vikakoodien lukulaite

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Frostgrey kirjoitti:Itse kävin tänään hakemassa tuon Scantoolin vehkeen sain tuon "check engine" valon sammumaan, mutta nuo ABS:ien vikakoodeihin ei päässyt käsiksi, eli pääseekö jollain ohjelmalla myös noita lukemaan?
Siinä se ongelma sulla vastaan tuli samoin kuin meidän testissä NG900 SET -95 ABS vika koodien poisto yrityksessä. Techillä ne löytyi tietysti mutta ei Scantoolin boxilla. Kokeilin useammalla softalla, mikään ei lukenut ABS-vikakoodeja :cry:

Tää on Softatorin edustajan vastaus Scantool softasta ja ELM323 piiristä:

"XXXXXX lupasi vastata tällä viikolla kun palaa lomilta.
Luulen silti että ScanToolin laite ei pysty kertakaikkiaan näyttämään noita ABS koodeja ollenkaan.
Palaan muihin kysymyksiisi kun saan jenkeistä vastaukset."

Ett sillai mutta odotellaan nyt vielä sitä 2.0 softaversiota Scantoolilta ja katsotaan mitä se tuo tullessaan, mutta en odota mitää radikaalia. :?
Kesän lopussa piti tulla tuo 2.0 mutta eipä ole vielä näkynyt. Mulla nyt kuitenkin tuo vekotin on enkä aio vielä luovuttaa. Tahtoo selvittää mihin siitä on ja mihin ei, vasta sen jälkeen asia on ihan toinen.
9-3.1972
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

se93tbo kirjoitti:Ett sillai mutta odotellaan nyt vielä sitä 2.0 softaversiota Scantoolilta ja katsotaan mitä se tuo tullessaan, mutta en odota mitää radikaalia. :?
Kesän lopussa piti tulla tuo 2.0 mutta eipä ole vielä näkynyt. Mulla nyt kuitenkin tuo vekotin on enkä aio vielä luovuttaa. Tahtoo selvittää mihin siitä on ja mihin ei, vasta sen jälkeen asia on ihan toinen.
Ilmoitelkaa sitten, kun tuo 2.0 on ilmestynyt ja mistä sen voi downloadata :) Ei ole tullut käytettyä tuota OBD2 -testeriä pitkään aikaan, kun on ollut päällä kaikenlaista muuta projektia :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Olin taas yhteydessä scantoolin maahantuojaan ja kehotti testaamaan tuota hyperteminaalilla saatuja tuloksia. Voisivat sitten tehdä muutoksia tuleviin ohjelmiin.
9-3.1972
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: vikakoodien lukulaite

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

Eilen kolahti postiluukusta http://www.elekma.com/index.php?main_pa ... eb50e766fa mallinen usb-obd2 adapteri. Mukana tulleella scantool-softalla, että Proscan 5.2 softalla tuli kokeiltua, mutta yhteys testerin ja auton välillä ei vain toimi. Kannettavan ja testerin välinen yhteys pitäisi kyllä olla toiminnassa. Autona joulukuussa -95(eli pitäisi ilmeisesti olla -96 mallia?) käyttöönotettu 900 2.0i.

Mistähän tuo mahtaisi johtua, ettei yhteys toimi? Aikaisemmin tarkistin, että obd-portista tarvittavat pinnit löytyisi. Onko sitte niin ettei tuolla testerillä autosta saa mitään irti vai voisiko ongelma olla ohjelmassa vai missähän?
Saab 9-5 Aero automaatti -01
nd4spd
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2008 20:17

Re: vikakoodien lukulaite

Viesti Kirjoittaja nd4spd »

Mulla samainen härpäke. Ekana en mullakaa löytäny, mutta sitten vähän heiluttelin sitä boksia siinä liittimessä ni alkoi toimimaan. Eli tarkista että boksissa palaa vihreä(t) ledit. Aika hepposesti se muutenki tuntuu siinä liittimiessä olevan.
MazdaSpeed6
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: vikakoodien lukulaite

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

Vihreenä palaa kyllä molemmat ledit, mutta pitää varmaan myöhemmin käydä yrittämässä vielä josko toi heiluttelu auttais. Eilen kun yritin saada toimintaan niin tuli kyllä useampaan kertaa laitettua kiinni ja otettua irti liittimestä, että jännä jos siitä olisi kiinni. Mutta eihän siinä mitään menetäkään jos yrittää.

Melkoisen hankalaa on kyllä löytää faktatietoa noista, että missä autossa obd-testeri toimii, ja vielä että minkälainen testeri. Toivottavasti vaan ei tullut heitettyä tuota 50€ hukkaan ja todeta ettei se 2.0 ruiskun kanssa suostu yhteistyöhön.
Saab 9-5 Aero automaatti -01
nd4spd
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2008 20:17

Re: vikakoodien lukulaite

Viesti Kirjoittaja nd4spd »

No kyllä kai sen sit pitäs toimia jos on toimiakseen. Vaparista ei ole kokemuksia. Olihan siinä ne jotkut ajuri ja portti asetukset. Ne varmaan olet laittanu!
MazdaSpeed6
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: vikakoodien lukulaite

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

Ajurit ja portit on laitettu, ja proscanin mukaan yhteys kannettavan ja obd-adapterin välille muodostuu, mutta ei enää siitä eteenpäin autoon. Pitää varmaan jollakin keinolla poistaa ajurit koneelta ja asentaa uudelleen.

