Alapallonivel OG9-3

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3493
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alapallonivel OG9-3

Viesti Kirjoittaja SS »

Raotin uuden nivelen kumia yläpäästään ja painoin sinne mustekasetin täyttöruiskulla rasvaa niin paljon kuin pysyi. Saa nähdä oliko tuosta mitään iloa.

Jossain 99:ssä on muuten ollut aikoinaan kiristettäviä palloniveliä, pohjaa pystyi ruuvaamaan kireämmälle. Todella hienot kierteet noissa.

OT: Tällaisten varaosien myyntiin pitäisi saada joku asetus, turhaan valetaan uutta metallia ja rahdataan tonneittain ylimääräistä tavaraa ympäri maailmaa yhden nivelen takia. Pätee moneen muuhunkin osaan ja asiaan nykyään, valitettavasti :(
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Alapallonivel OG9-3

Viesti Kirjoittaja mursu »

Kuuluuko alapallojen/varsien vaihto johonkin määräaikaishuoltoon? Omassa kolkissa on huoltokirja pariinsataantonniin, ei löydy merkintää vaihdoista. Nyt mittarissa on kohta 300tkm eikä edelleenkään vaihdon tarvetta...

Renkaanvaihdon yhteydessä tulee yleensä suojakumit pestyä silikonilla... pikkuhomma ja pysyy hyvänä.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alapallonivel OG9-3

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

mursu kirjoitti: Kuuluuko alapallojen/varsien vaihto johonkin määräaikaishuoltoon?
No ei kuulu, nää mitään ranskalaisia ole :twisted:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Alapallonivel OG9-3

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Kävin hakemassa uuden tukivarren Motonetistä pari päivää sitten ja vihjaisin vienosti, että olisi kiva jos löytyisi jotain muuta kuin Scantechia. Myyjä näytti vähän siltä että on kuullut saman joskus ennenkin ja kiikutti eteeni varastosta saksalaisen Meylen tukivarren.

Ja sitten tänään oli vuorossa vaihto-operaatio, jonka onnistumisen sanallisesta kuvaamisesta saisi varmaan bannin foorumille, joten hymiövalikoima kuvatkoon fiilikset: :evil: :? KuvaKuva.

Muuten osat irtosivat tavalliseen tapaan mukavasti naputellen, mutta tukivarren apurunkoon kiinnittävä pitkittäispultti aukesi ihmeen helposti ja jengoissa oli pelottavasti pientä metallihilettä. Kasausvaiheessa sitten tunsi pulttia loppukiristettäessä selvästi, että pultti ei lähde lopussa kiristymään normaalin tuntuisesti, joten apurungon kierreosassa ei selvästi ollut kaikki kotona (pultin kierteet olivat ehjät). Lopetin suosiolla väkisin vääntämisen niin kauan, kuin jengoissa tuntui olevan edes jonkinlainen pito jäljellä. No eihän tuollaista osaa kuin tukivartta uskalla pelkän Pyhän Hengen varaan jättää huonoksi menneen kierteen varaan eikä helppoja korjausmahdollisuuksia näyttänyt olevan, joten alkoi "hieman" v*maan :evil:. Hetken tilannetta pohdittuani ja paria vaihtoehtoista näkemystä pyydettyäni päädyin pistämään pultin päähän perinteisen Kemppi-varmistuksen eli pitäisi pysyä kasassa seuraavan pallon porsimiseen asti :twisted: . Siinä vaiheessa ei kyllä naurata kun saman homman joutuu uudelleen tekemään, mutta Dremelillä kempitys pitäisi kyllä saada purettua aikanaan. Toivoa sopii, että tämänkertainen palikka ei olisi aivan sekunda ja kestäisi edes jonkin vuoden...

V*ttaa vain tällaiset ranetukset, mutta eipä tuossa juuri vaihtoehtoja ollut... "Oikea" korjaus edellyttäisi kai apurungon vaihtoa tai sitten nykyisen auki laikkaamista ja mutterin uusimista, joista kummatkaan eivät vaikuta hauskalta operaatiolta.


P.S: Haluaako joku arvata, minkä valmistajan logo edellisessä 30tkm kestäneessä tukivarressa oli :roll: ?
#1970
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Alapallonivel OG9-3

Viesti Kirjoittaja saabracing »

scanburger :lol:
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Alapallonivel OG9-3

Viesti Kirjoittaja ah79 »

saabracing kirjoitti:scanburger :lol:
:lol:
Kuva

Ja pallo muuten oli jo noiden ajokilometrien jälkeen oikeasti huono, ei mitenkään pikkiriikkisen 8O .
#1970
Hannu_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:10

Re: Alapallonivel OG9-3

Viesti Kirjoittaja Hannu_J »

Itselläni viime talvena katsastuksessa tuli hylky alapallosta ja muutamasta tukivarren puslasta kun mittarissa oli 200tkm.

Tilasin Elkpartsilta uudet tukivarret - ei tullut kyllä katsottua minkä merkkiset olivat. Samalla vaihdoin kaikki tukivarsienpuslat powerflexeihin. Alapalloon rasvanippa ja tavaraa reilusti sisään. Tarkoituksena parin vuoden välein lisäillä.

Ainankin vielä tuntuu jämäkämmältä kuin uutena konsanaan :) Tuppaavat nuo nivelet ja purkkapuslat olevan aika onnetonta kamaa nykyään jo uutena. Kuulin huhuja että EU olisi kieltänyt jonkin aineosan käytön kumista jolloin kestävyys mennyt aivan surkeaksi.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alapallonivel OG9-3

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Hannu_J kirjoitti:Alapalloon rasvanippa ja tavaraa reilusti sisään. Tarkoituksena parin vuoden välein lisäillä.
Laitoitko ihan perinteisen 6mm-kierteellä olevan nipan alapallon "kanteen" vai miten suoritit asennuksen?
Saabiton Saabisti
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Alapallonivel OG9-3

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Hannu_J kirjoitti:Tuppaavat nuo nivelet ja purkkapuslat olevan aika onnetonta kamaa nykyään jo uutena. Kuulin huhuja että EU olisi kieltänyt jonkin aineosan käytön kumista jolloin kestävyys mennyt aivan surkeaksi.
Ilmeisesti EUvostoliitto ei vielä ole hoksannut kieltää verstaanlattialta lakaistun roskan käyttöä kumin jatkeaineena, sillä ainakin kun Scantechin puslaa tai muuta "kumiosaa" leikkaa terävällä veitsellä niin leikkauspinnassa voi nähdä perusaineesta erottuvia karkeampia rakeita sekä hienon hienoa kimaltelevaa metallipurua.. :?
Hannu_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:10

Re: Alapallonivel OG9-3

Viesti Kirjoittaja Hannu_J »

TommyW kirjoitti:
Hannu_J kirjoitti:Alapalloon rasvanippa ja tavaraa reilusti sisään. Tarkoituksena parin vuoden välein lisäillä.
Laitoitko ihan perinteisen 6mm-kierteellä olevan nipan alapallon "kanteen" vai miten suoritit asennuksen?
Juurikin noin. Asennushan on helppo tehdä tukivarren ollessa paikallaankin jolloin pääsee poraamaan alhaalta ylös keskellä "kantta" reiän. Poratahan kannattaa luonnollisesti varovasti eikä yhtään syvemmälle kuin tarve.

Kulunuttakin niveltä voi hyvin tekohengittää rasvalla kunhan se ei ole aivan loppu.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alapallonivel OG9-3

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Hannu_J kirjoitti:Juurikin noin. Asennushan on helppo tehdä tukivarren ollessa paikallaankin jolloin pääsee poraamaan alhaalta ylös keskellä "kantta" reiän. Poratahan kannattaa luonnollisesti varovasti eikä yhtään syvemmälle kuin tarve.

Kulunuttakin niveltä voi hyvin tekohengittää rasvalla kunhan se ei ole aivan loppu.
Oliko siinä kannessa sen verran paksuutta, että sai tapilla väännettyä kierteen?

Mukavaa, että joku muukin on "kertakäyttökulttuurin" vastainen ja haluaa jatkaa kulutusosan käyttöikää varsin yksinkertaisella tavalla :D
Saabiton Saabisti
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alapallonivel OG9-3

Viesti Kirjoittaja SonmH »

20tkm ja 2kesää ajettu sen jälkeen kun tuli vaihdettua kummatkin tukivarret. silloin ajattelin että vaihdanpas kummatkin samalla ettei tarvitse heti vuoden päästä vaihtaa toista. No nyt joutuu vaihtamaan taas kummatkin.
Kyllä voi taas vituttaa
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Alapallonivel OG9-3

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Muistuuko noiden 20 000Km suoriutuneiden merkki mieleen?

Tuo laittamani Meyle on nyt kestänyt vuoden päivät ja jopa yli 20 000Km ja autolla ajetaan päivittäin todella huonokuntoisia teitä, siis oikein hoitoluokkaa -Ö missä on renkaanmentäviä reikiä päällysteessä sekä osa kiharaisia sorateitä. Tänä aikana on samalta puolelta hajonnut etuiskari sekä pyöränlaakeri väljistynyt mutta pallo on pysynyt tiukkana.
Hannu_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:10

Re: Alapallonivel OG9-3

Viesti Kirjoittaja Hannu_J »

TommyW kirjoitti:
Hannu_J kirjoitti:Juurikin noin. Asennushan on helppo tehdä tukivarren ollessa paikallaankin jolloin pääsee poraamaan alhaalta ylös keskellä "kantta" reiän. Poratahan kannattaa luonnollisesti varovasti eikä yhtään syvemmälle kuin tarve.

Kulunuttakin niveltä voi hyvin tekohengittää rasvalla kunhan se ei ole aivan loppu.
Oliko siinä kannessa sen verran paksuutta, että sai tapilla väännettyä kierteen?

Mukavaa, että joku muukin on "kertakäyttökulttuurin" vastainen ja haluaa jatkaa kulutusosan käyttöikää varsin yksinkertaisella tavalla :D
Taisi olla 5mm reikä, 6mm kierre ja 2 tappi jotta ei mene kierre ihan läpi asti. Sitten yksi prikka nipan ja kannen väliin jotta nippa ei osu niveleen asti.

Mikäli homma epäilyttää niin yhtenä vaihtoehtona on tunkea niveltangon ja kumin välistä öljyä sisään. :)
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
sKy
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Elo 29, 2009 22:37

Re: Alapallonivel OG9-3

Viesti Kirjoittaja sKy »

Onkos jollain epiiristä tutkimustietoa saabin tukivarsien korvaamisesta sisarmerkin tuotteilla? :oops: apurunkohan sama kuin vectra/calibra ja joustintuki myös. Raideväli vaan voi olla erilainen. Itse olisi tarkoitus tämä vaihtoehto katsastaa kun saan saabin kiireiltäni nosturille tallilla muutamat rata calibran tukivarret irtonaisena. Ratapelissä kasvattanut raideväliä +2cm alapallon reikiä viilaamalla ja hitsaamalla prikat kiinni luulisi että onnistuu vähennyskin samoin metodein. Mitä tästä hyötyisi? :arrow: yksiosainen tukivarsi (yksi ylimääräinen pusla vähemmän) ja vaihdettava alapallonivel. Mielipiteitä?
Vastaa Viestiin