Moniurahihnan vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Mikke
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 12:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mikke »

9-3Tid kirjoitti:Käyttöohjekirjasta selviää reitti parhaiten.
Ai se on sielläkin.. En vieläkään ole tottunut siihen että Saabissa käyttöohjekirjastakin on hyötyä. :oops: :o
Bioram
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2005 14:02

Viesti Kirjoittaja Bioram »

Tulipas tänään sitten itsekkin vaihdettua toi moniurahihna + vasen ja keskimmäinen rulla. Hihnan ja vasemman rullan kanssa ollut mitään ongelmia, mutta ilmasuodatinkotelon otto meinasi blokata koko homman + keskimmäisen rullan takaisin laitto vaati todellakin teippiä ja taltan.

Ilmansuodatinkotelon kolmas mutteri on kyllä tosi hankalassa paikassa, eikä sinne kiintolenkillä oikein yllä. Räikkään ei tahtonut löytyä sopivaa jatkovartta, että yltäs/ei ottaisi kiinni johonkin vihreeseen putkeen. Apinan raivolla se lopultakin sitten irtosi.

Keskimmäisen rullan kiinni laittamisessa todellakin käytin maalarinteippiä (ei jessee, jotta sen saisi irtikkin) ja talttaa. Teipillä laitoin rattaan suojalevyn kiinni ja taltalla painoin pulttia reikää vasten samalla kun sormilla pöyrittelin sen hollilleen.

Vaihto poisti ennen niin kuuluvan ujelluksen kokonaan pois + entisessä hihnassa oli haurastumisen merkkejä.
nerola
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 22:45
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja nerola »

Kuules BIORAM ...

Keskimmäinen rulla lienee se kiristysrulla ?
Onko sen kiinnitys pultissa oikein päin kierteet?
Ja miten mahduit irroittamaan sen? Sorkkarauta tekniikallako?

Vasen taittorulla oli minullakin laakeri vikainen..
Kiristysrullakin pitää ääntä.
Muistatko muuten näiden hintoja? :roll:

Pikkasen olen hidas, kun tammikuussa asiaa kyselin ja tänään vasta
hihnan irroitin ...hiljaa hyvä tulee :wink:
eki saabi 9-3s -00 2.0t
Bioram
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2005 14:02

Viesti Kirjoittaja Bioram »

Anteeksi kun kesti vastata, mutta olin melkein 4 viikkoa pohjoisessa lomailemassa :lol:

Vasen rulla on se kiristyrulla ja keskimmäinen hihnan ohjainrulla.

Kaikissa rullissa oli ihan oikeet kierteet, eikä niin sanottuja ryssänkierteitä.

Mahduin irottamaan kaikki lenkkiavainta käyttämällä. Missään vaiheessa ei tarvinnut hakata vasaralla tmsv lenkkiä, mutta voimaa piti kumminkin käyttää.

Hinnat (nämä ovat sitten ruiskukoneelle, missä EI ole ilmastointia):
- hihnan kiristysrulla 45,00 €
- hihnan ohjainrulla 19,00 €
- moniurahihna 6x1995mm 20,86 €

Työaikaa tuohon meni työkalujen puutteiden vuoksi hiukan enempi kuin mitä olisi ollut tarvis, mutta heti kun oli oikee työkalu ilmasuodatinkotelon irroitukseen, niin aikaa meni työhön noin 45 minuuttia.
nerola
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 22:45
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja nerola »

Onhan ne lomat pidettävä 8) 8) 8)

Joo ei taida täsmätä mulla 2.ot ja acc.
kiristys rulla on jollakin kuusio-avaimella ja pyöräkotelon pelti on aika lähellä???
Pitääkö irroittaa koko kiristin vai saisiko irti ja takaisin pelkän pöyrän?
eki saabi 9-3s -00 2.0t
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Se on torxilla kiinni ja ite ainaki otin koko kiristimen irti, voi olla että näppärä sorminen saa sen sieltä välistäkin irti..
Kiristäjässäkin on sitten pari pulttia tosi mukavalla paikalla :lol:
Bioram
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2005 14:02

Viesti Kirjoittaja Bioram »

Tuossa 900 vm -95 ilman turboa + ilmastointia se kiristysrulla on 13 millin pultilla. Kiristintä ei tarvinna irrottaa, vaan kyllä sinne sormet nippa nappa väliin mahtuu, vaikkakaan ei siellä yhtään turhaa tilaa kyllä ole.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Bioram kirjoitti:Tuossa 900 vm -95 ilman turboa + ilmastointia se kiristysrulla on 13 millin pultilla. Kiristintä ei tarvinna irrottaa, vaan kyllä sinne sormet nippa nappa väliin mahtuu, vaikkakaan ei siellä yhtään turhaa tilaa kyllä ole.
Taitaa kuitenkin olla 8mm:n pultilla jossa 13mm:n kanta ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Bioram
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2005 14:02

Viesti Kirjoittaja Bioram »

Tottahan sinä puhut :oops: 8 mm pultti 13 mm kannalla. Pitää muistaa olla tarkempi termistöjen kanssa :lol:
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Viesti Kirjoittaja palle »

Mitenkäs 900NG:ssä löysätään tuo moniurahihna? Pitäisi rullien kunto tarkastaa kun sieltä kuuluu jurskutusta. Tai että mistä se löysättävä kiristin löytyy?
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

turpiini900 kirjoitti:Kyllä se kiristyy automaattisesti. Muutenkaan toi vaihtohomma ei todellakaan ole kovin kummonen homma kunhan vaan painaa mieleen mitä reittiä hihna kulkee.
Nimenomaan, vedin käsin hihnan pois paikoiltaan ja vaihdoin kiristysrullan. Ja vedin käsin hihnan myös paikoilleen, viimeisexi nostin sen tietysti ohjaustehostajan rullan päälle. Eli onnistuu ilman ns. työkaluuuuu :D
9-3.1972
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Jatketaan tähän olemassa olevaan topicciin, eli tietääkö kukaan onko noihin moniurahihnan rulliin mahdollista vaihtaa vain laakerit?
Nehän taitaa olla 6203 malliset, eli stanu kamaa.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Tuumer kirjoitti:Jatketaan tähän olemassa olevaan topicciin, eli tietääkö kukaan onko noihin moniurahihnan rulliin mahdollista vaihtaa vain laakerit?
Nehän taitaa olla 6203 malliset, eli stanu kamaa.
Ei oo koskaan tullu kokeiltuu, mut yhtenä ideana on ollu sorvata nylonista rullat johon voisi tuon tehdä ;)
9-3.1972
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Tuumer kirjoitti:Jatketaan tähän olemassa olevaan topicciin, eli tietääkö kukaan onko noihin moniurahihnan rulliin mahdollista vaihtaa vain laakerit?
Nehän taitaa olla 6203 malliset, eli stanu kamaa.
Siihen kiristäjän peltipyörään varmaan pystyis vaihtaan, jos purkaa ne niittaukset ja halkaisee sen rullan.
Muissa laakeri on valettu muoviin.
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Saapas »

Huomenna pitäis alkaa kaverin -98 vuotisen bensa turbo 9-3 kanssa tähän jumppaan, sanokaas nyt tyhmälle og harrastajalle et mitä noista motonetin kilkkeistä tarvii ostaa ja mikä tää KESKI ohjainpyörä oikein on:

9-3 bensa VL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6800 14.86
9-3 bensa VL+ILM. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6352 33.30
GM-900/9-3 --99 VASEN Ohjainrulla/bensamoott (Ø23/63mm). . 30-0519 45.00
9-3 99-- VASEN Ohjainrulla/bensamoott (Ø17/68mm). . . . . 30-0572 45.00
GM-900/9-3 KESKI Ohjainpyörä/bensamoott (Ø17/80mm). . . . . 30-0520 19.00
GM-900/9-3 KIRISTIN/bensamoott (jalalla)
9-3 TiD KIRISTIN+LAITE (sileä/Ø90mm). . . . . . . . . . . . 30-0542 59.90

Ite lähtisin liikkeelle hihnalla ja vasemmalla ohjainrullalla, mites se kiristimen rulla? Auto on tietenkin kaikilla mahdollisilla vehkeillä eli ilmastoinnit ja muut löytyy...
KTM SD
Vastaa Viestiin