9-3 "ylimääräiset" äänet

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

9-3 "ylimääräiset" äänet

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Onkos kukaan törmännyt ajoittain kuuluvaan todella korkeaan ääneen joka tulee konehuoneen puolelta? Vaikuttaisi että kuuluu samaan aikaan kun ilmakoneen kompura käynnistyy tms... Taajuus vaan on sellanen että korvia vihlooo jos mankka ei ole päällä. Tämä samainen ääni oli myös edellisessä 9-3.ssa, mutta hieman hiljaisempana


Kaide
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Sama vika löytyy myös minun ysikolmosesta. Yritin viime keväänä paikallistaa ääntä, mutta en keksinyt muuta kuin tuon yhteyden ilmastointiin. Jos ilmastoinnin kytkee pois ääntä ei kuulu. Käytin autoa myös paikallisessa Saab-huollossa sekä kylmälaiteliikkeessä, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Ja eihän tuo ääni tietenkään huollossa käydessä kuulunut, joten epäilivät varmaan pääkoppaani :D
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Saab-man kirjoitti:Sama vika löytyy myös minun ysikolmosesta. Yritin viime keväänä paikallistaa ääntä, mutta en keksinyt muuta kuin tuon yhteyden ilmastointiin. Jos ilmastoinnin kytkee pois ääntä ei kuulu. Käytin autoa myös paikallisessa Saab-huollossa sekä kylmälaiteliikkeessä, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Ja eihän tuo ääni tietenkään huollossa käydessä kuulunut, joten epäilivät varmaan pääkoppaani :D

Kyselin tänään asiaa huollosta kun vikinä alkoi käymään hermoilleni. Yleensä syynä on kuulemma ollut viimeisiään vetelevä ilmakoneen kompuran laakerointi. Seuraavassa vaiheessa alkaa kolisemaan. Hyvä tietää, että voin käyttää vielä takuuta ...

Kaide
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Kaide kirjoitti:

Kyselin tänään asiaa huollosta kun vikinä alkoi käymään hermoilleni. Yleensä syynä on kuulemma ollut viimeisiään vetelevä ilmakoneen kompuran laakerointi. Seuraavassa vaiheessa alkaa kolisemaan. Hyvä tietää, että voin käyttää vielä takuuta ...

Kaide
Omassa 9-3:ssa (vm.02 /38 tkm) sama oire. Voisko todella olla näin yleinen vika, jos laakerit todellakin ovat antautumassa? No, Saabin laadun tuntien ei olisi mikään ihme. Mulla meni harmittavasti takuu umpeen kesällä.
DDT
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Maalis 21, 2004 07:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DDT »

Sama 'ominaisuus' myös mulla (900 -98 100tkm manuaali-ilmastointi).

Viheltää hiljaa (korkealla taajuudella) kun kompura käynnistyy. Ei onneksi vielä häiritsevän kova ääninen,mutta mieleen vaan tulee, että laukiaakohan tuo piankin.

Millaista ääntä kompura yleensä pitää? Mulla oikein 'mourahtaa' kun lähtee käyntiin. Vaikeahan ääntä on kuvata, mutta se on kuin murahdus jostakin syvältä (ei sieltä :) )

EDIT: Itse asiassa en ole kuulostellut kuuluuko konehuoneen puolella nokkapelti auki. Ihan kuin olisi jokin pilli (tukos?) kojelaudan ilmapuhallusaukoissa.
3 * 99 75-84 (R.I.P.), OG900 -84 (R.I.P.) , NG900 -98
9-3 1.8t SC -07 ajossa
#2127
joukom
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Elo 22, 2004 15:29

Viesti Kirjoittaja joukom »

Etiäiset siellä ääntelee. Entisessä 9-3 vm. -99 samanlainen korvia repivä ujellus moottori kylmänä. Huollossa eivät osanneet oikein tehdä mitään kun moottori ehti aina lämmetä ja ujellus poistua ennen kuin vaunu oli pajalla. Yhden hihnapyörän kuitenkin vaihdattivat turhaan.

Sitten vuosihuollon jälkeen ulina katosi. Huollossa eivät kuulemma tehneet mitään. (Tämän asian suhteen).
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Laakerit finaalissa??? Noh, täytynee seurata tilannetta ja tutkia tarkemmin, mikäli ääni muuttuu/pahenee. Ei tuo ainakaan puolessa vuodessa ole miksikään muuttunut. Korjausyritykset huoltoliikkeiden arvausten perusteella voi joskus tulla melko kalliiksi...
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Retunen
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Syys 13, 2004 14:46
Paikkakunta: Koillis-Savo

Ylikorkea ääni ja sisäkastelu

Viesti Kirjoittaja Retunen »

Minulla on 9-3 vm03 ja siitä on tuon sisäkastelun vuoksi jo vaihdettu takuuseen tuulilasi ja apukuljettajan puolta on jonkin kerran kuivattu jo ennen tuulilasioperaatiota. Nyt taitaa se puoli olla ok. Nyt ottaa aivoon tuo ylikorkea vihellys, joka kuuluu aina siis aina kun nopeutta nostaa yli kahdeksanviis. Se tulee jostakin eteä eli joko ilmastoinnista tai turbosta, pitäiskö nyt vielä ennenkuin takuu loppuu alkaa uhota merkkikorjaamolle siitäkin? :?:
hholmber
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Syys 17, 2004 09:08
Paikkakunta: Helsinki

Ohjaus ääntelee

Viesti Kirjoittaja hholmber »

Minun 9-3:en (2.0t -01 40tkm) ääntelee kun tekee vähän jyrkempiä käännöksia matalalla nopeudella esim tiukemmat risteykset ja U-käännökset. Ääni on sellainen korkea ulvonta. Itse epäilen että tulee ohjaustehostimesta. Onko muilla sama ongelma tai tietoa missä vika piilee?

-HH-
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: Ohjaus ääntelee

Viesti Kirjoittaja tevisu »

hholmber kirjoitti:Minun 9-3:en (2.0t -01 40tkm) ääntelee kun tekee vähän jyrkempiä käännöksia matalalla nopeudella esim tiukemmat risteykset ja U-käännökset. Ääni on sellainen korkea ulvonta. Itse epäilen että tulee ohjaustehostimesta. Onko muilla sama ongelma tai tietoa missä vika piilee?

-HH-
Mulla tekee noin talvinakeilla (185/65R15)...hiljaisessa vauhdissa juuri kuten kuvailit. Ääni ei ole kumin vinguntaa. Sukulaisen NG900:ssa sama "vika" myös kesärenkailla.
205/50R16 kesänakeilla ei ääntä ole...mystinen juttu.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Mulla teki edellisessä 9-3:ssa (vm -01) juuri samalla tavalla. Ääntely alkoi jossain yhden vuoden ikäisenä ja kasvoi pikku hiljaa.
Lisäsin hieman öljyä ohjaustehostimeen (on muuten tyyristä ja myydään vain litran pulloissa), muistaakseni sinne meni alle desi ja kiristytin kannenpultit huollossa. Sen jälkeen ei kuulunut enää. Epäilen, että kone tiputti hieman jäähdytysnestettä hihnalle koko ajan ja kun rasitus ohjaustehostimella lisääntyi yhdistettynä vajaaseen tehostimeen, niin.... Ainakin jäähdytysnestettä oli hikoillut kannentiivisteen välistä juuri hihnojen puolelta.
Tosin en tiedä oliko tuo oikea korjaus vai, äänet lakkasivat kuitenkin. En tosin kerennyt ajaa kuin pari kuukautta autolla ennen uuden hankintaa.
pasi
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Syys 30, 2004 14:52
Paikkakunta: Kuopio

Vislausta 9-3 vm.00

Viesti Kirjoittaja pasi »

Mulla ei ole kyseistä vihellys ongelmaa, mutta ongelma hieman erilaisen vihellyksen kanssa. Vänkärin puolelta kuuluu ajoittaista vihellystä kun nopeus on yli 100 km/h ja jos yhtään on vastatuulta on vislaus jatkuvaa. Ongelma esiintyy selkeästi tuulisella säällä ja varsinkin vastatuulessa. Huolto on tutkinut ongelmaa lukuisia tunteja, mutta vielä eivät ole löytäneet kohtaa, joka vislauksen aiheuttaa. Onko kellään samanlaista vislausta?
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Laakkosen kaveri kertoi aikoinaan, että heillä oli visainen viheltävä ääni. Vika löytyi loppupeleissä peilistä, jossa oli muistaakseni pieni reikä tai halkeama. Kannattaa ainakin tsekata tuo, joskin epätodennäköistä tapauksessasi.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-3 "ylimääräiset" äänet

Viesti Kirjoittaja karg »

Huomasin viikonloppuna, että omasta NG900:sta kuuluu (ilmeisesti) ilmastointikompuran käynnistyessä vihellystä nimenomaan kabiinin puolella ikäänkuin kojelaudan keskisuuttimista. Konehuoneen puolelta koitin kuunnella, mutta mitään vihellystä ei erotu. ECON-nappia kun painaa kesken vihellyksen, vihellys vaimenee äkisti. Mahtaako kompura olla kaput piakkoin?

Cabbeen täytettiin aineet vajaa viikko sitten ja aluksi mitään vihellystä ei kuulunut.
Vastaa Viestiin