Noniin! Reilu kaksi vuotta on Saabi ollut pihassa ja nyt tuli eteen ensimäinen ongelma. Auto ulisee kylmänä ennen kuin moottori lämpenee. Ulinaa voimistuu kierrosten mukaan ja autoon vaihdettu moniurahihna rullineen, mutta ulina vain ei ota loppuakseen. Onkohan joku törmännyt sattumoisin samanlaisiin ongelmiin ja osaisi auttaa saabistia hädässä. Haku toiminnolla en löytänyt moottorista kuluvaa ulinaa joka voimisttuu kierrosten noustessa (tai sitten en osannut etsiä).
Auto on 9-3, 2,0t (matalapaine) vm. 1999.
No joka tapauksessa reilut 2 vuotta saabi ilman ongelmia, joten ei kai tässä voi hirveästi reuhata, mutta kyllähän tuo ulna alkaa v*****aan.
Auto ulisee kylmänä!
Re: Auto ulisee kylmänä!
Mitkä rullat vaihdettiin ?
Tuohan voi tulla apulaitteista, ja tarkistaaksesi tuon asian sinun pitää löysätä se moniurahihna hetkeksi kun ulina on päällä. Tapahtuu laittamalla 1/2" varsi kiristimeen ja vetämällä keulan suuntaan jolloin hihna löystyy ja apulaitteet lakkaa pyörimästä.
Normiulinatilanteessa, muuttuuko ääni jos kytket ilmastoinnin päälle tai pois ? Siis AUTO/ECON vaihtoehtoja ?
Tuohan voi tulla apulaitteista, ja tarkistaaksesi tuon asian sinun pitää löysätä se moniurahihna hetkeksi kun ulina on päällä. Tapahtuu laittamalla 1/2" varsi kiristimeen ja vetämällä keulan suuntaan jolloin hihna löystyy ja apulaitteet lakkaa pyörimästä.
Normiulinatilanteessa, muuttuuko ääni jos kytket ilmastoinnin päälle tai pois ? Siis AUTO/ECON vaihtoehtoja ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Auto ulisee kylmänä!
Sori nyt mutta varoituksen sana on paikallaan: noin 1000rpm pyöriviin laitteisiin vääntimien ja/tai jatkovarsien kera ronkkiessa täytyy todella tietää mitä ollaan tekemässä.vesa67 kirjoitti:Mitkä rullat vaihdettiin ?
Tuohan voi tulla apulaitteista, ja tarkistaaksesi tuon asian sinun pitää löysätä se moniurahihna hetkeksi kun ulina on päällä. Tapahtuu laittamalla 1/2" varsi kiristimeen ja vetämällä keulan suuntaan jolloin hihna löystyy ja apulaitteet lakkaa pyörimästä.
Normiulinatilanteessa, muuttuuko ääni jos kytket ilmastoinnin päälle tai pois ? Siis AUTO/ECON vaihtoehtoja ?
Ja jos oikeasti tietää niin melkeinpä jättää tekemättä.
Itse vikaan oma villi veikkaukseni on vesipumppu ja sen laakerointi, tosin vaikka kyse on eri autosta eli Tonnarista omalla kohdallani, on ilmennyt nyt jo peräti vuoden sisään kaksi pitkittäin haljennutta uutta (M-Net-tarvike) moniurahihnaa.
Viimeksi muokannut Minuteman, Ke Kesä 10, 2009 00:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Auto ulisee kylmänä!
vesa67 kirjoitti:Mitkä rullat vaihdettiin ?
Tuohan voi tulla apulaitteista, ja tarkistaaksesi tuon asian sinun pitää löysätä se moniurahihna hetkeksi kun ulina on päällä. Tapahtuu laittamalla 1/2" varsi kiristimeen ja vetämällä keulan suuntaan jolloin hihna löystyy ja apulaitteet lakkaa pyörimästä.
Normiulinatilanteessa, muuttuuko ääni jos kytket ilmastoinnin päälle tai pois ? Siis AUTO/ECON vaihtoehtoja ?
AUTO/ECON vauhtoehdot eivät vaikuta ulinaan. Tosiaan tuolla hihnan löysyttmisellä saisi kyllä selvitettyä tuleeko ulina apulaitteista, mutta kuten jo todettiin saattaa siinä touhussa lähtä sormi jos toinenkin. Pitää kuitenkin huomenna katsoa sitä kiristintä ja laittaa vaikka vaimo 1/2" varren kanssa heilumaan.
Re: Auto ulisee kylmänä!
