Alapallonivel OG9-3
Re: Alapallonivel OG9-3
Raotin uuden nivelen kumia yläpäästään ja painoin sinne mustekasetin täyttöruiskulla rasvaa niin paljon kuin pysyi. Saa nähdä oliko tuosta mitään iloa.
Jossain 99:ssä on muuten ollut aikoinaan kiristettäviä palloniveliä, pohjaa pystyi ruuvaamaan kireämmälle. Todella hienot kierteet noissa.
OT: Tällaisten varaosien myyntiin pitäisi saada joku asetus, turhaan valetaan uutta metallia ja rahdataan tonneittain ylimääräistä tavaraa ympäri maailmaa yhden nivelen takia. Pätee moneen muuhunkin osaan ja asiaan nykyään, valitettavasti
Jossain 99:ssä on muuten ollut aikoinaan kiristettäviä palloniveliä, pohjaa pystyi ruuvaamaan kireämmälle. Todella hienot kierteet noissa.
OT: Tällaisten varaosien myyntiin pitäisi saada joku asetus, turhaan valetaan uutta metallia ja rahdataan tonneittain ylimääräistä tavaraa ympäri maailmaa yhden nivelen takia. Pätee moneen muuhunkin osaan ja asiaan nykyään, valitettavasti
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Alapallonivel OG9-3
Kuuluuko alapallojen/varsien vaihto johonkin määräaikaishuoltoon? Omassa kolkissa on huoltokirja pariinsataantonniin, ei löydy merkintää vaihdoista. Nyt mittarissa on kohta 300tkm eikä edelleenkään vaihdon tarvetta...
Renkaanvaihdon yhteydessä tulee yleensä suojakumit pestyä silikonilla... pikkuhomma ja pysyy hyvänä.
Renkaanvaihdon yhteydessä tulee yleensä suojakumit pestyä silikonilla... pikkuhomma ja pysyy hyvänä.
Re: Alapallonivel OG9-3
No ei kuulu, nää mitään ranskalaisia olemursu kirjoitti: Kuuluuko alapallojen/varsien vaihto johonkin määräaikaishuoltoon?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Alapallonivel OG9-3
Kävin hakemassa uuden tukivarren Motonetistä pari päivää sitten ja vihjaisin vienosti, että olisi kiva jos löytyisi jotain muuta kuin Scantechia. Myyjä näytti vähän siltä että on kuullut saman joskus ennenkin ja kiikutti eteeni varastosta saksalaisen Meylen tukivarren.
Ja sitten tänään oli vuorossa vaihto-operaatio, jonka onnistumisen sanallisesta kuvaamisesta saisi varmaan bannin foorumille, joten hymiövalikoima kuvatkoon fiilikset: .
Muuten osat irtosivat tavalliseen tapaan mukavasti naputellen, mutta tukivarren apurunkoon kiinnittävä pitkittäispultti aukesi ihmeen helposti ja jengoissa oli pelottavasti pientä metallihilettä. Kasausvaiheessa sitten tunsi pulttia loppukiristettäessä selvästi, että pultti ei lähde lopussa kiristymään normaalin tuntuisesti, joten apurungon kierreosassa ei selvästi ollut kaikki kotona (pultin kierteet olivat ehjät). Lopetin suosiolla väkisin vääntämisen niin kauan, kuin jengoissa tuntui olevan edes jonkinlainen pito jäljellä. No eihän tuollaista osaa kuin tukivartta uskalla pelkän Pyhän Hengen varaan jättää huonoksi menneen kierteen varaan eikä helppoja korjausmahdollisuuksia näyttänyt olevan, joten alkoi "hieman" v*maan . Hetken tilannetta pohdittuani ja paria vaihtoehtoista näkemystä pyydettyäni päädyin pistämään pultin päähän perinteisen Kemppi-varmistuksen eli pitäisi pysyä kasassa seuraavan pallon porsimiseen asti . Siinä vaiheessa ei kyllä naurata kun saman homman joutuu uudelleen tekemään, mutta Dremelillä kempitys pitäisi kyllä saada purettua aikanaan. Toivoa sopii, että tämänkertainen palikka ei olisi aivan sekunda ja kestäisi edes jonkin vuoden...
V*ttaa vain tällaiset ranetukset, mutta eipä tuossa juuri vaihtoehtoja ollut... "Oikea" korjaus edellyttäisi kai apurungon vaihtoa tai sitten nykyisen auki laikkaamista ja mutterin uusimista, joista kummatkaan eivät vaikuta hauskalta operaatiolta.
P.S: Haluaako joku arvata, minkä valmistajan logo edellisessä 30tkm kestäneessä tukivarressa oli ?
Ja sitten tänään oli vuorossa vaihto-operaatio, jonka onnistumisen sanallisesta kuvaamisesta saisi varmaan bannin foorumille, joten hymiövalikoima kuvatkoon fiilikset: .
