9-3 "ylimääräiset" äänet
9-3 "ylimääräiset" äänet
Onkos kukaan törmännyt ajoittain kuuluvaan todella korkeaan ääneen joka tulee konehuoneen puolelta? Vaikuttaisi että kuuluu samaan aikaan kun ilmakoneen kompura käynnistyy tms... Taajuus vaan on sellanen että korvia vihlooo jos mankka ei ole päällä. Tämä samainen ääni oli myös edellisessä 9-3.ssa, mutta hieman hiljaisempana
Kaide
Kaide
Sama vika löytyy myös minun ysikolmosesta. Yritin viime keväänä paikallistaa ääntä, mutta en keksinyt muuta kuin tuon yhteyden ilmastointiin. Jos ilmastoinnin kytkee pois ääntä ei kuulu. Käytin autoa myös paikallisessa Saab-huollossa sekä kylmälaiteliikkeessä, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Ja eihän tuo ääni tietenkään huollossa käydessä kuulunut, joten epäilivät varmaan pääkoppaani
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Saab-man kirjoitti:Sama vika löytyy myös minun ysikolmosesta. Yritin viime keväänä paikallistaa ääntä, mutta en keksinyt muuta kuin tuon yhteyden ilmastointiin. Jos ilmastoinnin kytkee pois ääntä ei kuulu. Käytin autoa myös paikallisessa Saab-huollossa sekä kylmälaiteliikkeessä, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Ja eihän tuo ääni tietenkään huollossa käydessä kuulunut, joten epäilivät varmaan pääkoppaani
Kyselin tänään asiaa huollosta kun vikinä alkoi käymään hermoilleni. Yleensä syynä on kuulemma ollut viimeisiään vetelevä ilmakoneen kompuran laakerointi. Seuraavassa vaiheessa alkaa kolisemaan. Hyvä tietää, että voin käyttää vielä takuuta ...
Kaide
Omassa 9-3:ssa (vm.02 /38 tkm) sama oire. Voisko todella olla näin yleinen vika, jos laakerit todellakin ovat antautumassa? No, Saabin laadun tuntien ei olisi mikään ihme. Mulla meni harmittavasti takuu umpeen kesällä.Kaide kirjoitti:
Kyselin tänään asiaa huollosta kun vikinä alkoi käymään hermoilleni. Yleensä syynä on kuulemma ollut viimeisiään vetelevä ilmakoneen kompuran laakerointi. Seuraavassa vaiheessa alkaa kolisemaan. Hyvä tietää, että voin käyttää vielä takuuta ...
Kaide
Sama 'ominaisuus' myös mulla (900 -98 100tkm manuaali-ilmastointi).
Viheltää hiljaa (korkealla taajuudella) kun kompura käynnistyy. Ei onneksi vielä häiritsevän kova ääninen,mutta mieleen vaan tulee, että laukiaakohan tuo piankin.
Millaista ääntä kompura yleensä pitää? Mulla oikein 'mourahtaa' kun lähtee käyntiin. Vaikeahan ääntä on kuvata, mutta se on kuin murahdus jostakin syvältä (ei sieltä )
EDIT: Itse asiassa en ole kuulostellut kuuluuko konehuoneen puolella nokkapelti auki. Ihan kuin olisi jokin pilli (tukos?) kojelaudan ilmapuhallusaukoissa.
Viheltää hiljaa (korkealla taajuudella) kun kompura käynnistyy. Ei onneksi vielä häiritsevän kova ääninen,mutta mieleen vaan tulee, että laukiaakohan tuo piankin.
Millaista ääntä kompura yleensä pitää? Mulla oikein 'mourahtaa' kun lähtee käyntiin. Vaikeahan ääntä on kuvata, mutta se on kuin murahdus jostakin syvältä (ei sieltä )
EDIT: Itse asiassa en ole kuulostellut kuuluuko konehuoneen puolella nokkapelti auki. Ihan kuin olisi jokin pilli (tukos?) kojelaudan ilmapuhallusaukoissa.
3 * 99 75-84 (R.I.P.), OG900 -84 (R.I.P.) , NG900 -98
9-3 1.8t SC -07 ajossa
#2127
9-3 1.8t SC -07 ajossa
#2127
Etiäiset siellä ääntelee. Entisessä 9-3 vm. -99 samanlainen korvia repivä ujellus moottori kylmänä. Huollossa eivät osanneet oikein tehdä mitään kun moottori ehti aina lämmetä ja ujellus poistua ennen kuin vaunu oli pajalla. Yhden hihnapyörän kuitenkin vaihdattivat turhaan.
Sitten vuosihuollon jälkeen ulina katosi. Huollossa eivät kuulemma tehneet mitään. (Tämän asian suhteen).
Sitten vuosihuollon jälkeen ulina katosi. Huollossa eivät kuulemma tehneet mitään. (Tämän asian suhteen).
Laakerit finaalissa??? Noh, täytynee seurata tilannetta ja tutkia tarkemmin, mikäli ääni muuttuu/pahenee. Ei tuo ainakaan puolessa vuodessa ole miksikään muuttunut. Korjausyritykset huoltoliikkeiden arvausten perusteella voi joskus tulla melko kalliiksi...
