Automatti ilmastoinnin puhallin ei toimi !

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Turbojubilee
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 23:01
Paikkakunta: alaviN

Automatti ilmastoinnin puhallin ei toimi !

Viesti Kirjoittaja Turbojubilee »

Autossani on automaatti ilmastointi. Se on pelannut tähän saakka mainiosti ilman minkäänlaisia häiriöitä. Nyt se sitten tuli yllättäen ensimmäinen vika Saabbaaseni, eli ilmastointi puhallin ei toimi ollenkaan :( Tarkistin sulakkeenkin ja se oli kunnossa. Kun auton käynnistää niin ajotietokoneessa ei näy mitään häiriötekstiä eikä myöskaään ACC:n näytöllä näy mitään outoa vaan kaikki näyttää pelaavan normaalisti. Painoin myös auton käynnissä ollessa AUTO ja OFF nappia yhtäaikaa, jolloin laite teki vikatestin, se ei kuitenkaan löytänyt mitään vikaa 8O Eivät näköjään ole puhaltimen toimimattomuudesta hoksanneet vikakoodia laittaa. Mikähän vika on kysessä ? Onko puhaltimen ohjausyksikkö rikki vai itse puhallin ?
SAAB 9-3 SE TurboJubilee vm. 2002, Musta 5 d ! Olen sairastunut vakavasti SAABISMIIN !
unski
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 13:26
Paikkakunta: Keskiuusimaa

Viesti Kirjoittaja unski »

Puhaltimen moottorin voit testata vaikkapa vastusmittarilla tai syöttämällä virtaa moottoriin menevään virtajohtoon suoraan akusta.
Jos moottori pyörii hyvin niin luultavasti säätöyksikkö on paska.
Vastusarvo on muutama ohmi.
Turbojubilee
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 23:01
Paikkakunta: alaviN

Puhaltimen säätöyksikkö rikki !

Viesti Kirjoittaja Turbojubilee »

Käytin autoa Saabin huollossa, jossa näkivät testeristä, että puhaltimen säätöyksikkö oli rikki. Tilasivat uuden...sain vonguttua hinnan vian etsintöineen ja uudella säätöyksiköllä tasan 100 Euroon ! (sis. työt) Siis 594,73 markkaa :-( Ja voihan prkle saan autoni ilmastoinnin kuntoon vasta joskus ens viikolla kun saavat sen osan ! No onhan tuo lupaillut jopa lähes kymmentä lämpöastetta lähipäiviksi, joten ei sitä nyt ihan jäässä tarvitse Saabillaan pääsiäispyhinä kurvailla :wink:
SAAB 9-3 SE TurboJubilee vm. 2002, Musta 5 d ! Olen sairastunut vakavasti SAABISMIIN !
Turbojubilee
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 23:01
Paikkakunta: alaviN

Viesti Kirjoittaja Turbojubilee »

Nyt vika on korjattu ja automaatti ilmastointi pelaa taas :lol: :lol: :lol: Maksoi töineen tasan 100 Euroa.
SAAB 9-3 SE TurboJubilee vm. 2002, Musta 5 d ! Olen sairastunut vakavasti SAABISMIIN !
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhaltimen säätöyksikkö rikki !

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Turbojubilee kirjoitti:puhaltimen säätöyksikkö oli rikki.
Eli ilmeisesti ilmastoinnin askelmoottori? Tuttu vika :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Tuttu vika joo. :twisted:

Mulla se vaan jäi "täysi puhallus" asentoon ja päätti tehdä tämän yöllä, jolloin ketään ei ole näkemässä. Ei sitten ollut virtoja aamulla. No kaapeleilla käynnistys ja huoltoon vaan. Saabilta kyllä tultiin vastaan.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Vastaa Viestiin