Muuten osat irtosivat tavalliseen tapaan mukavasti naputellen, mutta tukivarren apurunkoon kiinnittävä pitkittäispultti aukesi ihmeen helposti ja jengoissa oli pelottavasti pientä metallihilettä. Kasausvaiheessa sitten tunsi pulttia loppukiristettäessä selvästi, että pultti ei lähde lopussa kiristymään normaalin tuntuisesti, joten apurungon kierreosassa ei selvästi ollut kaikki kotona (pultin kierteet olivat ehjät). Lopetin suosiolla väkisin vääntämisen niin kauan, kuin jengoissa tuntui olevan edes jonkinlainen pito jäljellä. No eihän tuollaista osaa kuin tukivartta uskalla pelkän Pyhän Hengen varaan jättää huonoksi menneen kierteen varaan eikä helppoja korjausmahdollisuuksia näyttänyt olevan, joten alkoi "hieman" v*maan . Hetken tilannetta pohdittuani ja paria vaihtoehtoista näkemystä pyydettyäni päädyin pistämään pultin päähän perinteisen Kemppi-varmistuksen eli pitäisi pysyä kasassa seuraavan pallon porsimiseen asti . Siinä vaiheessa ei kyllä naurata kun saman homman joutuu uudelleen tekemään, mutta Dremelillä kempitys pitäisi kyllä saada purettua aikanaan. Toivoa sopii, että tämänkertainen palikka ei olisi aivan sekunda ja kestäisi edes jonkin vuoden...
V*ttaa vain tällaiset ranetukset, mutta eipä tuossa juuri vaihtoehtoja ollut... "Oikea" korjaus edellyttäisi kai apurungon vaihtoa tai sitten nykyisen auki laikkaamista ja mutterin uusimista, joista kummatkaan eivät vaikuta hauskalta operaatiolta.
P.S: Haluaako joku arvata, minkä valmistajan logo edellisessä 30tkm kestäneessä tukivarressa oli ?
#1970
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Alapallonivel OG9-3
scanburger
Re: Alapallonivel OG9-3
saabracing kirjoitti:scanburger
Ja pallo muuten oli jo noiden ajokilometrien jälkeen oikeasti huono, ei mitenkään pikkiriikkisen .
#1970
Re: Alapallonivel OG9-3
Itselläni viime talvena katsastuksessa tuli hylky alapallosta ja muutamasta tukivarren puslasta kun mittarissa oli 200tkm.
Tilasin Elkpartsilta uudet tukivarret - ei tullut kyllä katsottua minkä merkkiset olivat. Samalla vaihdoin kaikki tukivarsienpuslat powerflexeihin. Alapalloon rasvanippa ja tavaraa reilusti sisään. Tarkoituksena parin vuoden välein lisäillä.
Ainankin vielä tuntuu jämäkämmältä kuin uutena konsanaan Tuppaavat nuo nivelet ja purkkapuslat olevan aika onnetonta kamaa nykyään jo uutena. Kuulin huhuja että EU olisi kieltänyt jonkin aineosan käytön kumista jolloin kestävyys mennyt aivan surkeaksi.
Tilasin Elkpartsilta uudet tukivarret - ei tullut kyllä katsottua minkä merkkiset olivat. Samalla vaihdoin kaikki tukivarsienpuslat powerflexeihin. Alapalloon rasvanippa ja tavaraa reilusti sisään. Tarkoituksena parin vuoden välein lisäillä.
Ainankin vielä tuntuu jämäkämmältä kuin uutena konsanaan Tuppaavat nuo nivelet ja purkkapuslat olevan aika onnetonta kamaa nykyään jo uutena. Kuulin huhuja että EU olisi kieltänyt jonkin aineosan käytön kumista jolloin kestävyys mennyt aivan surkeaksi.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
Re: Alapallonivel OG9-3
Laitoitko ihan perinteisen 6mm-kierteellä olevan nipan alapallon "kanteen" vai miten suoritit asennuksen?Hannu_J kirjoitti:Alapalloon rasvanippa ja tavaraa reilusti sisään. Tarkoituksena parin vuoden välein lisäillä.
Saabiton Saabisti
Re: Alapallonivel OG9-3
Ilmeisesti EUvostoliitto ei vielä ole hoksannut kieltää verstaanlattialta lakaistun roskan käyttöä kumin jatkeaineena, sillä ainakin kun Scantechin puslaa tai muuta "kumiosaa" leikkaa terävällä veitsellä niin leikkauspinnassa voi nähdä perusaineesta erottuvia karkeampia rakeita sekä hienon hienoa kimaltelevaa metallipurua..Hannu_J kirjoitti:Tuppaavat nuo nivelet ja purkkapuslat olevan aika onnetonta kamaa nykyään jo uutena. Kuulin huhuja että EU olisi kieltänyt jonkin aineosan käytön kumista jolloin kestävyys mennyt aivan surkeaksi.
