Alla on vielä talvirenkaat. Kohta vaihdan kesäkumit alle, joten tämäkin mahdollisuus selviää samalla.
No ei oikeastaan. Ulompi nivel hajoaa erittäin harvoin, jos suojakumi on ehjä. Jos suojakumi on rikki, suurella todennäköisyydellä nivel on myös. Sisemmän nivelen tarkistukseen ei taida olla muuta konstia, kuin irroittaa vetoakseli ja tutkia sormella maljan kunto. Toki jos itse tripodi on hajonnut, sen näkee välittömästi.
Noista oireista. Jos ulompi nivel on hajalla, se ääntää pahiten rattaat linkussa vedätettäessä ja saattaa tuntua myös ohjauspyörässä. Sisemmästä nivelestä ei yleensä ääntä lähde, mutta pienissä nopeuksissa kiihdyttäessä puistaa koko autoa, eli tuntuu lähinnä takapuolessa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Automaatti 2002 seissyt talven kuivassa, puolilämpimässä tallissa. Käynnistin ja siirsin muutaman metrin. Jarrun varoitusvalo jäi päälle. Onko vakivikaa (elektroniikka) odotettavissa vanhetessa? vai eikö ehtinyt saada tarvittavaa signaalia näin lyhyessä ees-taas ajossa. Seisontavakuutus, niin ei pidä mennä tielle vielä kokeilemaan. Nestettä on.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Automaatti 2002 seissyt talven kuivassa, puolilämpimässä tallissa. Käynnistin ja siirsin muutaman metrin. Jarrun varoitusvalo jäi päälle. Onko vakivikaa (elektroniikka) odotettavissa vanhetessa? vai eikö ehtinyt saada tarvittavaa signaalia näin lyhyessä ees-taas ajossa. Seisontavakuutus, niin ei pidä mennä tielle vielä kokeilemaan. Nestettä on.
Eikö tuo varoitusvalo ole samalla käsijarrun merkkivalo? -> mikrokytkin kahvan luona kettuilee?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Automaatti 2002 seissyt talven kuivassa, puolilämpimässä tallissa. Käynnistin ja siirsin muutaman metrin. Jarrun varoitusvalo jäi päälle. Onko vakivikaa (elektroniikka) odotettavissa vanhetessa? vai eikö ehtinyt saada tarvittavaa signaalia näin lyhyessä ees-taas ajossa. Seisontavakuutus, niin ei pidä mennä tielle vielä kokeilemaan. Nestettä on.
Eikö tuo varoitusvalo ole samalla käsijarrun merkkivalo? -> mikrokytkin kahvan luona kettuilee?
Jep, eikös tosiaan ABS:lle ole omansa ja tämä ilmoittaa käsijarrusta tai nesteestä? Jos samasta valosta puhutaan.
Mittaristossa pitäisi olla kolme jarruun liittyvää varoitusvaloa (selitykset ohjekirjasta):
P ympyrän sisällä ja teksti PARK: seisontajarru on kytkettynä (tämän lisäksi huutomerkkikolmio syttyy ja varoitusääni soi jos ajaa seisontajarru kytkettynä)
ABS ympyrän sisällä: syttyy jos ABS-järjestelmässä on vikaa. Voi syttyä yhdessä huutomerkkikolmion tai huutomerkki-BRAKE -valojen kanssa, jolloin vika voi oilla elektronisessa jarruvoimanjakoyksikössä.
Huutomerkki ympyrän sisällä ja teksti BRAKE: syttyy yhdessä huutomerkkikolmion kanssa, jos nestettä on liian vähän. Jos ABS-valo palaa samalla, vika voi olla ABS-järjestelmässä.
Eli mikä (tai mitkä) jarrun merkkivalo(t) siellä palaa?
Riippuu vähän renkaastakin, mutta aloita tuosta, nosta 0,1bar kerrallaan ja ota vähän takaisin sitten, kun:pito heikkenee (etenkin märällä!), melu lisääntyy tai ajettavuus muuten ikävöityy.
...tai vaihtoehtosesti tuuppaa se 2,2 ja aja onnellisesti auringonlaskuun. OG-kolkki nyt ei kuitenkaan mikään kauhea mastodontti lopulta ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Kiitokset kommenteista tosta se lähtee löytymään. Pehmeästä menosta kun tykkään niin 2,2 olkoon lähtö. Renkaina Contit...
Vähän riippuen missä täytän, oon pitänyt 2.5 nyrkkisääntönä. Huoltoasemien mittareihin kun ei aina voi täysin luottaa, nykypäivän renkailla parempi liikaa kuin liian vähän. Sitten kun omalla mittarilla tarkistelee, helpompaa siinä kohtaa vähentää kuin lisätä.
Mittaristossa pitäisi olla kolme jarruun liittyvää varoitusvaloa (selitykset ohjekirjasta):
P ympyrän sisällä ja teksti PARK: seisontajarru on kytkettynä (tämän lisäksi huutomerkkikolmio syttyy ja varoitusääni soi jos ajaa seisontajarru kytkettynä)
ABS ympyrän sisällä: syttyy jos ABS-järjestelmässä on vikaa. Voi syttyä yhdessä huutomerkkikolmion tai huutomerkki-BRAKE -valojen kanssa, jolloin vika voi oilla elektronisessa jarruvoimanjakoyksikössä.
Huutomerkki ympyrän sisällä ja teksti BRAKE: syttyy yhdessä huutomerkkikolmion kanssa, jos nestettä on liian vähän. Jos ABS-valo palaa samalla, vika voi olla ABS-järjestelmässä.
Eli mikä (tai mitkä) jarrun merkkivalo(t) siellä palaa?
Brake ja punainen kolmio. Nestettä on.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Itsellä oli samanlaista vikaa saabissa. Vika oli ABS yksikössä. Ovoko.fi tilasin ABS yksikön ja vaihdoin sen ABS yksikön sähköosan omaan saab:in ABS yksikköön. Ei tarvi nesteiden kanssa leikkiä. Vaihdetaan pelkästään sen ABS yksikön sähköinen osa. Voi sen myös korjata, mutta en jaksanut tekemään sitä. Kun vaihto-osa maksoi postikuluineen 47.68 € Osan hinta oli 25.62 €
Itsellä oli samanlaista vikaa saabissa. Vika oli ABS yksikössä. Ovoko.fi tilasin ABS yksikön ja vaihdoin sen ABS yksikön sähköosan omaan saab:in ABS yksikköön. Ei tarvi nesteiden kanssa leikkiä. Vaihdetaan pelkästään sen ABS yksikön sähköinen osa. Voi sen myös korjata, mutta en jaksanut tekemään sitä. Kun vaihto-osa maksoi postikuluineen 47.68 € Osan hinta oli 25.62 €
Tilasitko Boschin numerolla?
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Mittaristossa pitäisi olla kolme jarruun liittyvää varoitusvaloa (selitykset ohjekirjasta):
P ympyrän sisällä ja teksti PARK: seisontajarru on kytkettynä (tämän lisäksi huutomerkkikolmio syttyy ja varoitusääni soi jos ajaa seisontajarru kytkettynä)
ABS ympyrän sisällä: syttyy jos ABS-järjestelmässä on vikaa. Voi syttyä yhdessä huutomerkkikolmion tai huutomerkki-BRAKE -valojen kanssa, jolloin vika voi oilla elektronisessa jarruvoimanjakoyksikössä.
Huutomerkki ympyrän sisällä ja teksti BRAKE: syttyy yhdessä huutomerkkikolmion kanssa, jos nestettä on liian vähän. Jos ABS-valo palaa samalla, vika voi olla ABS-järjestelmässä.
Eli mikä (tai mitkä) jarrun merkkivalo(t) siellä palaa?
Brake ja punainen kolmio. Nestettä on.
Onko nestesäiliön anturi testattu? Eikös se taida ihan kohotyyppinen olla, joten liitin irti ja hyppylangalla testi ... liitokset hapettuneet seisonnassa talven aikana?