Tosiaan tuo varoitukseni ei ollut tarkoitettu offensiiviksi kenenkään kokemuksia taikka ammattitaitoa vastaan, vaan ihan vain varoituksen sanana.
NG900/OG9-3- kiristin on kyllä hyvinkin käsillä 1/2" koloineen mutta vaarana ei olekaan moottorin käydessä esim. sormien menetys vaan lähinnä niillä vääntimillä pyörivään kumihihnaan vahingossa tökkääminen jolloin työkalu voi ottaa todella yllättävästi ja äkäisesti pitoa ja lennähtää johonkin ikävään paikkaan, esim. otsalohkoon tai silmään.
Mutta jotenkuten asiaan: Itse perusmoottorissa ei apulaitteet poisluettuina voi oikein muu ulista kuin kampikselin hihnapyörä ja sen värinänvaimennusvulkanointi, ts. sisä- ja ulkokehän välinen kumiosa joka ikänsä vuoksi halkeiltuaan tai muuten, esim. vuotavasta kampiakselin/öljypumpun kannen tiivisteestä moottoriöljyä niskaansa saaneena on turvonnut muodottomaksi lakuksi ja luistaa sekä ulisee.
Turvallisinta olisi ottaa viileästi koko remmi irti ja startata: Jos ulinaa kuuluu vieläkin ei oikein mikään muu voi olla syynä kuin öljypumppu/tukkeutunut imusihti.
Tosin taas omalle kohdalleni on sattunut sellainenkin kuriositeetti kuin "GM"- öljynsuodatin josta oli irronnut suodatinpaperiosa peltikuorestaan ja se värisi ja ulisi tyhjäkäynnillä.
NG900/OG9-3- kiristin on kyllä hyvinkin käsillä 1/2" koloineen mutta vaarana ei olekaan moottorin käydessä esim. sormien menetys vaan lähinnä niillä vääntimillä pyörivään kumihihnaan vahingossa tökkääminen jolloin työkalu voi ottaa todella yllättävästi ja äkäisesti pitoa ja lennähtää johonkin ikävään paikkaan, esim. otsalohkoon tai silmään.
Mutta jotenkuten asiaan: Itse perusmoottorissa ei apulaitteet poisluettuina voi oikein muu ulista kuin kampikselin hihnapyörä ja sen värinänvaimennusvulkanointi, ts. sisä- ja ulkokehän välinen kumiosa joka ikänsä vuoksi halkeiltuaan tai muuten, esim. vuotavasta kampiakselin/öljypumpun kannen tiivisteestä moottoriöljyä niskaansa saaneena on turvonnut muodottomaksi lakuksi ja luistaa sekä ulisee.
Turvallisinta olisi ottaa viileästi koko remmi irti ja startata: Jos ulinaa kuuluu vieläkin ei oikein mikään muu voi olla syynä kuin öljypumppu/tukkeutunut imusihti.
Tosin taas omalle kohdalleni on sattunut sellainenkin kuriositeetti kuin "GM"- öljynsuodatin josta oli irronnut suodatinpaperiosa peltikuorestaan ja se värisi ja ulisi tyhjäkäynnillä.
Re: Auto ulisee kylmänä!
No problem - varovaisuus on hyvä teema ja meitä löytyy säätäjää joka lähtöön. Minäkin varoittelen eri asioista vaihtelevasti.
Syy miksi kiinnostuin topicista on se että omassa kolkissa ääntelee jokin samalla suunnalla, rlousk rlousk rlousk lämpimänä tyhjäkäynnillä.
Vaihdoin kokeeksi tilalle vanhan mutta välyksettömän taittorullan mutta ääni ei kadonnut. Stetoskooppitekniikalla ääni on todella voimakas taittorullan kiinnityspultissa mutta ei venttiilikopassa.
Entäs tuo kiristimen hihnapyörä, kilometrejä 130k. Motonetin taittorullan vaihdoin vuosi sitten hihnan kera.
Syy miksi kiinnostuin topicista on se että omassa kolkissa ääntelee jokin samalla suunnalla, rlousk rlousk rlousk lämpimänä tyhjäkäynnillä.
Vaihdoin kokeeksi tilalle vanhan mutta välyksettömän taittorullan mutta ääni ei kadonnut. Stetoskooppitekniikalla ääni on todella voimakas taittorullan kiinnityspultissa mutta ei venttiilikopassa.
Entäs tuo kiristimen hihnapyörä, kilometrejä 130k. Motonetin taittorullan vaihdoin vuosi sitten hihnan kera.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit