Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.
Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.
Vinkki 1. Älä ikinä laita muita vanteita ja renkaita kuin alkuperäiset, et49:llä varustetut ja 15".
Vinkki 2. Älä vaihda alustaan kuin alkuperäisiä osia.
Tälläisiä on tullut mieleen viime aikoina kun vaihdoin vaimon kolkkiin, joka siis alkuperäis kuntoinen vapari, talvirenkaat alle. Kun sitä vertaa omaan matalaan ja jäykkään satkuun 215/45r17 renkailla niin rajoitusten mukaan ajaessa on sata kertaa mukavampi. Ei löydä joka uraa tiestä, ei tiputa hampaita suusta kun ajaa monttuun, ja niitähän ei Suomen teistä löydy.
Onko näin vakavaan tautiin enää lääkettä, vai pistänkö eläkepaperit vetämään?
Vinkki 2. Älä vaihda alustaan kuin alkuperäisiä osia.
Tälläisiä on tullut mieleen viime aikoina kun vaihdoin vaimon kolkkiin, joka siis alkuperäis kuntoinen vapari, talvirenkaat alle. Kun sitä vertaa omaan matalaan ja jäykkään satkuun 215/45r17 renkailla niin rajoitusten mukaan ajaessa on sata kertaa mukavampi. Ei löydä joka uraa tiestä, ei tiputa hampaita suusta kun ajaa monttuun, ja niitähän ei Suomen teistä löydy.
Onko näin vakavaan tautiin enää lääkettä, vai pistänkö eläkepaperit vetämään?
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.
Makuasioita.
Itse pidän satkusta huomattavasti enemmän jäykkänä kuin alkuperäisenä lullavaappuna. Mutta se nyt vain on oma mielipiteeni, enkä edes yritä tehdä siitä kenenkään muun mielipidettä.
Uraohjus? Eipähän ainakaan tule mieleenkään keskittyä mihinkään muuhun kuin ajamiseen.
Alustageometriahan noissa on aivan suolesta, siitä ei päästä mihinkään.
Itse pidän satkusta huomattavasti enemmän jäykkänä kuin alkuperäisenä lullavaappuna. Mutta se nyt vain on oma mielipiteeni, enkä edes yritä tehdä siitä kenenkään muun mielipidettä.
Uraohjus? Eipähän ainakaan tule mieleenkään keskittyä mihinkään muuhun kuin ajamiseen.
Alustageometriahan noissa on aivan suolesta, siitä ei päästä mihinkään.
-
- "Turbo"
- Viestit: 262
- Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
- Paikkakunta: Vahto
Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.
Ei mitenkään... Siedettävän siitä saa clampilla & maltillisella rengaskoolla
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
900i 16 -89 (1994-2000)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.
No totta kai siitä saa, sen kun vaihtaa tuon GM-ooppelin päittäin (tai voi ehkä joutua maksamaan vähän väliä) aitosaabiin, esim vm. 1984-89 kaasarikarvalakkisatkuun.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.
tossa esimerkissähän nimenomaan vaihdetaan aitosaab johonkin ikivanhaan ruosteenraiskaamaan ruoskaanV.J.S kirjoitti:No totta kai siitä saa, sen kun vaihtaa tuon GM-ooppelin päittäin (tai voi ehkä joutua maksamaan vähän väliä) aitosaabiin, esim vm. 1984-89 kaasarikarvalakkisatkuun.
Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.
Valittevasti ajettavuus ja mukavuus ei kohtaa näissä aitosaabeissa (900/9-3 -93--03) millään alustavaihtoehdolla. Kompromissejä on monenlaisia.
Aikanaan vapari ngsatkua ajellessa ei tullut koskaan mieleen, että alustassa olisi jotain vikaa. Vasta turbokolkkia ajellessa iski asteittain vauhtihulluus ja alustan riittämättömyys.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.