Mahtaakohan täällä olla ihmisiä joilla obd II-lukija olisi vapari ng900:en kanssa toiminut?
Saab 9-5 Aero automaatti -01
Tahvo
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2008 13:00

Re: vikakoodien lukulaite

Viesti Kirjoittaja Tahvo »

Täällä on yksi, jolla kyseiset "härpäkkeet" eivät suostuneet toimimaan. Kokeilin viime kesänä useitakin, mutta eivät vaan toimineet, vaikka ratin alla olevaan liitäntärasiaan erinomaisen hyvin menivätkin.

Auto on siis 9-3/1998.

Yritin selvittää (siis Tahvo-harrastelijan tasolla), miksi ne eivät toimineet.
Tässä viestiketjussa on jo aikaisemmin joku kertonut, että ne OBD II tuli pakolliseksi meillä (EU) vuodesta 2001 ja USA:ssa 1996.

Ymmärsin jonkin Saab-asintuntijan kautta, että jos on auto on tarkoitettu USA-autoksi niin silloin se toimisi. Muutoin se ei vielä 1998 mallin autossa toimisi,
vaikka pistorasiakin on.

Tosin maahantuojakin kertoi minun autossa olevan Trionic (5 tai 7) järjestelmän.
Mutta tosiasiassa siinä on Motronic (2.10.3). Ota näistä sitten selvää.

Mutta kun jokin testauslaite piti löytää, niin löysin pelkän moottrin vikalukulaitteen vikakoonteineen (siitä "välkkytestarista" liitetään yksi johto siihen ratin alla olevan pistorasian reikään toinen johto runkoon ja sitten lasketaan vilkutuksia). Maksoi 60 € postikuluineen.

Sittemmin luin näiltä sivuilta, että saman voisi tehdä virtakynälläkin, ja laskea välähdykset. Virtakynä olisi vain ollut halvempi.

Siis näistä ennen 2001 autojen OBD II testareista savolaiset sanoisivat: saattaahan se toimiakin tai sitten olla toimimatta.
Tahvo

Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
agapemissio
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Maalis 29, 2008 17:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: vikakoodien lukulaite

Viesti Kirjoittaja agapemissio »

N. 2 kk sit soitin Elekmaan kun olin kiinnostunu noista lukijoista, sanoivat että ei oo "halpislukijaa" autooni (vapari NG) vaan oiskohan ollu 249-299e hintanen vehje millä ois voinu lukea koodit,ne 99e ja jotain ei kuulemma toimi.

En sit tarkemmin kyselly ku en viittinu kokeilla muutaman satkun lukijaa ja todeta et tämäkään ei toimi...

Mutta silloin tarjottiin tätä infoa,kandee varmaan soitella esim sinne,myydäänhän niitä toki muuallakin.
9-3 SS 2.0t -03
agapemissio@gmail.com
050-3324049
Klubin jäsen #4753
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1090
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: vikakoodien lukulaite

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Mulla on vikakoodi skanneri mallia Biltema :D . hyvin pelittää ainakin mun autossa.

Kai ootteko muistanu kääntää autosta virrat aina päälle?

Edit. Biltemassa lupasivat palautusoikeuden jos ei se olis pelannu meitsin autossa...
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
axman
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 16:44

Re: vikakoodien lukulaite

Viesti Kirjoittaja axman »

"Tämä kahtiajako sen vuoksi, koska OBD testit ovat pakollisia MYÖS vm 2000 autoihin, joissa ko. portti löytyy." Ja tämä ei pidä paikkaansa,itsellä vm-01 sitruuna joka rekisteröity 11-00 on obd liitin mutta siihen EI katsastuksessa ole koskettu!
vorex
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Helmi 25, 2009 21:59
Paikkakunta: Vantaa

Re: vikakoodien lukulaite

Viesti Kirjoittaja vorex »

Eli kyseessä olis 99vm usa-tuonti 9-3 se. Polttaa check engine valoa, joten olen ajatellu omaa OBD2-lukijaa metroauton suolasen 65€ vikakoodinluku hinnan sijaan.

Minkälainen lukia kyseiseen autoon käy? linkkejä mielellään.

http://www.sixtek.fi/koodiesitt.php tuota ensimmäistä 52€ itsenäistä lukijaa olen itse ajatellut, sopiiko? ja pärjääkö tuolla?

Terv. uusi saabin omistaja :evil:
vorex
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Helmi 25, 2009 21:59
Paikkakunta: Vantaa

Re: vikakoodien lukulaite

Viesti Kirjoittaja vorex »

Pikasii vastauksia mielellään :P ei viitti rääkätä :saab: :ia kauaa vikavalo palavana kun joutuu joka päivä kuitenkin ajamaan.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: vikakoodien lukulaite

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuo 52€ lukija käy ja pärjää. Jos haluaa anturiarvoja seurata ja datalogata niin läppäriin kytkettävä on parempi mutta vikakoodien kanssa tuo ajaa täysin asiansa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin