Eberi kuntoon

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
heickero
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 18:47
Paikkakunta: Lammi

Viesti Kirjoittaja heickero »

mulla ei lähde ajastimella eikä manuaalilla kuin lämpimänä. Silloin käy puhtaasti. Kun laitan jommalla kummalla päälle sidistä, sammuu ennen kuin sekunti on kulunut. mikäköhän vaivaa?
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Hiilet oli nyt sitten lopussa tuosta vesipumpusta, 433tkm mittarissa. Jouduin pulittamaan uusista hiilistä 2,50 8O
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
kivika
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Su Tammi 18, 2004 20:42
Paikkakunta: KUOPIO

Poksahdus

Viesti Kirjoittaja kivika »

Mistä johtuu, että Eberi päästää melekosen poksahduksen käynnistyessä? Onko hajoamassa, vai mitään vakavaa??? Uusi poltin vaihdettu joulukuussa 2006
Kalle Kiviranta

Saab 9-3 SC 1.9 TidS (-07),Saab 9-3 SC 2.0 (-06), Saab 99 2.0 (-72), Saab 900 (-87), Saab 96 (-75, -73 ja -65)
raiveh
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli

Viesti Kirjoittaja raiveh »

saa luultavasti jostain syystä liikaa polttoainetta ,luulisin
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

rr kirjoitti:Hiilet oli nyt sitten lopussa tuosta vesipumpusta, 433tkm mittarissa. Jouduin pulittamaan uusista hiilistä 2,50 8O
Halvalla menee. Aineella itselleni vaihtoivat tyhmyyksissään koko laitteen.
Hiiliä oli noin puolet jäljellä mutta oli sisältä niin likainen, ettei siksi toiminut. Onneksi otin "rikkoontuneen" itselle. Toimiva varalta nyt edes hyllyssä...
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Aiheeseen liittyen. Tuossa huomasin, että vanhassa mesessä on lähes samanlainen kiertovesipumppu kuin ainakin OG 9-3 TiDissä.

Mesen pumppu
Saabin pumppu

Maksaa KL-varaosassa 65 euroa.

http://klvaraosat.workspace3.smilehouse ... code=16849
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

No niin, syksy tulee ja eeberit alkaa porsimaan.
Kesällä käytin muutamaan otteeseen lämmitintä ja hyvin toimi. Nyt ei toimi enää...
Vesi kiertää, tuuletin puhaltaa, polttoainettakin pumppaa. Syttyy, alkaa polttamaankin mutta ei jaksa liekkiä pitää kuin ehkä 5min.
Pitänee ottaa pöydälle ihmeteltäväksi.

Olisikohan tässä nyt ensimmäisiä tarkistuskohteita tuo liekkivahti ja polttokammio?
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

snuggles kirjoitti:Olisikohan tässä nyt ensimmäisiä tarkistuskohteita tuo liekkivahti ja polttokammio?
Itsellä oli viime syksynä täsmälleen kuvailemasi kaltainen vika ja syy löytyi viallisesta liekkivahdista.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Nojooh...
Vika oli sitten KUITENKIN se vesipumpussa. Taas...
Jokatapauksessa on roikkunut tuo uusi pumppu mukana 125Tkm. Käytössä mielestäni paljon. Edellisestä Eeberin huollosta on 75Tkm, silloin meni hehku.