Luulisi jo tottuneen, toi turbo satku on ollut mulla jo yli 5 vuotta, mutta tosiaan toi rouvan kolkki yllätti mukavuudellaan. Ja sillä ei edes pääse niin lujaa että alustaa pitäisi parannella, se on vielä automaatti mikä vie loputkin puhdit. Mutta en valita, se on juuri sellainen kuin pitikin.
Taitaa mukavuuden ja ajo-ominaisuuksien suhteen olla parempi kompromissi 9-5, vaikka sama pohjalevy onkin?
Taitaa mukavuuden ja ajo-ominaisuuksien suhteen olla parempi kompromissi 9-5, vaikka sama pohjalevy onkin?
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.
On, mutta eri pohjalevy.Georges27 kirjoitti: Taitaa mukavuuden ja ajo-ominaisuuksien suhteen olla parempi kompromissi 9-5, vaikka sama pohjalevy onkin?
Oma entinen 9-3 oli ihan OK ajaa yhdistelmällä Koni jouset, Sport/Aero iskarit, uretaanipuslat hammastangossa ja alatukivarsien ulommat, matalaprofiilirenkaat.
Kovinkaan mukava se ei tosin ollut. Nykyinen 9-5 on vakioalustalla huomattavasti mukavampi ja silti vähintään yhtä hyvä ajaa (parempi).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.
Ei tuosta hyvää saa mitenkään, ainakaan vakio-osilla. Ihan sama miten vähän on tehoa, urat tuntuvat tasanopeudellakin ja puuskikas tuuli tarttuu turhan voimakkaasti. Myös tien kallistukset huomaa ihan liian helposti, joutuu ratilla korjailemaan.
Hammastangon kiinnityspuslien vaihto uretaanisiin poisti vetelyn lähes kokonaan (myös kiihdytyksissä), mutta herkkyys tien kaltevuudelle ja tuulelle jäivät. Onhan tuo muutenkin aika lulla
Mukavuutta on kohtuullisesti, kärsii ajaa kuoppaisellakin tiellä. Miinuspisteistä tulee rengasmelusta.
Hammastangon kiinnityspuslien vaihto uretaanisiin poisti vetelyn lähes kokonaan (myös kiihdytyksissä), mutta herkkyys tien kaltevuudelle ja tuulelle jäivät. Onhan tuo muutenkin aika lulla
Mukavuutta on kohtuullisesti, kärsii ajaa kuoppaisellakin tiellä. Miinuspisteistä tulee rengasmelusta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.
tässähän tulee nyt se vastaan että hyvä auto on pilattu ooppelin alustalla...
#4113
Ng900 -94
Ng900 -94
Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.
...ja leikkiä voi jatkaa miettimällä minkälainen se auto olisi ilman sitä alustaa, vai olisiko auto ollenkaan?BaConi kirjoitti:tässähän tulee nyt se vastaan että hyvä auto on pilattu ooppelin alustalla...
BMW 320dA Coupe LCI
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.
Ei tuo ajettavuus ole tietenkään mitään Ford Focuksen luokkaa, mutta ei se nyt niin he,,,tin surkea mielestäni ole, ja onhan noita sentään tullut verrattua.
Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.
Joo ei se ny niiiii kamala oo, laisinkaan.. oon kummiski ajanu ladalla ja ford escortilla niin ei siitä enää huonommaks voi mennä. saappihan on iha uskomattoman mukava ajaa pitempää matkaa mutta vähän huonommilla teillä uraherkkyyttä kyllä on ja alusta on... opelmainen.... toisaalta onneks gm pelasti saabin mut ois pitäny sen saabbina eikä ruvennu tunkee opelin alustaa
#4113
Ng900 -94
Ng900 -94
Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.
Onko autowikissä väärää tietoa?On, mutta eri pohjalevy.
http://www.autowiki.fi/index.php/GM2900-pohjalevy
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Miten saa 900/9-3:sta hyvän auton.
Ajakaa ympärivuoden Kupla Volkkarilla....niin kyllähän Saab on luksusta siihen verrattuna...etenkin talvella.