jarrulevyt

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo, tavikset pitää kyllä hyvin kunhan palat, levyt ja nesteet on kunnossa.

Oisko joku jossain muuten urituttanut noita orkkislevy jossain. Onkohan edes teknisesti/taloudellisesti järkevää?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Sen verran olen jo ehtinyt tiedustella asiaa, että ad- autokorjaamolla koko operaatio brembon osilla n. 240 euroa..jarrulevyt 108, jarrukengät 50 ja asennussarja 10..työ maksaa siellä 74 euroa => vianorilla työ 60 €..
osat hieman kalliimmat, mutta luulisin, että sinne voi viedä omat osat...
evacar:lla remontti maksaa brembon osilla 335 € ( tosin sinne ei voi viedä omia osia ja brembon osat selvästi kalliimmat kuin ad:llä)
Käytin tuossa PCS:llä 9-3:sta(-99 Turbo Sport) huollossa jossa huomattiin, että jarrulevyt ja -palat ja pakoputki(väli- ja takapönttö) finaalissa. Hinta-arvio jarruremontille(levyt,palat,kengät ja nesteet) töineen 500 ekua ja pakoputkelle 300. Ymmärtääkseni PCS:llä on hinnat ja varsinkin työn laatu varsin kilpailukykyistä, joten ovatko nämä hinnat nousseet muillakin pajoilla näin paljon? En sen tarkemmin kysynyt minkä hintaisia osia PCS:ssä noihin laittaa, että sen puoleen en tarkkaan tiedä työn osuutta hinnasta. Sen verran kuitenkin Motonetistä osien hintoja kattelin, että myös pakoputken vaihdon hinta hieman ihmetyttää, vai onko tuossa 9-3:sen pakoputken vaihdossa jotain ihmeellistä?

Tarkoitukseni ei ole PCS:ä sinänsä moittia. Laatupaja :)
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

No niin nyt kun luinkin viestejä tarkemmin niin tuo lainaamani teksti taitaakin koskea pelkkiä etulevyjä ja paloja :oops: Hämäsi tuo jarrukengät sana joka tarkoittaakin varmaan paloja. Joten taitaa tuo 500 sittenkin olla kohtuullinen hinta kaikkien levyjen ja käsijarrukenkien+nesteet vaihdosta

Mutta tuo pakoputken vaihto on mielestäni vähän hintava. Motonetissä "Saab look" takapönttö 89,90 ja välipönttö 42,90. Onkohan tuossa vaihtohommassa jotain ihmeellistä, jos sen tekisi itse? Tuota jarruhommaa en kyllä viitsi itse alkaa tekemään.
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja patse »

TeppoY kirjoitti:No niin nyt kun luinkin viestejä tarkemmin niin tuo lainaamani teksti taitaakin koskea pelkkiä etulevyjä ja paloja :oops: Hämäsi tuo jarrukengät sana joka tarkoittaakin varmaan paloja. Joten taitaa tuo 500 sittenkin olla kohtuullinen hinta kaikkien levyjen ja käsijarrukenkien+nesteet vaihdosta...
Jarrukengät löytyy takaa käsijarrusta (prkl ooppelia), joka on jarrulevyn sisäpuolella. Jarrupalat sitten käyttöjarruissa. Eli taakse tulee jarrulevyt, jarrupalat ja jarrukengät :|
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja peinu »

Noista pakoputkista sen verran, että käsittääkseni PCS käyttää Bosalin putkia, mitkä on alkuperäisen kaltaisia saman osavalmistajan valmistamia ilman Saab-leimaa. Motonetin putket on varmasti halvempia, edullisuudesta en osaa sanoa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, muistaakseni se takapönttö maksaa noin 250 euroa. Kannattaa kysyä Rikulta mistä hinta muodostuu...

