900 v6 2.5l koneella

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Upataas vielä uusien kysymysten kautta.
Råtsinmaalla väittävät:
Motor: v6 2,5 org

Block uppborrat till 2,8l smidda kolvar o rejäla stakar. arbetet utfört av Motor Syd

Toppar: portade o planade större ventiler arbetet utfört av Motor
Syd.

Kamaxlar: Omslipade kammar vet ej något om dem arbetet utfört av Motor Syd
chip från speedpart
Övrigt: X.grenrör race katt 2,75" sport avgassystem i rost fritt allt svetsat av mig själv. Sportluftfilter.
Ja vielä:
Runt 270hk o 300 nm e inte riktikt säker har inte bromsat den ännu.
Eli ilmeisesti tuota 2.5 mottia voi porata ylikokoon myös, mutta onko tämä ensinnäkin kuinka kallista/työlästä ja että mitä kaikkea muuta tuommoisessa konversiossa tulee vaihtaa/muuttaa. Ja vieläpä, kuinka setä katsastusmies moiseen tuumaisi. :lol: edit. Ja voiko moisella "oikeasti" päästä yllämainitun kaltaisiin teholukemiin?

Nämä nyt ovat näitä täysin hypoteettisia ajatusleikkejä. :wink:
V6Saab
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Marras 06, 2006 19:01
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja V6Saab »

HärreGyyd 8O

Tuollasilla lukemilla kyllä kelpais.Aika isoksi on kyllä jyrsitty lohko :roll:
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

V6Saab kirjoitti:HärreGyyd 8O

Tuollasilla lukemilla kyllä kelpais.Aika isoksi on kyllä jyrsitty lohko :roll:
Joo, vähemmälläki varmaan pärjäis. Mutta onko mitään hajua kuinka töisevää/järkevää/hintavaa moinen koneistaminen mahtaa olla..? Ja että minkämoisia tehoja sitä kautta vaparista vois kohtuudella repiä irti.

Toinen seikka mikä askarruttaa on tuo 2.5 koneen tehot suhteessa beeämveen vastaavaan. Sinänsä vissiin suht samoissa tehoissa pyöritään, mutta onko ne bemarit vaan kireämpiä vai keveämpiä kun liukkaammin tuntuvt liikkuvan..?
V6Saab
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Marras 06, 2006 19:01
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja V6Saab »

V6Saab kirjoitti: Lisäksi olisin kiinnostunut kuulemaan onko ollut ongelmia automaattilaatikon kanssa?Välillä autossa kun on seisonut yön ja aamulla menee starttaamaan syttyy Check Gearbox valo eikä auto käynnisty.Ongelma esiintyy hyvinkin epäsäännöllisesti ja poistuu kyllä kun kerran pari käyttää virrat pois päältä.
sama ongelma ilmennyt uudestaan.Nyt päätin että tehköön ammattiäijät homman mun puolesta niin toivottavasti tulee kuntoon.Pitkään se olikin hyvänä.Pyydän jonkin syväluotaavan analyysin ongelmasta jos vaikka joillekin muillekin asia tulee eteen niin voi auttaa toisia..
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Tonppa kirjoitti:
V6Saab kirjoitti:HärreGyyd 8O

Tuollasilla lukemilla kyllä kelpais.Aika isoksi on kyllä jyrsitty lohko :roll:
Joo, vähemmälläki varmaan pärjäis. Mutta onko mitään hajua kuinka töisevää/järkevää/hintavaa moinen koneistaminen mahtaa olla..? Ja että minkämoisia tehoja sitä kautta vaparista vois kohtuudella repiä irti.

Toinen seikka mikä askarruttaa on tuo 2.5 koneen tehot suhteessa beeämveen vastaavaan. Sinänsä vissiin suht samoissa tehoissa pyöritään, mutta onko ne bemarit vaan kireämpiä vai keveämpiä kun liukkaammin tuntuvt liikkuvan..?
Opel klubi on pop, jos tehoa haluat vee-kutvosesta.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=73176
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Mitä tuota opelclubin sivuja laavasin, niin ilmeisen työlästä ja kallista hommaa vaparin virittäminen on. Ja stroukkaus vielä kalliimpaa ja hankalampaa, jos pitää kaikenmoisia päästö yms. todistuksia vielä saada.. *huoh*

:lol:
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Tonppa kirjoitti:Sivistyksen vuoksi utelen, josko mitä eroa on S ja SE malleilla, ja onko jo -94 malleissa ollut S ja SE versiot.

Minkälainen varustelutaso mahtaapi olla -94 SE satkussa, jossa 2.5 V6.

Toisekseen, onko tuo V6 ihan mukava kone - ilmeisesti kestää hyvin? Entäpä viripuolta, eli saako siitä oikein mitenkään lisää tehoa irti? Speedpartsilla pieni chippi siihen näkyy olevan, mutta saisko suosiolla unohtaa 200+hv tehot?

Tänk juu! :P
Ainakin Opeleissa etuveto-2.5V6:ssa on mitattu vakionakin noin 180-190 hepan tehoja. Takavetoiset oavt jääneet tuohon ilmoitettuun 170:n lähinnä kaiketi huonomman imupuolen takia. Moottorissa on myös selkeä vääntökuoppa noin 3000-3500 kierroksen kohdilla ja siitä johtuen se tuntuu ainakin painavassa autossa ylävireiseltä. Vääntökuopasta pääsee eroon tukkimalla pakokaasujen uudelleenkierrätyksen.

2.5V6:een saa irmscheriltä tehopakettia, joka lupaa kaiketi lähemmäs 200hv. Pakettiin sisältyy nokat, putsari, imuputki ja pakopuoli ainakin, enempää en nyt muista. Opeleihin tuota ainakin myydään ja luulisi sopivan saabiinkin, jos kone kerran on identtinen.

Omegassa 2.5 oli ainakin yksi murheenkryyni. 95000 ajettuna kone tuntui kuin olisi ollut aivan loppu ja huohotusta oli smetanan määrästä päätellen aika huolella. Tosin käyttö on myös ollut (isoisäni) aivan hirveää ja huollot niin ja näin. Se kun haluaa säästää aina huolloissa kun ei autoilla juuri yli 100tkm aja.

Tosin tässä tapauksessa suurin osa taitaa olla käyttäjän syytä, eikä niinkään auton.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
immo virtanen
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:02
Paikkakunta: Vääksy

V6

Viesti Kirjoittaja immo virtanen »

Kokemusta on nyt 41000 kilometrin verran. Vm 1995 V6 Cabillä ajami-
sesta ympäri vuoden.
Kulutus ei juuri käytännössä eroa 2 tai 2,3 litraisesta automaatista.
Itseasiassa 2 litrainen taitaa näistä kolmesta olla "epätaloudellisin" nor-
maaliajossa.
Kone sopii automaattiin kuin nenä päähän. Opelin perintönä tulee
tuo jakohihnan järjetön vaihtoväli 50000 km, josta on syytä pitää kiinni.
V6:ssa ei sen kummempia vitsauksia ole. Venttiilikoppien tiivisteet
voivat alkaa vuotamaan ja voi olla että joutuu vaihtamaan koppien
kannet. Ne kun ovat muovia ja vanhemmiten niitä ei saa pitämään
pelkillä tiivisteillä.
Yllätys on ollut mm. tulppien huokea hinta. Toiseen suuntaan taas
automaatin komentokeskus akkutelineen alla.
Pakkivalot lakkasivat toimimasta ja se piti vaihtaa. Osa maksoi vain
395,- ja vaihto 155,-.
Luulin selviäväni muutamalla kympillä.
Autoilu maksaa aina. Valinnan voi suorittaa, maksaako välirahaa ja
arvonalennusta vai satunnaisesti varaosista.
Täytyy sanoa että avon hinta vuonna 1995 on ollut aika järkyttävä.
Kallein Saab ja vain 375.000,- mummoa. Turbo oli halvempi kuin
kuusimukinen.
Immo Virtanen
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Typerä kysymys (kuinkas muuten), johonka kaivataan täysin subjektiivisia näkemyksiä :D :

Kumpi vetää naaman enemmän virneeseen, elikäs 2.5V6 automaagi vs. 900T automaagi - molemmat kutakuinki vakiona?

:wink:
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 900 v6 2.5l koneella

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Upitaas.

Täältä löytyy nyt 2,5 litrainen V6 kanssa.
Tosin heikommin varusteltuna, kun tuo kovakatto on jätetty listasta ruksaamatta.
Sensijaan siihen on tumpattu "los Angeles emission" vermeet... eli mm. kaksi katalysaattoria ja neljä lambdaa... molemmille sylinteriryhmille omansa.

Taitaa tosin olla ainoa V6 cabbe Suomessa, siis NG:nä.
Jos joku omistaa samanlaisen olen valmis hyväksymään väittämäni virheellisyyden :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 v6 2.5l koneella

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Onhan noita v6 koneellisia avosatkuja aina sillontällöin tarjolla, viimekesänä näin yhden täällä kuopiossa liikenteessä

http://www.nettiauto.com/saab/900/3303014
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 900 v6 2.5l koneella

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

99 GL kirjoitti:Onhan noita v6 koneellisia avosatkuja aina sillontällöin tarjolla, viimekesänä näin yhden täällä kuopiossa liikenteessä

http://www.nettiauto.com/saab/900/3303014
No ka, niinpä näkyy :D
Tosin tuossa nettiauton yksilössä on joku mikä ei natsaa....
En vaan nyt osaa hoksata sitä itsekkään :?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 900 v6 2.5l koneella

Viesti Kirjoittaja patse »

MacTurbo kirjoitti:
99 GL kirjoitti:Onhan noita v6 koneellisia avosatkuja aina sillontällöin tarjolla, viimekesänä näin yhden täällä kuopiossa liikenteessä

http://www.nettiauto.com/saab/900/3303014
No ka, niinpä näkyy :D
Tosin tuossa nettiauton yksilössä on joku mikä ei natsaa....
En vaan nyt osaa hoksata sitä itsekkään :?
Oisko vähän projekti :?:
Maalaamaton takapuskuri & lista puuttuu, toisen peilin kuori puuttuu, takalasi irti?

Rafu Huhdalla taisi olla myös ng900 V6
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Patepe
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Elo 04, 2014 07:11
Paikkakunta: Lahti

Re: 900 v6 2.5l koneella

Viesti Kirjoittaja Patepe »

Vanhan topicin nostoa...

Vieläkös väellä on V6:sia ajossa?

Itse hankin tuossa kesällä 95 mallisen (käyttöönotettu 96) ng:n
2.5l v6, 2 ovea, manuaalilaatikko, nahkaverhoilut, automaatti-ilmastointi ja joku konin sportti alusta.
Saabin piti olla vaan pari kuukautta sijaisautona kun silloisesta käyttöautosta porsi kone...
Nyt vaan syksyn lähestyessä ja 7tkm saabilla ajaneena rupean vakavasti harkitsemaan Saab harrastuksen aloittamista eli V6:n pitämistä.
On oikeesti aika muikea kulkupeli täysikäiseksi autoksi...
900ng 2d v6 man -96
Vastaa Viestiin