PCV-jakajan ja -venttiilin murtuminen.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

PCV-jakajan ja -venttiilin murtuminen.

Viesti Kirjoittaja Condalator »

Nyt tuli hassattua.

Tänään kiristin kannen pultit, mikä onnistui vaivattomasti.

Mutta: venttiilikopan suojusta (?) poistaessa muovisen PCV-haaroittimen pienempi haara murtui. Tarkemman tarkastelun jälkeen se ja venttiilille johtava letku osoittautuivat todella haperoiksi. Kaiken hupuksi uutta letkua asentaessa murtui myös ilmeisesti jonkinlainen takaiskuventtiili.

Homma on siinä, että olen viiden tunnin ajomatkan päässä kotoa, enkä pääse Saab-kauppaan osaostoksille. Nopean nettihaun perusteella nämä vaikuttavat päästöihin, mutta lähinnä nyt kiinnostaa, että voinko ajaa kotiin turvallisin mielin ilman pelkoa moottorin vaurioitumisesta yms?
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Multa murtui tuo samainen pienempi letkuliitäntä eilen kun olin noita letkuja vaihtamassa. Käynnistin auton ja se toimi normaalisti. Tukin molemmat päät ja tyhjäkäynti pieneni hieman. Mitään muuta en huomannut, vaikka en kyllä yhtään autolla ajanut letkun ollessa irti.

Itse porasin katkenneen letkuliitännän reiän isommaksi ja työnsin pätkän jarruputkea siitä läpi. Liimaa päälle ja hätäapuratkaisu on valmis.

Pitää maanantaina suunnistaa Länsiautoon hakemaan uusi. Sen verran purkkaratkaisu tuo kyllä on :oops:

Luulisin että tuo vaikuttaa vain päästöihin, mutta faktaa asiasta ei ole.
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

Viesti Kirjoittaja Condalator »

Korjasin homman seuraavasti:
liimalla pikkunippa haaroittimeen takaisin ja ilmastointiteippiä tueksi/tiivisteeksi. Eripaksuisia letkuja käyttämällä sain sen yhdistettyä PCV-venttiilin.

Kotimatka sujui ongelmitta (mitä nyt yhdet ylinopeussakot oli tulla) eikä auto oireillut mitään. Ilmeisesti väliaikaisratkaisu toimi ihan mallikkaasti. Joka tapauksessa varaosat on ostettu, ja niiden pitäisi tulla huomenna. Pistin tilaukseen seuraavat osat:
- venakoppaan kiinnitettävä muovinen haaroitin
- tiiviste edelliseen
- kuminen kulmaletku kampikammion huohotusputken ja em. muoviosan väliin.
- PCV-venttiili.

Hela hoito oli 25 taalaa, eli sinne meni puheet eurooppalaisten autojen ylihintaisista osista Amerikassa.
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
Vastaa Viestiin