Eski
Aero Antti
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 12:34
Paikkakunta: Lappeenranta/Pietari

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Aero Antti »

Ite ostin omaan 9-3:seen brembon levyt ja sit jarrupalat ja käsijarrun kengät ja nyt myöhemmin koko HELE..TIN vaijerin, ku ei alkanu käsijarru toimiin :evil: AD:ltä. Yht. n. 175€ asennus tietty ite 8)
Saab 9-3 Aero -01 BSR Stage 3...
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Aero Antti kirjoitti:Ite ostin omaan 9-3:seen brembon levyt ja sit jarrupalat ja käsijarrun kengät ja nyt myöhemmin koko HELE..TIN vaijerin, ku ei alkanu käsijarru toimiin :evil: AD:ltä. Yht. n. 175€ asennus tietty ite 8)
Siis onko tuossa kaikki neljä levyä, palat, kengät ja vielä vaijerikin 8O Nuohan maksaa Motonetissäkin jo yli 200€
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
Aero Antti
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 12:34
Paikkakunta: Lappeenranta/Pietari

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Aero Antti »

Juu, eiku pelkät takapään osat :oops:
Saab 9-3 Aero -01 BSR Stage 3...
nsn
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 13:56
Paikkakunta: Lahti

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja nsn »

Tuli tuossa ostettua brembon levyt eteen ja nyt pähkäilen tuon jarrupala asian kanssa.
Ovatko nuo green/red stuffit hintansa arvoiset? Eli onko jarruteho/lämmönkesto todella niin selkeästi parempi esim. stage 3 autossa että kannattaa?

Peruspalat saa 40e:lla kun taas nuo maksavat 3 x enemmän. Toisinsanoen, palat maksavat enemmän kuin uuden levyt eteen. Mainoslauseena vähän huono että eivät kuluta levyjä ;-)
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

Alla loppuvuoden -95 282tkm ajettu satku. Ostin tuossa alkukeväästä ja kesärenkaiden vaihdon yhteydessä alkoi täristys 90-110 vauhdissa, jota yritin parantaa tasapainotuksella. Tärinä jatkui ja yritin miettiä ongelmaa muualta, kunnes huomasin, että renkaat oli tasapainotettu aivan päin v****a(yhdessä aluvanteessa jopa 7-8 painoa eri kohdissa kehää molemmin puolin vannetta. Uusintatasapainotuksen jälkeen hävisi tämä veto päällä täristys. Tämän jälkeen havaitsin, että ratti täristää, kun kevyesti painaa jarrupoljinta n.100km/h molemmin puolin ajettaessa. Tutkailin, että jarrulevyt on hieman kierot ja tässä äskettäin etulevyt ja palat vaihdoinkin, mutta ainakaan merkittävää apua ei löytynyt. Takalevyt on vielä vaihtamatta, mutta mitenkäs on, että voikohan noiden takalevyjen kierous vaikuttaa ratin täristämiseen? Vai mistähän tuota täristämistä pitäis lähteä metsästämään?
Saab 9-5 Aero automaatti -01
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja mursu »

Ei liity Saabiin mitenkään, mutta ostin tuossa B*W:hen motonetin levyt. 22e/kpl ja suu loksahti auki kun kolli kantoi tiskille brembon paketit. Vaikutti ainakin tähän mennessä ihan laadukkailta, saa nähdä sitten mitä kulutuskestävyys on...

Alkaa olemaan maailmankirjat sekaisin kun jatkeeseen saa halvemmalla osia kuin saabiin, jonka jarrut ovat ooppelista. ;)
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja mursu »

9-5T kirjoitti: Miksi bemussakin on ooppelin jarrut tai onko ne ooppeli/saab yms. joihin sopii samat palat kuin bemuun bemun jarrullisia?
Öö... nyt meni hieman ohi. Mutta pointtini oli siis se että miksi motonet myy tarvikkeena bremboja parilla kymmenellä eurolla? Siis alle 100e oli jokaiseen kulmaan brembon levyt. Harmi vaan kun merkki oli väärä :)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja SS »

Kuka on väittänyt, että ne samat ovat? Ymmärtääkseni ihmetyksen aihe oli halpa hinta ja se, että bemuun saa jotain halvemmalla kuin saabiin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja mursu »

Yhteensopivuudesta en tiedä, mutta luvattoman paljon oli yhdennäköisyyttä bemarin ja kolkin takajarruissa, eli molemmista löytyy tämä rumpu ja kengätkin oli viritetty lähes identtisillä (toisen maailmansodan aikaisilla) jousivirityksillä.

Ja yllätysyllätys, joka vuosi molemmissa autoissa katsastus piippaa käsijarrusta :)

Saabissakin tuo levyjen vaihto ajankohtainen, pitää käydä kysymässä motonetistä myykö ne Saabiinkin brembot tarvikkeena?


ps. Bemari on muuten myynnissä :)
Vastaa Viestiin