Saab 93 vm2000 Päästöt

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Crusell
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Marras 21, 2006 08:52
Paikkakunta: Uusikaupunki

Saab 93 vm2000 Päästöt

Viesti Kirjoittaja Crusell »

Huomenta Ugista.
Eilen tuli Saab 93 vm2000 2.0 hylätyksi katsastuksesta. Tämä Saab tuli hankittua pari viikkoa sitten. Minulla on ollut useita Saabeja mutta koskaan ei ole ollut päästö ongelmia. Kaikki korjaukset olen tehnyt itse, kun jotain on ollut. MUTTA. Nyt on tilanne se, että en tiedä edes mistä aloittaa, En hallitse päästöasioita. Sain sellaisen neuvon, että tarkista kaikki letkut ja tiivisteet kaasuttajasta. Myöskin epäiltiin järjestelmän saavan jostain ilmaa. Tarkoitetaanko tällä pakoputkistoa, katalysaattori mukaan lukien. Venttiilikopan kanteen menee letku, joka on huonosti tiivistetty mutta minusta se on huohotin putki. Pakoputkesta tulee (ei aina) mustaa nokea, jota olen muutaman kerran joulunut pyyhkimään puskurista pois. Voimakkaasti kaasuttaessa ei pakoputkesta tulee sauhua näkyvästi. Nimimerkki "Mucca" oli Biltemasta ostanut katalysaattorin, jonka kertoi toimineen loistavasti mittauksissa. Hintakin oli noin 100€ luokkaa. Tähän ilm liittyy Lambda anturi ja sen toimivuus. Wanhan Saabistin keinot/tiedot ovat vähäiset. Varsinkin kun pitää jostain löytää laitteisto jolla mitataan päästöjä. Vai pitääkö joka kerta mennä katsastukseen eri korjaus/tutkimis vaiheiden jälkeen... Keventäkää hyvät ihmiset oloani ja kertokaa miten toimin :?
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 93 vm2000 Päästöt

Viesti Kirjoittaja aero »

Mitä ne päästölukemat oli? Helpompi veikkaila niiden perusteella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 93 vm2000 Päästöt

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ja onkos kyseessä siis ihan virittämätön vaparikone?

Eski
Crusell
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Marras 21, 2006 08:52
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Saab 93 vm2000 Päästöt

Viesti Kirjoittaja Crusell »

En valitettavasti osaa laittaa kuvaa Katsastustodistuksesta tähän mutta kirjoitan.

Tyhjäkäynnillä
CO% 0,75
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 93 vm2000 Päästöt

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mitäs HC oli?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Crusell
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Marras 21, 2006 08:52
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Saab 93 vm2000 Päästöt

Viesti Kirjoittaja Crusell »

En valitettavasti osaa laittaa kuvaa Katsastustodistuksesta tähän mutta kirjoitan.

Tyhjäkäynnillä Kierroksilla
CO% 0,47 CO% 0,47
CO2 14,60 CO2 14,90
HC ppm: 197 HC ppm: 82
O2: 0,85 O2: 0,59
Lambda: 1.010

Käytetty mittalaite Bens1
Crusell
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Marras 21, 2006 08:52
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Saab 93 vm2000 Päästöt

Viesti Kirjoittaja Crusell »

Ei taida tulla korjauksesta mitään kun en osaa käyttää enää tätäkään viestipohjaa. Kuvia en osaa ladata ja tekstikin menee minne sattuu.

Joku kysyi onko kone viritetty. Ei ole
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 93 vm2000 Päästöt

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Rikkaalla käy selvästi ja pakoputken pään nokisuus kertoo samaa. Oliko tämä auto turbolla vai ilman, ja jos turbolla niin punaisella vai mustalla puola/sytytyskasetilla?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Crusell
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Marras 21, 2006 08:52
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Saab 93 vm2000 Päästöt

Viesti Kirjoittaja Crusell »

Ajoneuvo ei ole turbo, ihan normaali 2.0
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 93 vm2000 Päästöt

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Sitten perushuollosta liikkeelle, kohdat 1-3:

1. Onko ilmansuodatin vaihdettu milloin viimeksi ja ilmamassamittarin hehkulangan voisi puhdistaa esim. bräkleeni suihkauksella jos ilmansuodatin on likainen.
2. Onko polttoaineenpaineensäätimen alipaineletku ehjä ja paikoillaan?
3. Sytytysosien kunto ja milloin viimeksi tulpat vaihdettu?
4. Jos em. asiat kunnossa, niin sitten vahvasti epäilisin lambda-anturin vikaa. Anturi on ajautunut eikä mittaa oikein ja yleensä juuri näin päin, että polttoainetta syötetään silloin liikaa, ja seos on rikkaalla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Saab 93 vm2000 Päästöt

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Katti toimii, sen näkee CO2 arvosta. Toki jäännöshappeakin vielä aika paljon jää. Mutta jos yhtään pärjäät tietotekniikan kanssa, ja omistat läppärin, tai lähipiiristä löytyy joku, niin sulla on lähes ilmainen testeri saatavilla. Tämänkin foorumin kautta löytyy ilmaiseksi ladattavissa vaparisaabille räätälöity Motronic Suite, joka ei vaadi kuin VAG-KKL kaapelin toimiakseen, ja ne ei montaa kymppiä maksa. Ei se toki päästöjä kerro, mutta sillä pääset seuraamaan suoraan livetietoa moottorista, näet samantien jos joku arvo on pielessä.

Niin ja hei, mullakin vapari joskus oli, yks paikka josta varoiteltiin eli lienee aika tyyppivika. En enää itsekään muista millainen se oli, mutta imuputken ja kaasuläppäkotelon välinen tiiviste. Tuo on herkkä imuvuodoille. Ja jos mun logiikka tässä nyt toimii, niin siinä käy niin että sen kauttaa moottori imee ilmaa ilmamassamittarin jälkeen ja se sotkee säätöä. No laihallehan se menee, lambda haistaa sen ja pyrkii rikastamaan.

Tuo itse mittauksessa mainittu lambda-arvo on vain laskennallinen, se ei kerro mitään siitä mitä sun anturi oikeasti kertoo. Tuota jäännöshappeahan tuolla kuitenkin on, joten mitattu arvo näyttää itseasiassa laihaa (yli 1) vaikka kaikesta päätellen kone käy rikkaalla. Tosin, ei se laihakaan seos hyvin pala ja silläkin menee päästöt pieleen.

Ja vielä yks muokkaus ... :D Sä oot Ugista? Mulla on tuo softa ja kaapeli olemassa. Oon viikon päästä menossa viikonlopuks kotipaikalle Luvialle. Jos mä ostan Trollpartsilta vetarin holkin ja stefan valmiiks noutoon, tuotko ne lauantaina Luvialle, ja laitetaan siellä samalla piuhat sun Saabbiin kiinni ja katotaan mitä se kertoo?
'01 9-3 2.0 turbo
Pasi_He
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 19:23
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Saab 93 vm2000 Päästöt

Viesti Kirjoittaja Pasi_He »

Itsellä on myös vapari Saab jossa oli vuotoa tuossa resonassikotelon ja kaasuläppäkotelon välissa. Tarvitsee kaksi kumi renkulaa ja ne on vielä eri kokoisia. Itsellä ne olivat molemmat rikki. Tilasin tuolta Skandixilta (koska en löytänyt muualta) ja postikulut olivat noilla osilla Standard (Shipping to EU-countries): 32,93 EUR

Osa numerot.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/e ... r/1037370/
https://www.skandix.de/en/spare-parts/e ... r/1037369/
Kuvat ja ohjeet
https://www.skandix.de/en/documents/ins ... y/3000338/
Crusell
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Marras 21, 2006 08:52
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Saab 93 vm2000 Päästöt

Viesti Kirjoittaja Crusell »

Huomenta Uudestakaupungista.
Kaikille ongelmaan aiemmin vastanneille NÖYRÄ KIITOS.... Nyt on kaikkea tehty. Lambda anturi vaihdettu, lämpötila anturi vaihdettu, puristuksen mitattu, kaasuttajan tiiv tarkastettu, tulpat uusittu, syt aj tarkastettu... merkit kohdallaan. Kuitenkin vaan pakokaasu nokittaa puskuria ja haisee pensalta. Niin kuin se saisi liikaa poltto ainetta... Olisko vikaa polttoaine suuttimissa? .... Tulee vähän epätoivoinen olo, että pitääkö noin vähän ajettu (280000) Saab vm2000 romuttaa. Varsinkin kun tuolla vanhalla Saabilla vm 1995 on ajettu 489000km ja kone toimii eikä päästöongelmia ole.
Tässä epätoivon lopuksi vielä kysyn.... Miten tuon Saabin kaasuttajan polttoaineen syöttöä säädetään? Jollain Saabin omalla TEC laitteella, vai miten? Kaasuttimen ulkopuolelta ei löydy mitään säätömahdollisuutta. Toisena kysyn... Mikä on Hiulipönttö? Saadun tiedon mukaan se sijaitsee lokasuojan sisällä. Mikä tehtävä sillä on? Vaikuttaako se päästöarvoihin? Onko nimi Hiulipönttö slangia vai mikä on sen oikea nimi? .... Ajoneuvon romuttaminen tuntuu pahalta, varsinkin kun se on kuin uusi, yhdellä omistajalla ollut. Mikä neuvoksi?
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Saab 93 vm2000 Päästöt

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Entä jos veisi vaan auton sellaiselle korjaamolle joka ei ”tarkastele” kaasuttimen tiivisteitä sellaisesta autosta jossa ei ole kaasutinta.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 93 vm2000 Päästöt

Viesti Kirjoittaja Pakari »

pvdriver kirjoitti:
To Touko 18, 2023 07:59
Entä jos veisi vaan auton sellaiselle korjaamolle joka ei ”tarkastele” kaasuttimen tiivisteitä sellaisesta autosta jossa ei ole kaasutinta.
Eiköhän tässä tarkoiteta nyt kaasuläppäkotelon tiivisteitä ja sellaiset sieltä 2kpl on ollutkin hyvä tarkistaa.

Mites ne perushuollot? Suodattimet, sytkäjohdot, puola, polttoaineenpaineetimen alipaineletku, ja muut pienet alipaineletkut?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin