Ovien alatiivistelistat - vuosimallieroja

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Ovien alatiivistelistat - vuosimallieroja

Viesti Kirjoittaja Hook »

Turhan nippelitiedon mestari iskee taas! 8O :D

Kyllästyin nytten syksyn kunniaksi ruosteita rapsutellessa ovien alareunojen maalien kulumiseen -> ruostumiseen ja korjauksena "päivitin" ovien alalistat uudemman mallisiin, jotka eivät paina niin voimakkaasti ovea sekä on materiaaliltaan erilainen, joka ei kuulemma muodosta "sähkökemiallista" reaktiota, joka eritoten suomen suolaisissa olosuhteissa ruostuttaa ovea...
Nämä vanhanmalliset listat selittänee keskellä ovia olevat maalin pullistumat parissa kohtaa.... Ainakin WIS:in mukaan.

Samoin olen kuullut, että näitä oven alalistoja olisi vaihdettu aikoinaan jopa takuuna (suomessa?) ainakin alkupään ng900:siin, jossa ovien alareunan ruostuminen on ollut ongelmana..

WIS kertoo:
koskee autoja M94-M96.
Taustaa:
"Oviin voi syntyä maalirakkuloita johtuen galvaanisesta korroosiosta korin ja ovien välillä. Tämän vuoksi on otettu käyttöön uusi sähköä johtamaton kynnyslista elektronien kulun estämiseksi kynnyslistan kautta"
Toimenpiteet:
Tarkista ensin onko kynnyslistan kumihuulen alapuolella 3 pitkittäistä uraa. Jos uria ei ole, lista pitää vaihtaa.

Otinpa parit valokuvat vanhasta ja uudesta listasta.

Ng900-94 aluperäinen lista on päivätty 40cm välein 26-11-93.
http://www.npr.fi/~heikki/lista94.jpg

Uusi lista on päivätty 40cm välein 25-11-97.
http://www.npr.fi/~heikki/lista97.jpg
(Liekkö "kilometri" listaa tehty -97 varastoon, mutta "saabin muotoilu" liene myöhemmin...? Osa ostettu viime viikolla, ja pitäisi olla viimeisintä (?!), eli korvaavaa mallia. Siis mallia -97- > jota wis suosittaa tai 2000=> jota EPC suosittaa. EPChän ei tunne kuin kaksi mallia, eli <99 ja 2000=>)

Epc:n mukaan kolmiovisessa LH 4858452, korvattu 5184239, RH 4858460, korvattu 5184247.

EPC:n mukaan vanhaa listaa on käytetty vielä vuosimallissa 1999 (siis myös og9-3:ssa), jonka jälkeen on ollut uudemmat listat vakiona vm2000 alkaen, jota siis EPC suosittaa vanhempiinkin.

Listojen tarkempi tutkiskelu on paljastanut pieniä eroja.

Uudemman mallisessa listassa (oikealla) on ura "täytetty/eristetty" kumilla, kun taas alkuperäinen on metallipinnalla.
Eristys vaikuttanee sähkökemialliseen ongelmaan..
Kuva

Samoin tiivisteen särmää on hieman ohennettu ja uritettu, että joustaa paremmin.
Kuva

Urat näkyvät myös tässä kuvassa. Versio liene yksinkertaisin tarkistaa autossa paikoillaan kurkkaamalla kumisärmän alle. Jos uritettu, niin uudempaa mallia.
Kuva



Kysympä sitten lopuksi muiden kokemuksia ja nippelitietoa, eli mitä versiota listat ovat, onko maalit lähtenyt/ruostetta ovien alareunossa tai maali pullistunut kylkilistan alapuolelta KESKELTÄ tervettä ovipeltiä, kuten itselleni on ilmestynyt vuodessa molemmin puolin, mitä auto ollut suomessa suolateillä!

.. Ja onko Saab muuttanut listat (Wisin mukaan) vuonna -97, mutta ei ole vaihtanut tuotenumeroa (EPC:n mukaan) ja mikä lista on sitten vuoden 2001-2002 malleissa, koska se korvaa vuosien 94-99 listat EPC:n mukaan? 3 uraa edelleenkin? Muita eroja?

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mulla oli pitkäovinen -95, mistä maalattiin ulkopuolelta listanaluspuolikkaat (sinkitys alkanut kupruamaan) ja sisäalareunat. Kynnyslista otettiin pois kuivamisen ajaksi. Tollasta rautaahan se oli sisältä. Pirun vaikea/mahdoton oli saada etupäästä painettu kierteisiin niin, ettei oven etureuna olisi jäänyt kantamaan siihen avatessa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Mullekkin siis vuodessa ilmestynyt sinkkikupru molempiin oviin. Wisissä oli "hyvät" kuvat listojen vaikutuksesta, eli sisäpuolelta se kohta mihin tiiviste ottaa sekä ulkopuolella pari-kolme "täplää" kylkilistan alapuolella.
Kiitos suomen suolan ja sähköä johtavien listojen yhteisvaikutuksen :?
Kyllä se lista käytännössä on siinä ovessa kiinni etureunastaan minullakin, kun ovea aukoo..

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ovien alatiivistelistat - vuosimallieroja

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

Omasta -95 5-ovisesta kun alkaa olla kaikkien ovien alareunat kukkimassa, niin ajattelin ennen ruostekorjauksiin ryhtymistä vaihtaa kyseiset listat uudempiin. Kävin tuossa Laakkosella kysymässä listoille hintaa, ja annettiin 80€ kappale. Taitaa olla 160€ yksistä kumilistoista liian suolainen hinta opiskelijan maksettavaksi, joten täytyy ilmeisesti yrittää keksiä jotain muuta keinoa. Ensimmäisenä tuli mieleen, että jos tuon listan metallipinnan käsittelisi esimerkiksi epoksilla. Tulisikohan muita vaihtoehtoja mieleen?
Saab 9-5 Aero automaatti -01
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Ovien alatiivistelistat - vuosimallieroja

Viesti Kirjoittaja mursu »

Jos tälläset "ufojutut" kiinnostaa niin miettikääpä mitä tapahtuu nastarenkaista irtoavalle metallihileelle auton pinnassa, koteloissa ja koloissa?

Vai olisko se sittenkin vaan peruskoulukemiaa? :)

Google kertoi:

Korroosionopeuteen galvaanisessa parissa vaikuttavat lähinnä seuraavat tekijät:

1.Metallien elektrodipotentiaalit korroosio-olosuhteissa. Mitä suurempi on elektrodipotentiaalien ero, sitä todennäköisempää on toisen metallin nopea syöpyminen. Potentiaaliero ei kuitenkaan sinänsä määrää korroosionopeutta, vaan sen määrää lähinnä katodisen reaktion kinetiikka jalomman metallin pinnalla.

2.Metallien pinta-alojen suhde. Erittäin vaarallinen on tilanne, jossa anodin pinta-ala on pieni verrattuna katodin pinta-alaan. Tästä syystä esimerkiksi niittiliitoksessa on vältettävä tilannetta, jossa niittimateriaali on epäjalompi kuin liitettävät materiaalit.

3.Elektrolyytin luonne ja sen johtavuus. Kun elektrolyytin johtavuus on suuri (esim. merivedessä), epäjalompi metalli syöpyy tasaisemmin koko pinta-alalta. Kun elektrolyytin johtavuus on alhainen, keskittyy korroosio metallien rajapinnan lähistölle.
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ovien alatiivistelistat - vuosimallieroja

Viesti Kirjoittaja patse »

tiaipe kirjoitti:Omasta -95 5-ovisesta kun alkaa olla kaikkien ovien alareunat kukkimassa, niin ajattelin ennen ruostekorjauksiin ryhtymistä vaihtaa kyseiset listat uudempiin. Kävin tuossa Laakkosella kysymässä listoille hintaa, ja annettiin 80€ kappale. Taitaa olla 160€ yksistä kumilistoista liian suolainen hinta opiskelijan maksettavaksi, joten täytyy ilmeisesti yrittää keksiä jotain muuta keinoa. Ensimmäisenä tuli mieleen, että jos tuon listan metallipinnan käsittelisi esimerkiksi epoksilla. Tulisikohan muita vaihtoehtoja mieleen?
Listat saa varmasti jostain purku-/kolariautosta halvemmalla. AVK, varaosahaku, keltainenporssi, foorumille ostoilmoitus...
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Vastaa Viestiin