Re: Alapallonivel OG9-3
Juurikin noin. Asennushan on helppo tehdä tukivarren ollessa paikallaankin jolloin pääsee poraamaan alhaalta ylös keskellä "kantta" reiän. Poratahan kannattaa luonnollisesti varovasti eikä yhtään syvemmälle kuin tarve.TommyW kirjoitti:Laitoitko ihan perinteisen 6mm-kierteellä olevan nipan alapallon "kanteen" vai miten suoritit asennuksen?Hannu_J kirjoitti:Alapalloon rasvanippa ja tavaraa reilusti sisään. Tarkoituksena parin vuoden välein lisäillä.
Kulunuttakin niveltä voi hyvin tekohengittää rasvalla kunhan se ei ole aivan loppu.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
Re: Alapallonivel OG9-3
Oliko siinä kannessa sen verran paksuutta, että sai tapilla väännettyä kierteen?Hannu_J kirjoitti:Juurikin noin. Asennushan on helppo tehdä tukivarren ollessa paikallaankin jolloin pääsee poraamaan alhaalta ylös keskellä "kantta" reiän. Poratahan kannattaa luonnollisesti varovasti eikä yhtään syvemmälle kuin tarve.
Kulunuttakin niveltä voi hyvin tekohengittää rasvalla kunhan se ei ole aivan loppu.
Mukavaa, että joku muukin on "kertakäyttökulttuurin" vastainen ja haluaa jatkaa kulutusosan käyttöikää varsin yksinkertaisella tavalla
Saabiton Saabisti
Re: Alapallonivel OG9-3
20tkm ja 2kesää ajettu sen jälkeen kun tuli vaihdettua kummatkin tukivarret. silloin ajattelin että vaihdanpas kummatkin samalla ettei tarvitse heti vuoden päästä vaihtaa toista. No nyt joutuu vaihtamaan taas kummatkin.
Kyllä voi taas vituttaa
Kyllä voi taas vituttaa
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Re: Alapallonivel OG9-3
Muistuuko noiden 20 000Km suoriutuneiden merkki mieleen?
Tuo laittamani Meyle on nyt kestänyt vuoden päivät ja jopa yli 20 000Km ja autolla ajetaan päivittäin todella huonokuntoisia teitä, siis oikein hoitoluokkaa -Ö missä on renkaanmentäviä reikiä päällysteessä sekä osa kiharaisia sorateitä. Tänä aikana on samalta puolelta hajonnut etuiskari sekä pyöränlaakeri väljistynyt mutta pallo on pysynyt tiukkana.
Tuo laittamani Meyle on nyt kestänyt vuoden päivät ja jopa yli 20 000Km ja autolla ajetaan päivittäin todella huonokuntoisia teitä, siis oikein hoitoluokkaa -Ö missä on renkaanmentäviä reikiä päällysteessä sekä osa kiharaisia sorateitä. Tänä aikana on samalta puolelta hajonnut etuiskari sekä pyöränlaakeri väljistynyt mutta pallo on pysynyt tiukkana.
Re: Alapallonivel OG9-3
Taisi olla 5mm reikä, 6mm kierre ja 2 tappi jotta ei mene kierre ihan läpi asti. Sitten yksi prikka nipan ja kannen väliin jotta nippa ei osu niveleen asti.TommyW kirjoitti:Oliko siinä kannessa sen verran paksuutta, että sai tapilla väännettyä kierteen?Hannu_J kirjoitti:Juurikin noin. Asennushan on helppo tehdä tukivarren ollessa paikallaankin jolloin pääsee poraamaan alhaalta ylös keskellä "kantta" reiän. Poratahan kannattaa luonnollisesti varovasti eikä yhtään syvemmälle kuin tarve.
Kulunuttakin niveltä voi hyvin tekohengittää rasvalla kunhan se ei ole aivan loppu.
Mukavaa, että joku muukin on "kertakäyttökulttuurin" vastainen ja haluaa jatkaa kulutusosan käyttöikää varsin yksinkertaisella tavalla
Mikäli homma epäilyttää niin yhtenä vaihtoehtona on tunkea niveltangon ja kumin välistä öljyä sisään.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
Re: Alapallonivel OG9-3
Onkos jollain epiiristä tutkimustietoa saabin tukivarsien korvaamisesta sisarmerkin tuotteilla? apurunkohan sama kuin vectra/calibra ja joustintuki myös. Raideväli vaan voi olla erilainen. Itse olisi tarkoitus tämä vaihtoehto katsastaa kun saan saabin kiireiltäni nosturille tallilla muutamat rata calibran tukivarret irtonaisena. Ratapelissä kasvattanut raideväliä +2cm alapallon reikiä viilaamalla ja hitsaamalla prikat kiinni luulisi että onnistuu vähennyskin samoin metodein. Mitä tästä hyötyisi? yksiosainen tukivarsi (yksi ylimääräinen pusla vähemmän) ja vaihdettava alapallonivel. Mielipiteitä?