Pakkivalojen parantaminen
Re: Pakkivalojen parantaminen
Rakentelin aikoinaan ex NG:hen sivuperuutusvalot kuten tein OG:henkin. Ostin tuohon NG:hen aikoinaan USA-mallin etuvilkut, joten niissä oli siistit reiät valmiina ja edelliseltä omistajalta sain reikiin sopivat kannatkin, kun hän oli pitänyt niissä 5W peltikantoja "sivuvaloina". Euro-mallin etuvilkuissahan sivuperuutusvalon paikat ovat ummessa kuten OG:ssakin, mutta pienellä Dremelöinnillä asennus onnistuu helposti.
Laiskana miehenä ryöstin sähkön suoraa valokytkimeltä lähtevältä johdolta ja laitoin väliin oman sulakkeen varmistukseksi ja katsastusta helpottamaan. Noiden vajaan kahden vuoden aikana ei palanut yhtään peruutusvalopolttimoa eikä myöskään valokytkimen kanssa ollut ongelmia. Toki releen kautta kannattaa kytkeä jos on osaamista ja viitseliäisyyttä. (Tuota viritellessä mietin, että miten mahtaa jenkkimalleissa tuo sähkö kulkea etukulmiin.)
Ohessa kuva siitä, mitä 21W saa etukulmassa aikaan.
Nykyisen auton kanssa tullut ikävä sivuperuutusvaloja.
Laiskana miehenä ryöstin sähkön suoraa valokytkimeltä lähtevältä johdolta ja laitoin väliin oman sulakkeen varmistukseksi ja katsastusta helpottamaan. Noiden vajaan kahden vuoden aikana ei palanut yhtään peruutusvalopolttimoa eikä myöskään valokytkimen kanssa ollut ongelmia. Toki releen kautta kannattaa kytkeä jos on osaamista ja viitseliäisyyttä. (Tuota viritellessä mietin, että miten mahtaa jenkkimalleissa tuo sähkö kulkea etukulmiin.)
Ohessa kuva siitä, mitä 21W saa etukulmassa aikaan.
Nykyisen auton kanssa tullut ikävä sivuperuutusvaloja.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24046
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pakkivalojen parantaminen
pakkivaloja saa olla autossa. 0,1,2,4kpl...
jos 4kpl niin valokuvion täytyy osua samaan orggis takavalojen kanssa....tai otta orggis polttimot pois ja rallye 1000 takaluukun päälle...
jos 4kpl niin valokuvion täytyy osua samaan orggis takavalojen kanssa....tai otta orggis polttimot pois ja rallye 1000 takaluukun päälle...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pakkivalojen parantaminen
Saako rallye 1000:sta peruutusvaloksi hyväksyttynä? Erääseen vanhempaan autoon oli jokin aika sitten tarkoitus askarrella paremmat peruutusvalot. Homma tyssäsi siihen, ettei peruutusvaloja löydy kovinkaan tehokkaina. Siis jos homman tekee laillisesti...tai otta orggis polttimot pois ja rallye 1000 takaluukun päälle...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Pakkivalojen parantaminen
Tuossa toteutettu ledeillä http://www.cardomain.com/ride/2078651/4Teukka.k kirjoitti:Tuli tuossa kalareissulla mieleen, että pitääpä olla surkeat nuo vakiot peruutusvalot. Ei niillä mitään näe olosuhteissa jossa niitä oikeasti tarvitaan.
Löytyisiköhän vinkkejä noiden parantamiseen. Kävisiköhän näihin vakioihin jotkut tehokkaammat polttimot, paremmat heijastimet, tms...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Pakkivalojen parantaminen
Nyt on tutkittu tuota kolkkia ja pakkivalojen parannusmahdollisuuksia. Ensinnäkin tutkiskelin noita omia pakkivaloja jos niihin lisäisi polttimoiden tehoa. Ostin kokeeksi samanlaisella kannalla (BA15s) olevan 20W halogeeni polttimon mutta sillä ei käytännössä ole eroa normi polttimoon. Motonetista yritin etsiä muitakin vaihtoehtoja tuolla kannalla, mutta tuloksetta.
Tästä turhautuneena ujutin pakkivalon sisään H4 polttimon (H3 ois ehkä ollut parempi kun H4 on se kärki valoa läpäisemätön) mutta ei silläkään valoteho juurikaan parane. Käytännössähän noissa alkuperäisissä lampuissa ei juuri ole optiikkaa, joten ei niistä kunnon valoja saa vaikka laittaisi 100W polttimot. (ja sulaisivatkin vielä 100w lämmöstä) Eikä toisenlaisen kannan askarteleminen olisi järkevää koska vakioksi palauttaminen ei olisi helppoa.
