Turbon vaihto 93 2001

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
MakeX
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Touko 24, 2015 15:50

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja MakeX »

OK.

Eli taas tulee yllättäen pykälät tielle Suomessa. :evil:

Onko tässä taas kyse siitä, että "oikeat katsastusasemat" päästävät läpi mitä tahansa tekeleitä ja/tai siitä että on riittävän varakas henkilö/tuntee oikeat ihmiset Traficomissa, että kun ei riitä että "haluaa 300hv saabin"?

Kovin ovat olleet vaitonaisia siitä, millä perusteella on luvat irronnu...

Mutta että kaikki virihärpäkkeet on kummasti menny läpi ilman muutoskatsastusta..

Tyypillistä Suomea. Kaikki hauska kielletään ja paska sallitaan, kuten alkoholihaitat ja rahapelit veikkauksen yksinoikeudella, kunhan valtio saa siitä siivunsa.

Täytynee unohtaa 300hv saab.

Ehkä tässä on tärkeämpääkin ajan ja rahankäyttöä.

Laitetaan TD04HL-15T ja pannaan max 250hv niin vähillä muutoksilla kuin mahdollista
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ihan sama minkämerkkisiä milläkin (vag, volvo, saab, ford, opel jne) foorumeilla viritellään niin yhteensäkään kovin montaa prosenttia ei ole muutoskatsastettu kun verrokkitehot jää alle.
Lähinnä näkyvästi konekoon ja sylinterimäärien muutokset tai vaparin turboksi muutokset leimataan yleensä ihan virallista tietä.

Nuo erikoisempien versioiden leimaajat ovat pääsääntöisesti niitä todella hyvin ajan kanssa pykäliin perehtyneitä ja/ tai pitkän linjan autonrakentajia. Pelkillä suhteilla tai rahalla ei traficomistakaan saa lupia.

Tuo 15t aerosta mitä ulos saa on nopea, helppo ja rahapussin päällekin järkevä ratkaisu.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
MakeX
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Touko 24, 2015 15:50

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja MakeX »

Ennen kuin tilaan turbon ym:

Vielä kerran:

Td04hl-15 t sopii siis suoraan saab 9-3 2001 SE perusautoon?

Onko tämä maptunilla myynnissä oleva malli nyt oikeanlaisella imukaulalla( lyhyt vai pitkä) jotta sopii siihen autossa alunperin olevaan LITISTETYN muotoiseen imukobraan?

Tilaan mukaan kaikki turbon tiivisteet ja Neobrothersilta öljy ja vesi linjat.

Do88 välijäähdyttimen voisi tilata MUTTA tuleeko katsastuksessa ininää? Eli onko välijäähdytin nyt OIKEASTI perusteltu ton turbon kanssa 250 hv tehoilla?

Ja kun TD04HL-15 on vaihdettu niin sitten ecuun Aeron ohjelma 250 hv, joka toimii myös etanolilla?

Oliko jotain mitä jä puuttumaan?
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja Kaide »

MakeX kirjoitti:
Pe Elo 14, 2020 12:47
Ennen kuin tilaan turbon ym:

Vielä kerran:

Td04hl-15 t sopii siis suoraan saab 9-3 2001 SE perusautoon?

Onko tämä maptunilla myynnissä oleva malli nyt oikeanlaisella imukaulalla( lyhyt vai pitkä) jotta sopii siihen autossa alunperin olevaan LITISTETYN muotoiseen imukobraan?

Tilaan mukaan kaikki turbon tiivisteet ja Neobrothersilta öljy ja vesi linjat.

Do88 välijäähdyttimen voisi tilata MUTTA tuleeko katsastuksessa ininää? Eli onko välijäähdytin nyt OIKEASTI perusteltu ton turbon kanssa 250 hv tehoilla?

Ja kun TD04HL-15 on vaihdettu niin sitten ecuun Aeron ohjelma 250 hv, joka toimii myös etanolilla?

Oliko jotain mitä jä puuttumaan?
Öljy ja vesilinjat saat tältä foorumilta huutelemalla tuolla " ostetaan" osiolla, kuten varmaankin myös käytetyn kunnollisen ahtimen. Ei kannata noilla tehoilla laittaa vielä DO88 cooleria , kun se vakiokin toimii ihan hyvin. Toki jos tahtoo varmuutta kesähelteellä niin sit. Katsastuksessa tulee ihan takuulla ininää , mutta sen välttää maalamalla coolerin mustaksi ja sitä ei edes huomaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

MakeX kirjoitti:
Ke Elo 12, 2020 12:27
Jep. Vaikuttaa siltä että on joko tosi hubaa noilla tehoilla tai sitten koko vehje kaatuu käsiin :D

Mitenkähän jos järkevästi ajattelee tulevaisuuteen nokkaansa pidemmälle niin tässä voi olla ongelma että tällaisten autojen verotus nousee ilmasto ym huuhaa syistä niin korkealle että niillä ajaminen käy käytännössä mahdottomaksi? Sitten paska on käsissä eikä siitä pääse enää eroon...
Aina nämä voi paalata, jos ei mene kaupaksi. Omakin kolkki on ollut jo 8v, niin ei tuon arvon alenemalla ole enää mitään väliä. Käytännössä mitä tuoreempi ostos on, sen enemmän tietysti kirpaisee, jos pitää saada pois käsistä nopeasti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Jotain omia mietteitä.

Se vakio ic ei toimi vakiossakaan lämpösellä, tai jos toimivaa on olla imulämmöt tapissa ennen 3:lle vaihtoa.
Sen uuden alu ic voi maalata mustaksi, niin ei pomppaa silmille

Jos ostaa 15t, niin ostasin suoraan uudemman king cobralla ja adapterilla banjoon.

Suuttimet vaikka 6-7xx ev14

Pumpun pitää olla kunnossa! Jos ei vaihdettu, niin uusiks.

Putkisto olikin jo.

Kyllä sieltä viinalla voi 290 tulla noilla 2.0:sa

Kestävyys riippuu monesta tekijästä.
Pumppu, imm, kassu ja vuodot.

Se 19t ei pomppaa silmille enempää kuin 15t.

Minulla on joskus dp:stä hylätty, vaikka päästöt oli priimat.


Onnea matkaan
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
MakeX
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Touko 24, 2015 15:50

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja MakeX »

Aero:

Voisko tehä niin että uus do88 välijäähdytin ensi keväänä vaikka vaihtaa nyt vaan turbon? Voiko jotain mennä rikki jos ajaa toistaiseksi vanhalla välijäähyllä?

Tarkoitatko mitä pumppua, vesipumppu on uusi, samaten bensa, suuri tuottoinen etanolilla.

Isommat suuttimet siis?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

IC vaan lämpenee ja ahtoilma on kuumempaa kesällä. Sen seurauksena sylinterin täytös jää pienemmäksi. Eron kyllä huomaa vakiolla kun säät lämpenee. Pakkasella on enempi tehoa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
MakeX
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Touko 24, 2015 15:50

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja MakeX »

Ja vielä tosta kobrasta ja adapterista:

Eli onko toi maptunilla myynnissä oleva 15 T nyt siis oikea? Sitten foorumilla oli puhetta myös 5 ja6 pakopesällä olevasta 15 Tästä ( ei tästä tule loppua) eli mikähän niistä on nyt oikea.

Pitääkö siis kobra vaihtaa?

Tarvitseeko sen ja turbon väliin nyt taas vielä jotain liitintä??
MakeX
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Touko 24, 2015 15:50

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja MakeX »

Ennenkuin tilauksen osia niin vielä:

Kysyin siis maptunilla luurissa että pitää olla toi isompi turbon imuputki( kobra) mitä myydään heillä asennusettinä jossa ahdin, tulpat kobra ja ilmeisesti adapteri TD04HL-15 t asentamiseksi.

Kysymys kuuluu:

Onko täällä jollain käytettyjä hyväkuntoisia vesi ja öljy linjoja kyseiseen turboon?

Toki ahdintakin saa tarjota jos voi kertoa kilometrit ja näyttää vähän kuvia.

Mutta saako siis tota adapteria( siis turbon ja pakosarjan vai turbon ja imuputken väliin mistään omana osanaan)?

Kyselen kun katselen tässä että ostanko koko setin vai turbon putken jne erikseen. Tossa oli tossa setissä vielä toi maptunerex eli ilmeisesti siis softa ( Aerolle 250/270 hv)? Eli miten toi nyt menee, hekö päivittää softan ja millä lailla? Vai voiko joku täällä foorumilla laittaa ecuun sitten Aeron softan kun kaikki on valmis?
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Sen isomman cobran asentaminen on sitten ihan täyttä paskaa. Ottaa kiinni vesipumppuun mutkasta ja noin millin verran pitää materiaalia työstää pois että istuu turbon päästä paikalleen kunnolla eikä vuoda
Vastaa Viestiin