirvittää tässä se skenaario, että jos se jostain syystä kuitenkin yrittäisi niin eikö sen vaihtoehdon saisi sulakkeen poistamisella eliminoitua ja ikään kuin pakotettua ilmastoinnin pois päältä?
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 6142
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 1:02 am
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

ViestiKirjoittaja AZP » Pe Kesä 16, 2017 2:50 pm

Ilmastoinnin kompuran magneettikytkimen kanssa tapelleet osaa varmaan kertoa, kytkeekö se kompuran pyörimään kun saa sähköä vai ei saa sähköä. Veikkaisin itse että kytkee silloin kun saa sähköä. Tällöin tuon magneettikytkimen johdon irrottaminen voisi olla toimiva ratkaisu estää kompuran pyöriminen.

Econin painamisen pitäisi näkyä "econ" -tekstinä ilmastoinnin näytön alalaidassa. Mutta jos näytöstä on pikselit hukassa, sitä ei välttämättä näy. Melko helposti ilmastoinnin pyörivyyden pitäisi pystyä tarkistamaan katsomalla heti auton käynnistymisen jälkeen että lähteekö se kompura siellä konetilassa pyörimään vai ei. Econ-tilassa ei pitäisi mielestäni lähteä, jos taas ilmastointi on päällä, niin pitäisi pyöriä hetken, vaikka järjestelmä olisikin tyhjä.

Ykkössuositukseni on silti pistää se ilmastointi kuntoon mahdollisimman pian :wink:

Avatar
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1300
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 1:04 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nopeat kysymykset

ViestiKirjoittaja vmt » Pe Kesä 16, 2017 3:23 pm

Joo, ei tässä mitään pitkäaikaista ranetusta oo tarkotuskaan tehdä ja huoltokin on jo varattu mutta jollain konstilla tässä pitäs viikonlopun yli selvitä.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10042
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 9:37 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeat kysymykset

ViestiKirjoittaja jus » La Kesä 17, 2017 8:56 am

Kompressoria ei kytketä pyörimään, jos kylmäaineen paine on alle alarajan (tyhjä järjestelmä tai esim. pakkassäällä). Riippumatta siitä onko valittu Auto vai Econ.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 | Saab 9000 T16A -87 | Saab 9000 CD 2,3T A -91

bigeg
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Syys 01, 2014 9:41 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Nopeat kysymykset

ViestiKirjoittaja bigeg » Ma Kesä 19, 2017 2:53 pm

bigeg kirjoitti:Mihinkäs mahtaa mennä kuvassa punaisella ympyröity musta maa?johto. Toisesta päästä irti. Paikka siis kuskin puolen peräkontin verhoilun takana.

Kuva


Toistan kysymykseni. Kuvassa näkyvät kaksi mustaa johtoa ovat "vakiona", valkoinen vetokoukun maadoitus. Voisiko joku ystävällinen sielu katsastaa konttiin mikä tilanne? Kiitän!
OG 9-3 2.0L B204i 1998

Suabikas
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2010 8:30 pm
Paikkakunta: itä-uusimaa

Re: Nopeat kysymykset

ViestiKirjoittaja Suabikas » Ma Kesä 19, 2017 8:35 pm

Pystyykö "tarvike" mankkaa kytkemään siten,että se on päällä vielä avaimet off asennossa,ja sammuu kun ottaa avaimet pois.
Eli acc/heräte johto pitäis tökätä oikeeseen paikkaan. :wink:
Auto 9-3 vm -99.

ramba
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 11:29 pm
Paikkakunta: Kotka

Re: Nopeat kysymykset

ViestiKirjoittaja ramba » Ti Kesä 20, 2017 7:04 am

Kyllä, esim sulakkelta nro 11 heräte.

Suabikas
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2010 8:30 pm
Paikkakunta: itä-uusimaa

Re: Nopeat kysymykset

ViestiKirjoittaja Suabikas » Ti Kesä 20, 2017 6:41 pm

ramba kirjoitti:Kyllä, esim sulakkelta nro 11 heräte.

Ok,kiitoksia :)

Suabikas
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2010 8:30 pm
Paikkakunta: itä-uusimaa

Re: Nopeat kysymykset

ViestiKirjoittaja Suabikas » Ke Kesä 21, 2017 9:13 pm

Ootteko löytänyt hyvää räjäytyskuvaa,videota tms og 9-3:sen lämmönsäädin ja ilmansuuntaus namikoiden korjauksesta?
Myös kiinnostais onko 2.3 ja 2.0 koneisissa sama vaihteiston välitys?

Vodetti
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04 am
Paikkakunta: Kellokoski/Espoo

Re: Nopeat kysymykset

ViestiKirjoittaja Vodetti » Ti Kesä 27, 2017 10:49 pm

Fcod 4357 tärähti tauluun. Toisinpäin käännettynä koodi P1105 (Intake air pressure) eli ilmeisesti tuo imuilman lämpötila-anturi.

Anturi päällisinpuolin ok ja puhdistin sen varmuudenvuoksi. Joillakin ollut jumittavaa hukkiksen tankoa ja osalla imuvuotoja. Tanko tuntuisi liikkuvan eikä vaikuttanut jumittavalta.

Kaikki vuotokohdat käyty läpi ja vähänaikaa sitten foorumilaisen toimesta katsottu järjestelmä läpi. Letkut uusittu vähän aikaa sitten.

Bypassin testasin ehjäksi myös.

17 sulakkeen irroittaminen nollaa koodin, mutta palailee heti esimerkiksi moottoritiellä kovemmassa vedossa. Ahdot ei nouse oikeastaan 0,1-0,3bar enempää edes täysvedolla. Käytännössä aivan hengetön peli siis tällähetkellä. Mair n. 1000 ja Mreg maksimissaan 1000-1200. Eivät seuraa toisiaan kovemmassa vedossa vaan ero noin 200 yksikköä. Pinl maksimissaan n.1200 luokkaa lappu lattiassa ja Pair n. 1000 yksikköä. IMM vaihdettu uuteen puolivuotta sitten ja tätä ennen pelasi moitteitta. Tulpat ja uusi sytytyskasetti vaihdettu kuukauden sisään.

Voiko syyllinen siis olla tuo anturi? Vika alkoi aivan yhtäkkiä ja ainoa "muutos" tänäaikana oli oman EVAP-modauksen korjaaminen. Olin tulpannut tuon läppäkotelonpuoleisen, noin sormenpaksuisen letkun siihen sopivalla pultilla ja nyt liitin sen alkuperäiseen kovamuoviseen putkeen, koska ilmeisesti sen näin kuuluisi ollakin. Kokeilin myös tulpata tuon letkunpätkän uudestaan, mutta ei vaikutusta vikaan. Mitähän olen töhöillyt nyt tässä vai onko vain sattumaa tämä vika? Tulppaus tehty oikeaoppisesti mankkuvenan päässä kyllä.
Saab OG9-3 vm. 2003 Stage2
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa