ECU päivitys?
ECU päivitys?
Vaihdoin vakio garretin gt17 paranneltuun mitsun td04-15t -ahtimeen. ECU (T7) olisi hyvä päivittää, mutta voinko heittää suoraan Aerolle tarkoitetun stage1 softan? Eikö käy järkeen koska Aero koneissa (205R) on sama td04-15t. Vai pitääkö jostain vielä metsästää Aero ECU?
Re: ECU päivitys?
Helpoin ja halvin softata omaan vaikka tuo aeron ohjelma. Toinen ecu ei toimi suoraan ajoneston takia eli joutuisi omasta ecusta sen kopioimaan siihen toiseen ecuun kuitenkin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: ECU päivitys?
Jos koneessa on ruskeat suuttimet, niin aeron stage 1 -softa pelaa varmaan ihan hyvin.
Sellainen huomio että Aeroissa on eri materiaalista tehdyt pakoventtiilit ihan syystä, eli ne kestävät vähän paremmin.
Oman kokemuksen mukaan jossain vaiheessa noista palaa pakoventtiili ja sitten pääse askartelemaan. Tätä ei kannata liiaksi murehtia, jos ahtimen saa itse vaihdettua, niin voi kannenkin tehdä jonain viikonloppuna
Sellainen huomio että Aeroissa on eri materiaalista tehdyt pakoventtiilit ihan syystä, eli ne kestävät vähän paremmin.
Oman kokemuksen mukaan jossain vaiheessa noista palaa pakoventtiili ja sitten pääse askartelemaan. Tätä ei kannata liiaksi murehtia, jos ahtimen saa itse vaihdettua, niin voi kannenkin tehdä jonain viikonloppuna
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: ECU päivitys?
Joo, tällä hetkelle joko viritän itse tietokoneella tai vien ammattilaiselle (kalliimpi vaihtoehto).
Venttiilien tiivisteet löytyy jo valmiina. Eikö tähän hommaan tarvinnut sitä työkalua jolla venttiilin jouset puristetaan? Ja pitääkö kansi koneistaa samalla (90k km ajettu auto).
Muuta huomioitavaa?
Venttiilien tiivisteet löytyy jo valmiina. Eikö tähän hommaan tarvinnut sitä työkalua jolla venttiilin jouset puristetaan? Ja pitääkö kansi koneistaa samalla (90k km ajettu auto).
Muuta huomioitavaa?
Re: ECU päivitys?
Jos ei roplattu liikaa,rullanut vain 90tkm ei pitäisi ollenkaan tarvetta roplailla johki kannen venttiilinostimien kanssa. Onkohan jokin "ralliauto"kyseessä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: ECU päivitys?
Unohtui ettei tuossa niitä ole kun tehnyt lähiaikoina liikaa jenkkikoneita. Siis b205 jossa muistaakseni hydrauliset nostimet. Ihan normi 9-3:sta peräisin.
Re: ECU päivitys?
Taitaa enemmän olla tienpäällä tavallisilla venttiileillä varustettuja 15T vehkeitä kuin Aeroja. Kannata liikaa murehtia. Jos ei kansinahka vuoda tai venttiilit muuten huonot niin muutaku turbo paikoilleen ja softaa.
Semmoinen huomio että taitaa Aeron softissa olla VIN-numerolle lukittu limitteri, Biopower-softat on siitä kivoja että niissä ei hirveästi ole turhia limittereitä, semmoseen pohjaan se softa kannattaa suoraan tehdä.
Semmoinen huomio että taitaa Aeron softissa olla VIN-numerolle lukittu limitteri, Biopower-softat on siitä kivoja että niissä ei hirveästi ole turhia limittereitä, semmoseen pohjaan se softa kannattaa suoraan tehdä.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: ECU päivitys?
Ennenkin tästä kysellyt, mutta taas ollaan itse aiheessa ... kun ei oo ollut oikein tilaisuutta ollut päästä lukemaan tuota softaa missään, enkä itsekään tiedä mikä tuossa mun autossa on. Alkujaan se on kanssa B205E, mutta siellä on tuo Mitsu ja kaiken lisäks Saabin stanssauksilla, liekö peräti koko kone vaihdettu?
No, kuitenkin ...
1) ainakin 50/50 seoksella sille maistuu etanoli mukisematta.
2) Ahtopainemittarin mukaan se ahtaa iloisesti ainakin tuonne 0.8 asti
3) Jossakin siellä 3500-4000 rpm kohdalla alkaa ihan uusi elämä, ja jotain 0-100 tuolla on turha yrittää koska ainakin 205-renkailla sutii vielä kolmosellakin
Osaisko tästä joku päätellä, mitä tolle mun kotterolle on tehty?
Auto lienee muuten ollut jonkun ratapäivälelu tai jotain muuta outoa sen historiassa on, koska rekisteriotteen otetunnus on 400 paremmalla puolella
No, kuitenkin ...
1) ainakin 50/50 seoksella sille maistuu etanoli mukisematta.
2) Ahtopainemittarin mukaan se ahtaa iloisesti ainakin tuonne 0.8 asti
3) Jossakin siellä 3500-4000 rpm kohdalla alkaa ihan uusi elämä, ja jotain 0-100 tuolla on turha yrittää koska ainakin 205-renkailla sutii vielä kolmosellakin
Osaisko tästä joku päätellä, mitä tolle mun kotterolle on tehty?
Auto lienee muuten ollut jonkun ratapäivälelu tai jotain muuta outoa sen historiassa on, koska rekisteriotteen otetunnus on 400 paremmalla puolella
'01 9-3 2.0 turbo
Re: ECU päivitys?
En minä tarkoittanut että tarvitsisi murehtia, mutta muutaman kerran kansipokan B205E -moottoriin tehneenä veikkaan että jossain vaiheessa tulee kansipokan aika. Napen BioPower Stage 1 -softia noissa on mulla ollut ja hyvin ne ovat kulkeneet.TTH kirjoitti: ↑Ke Syys 06, 2023 15:30Taitaa enemmän olla tienpäällä tavallisilla venttiileillä varustettuja 15T vehkeitä kuin Aeroja. Kannata liikaa murehtia. Jos ei kansinahka vuoda tai venttiilit muuten huonot niin muutaku turbo paikoilleen ja softaa.
Semmoinen huomio että taitaa Aeron softissa olla VIN-numerolle lukittu limitteri, Biopower-softat on siitä kivoja että niissä ei hirveästi ole turhia limittereitä, semmoseen pohjaan se softa kannattaa suoraan tehdä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: ECU päivitys?
^juu voihan se mennä niin. OG93 oli JC, nyt femmassa Napen tuomat, jokunen vuosi,hyvin toiminut, vaan tuskinpa paljon noissa ECU softa eroa ole(IMO).
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: ECU päivitys?
tästä tulikin mieleen silloisesta OG93 kolkista, oli JC bp stage(OpenSID) softa purkissa, ja ihan tuntui että alkoi oikeasti biili "hengittää" kun antoi hieman käskyä, oli tosin 4v automaatti (vaan silloin siis motarilla). Jaksoi kuin härkä jos näin voi sanoa. Ja tosin Garrett'lla GT17 meni.3) Jossakin siellä 3500-4000 rpm kohdalla alkaa ihan uusi elämä, ja jotain 0-100 tuolla on turha yrittää koska ainakin 205-renkailla sutii vielä kolmosellakin
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: ECU päivitys?
Vihdoin sain projektin kasaan ja jollekin ketjua selailevalle tiedoksi:
Hommasin ecu:n toisesta autosta, jossa sama VIN-koodi, sekä tarkistin ecu:n koodin mitkä täsmäsivät. Kuitenkin ohjelmoijalla selvisi, että puolen vuoden erosta johtuen uutta softaa ei voinut kopioida nykyiseen (tätä eroa ei pysty siis näkemään muuten kuin lukemalla ecu:t). Päädyin siis ottamaan suoraan stage 1 (185hp), jossa ahtorajoitin nostettu 1bar, eli kulkee jossain hieman 200hp päällä.
Sen lisäksi ei ollut nopea homma: ammattilaisella meni yhteensä 2h ohjelmien lukemiseen sekä toiset 2h pohdintaan. Koko roskalla hintaa 280€.
Hommasin ecu:n toisesta autosta, jossa sama VIN-koodi, sekä tarkistin ecu:n koodin mitkä täsmäsivät. Kuitenkin ohjelmoijalla selvisi, että puolen vuoden erosta johtuen uutta softaa ei voinut kopioida nykyiseen (tätä eroa ei pysty siis näkemään muuten kuin lukemalla ecu:t). Päädyin siis ottamaan suoraan stage 1 (185hp), jossa ahtorajoitin nostettu 1bar, eli kulkee jossain hieman 200hp päällä.
Sen lisäksi ei ollut nopea homma: ammattilaisella meni yhteensä 2h ohjelmien lukemiseen sekä toiset 2h pohdintaan. Koko roskalla hintaa 280€.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7570
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: ECU päivitys?
No omassa og kolkissa oli RE85 stg 1 ( autossa oli sysipaska garrett )
No tilalle vaihdettiin mitsu, ja uusi softa purkkiin, ja purkki postiin.
Purkki kiinni autoon ja vanha purkki softaajalle.
Ei mitään ongelmia tässä keississä.
No tilalle vaihdettiin mitsu, ja uusi softa purkkiin, ja purkki postiin.
Purkki kiinni autoon ja vanha purkki softaajalle.
Ei mitään ongelmia tässä keississä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#