Kytkentähän näille vaatii jo oman virtajohdon vetämistä ja releen laittoa. Ajattelin että jos nuo kytkisi siten, että palaisivat pakki ja takasumuvalo kytkettynä. Normaalistihan takasumuvaloa käytetään maantiellä, jolloin ei tarvitse paljon peruutella. Tuosta olisi myös se etu, että eivät jäisi vahingossa päälle kun on merkkivalo taulussa ja takasumari ei syty uudestaan kun auto sammutettu välillä. Eikä tarvitsisi erillistä katkaisijaa kabiiniin. Huonona puolena on, että kytkentä näin taitaa tarvita kaksi relettä.
Tästä turhautuneena ujutin pakkivalon sisään H4 polttimon (H3 ois ehkä ollut parempi kun H4 on se kärki valoa läpäisemätön) mutta ei silläkään valoteho juurikaan parane. Käytännössähän noissa alkuperäisissä lampuissa ei juuri ole optiikkaa, joten ei niistä kunnon valoja saa vaikka laittaisi 100W polttimot. (ja sulaisivatkin vielä 100w lämmöstä) Eikä toisenlaisen kannan askarteleminen olisi järkevää koska vakioksi palauttaminen ei olisi helppoa.
Tähän ratkaisuun täytyy päätyä. Varapyöräkotelon takana on sopiva kolo mihin saa sopivasti kaksi sumuvaloa. (tallista löytyy sopivasti 2kpl hellan sumareita joissa on lasit halki.) Ajattelin askarrella kiinnitysraudan joka pultataan vetokoukun ympärille, että valot on tarvittaessa helppo poistaa, jälkiä jättämättä.mursu kirjoitti:Itsellä oli joskus ysikuupan pohjassa hellan lisäpitkä taaksepäin.
Ja kyllä muuten näki. Kai tuostakin pohjasta joku kolo löytyy mihin jonkun sumuvalonpoikasen saa asennettua niin ettei auton ulkonäkö muutu
Kytkentähän näille vaatii jo oman virtajohdon vetämistä ja releen laittoa. Ajattelin että jos nuo kytkisi siten, että palaisivat pakki ja takasumuvalo kytkettynä. Normaalistihan takasumuvaloa käytetään maantiellä, jolloin ei tarvitse paljon peruutella. Tuosta olisi myös se etu, että eivät jäisi vahingossa päälle kun on merkkivalo taulussa ja takasumari ei syty uudestaan kun auto sammutettu välillä. Eikä tarvitsisi erillistä katkaisijaa kabiiniin. Huonona puolena on, että kytkentä näin taitaa tarvita kaksi relettä.
Tutkin myös näitä johdotuksia, ainakaan minulla tuossa H33-2 navasssa 9 ole johto kuin toisella puolella (en kyllä tiedä onko lähtevä vai tuleva) ja sekin ruskea, vaikka kytkiksen mukaan pitäisi olla valkea. Eli ilmeisesti etusumareita ei ole johdotettu valmiiksi. Kytkentäkaavion mukaanhan nuo kaikki pakkivalot on johdotettu suoraan katkaisimen läpi joten sen johdoistahan on helppo ryöstää virta sivupakeille. Tietysti releen jos laittasi niin voisi säästää katkaisinta. Kuuluukohan niihin sivupakkeihin vakiona 21W polttimot9000LPT kirjoitti:Sivuperuutusvalojen johdot tulevat ainakin -98 vuosimallissa suoraan H33-2 liittimestä (kuskin puolella A-pilarin juuressa) liittinnumerosta 9. Johdon pitäisi olla valkoinen. Maa johdon pitäisi tulla maadoituspisteistä G30 ja G31 liittimien J2 ja J3 kautta (maadoituspisteet molemmilla puolilla tukikehikon sivupellissä pyörän etupuolella).
Pitää vielä tarkistaa olisiko jotakin johtoja valmiina, mutta epäilen sitä.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Pakkivalojen parantaminen
Mitenkäs laillisia tuollaiset led-ratkaisut ovat? Niitä kun myydään ties millaisia ratkaisuja, siis että on monta superkirkasta valkoista lediä rinnakkain (ja päällekkäin) ja ne näin tuottavat tuon peruutusvalon. Valotehoa on ainakin enemmän, mutta onko sittenkään vielä kovinkaan paljon, ja ennen kaikkea, onko se ylipäänsä laillista?
Re: Pakkivalojen parantaminen
Dealextremestä tilasin 4kpl parkkivaloiksi ledipolttomoita.
Useampi ledi siinä kärjessä.