Pumppu pyöri jotenkin tai ainakin sähköpuoli pyöritti mutta magneettinen vedonvälitys saattoi sutata jotenkin. Välillä alkoi pyörittämään, kun ravisti, välillä loppui ravistamalla. Ei varmasti iso vika siinä, veikkaan että saa korjattua... En tutkinut vanhaa pumppua vielä kun oli edellinen porsinut korjattuna valmiiksi hyllyssä. Sen laitoin tilalle ja toimii moitteetta.
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Mitähän materiaalia on "pahvinen" tiiviste puhallin kotelon ja polttokammoin välissä. Kannattako/voiko tehdä itse vai onko parempi kerralla hakea jostain alkuperäinen?
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja rr »

Voi sen tehdä kuumankestävästä tiivistelevystä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

99dit99 kirjoitti: Polttokammiossa on reikä johon rungon toisessa osassa oleva hehkutulppa menee. Reikä on itseasiassa pieni putki joka on polttokammion sivussa.
Ko putken vasemmassa sivussa on aukko jonka yläpuolelle polttoaineputki on juotettu polttokammion sisällä. (tulikohan nyt kirjoitettua tarpeeksi epäselvästi) :)
Ko. aukossa tulisi olla ohuista langoista muodostettu hilaverkko eli höyrystin. Mikäli verkkoa ei näy on polttokammio sökö. .
Pitäisikö tuo vasemman sivun reikä olla ikäänkuin tukossa tuolla verkolla vai riittääkö, että polttoaineputken tuloaukon edessä on teräsverkko.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Wississä kerrotaan, että käynnistyessä puhallin menee ensin täydelle teholle ja tuulettaa palotilan, sen jälkeen aktivoidaan hehkutulppa. N. 40 sekuntia hehkutulpan aktivoinnin jälkeen polttoainepumppu käynnistyy puolella nopeudella ja heti sen jälkeen puhallin käynnistyy ja alkaa nousta puolinopeutta kohti.

No minulla (ensiasennuslämmitin D3W Z) kyllä kuulostaa tuulettavan palotilan, mutta homma tyssää siihen. Epäilykseni kohdistuisivat tuohon hehkutulppaan. Voisikohan sen kunnon mitata/testata jotenkin? Onko tietoa mitä kyseinen osa maksaa?

Wis myös kertoo 10 epäonnistuneen käynnistysyrityksen tai ylikuumenemisen lukitsevan laitteen ja aukeavan vasta vikakoodien poistolla. Nollaantuukohan tuo laskuri pitämällä akkua irti jonkun aikaa. Vai onko tech ainoa ratkaisu. Tietysti tech kertoisi myös vikakoodin mutta jos ensin ihan itse...

Meneeköhän systeemi sekaisin jos poistaa kokeilujen ajaksi lämmityslaitteenpuhaltimen sulakkeen, kuulisi lämmittimen manööverit paremmin.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja rr »

Teukka.k kirjoitti:Wis myös kertoo 10 epäonnistuneen käynnistysyrityksen tai ylikuumenemisen lukitsevan laitteen ja aukeavan vasta vikakoodien poistolla. Nollaantuukohan tuo laskuri pitämällä akkua irti jonkun aikaa. Vai onko tech ainoa ratkaisu. Tietysti tech kertoisi myös vikakoodin mutta jos ensin ihan itse...
Kyllä se nollautuu, kun on jonkin aikaa pistoke irti koko vehkeestä. Autolla voi ajaa ihan hyvin ilman tuota eberiä. Meillä ainakin lämpenee, kun aina on kuitenkin roikassa pakkasella. Kovimmilla pakkasilla vartissa normaalilämmöt.
Teukka.k kirjoitti:Meneeköhän systeemi sekaisin jos poistaa kokeilujen ajaksi lämmityslaitteenpuhaltimen sulakkeen, kuulisi lämmittimen manööverit paremmin.
Laita OFF-tilaan :idea:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

rr kirjoitti:Laita OFF-tilaan :idea:
Kun Eberin käynnistää sidistä käsin ei mulla ole sellaista vaihtoehtoa, lämmityslaitteenpuhallin pyörii aina 2 nopeudella, puhallinnopeuden valintakytkimen asennosta riippumatta. (Autossa siis perinteinen "pyörittele nappeja" lämmityslaitteen säädin, ei ilmastointia.)

Mutta hyvä kun nollaantuu ei tarvitse sen takia jättää kokeilematta...
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Vastaa Viestiin