Turbo

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Hook kirjoitti:
juhokare kirjoitti: Stage-4:llahan se pelaa ilmeisimmin kaikkein optimaallisimmin, mutta ajattelin, että olisi jo 'valmiina' odottamassa lopullista stage-4:seen nostamista varten. :)
Ei se tuohon Stage-4:seen jää, jos sinne asti päästy.. Se on niin monella nähty. :lol:

Hook
Mulla jää :wink:

Nimim. "yksi vaihdelaatikkoremppa takana" :arrow: ihanan kallista :roll:
Toi sun laatikkosi kakkosen synkat ei hajonnut mitenkään virittämisestä, vaan pikkuvikaisesta sensonicista.. Että ei pidä syyttää virittelyä kaikesta :wink:
Jos tarkkoja ollaan, niin sulla on kohta steg 4+... :lol:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3858
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Saattaa olla ettei jää stage-4:een :lol: ...rahastahan se on paljolti kiinni. :D
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3858
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jos oikein muistan, niin ei ole tainnut sinullakaan Hook jäädä ihan pikku-stegeihin. :wink: :lol:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

juhokare kirjoitti:Jos oikein muistan, niin ei ole tainnut sinullakaan Hook jäädä ihan pikku-stegeihin. :wink: :lol:
:oops: :lol: ... joo.. kyllä ja ei. :) Vaihdoin tänään pienemmän pakopesän... Siitä se "anti tuning" alkaa :)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Hook kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Jos oikein muistan, niin ei ole tainnut sinullakaan Hook jäädä ihan pikku-stegeihin. :wink: :lol:
:oops: :lol: ... joo.. kyllä ja ei. :) Vaihdoin tänään pienemmän pakopesän... Siitä se "anti tuning" alkaa :)

Hook
Vai voisko sanoa jopa "detuning" :?: :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Hook kirjoitti:Toi sun laatikkosi kakkosen synkat ei hajonnut mitenkään virittämisestä, vaan pikkuvikaisesta sensonicista.. Että ei pidä syyttää virittelyä kaikesta :wink:
Jos tarkkoja ollaan, niin sulla on kohta steg 4+... :lol:
Ei tosta laatikosta ollut mennyt pelkästään kakkosen synkat, poskilaakerit oli sököinä ja vitosvaihteen rattaat väljät :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Moi.
No niin tuli ahtimeksi valittua mitsubishi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kupari kirjoitti:Moi.
No niin tuli ahtimeksi valittua mitsubishi.
Ihan hyvä valinta. Onko kyseessä TD04-15T#5?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Jos mahdollista , niin mieti , josko olis muita vaihtareita kuin Maptun/Finland -Toimitusajat sovitusta voit kertoa yleensä potenssiin 3.Teknisen tietämyksen voit jakaa kolmella ja toimitusvarmuuden viidellä!
Raakaa tekstiä.Kokemusta on puolentoista vuoden ajalta. Näiden sanojen takana seison tarvittaessa omalla nimellä ja raastuvassa!
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

No mutta kuinkas suomen maptunille nyt voi mitään virhettä tulla tai toimitusaikojen yllättävää pidentymistä? :roll:
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

No niin, taitaa olla oikea ketju jatkaa. Ajattelin tuon GT25:n tilalle jotain ehkä enemmän tuottavaa turboa laittaa. Tuo Hookin selostus GT28RS:n asennuksesta on ollut antoisaa luettavaa, todellakin suurkiitos siitä. Nyt on mallit hiukka hakusessa (haku on ollut käytössä, uskokaa pois). Niin hardcore meininkiin en ala pureamaan kuin Hook, jotain kuitenkin. Vaikka tuo "Bolt-on" on lähinnä kirosana, en yhtään pistä pahitteeksi ettei imuputkia, pakosarjaa, vesi- & öljyletkuja tarvitse suunnitella uudestaan. Siis mielessä pyörii kai lähinnä kaksi vaihtoehtoa GT28BB ja Turbo Sensonic:n hyväksi kokema GT25/28. Siispä onkohan tuo 28BB:kin ns. bolt-on?

Toinen juttu joka askarruttaa on se että Hookhan vaihtoi pakopesän pienemmäksi, tarkoittako tuo että pottu on nykyään lähempänä 25/28:ia?

Ei h*****i, mikä sinne pitäisi laittaa että potkii alhaalta ja eikä ahista.

No jos ei muuta niin joku saa näistä mun turinoista hyvät naurut perjatai-iltaan, kyllä joku voi olla näin ulkona...

ps. luojan kiitos, pari viskiä jo alla
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

-No mutta kuinkas suomen maptunille nyt voi mitään virhettä tulla tai toimitusaikojen yllättävää pidentymistä? Rolling Eyes-

Kysymyksesei voi olla sarkastinen ,retorinen tai jotain muuta.

Kuitekin vastaan: jos kohdallasi on näin , nin hyvä. En ole ainoa, jolla palanut käämit ko (ilmeisesti yhden ihmisen yritys) henkilön kanssa.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Kyssärini voi huoletta laittaa luokkaan sarkastinen.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Juusokas kirjoitti:No niin, taitaa olla oikea ketju jatkaa. Ajattelin tuon GT25:n tilalle jotain ehkä enemmän tuottavaa turboa laittaa. Tuo Hookin selostus GT28RS:n asennuksesta on ollut antoisaa luettavaa, todellakin suurkiitos siitä. Nyt on mallit hiukka hakusessa (haku on ollut käytössä, uskokaa pois). Niin hardcore meininkiin en ala pureamaan kuin Hook, jotain kuitenkin. Vaikka tuo "Bolt-on" on lähinnä kirosana, en yhtään pistä pahitteeksi ettei imuputkia, pakosarjaa, vesi- & öljyletkuja tarvitse suunnitella uudestaan. Siis mielessä pyörii kai lähinnä kaksi vaihtoehtoa GT28BB ja Turbo Sensonic:n hyväksi kokema GT25/28. Siispä onkohan tuo 28BB:kin ns. bolt-on?

Toinen juttu joka askarruttaa on se että Hookhan vaihtoi pakopesän pienemmäksi, tarkoittako tuo että pottu on nykyään lähempänä 25/28:ia?

Ei h*****i, mikä sinne pitäisi laittaa että potkii alhaalta ja eikä ahista.

No jos ei muuta niin joku saa näistä mun turinoista hyvät naurut perjatai-iltaan, kyllä joku voi olla näin ulkona...

ps. luojan kiitos, pari viskiä jo alla
Turha tuota "hardcorea" on pelätä. Hyvin valmisteltuna tuon asentaa jopa yhtäsoittoa, kuten itse tein. Voit niin paljon tehdä valmiiksi ennen asennusta, että homma on bolt-on yhtä hitsisaumaa lukuunottamatta, jonka voi välttää jos tekee eitoivottavan 2.5" tukoksen käyttämällä adapteria..

Letkuja ja putkia ei tarvitse suunnitella uudelleen. Ne on suunniteltu jo toimestani. Marssit vain ohjeiden mukaan hiflexiin ja letkut on siinä. :)
Putketkin järjestyy ihan vastaavasti. - Kunhan tietää minne mennä ja mitä pyytää.
Yksi letkuhan sulla oli jo ennestään.
Hankintalistakin löytyy valmiiksi..

Noi osat tilaa yhdessä illassa ja loput teettää toisessa iltapäivässä, kun tietää missä. Vinkkejä varmaan löytyy hankinnoissa, jos jotain epäselvää.

Tuosta 28bb:stä en sano varmaksi, että tarvitseeko uudet letkut. Tämän voinee joku varmistaa?
tuo 28bb modi (28r:stä) on suunniteltu T7 imuputkelle, joten T5 autoissa joutuu imuputken tekemään kuten potussa, eli 2.5" 90 asteen mutka (Potussa pitää olla supistemutka 3"->2.5) sekä 15-16cm 2.5" putkenpätkä..

Summasummarum. 28/25:lla et joudu hommaa kuin softan.. Hiukan pirteämpi kuin 25. (Haluut kumminkin heti lisää, kun tajuat turbon merkityksen auton kiihtymiseen, eikä hetkelliseen nykäsyyn pedaalia painaessa. ja sen että myöhäiseltä tuntuva herääminen on vielä mielestäni pelottelua tässä kokoluokassa, jos kokoonpano on järkevästi toteutettu..)

28bb:lle joudut hommaa ~1300eur turbon lisäksi (Huom. modaamaton, eli 28R noin 982eur ht-tunella)
- vihreät 465cc@3.8bar suuttimet (joku ~400@3.0bar). Kysellen löytää..
- 3bar map. (Jenkeistä atp turbolta liene halvita tilata yksi liittimen kera, jos useampi, niin liittimet atp:tä ja map anturit Summitilta)
- imuputki. (yhden 2.5" 90asteen mutkan hommaaminen ei voi olla liian vaiketa, kun saa lähes kaikista viriputkista. Mulla ylimääräisenä tuota 2.5" rosteriputkea, jos tarttee)
- Letkut?
Tietojeni mukaan 28bb:n mukana pitäisi tulla parinsadan arvoinen http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8&start=15 näkyvä 5-pult laippa->3 pult dp, joten ei tarvitse pakoputken muokkausta. (toisaalta eräs hyvä tunauskohde on muuttaa tuo jossainkohtaa kunnolliseksi, jos tuo tulee asennettua..... = virtaa paremmin).

Tämän jälkeen auto kiihtyy jo ihan erilailla 25 pohjaisiin nähden.

28RS:ään (999 ht-tunelta 86 a/r:llä, liene kutakuinkin samoissa hinnoissa pienemmällä pakopesällä)
Erona 28bb:hen
- suuttimet 465cc -> 630cc
- walbro 341 bensapumppu olisi syyt vaihtaa. (140..150eur ranaco/futurez)
- vakiopakosarja istuu just naftisti, joten plaanaus ei välttämätöntä.
- 5pult -> 3" v-clamp maksaa "parisataa", eli samanverran kun 28bb:n mahdollisesti mukana tuleva ahdistava 5-pult->3pult dp sovitin..
- 3">2.5" supistemutka atp:ltä. Hieman harvinaisempi tuote, joten ei kaikissa viriputkissa.
- 28RS "modaus", eli parikymppiä sorvarille kahvikassaan ja ahdin on 5min päästä sopiva. :)
- Painenippa kompurakehälle. (yksi reikä, jolle näytetään kierretappia)

Miksi juuri 28RS?
- On suurinta mitä vakiopakosarjaan saa, eikä kaduta niin herkästi.. että miksi tyydyin "pieneen"... :evil:
- Perusteluna itselle, että isompien turbojen asennus maksaa minunlaiselle hitsausta karttavalle 500->1500eur..
- Vakiopakosarja näyttää vakiolta :wink:
- Pienellä pakopesällä kayttömukavuus varsin lähellävakioturbon luokkaa heräämisen suhteen. Ehkä jopa miellyttävämpi, kun ei potkaise niin terävästi, kun 25:nen.. Ellei lämä ihan lattiassa :)

Ja tuosta ison ja pienen pakopesän erosta. tuo 64 ei ole vielä "pieni", vaikka onkin on pienempi kuin 86, joka on ehkä liika suuri minun makuun kun puhutaan tuon kokoisesta kompurasta, josta johtuu hieman "kuminauhamainen" herääminen (kun pakopaineita ei pääse muodostumaan),.. ja joku enemmän tietävä mainitsi joskus mulle että mitsun 15T:n (joka siis aeron vakioturbo, josta irtoo max 290..300hp) pakopesä on jotain 40..50 nurkilla. Enemmän tietävät tarkentaa. :)
Rakenna oma "pottusi".. Katso vaihtoehdot :)
http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=GRT

Ja tässä erot "isolla" ja "pienellä" pakopesällä. Arvaa kumpi on kumpi :)
Kuva
Kuva

.. Ja tässä vertailun vuoksi vielä pottu "isolla" pakopesällä ja alkuperäinen T25:nen.. Taitaa olla "hieman" lähempänä tuo 64ar tuota 86:sta, kun T25:sen pakopesää..
Kuva

Siinäpä nuo pääpiirteittäin on. ylivoimaisesti suurin homma ajallisesti (80% ajasta) tuossa projektissa oli siis kaikkien osien etsiminen ja suunnittelu, joka vei viiikkojen luppoajat. Nyt riittää että lukee illan aiheesta ja hakee/tilaa/teettää osat oikeista paikoista ilman viikkojen selvittelyjä ja tulee kutakuinkin samoihin hintoihin tuon 28bb:n kanssa :lol:

... Ja kun mitsun 15T:stä otetaan irti enemmän kuin tarpeeksi, eli lähes samat kun 28rs:stä "järkevästi", niin tulos on tää..
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=45129
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Jaahas, tämäpä taas ei todellakaan helpottanut hommia... ( nyt on muuten muutama viski enempi otettu).

Aikaisemmin olisi kaip selvinnyt ilman sitä kammoksumaani hitsausta (oma laitteeni vain räkii ja siltä luonnistuu vain lumikolan korjaukset) mutta aika paljon järkeä tuossa ylemmässä jutussa on. Mitens jos laittaa tuohon 28 rs:n T7:n imuputken? Mullahan on siis Viggen IC ja JR:n VV-suodatin. Käyköhän se suoraan myös BB:hen?

Tuosta kuva arvoituksesta voin sanoa sen verran että vasen on isompi, ei muusta mutta kun on lämpö jo väriä muuttanut.

Hitto kun alkaa hävettää että on niin pieni turbo, miten sitä enään kehtaa liikkua yleisillä paikoilla tuollaisen rusinan kanssa.

Lauantaiaamun jatkoja...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Vastaa Viestiin