9-3 outo pätkiminen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
perkeekkele
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 10:16
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja perkeekkele »

No niin. Auto pätki jälleen viime viikon. Otin eilen illalla kaasuläppäkotelon auki, sekä tyhjäkäynnin säätöventtiilin irti. Puhdistin molemmat ja otin nyt aamulla lyhyen lenkin. Eipä ainakaan tällä kertaa sammunut. Täytyy taas ajella viikko ja tunnustella oliko operaatiosta mitään apua. Jos jatkaa pätkimistä, niin käyn tsekkaamassa vikakoodit & hankin sen perhanan DI-kasetin. Ja samalla tsekkaan sytytystulpat vielä kertaalleen.

Siellä säätöventtiilissä & sen putkissa oli kyllä kokolailla synkän näköistä moskaa sisällä. Nyt on putipuhdas.

Tässähän nää kesälomarahat taas mukavasti Saab-hankinnoissa menevätkin...
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

se93tbo kirjoitti:Niin että mullakin toi nykiminen . Kesti tasan sen kun polkasin pohjaan ja nostin pois (kone kylmänä) kosteekeli oli vain normaalista poikkeavaa ilmanalaa. Kun lämmöt nousi niin oppi taas uusia ahtoja. Tykkää kosteesta ilmasta. "Vesiruisku"
Tänään taas tuossa töistä lähtiessä ei meinannut käydä, mutta tuli mieleen että teki sitä samaa kovilla pakkasilla. Annoin käydä vähänaikaa n.1min ja ajox ei taaskaan mitään vikaa. Saa nähdä mitä tekee seuraavalla kylmäkäynnistyksellä. Jos oireilee niin "perkeekkeleen" toimenpide :twisted:
9-3.1972
perkeekkele
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 10:16
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja perkeekkele »

Väliaikatietoja:

Auto on pelittänyt kohtalaisen hyvin tuon viimeisen puhdistussession jälkeen. Tuolloin putsasin siis tyhjäkäynnin säätöventtiilin sekä kaasuläppäkotelon toiseen kertaan. Ei ole sammunut ajossa sen jälkeen. Sehän oliskin luksusta jos toi tosta nyt toipuisi.

Toivottavasti Lady Fortuna ei nyt suutu, kun tulin tänne foorumille tuulettamaan autoni siedettävää käyntikuntoa. Sormet ristissä, kolme sylkäisyä oikean olkapään yli, samalla puista pöydänpintaa koputtaen...
perkeekkele
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 10:16
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja perkeekkele »

No toimiko Saba viimeisen hoonauksen jälkeen? No toimiko w%tut!

Hetken aikaa meni ihan ok. Sitten alkoi taas käytös olla aika vikuroivaa. Hihani paloivat toissapäivänä, kun auto oli jo ottanut tavaksi piiputtaa työmatkallani aamuisin 2 kertaa, ja iltapäivällä toinen mokoma. Tällä kertaa jumitti keskelle Mannerheimintietä, eikä suostunut käynnistymään heti. Vilkkua sitten vaan päälle ja ystävällistä hymyilyä autoistaan heilutteleville ihmisille. Helsingin ruuhkissa pesii absoluuttisen pahuuden ruumiillinen ilmentymä...

Käväisin Hertoniemen Länsi-Autossa ja ystävällinen huoltopäällikkö & kollegansa tutkailivat vikakoodit. Mitään ei tietenkään löytynyt. Totesimme, että laitetaan DI-kasetti vaihtoon. Viime vuonna oli kuulemma jollain kuskilla ollut samankaltaisia oireita kuin minulla ja kasetin vaihdon jälkeen ei kuulemma ollut heppu tullut takaisin. Ja kaikillahan on varakasetti takakontissa!

Jos kasetin vaihto ei tuo apua, niin vien auton takaisin ja vaihdetaan jälleen kampiakselin asentoanturi uuteen. Viime vaihdon jäljiltä on takuuta vielä jäljellä. Tänään toimi ihan jees, mutta ajellaan nyt vielä pari viikkoa.

Osaa muuten välillä pistää hanttiin toi Saab. Tässä mitataan kumpi on vahvempi, mies vai auto.
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

NG900T kirjoitti:Siis hei haloo, kellä EI OO varakasettia takaluukussa :wink: :lol:
Minulla. Mutta pitanee hankkia, silla satunnaisesti auto yskahtaa tyhjakaynnilla, voisiko olla DI-kasetin oire? Edellisessa huollossa tech2 naytti ykkospytylle joitakin kymmenia misfireja, muille nollaa.

BTW; voisiko DI-kasetti aiheuttaa myos ahto-ongelmia? Moottorin kuumennettua ahdot tippuvat keltaisen puoleen valiin, ja jos kayttaa helteessa tyhjakayntia (ajaa hitaasti ruuhkassa), ahdot eivat nouse sitakaan vahaa. Kuullostaa kylla vahan oudolta, pitanee ostaa se BPC-venttiili ensin :?
perkeekkele
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 10:16
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja perkeekkele »

Taisi ongelma ratketa. DI-kasetin vaihdon jälkeen ei ole sammunut kertaakaan.

Kiitos kaikille debuggaamiseen osallistuneille.

p
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mordai »

mordai kirjoitti:Siis ooko mä jäänyt jostain suuresta paitsi kun ei kasettia löydy poksista...? Onko hazardia lähteä perheen kanssa Tanskaan autolla ilman kassua? Auto 78 tkm 2.0T vm 2001....
Noniin... nyt se sitten kosahti! Noh, toimihan se jo 93tkm. Vaihtopäätöstä oli tullut lykättyä pitkään ja nyt oli "pakko" vaihtaa. Petikon liittymä Kehä III:lle länteen... olin juuri pysähtymässä vastaamaan puhelimeen siihen ST1:sen kohdalle kun ällistyin: "miks ohjaustehostin tippu pois.... ööö... pata sammu... SVIDDU! DI-KASSU tietty" Siitä sitten hinaus Laakkoselle Konalaan kun Länsi-Autosta ei saanut palvelua (vaikka olivatkin siinä lähellä). Laakkosella uusi kassu ja homma pelittää. Toivottavasti ei katalysaattori kärvähtänyt :-P 195eur uudesta kasetista + työt pikahuollossa.

Vaihtaminen vaikutti moottorin käyntiin. Käy mielestäni tasaisemmin ja kevyt nykiminen tietyissä kiihdytyksissä poistui.

Näin....

-Petsku-
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

NG900T kirjoitti:Siis hei haloo, kellä EI OO varakasettia takaluukussa :wink: :lol:
Mulla :D Ny ku aloin kehuun niin alkaakohan auto sitte pätkiin ja käymään miten sattuu,toivotaan et ei :?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

...
Viimeksi muokannut ng900aero, La Tammi 27, 2007 16:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

NG900T kirjoitti:Siis hei haloo, kellä EI OO varakasettia takaluukussa :wink: :lol:
Ei mulla ainakaan ! Edellisestä 9-3.sta noita meni 100 tkm matkalla vaan 2 kpl :twisted: Oikeesti, pakko sellanen on käydä hommaamassa takakonttiin...


Kaide
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Eipä ole mullakaan varakasettia. Pientä nykimistä on havaittavissa mutta kun heittää vakio ECUn paikalle niin sekin katoaa.
Tietysti se kasetti sitten päättää lopettaa toiminnan joskus 30° pakkasessa!
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Vastaa Viestiin