Akku täysin tyhjä ja savu/höyry koneesta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Cosmicblue
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 08:16

Akku täysin tyhjä ja savu/höyry koneesta

Viesti Kirjoittaja Cosmicblue »

Aamulla 9-3 vm. 99 startatessa oli akku täysin, ei tule edes mittaritauluun valoja. Mistäpäin kannattaa lähteä vikaa etsimään? Akku on vuoden vanha. Vaikuttaa kuin joku purkaisi akkua.

LISÄTTY:
Latasin akun ja laitoin auton käyntiin. Kävi kaksi minuuttia ja moottoritilasta tuli pieni pamaus ja harmaa savu / höyry tuli jostain moottorin etupuolelta, ei mitään nestevuotoja havaittavissa.
Moottori toimii normaalisti , mutta välillä kuuluu sellainen pihinä apukuskin puolelta hansikaslokeron takaa. Varsinkin silloin, kun laittaa ilmastoinnin päälle. Ilmastoinnin kompura lähtee pyörimään asianmukaisesti, kun painaa AUTO-nappulaa ja ECON-tilassa sammuu.
Mikä voisi olla vikana pihinään?
Viimeksi muokannut Cosmicblue, Ma Loka 09, 2006 21:40. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Onko oireillut aikaisemmin?

Kannattaisi varmaan ladata se akku ensin, että on virtaa minkä vuotoja tutkia.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
mwessman
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 10:42

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Jos omistat yleismittarin, mittaa virrankulutus jahka olet saanut akun ladattua. Sitten otat sulakkeita irti yksi kerrallaan ja viallinen piiri löytyy, kun virta putoaa nollaan. Jos osaat, mittaa akun sisäinen resistanssi. Se ei (muistaakseni) sais olla yli 40 milliohmia. Jos on, akkukaupan kautta...
Cosmicblue
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 08:16

Viesti Kirjoittaja Cosmicblue »

Ei oikein ymmärrä. Siis mittaan ampeerimääriä vai ja mistä niitä ny sitten mitataan?
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

Cosmicblue kirjoitti:Ei oikein ymmärrä. Siis mittaan ampeerimääriä vai ja mistä niitä ny sitten mitataan?
Piti ottaa muistaakseni akun maajohto irti ja sitten mitattiin akun ja irtiotetun piuhan väliltä. Tai ehkä kannattaa varmistaa vielä joltain toiselta luotettavampi tieto. Itellä aikanaan hajos virtamittari, kun väärin aloin mittaamaan, niin kannattaa olla tarkkana.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Virtamittausta

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Jos auto on käynnissä niin ehdottomasti pihtimittari joko plus tai maa kaapelinipun ympärille.
Jos haluaa lähteä varovasti liikkeelle niin pihtimittarilla kaapelinipun ympäriltä, kun auto ei ole käynnissä ---> ei tarvi irrotella mitään johtoja eikä yleismittari mene rikki.
Jos virtapiirissä on suuri virtavuoto niin se voi rikkoa yleimittarin tai ainakin sen varosulakkeen, kun tavalliset yleismittarit kestää yleensä vain n.20A.
Kaikissa autosähköliikeissä on pihtimittareita ja luultavasti monissa akkumyynti liikkeissä.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eiköhän se ole helpompi viedä auto johonkin akkuliikkeeseen mitatattavaksi. Siis akku latinkiin ja sitten tutkittavaksi...

Eski
mwessman
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 10:42

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Mittaus on vähän hankala selittää lyhyesti..
Ravaan päivittäin Hyvinkää-Sipoo -väliä. Mahdatko osua reitille...?
Cosmicblue
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 08:16

Viesti Kirjoittaja Cosmicblue »

Latasin akun ja laitoin auton käyntiin. Kävi kaksi minuuttia ja moottoritilasta tuli pieni pamaus ja harmaa savu / höyry tuli jostain moottorin etupuolelta, ei mitään nestevuotoja havaittavissa.
Moottori toimii normaalisti , mutta välillä kuuluu sellainen pihinä apukuskin puolelta hansikaslokeron takaa. Varsinkin silloin, kun laittaa ilmastoinnin päälle. Ilmastoinnin kompura lähtee pyörimään asianmukaisesti, kun painaa AUTO-nappulaa ja ECON-tilassa sammuu.
Mikä voisi olla vikana pihinään?
Viimeksi muokannut Cosmicblue, Ma Loka 09, 2006 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mielenkiintoisia ilmiöitä Saabeissa. Ettei mitään omituista tapahtunut moniurahihnan liepeillä, esim. sen yksi rulla hirttänyt kiinni tms?
Tai ettei kompressori sanonut sopimusta irti?
Pro-Carservice
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 09:16
Paikkakunta: Jyväskylä

ilmastoinnin kompressorin rele

Viesti Kirjoittaja Pro-Carservice »

jumissa ja se purkaa akkua parkissa ja pitää kompuraa päällä jatkuvasti. Höyry tulee ilmastoinnin ylipaineventtiilistä.
Terveisin

Riku Seijari

Pro-Carservice Oy
Yritystie 2
40320 Jyväskylä
riku.seijari@pro-carservice.com
Phone: +358 10 3205353
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

mutta välillä kuuluu sellainen pihinä apukuskin puolelta hansikaslokeron takaa.
Tuleeko pihinä savunsaattelemana (tai haiseeko)... sähköinen pihinä/kipinä... yrittää mennä täysin oikoseen.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Cosmicblue
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 08:16

Viesti Kirjoittaja Cosmicblue »

Siis mikä on jumissa? Nyt ainakin näyttää kompura pyörivän normaalisti, kun laittaa ilmastoinnin päälle. Pihinä tosin kuuluu ilmastoinnin ollessa päällä ja nimenomaan hansikaslokeron takaa. Onko hanskalokeron takana joku ylipaineventtiili ja mikä se venttiili sitten ois ollu joka päästi konehuoneessa ne harmaat höyryt? Ja missä on järkevintä korjauttaa vika. Joku ilmastointifirma vai Saab-korjaamo?
Asun Etelä-Pohjanmaalla.

P.S. Särkyykö autosta jotain, jos ajelen sillä ilmastointi ECON-asennossa huoltoon asti?
Viimeksi muokannut Cosmicblue, Ti Loka 10, 2006 10:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Ilmastoinnin kompuran rele. Voinee ajella ECON asennolla turvallisesti lähimpään relekauppaan.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Mulla aiheutti noita paukahduksia se että etumaskin takana olevasta ilmastoinnin painekytkimestä oli irronnut johto jolloin ilmastointisysteemi päästi ylipaineet aina silloin tällöin pihalle.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Vastaa Viestiin