Normaaliparkkipolttimon pieksee valon määrässä ihan hyvin mutta paha sanoa, montako niitä pitäisi latoa riviin, että peruuttaa näkisi
Useampi ledi siinä kärjessä.
Normaaliparkkipolttimon pieksee valon määrässä ihan hyvin mutta paha sanoa, montako niitä pitäisi latoa riviin, että peruuttaa näkisi
Re: Pakkivalojen parantaminen
Paitsi henkilöautossa.Mutta "työvaloja" saa käsittääkseni olla tarpeellinen määrä
Jotain tarttis tehdä kumminkin, sen verran surkeat nuo ovat
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1032
- Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Re: Pakkivalojen parantaminen
Vanhan aiheen kaivamista...
Onko kellään valokuvaa peruutusvalon kytkimestä ja/tai paikasta, josta helpoin ryöstää sivuperuutusvaloille ohjaus?? Manuaaliaski siis kyseessä.
Hakua kokeiltu ilman kummempia tuloksia.
Onko kellään valokuvaa peruutusvalon kytkimestä ja/tai paikasta, josta helpoin ryöstää sivuperuutusvaloille ohjaus?? Manuaaliaski siis kyseessä.
Hakua kokeiltu ilman kummempia tuloksia.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1032
- Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Re: Pakkivalojen parantaminen
Kattelin WIS:stä missä on. Joudun vetämään sisälle toisenkin johdonMimmi kirjoitti:Liittimen H33-2 navasta 9.
No katteiden purku on joutusampaa, kun on sen jo kerran tehnyt
Samaa reittiä vaan huomiovalopiuhan kanssa.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1032
- Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Re: Pakkivalojen parantaminen
Sithän ton liittimen kyseinen nasta oli TYHJÄ!
Olipas näppärä ottaa ohjaus sieltä
No en minä vähästä lannistu. Etitään sitten ite uus kohta.
Olipas näppärä ottaa ohjaus sieltä
No en minä vähästä lannistu. Etitään sitten ite uus kohta.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Re: Pakkivalojen parantaminen
Ledi polttimoita saa kaikilla kannoilla tilaamalla esim. ebaysta ja ne on varmasti kirkkaat itelle vahdoin yhteen autoon ja kyllä kannatti ja näitä tosiaan on huonoja ja sit on hyviä ei kannata mitään halppiksia lyyä niillä tuskin mihinkään näkee
OG 900 Convertible
OG 900 Seon Maskotti
NG9-5
OG 900 Seon Maskotti
NG9-5
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1032
- Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Re: Pakkivalojen parantaminen
Tämä oli minunkin seuraava vaihtoehto, mutta kiireessä en katsonut, mikä liittimistä on H33-1 ja tallissa päättelin väärin. Vielä joutuu lähtemään näillä tiedoilla laittelemaan. Ollappa WIS ja/tai tietokone, jossa netti, autotallissa.9-5T kirjoitti:Itse ottaisin yhtäkkiä kytkistä vilkaisemalla H33-1 napa 31ruohonet80 kirjoitti:Sithän ton liittimen kyseinen nasta oli TYHJÄ!
Olipas näppärä ottaa ohjaus sieltä
No en minä vähästä lannistu. Etitään sitten ite uus kohta.
Nyt välimatka "sivistykseen" on reilu 2km.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1032
- Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Re: Pakkivalojen parantaminen
Virta valoille on ryöstetty alimman liittimen valkoisesta johdosta.
Kuvassa näkyvä KeVi on monisäikeistä "kalustejohtoa", joten sopii tarkoitukseen hyvin.
Konehuoneen puolelle johto tulee sulake- ja releboxin alla olevasta läpiviennistä.
Läpivienti on suljettu nippusiteellä. (Ei näy vielä kuvassa)
Valon kanta on peräisin OG satkusta. Umpion "sokeanlevyn" poistin puukolla ja alta paljastui kiinnitysurat lampunkannalle.
Kuvassa näkyvät, myös ballasti ja H4 xenonin ohjausboxi.
Valot toiminnassa
Kuvassa näkyvä KeVi on monisäikeistä "kalustejohtoa", joten sopii tarkoitukseen hyvin.
Konehuoneen puolelle johto tulee sulake- ja releboxin alla olevasta läpiviennistä.
Läpivienti on suljettu nippusiteellä. (Ei näy vielä kuvassa)
Valon kanta on peräisin OG satkusta. Umpion "sokeanlevyn" poistin puukolla ja alta paljastui kiinnitysurat lampunkannalle.
Kuvassa näkyvät, myös ballasti ja H4 xenonin ohjausboxi.
Valot toiminnassa
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377