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Ylikorkea ääni ja sisäkastelu
Minulla on 9-3 vm03 ja siitä on tuon sisäkastelun vuoksi jo vaihdettu takuuseen tuulilasi ja apukuljettajan puolta on jonkin kerran kuivattu jo ennen tuulilasioperaatiota. Nyt taitaa se puoli olla ok. Nyt ottaa aivoon tuo ylikorkea vihellys, joka kuuluu aina siis aina kun nopeutta nostaa yli kahdeksanviis. Se tulee jostakin eteä eli joko ilmastoinnista tai turbosta, pitäiskö nyt vielä ennenkuin takuu loppuu alkaa uhota merkkikorjaamolle siitäkin?
Ohjaus ääntelee
Minun 9-3:en (2.0t -01 40tkm) ääntelee kun tekee vähän jyrkempiä käännöksia matalalla nopeudella esim tiukemmat risteykset ja U-käännökset. Ääni on sellainen korkea ulvonta. Itse epäilen että tulee ohjaustehostimesta. Onko muilla sama ongelma tai tietoa missä vika piilee?
-HH-
-HH-
Re: Ohjaus ääntelee
Mulla tekee noin talvinakeilla (185/65R15)...hiljaisessa vauhdissa juuri kuten kuvailit. Ääni ei ole kumin vinguntaa. Sukulaisen NG900:ssa sama "vika" myös kesärenkailla.hholmber kirjoitti:Minun 9-3:en (2.0t -01 40tkm) ääntelee kun tekee vähän jyrkempiä käännöksia matalalla nopeudella esim tiukemmat risteykset ja U-käännökset. Ääni on sellainen korkea ulvonta. Itse epäilen että tulee ohjaustehostimesta. Onko muilla sama ongelma tai tietoa missä vika piilee?
-HH-
205/50R16 kesänakeilla ei ääntä ole...mystinen juttu.
Mulla teki edellisessä 9-3:ssa (vm -01) juuri samalla tavalla. Ääntely alkoi jossain yhden vuoden ikäisenä ja kasvoi pikku hiljaa.
Lisäsin hieman öljyä ohjaustehostimeen (on muuten tyyristä ja myydään vain litran pulloissa), muistaakseni sinne meni alle desi ja kiristytin kannenpultit huollossa. Sen jälkeen ei kuulunut enää. Epäilen, että kone tiputti hieman jäähdytysnestettä hihnalle koko ajan ja kun rasitus ohjaustehostimella lisääntyi yhdistettynä vajaaseen tehostimeen, niin.... Ainakin jäähdytysnestettä oli hikoillut kannentiivisteen välistä juuri hihnojen puolelta.
Tosin en tiedä oliko tuo oikea korjaus vai, äänet lakkasivat kuitenkin. En tosin kerennyt ajaa kuin pari kuukautta autolla ennen uuden hankintaa.
Lisäsin hieman öljyä ohjaustehostimeen (on muuten tyyristä ja myydään vain litran pulloissa), muistaakseni sinne meni alle desi ja kiristytin kannenpultit huollossa. Sen jälkeen ei kuulunut enää. Epäilen, että kone tiputti hieman jäähdytysnestettä hihnalle koko ajan ja kun rasitus ohjaustehostimella lisääntyi yhdistettynä vajaaseen tehostimeen, niin.... Ainakin jäähdytysnestettä oli hikoillut kannentiivisteen välistä juuri hihnojen puolelta.
Tosin en tiedä oliko tuo oikea korjaus vai, äänet lakkasivat kuitenkin. En tosin kerennyt ajaa kuin pari kuukautta autolla ennen uuden hankintaa.
Vislausta 9-3 vm.00
Mulla ei ole kyseistä vihellys ongelmaa, mutta ongelma hieman erilaisen vihellyksen kanssa. Vänkärin puolelta kuuluu ajoittaista vihellystä kun nopeus on yli 100 km/h ja jos yhtään on vastatuulta on vislaus jatkuvaa. Ongelma esiintyy selkeästi tuulisella säällä ja varsinkin vastatuulessa. Huolto on tutkinut ongelmaa lukuisia tunteja, mutta vielä eivät ole löytäneet kohtaa, joka vislauksen aiheuttaa. Onko kellään samanlaista vislausta?
Re: 9-3 "ylimääräiset" äänet
Huomasin viikonloppuna, että omasta NG900:sta kuuluu (ilmeisesti) ilmastointikompuran käynnistyessä vihellystä nimenomaan kabiinin puolella ikäänkuin kojelaudan keskisuuttimista. Konehuoneen puolelta koitin kuunnella, mutta mitään vihellystä ei erotu. ECON-nappia kun painaa kesken vihellyksen, vihellys vaimenee äkisti. Mahtaako kompura olla kaput piakkoin?
Cabbeen täytettiin aineet vajaa viikko sitten ja aluksi mitään vihellystä ei kuulunut.
Cabbeen täytettiin aineet vajaa viikko sitten ja aluksi mitään vihellystä ei kuulunut.