9-3 putkistoa?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Jzto
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 putkistoa?

Viesti Kirjoittaja Jzto »

2,5" catback 440e..Ja istu kyl todella asiallisesti..
Saab 9-3 Aero '02 2.3 Biopower
Ex Saab 9-3 SC TiDS '08
Ex Saab 9-3 SS TiDS '08
Ex Saab 9-3 Sport T5 19t6 RE85
#3884
Tampere
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 9-3 putkistoa?

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Itse painin putkistoa asian kanssa tovin, vaihtoehtoina oli Genuine Saabilta Dp + jatkopala ja Viggen tyylinen ulostulo tai Abbotin full 3" putkisto.

Ulkonäkö ratkaisi asian
Kuva
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
NightEagle
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Tammi 01, 2009 21:19
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 putkistoa?

Viesti Kirjoittaja NightEagle »

Itselläni on raceportin loppuvaimennin(todella virtaava,ontto),ilman välivaimenninta,katista tulee leimausväline ja 3downpipe.Loput itse väänneltyä. Mukavan kuuloinen nyt,4000rpm jälkeen ääni muuttuu vasta kovemmaksi. Tuon alle mukavaa murinaa. Ei kuitenkaan häiritsevän kova. :twisted:
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Re: 9-3 putkistoa?

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Noniin. Tuli laitettua tuo ferritan putki tilaukseen. Vielä pitäisi se 3" downpipe hommata jostakin. Eli mikä ja mistä? Ruostumatonta pitää tietysti olla ja sporttikatilla että käy leimalle. :)
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3 putkistoa?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Mikäs vika Ferritan DP:ssä? paremmalla race-catilla.. Ja ng900:ssa ei pitäsi noita E hyväksyntä ongelmia olla..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Re: 9-3 putkistoa?

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Hook kirjoitti:Mikäs vika Ferritan DP:ssä?
Hinta? :mrgreen:

E: Käy tietysti racekatilla olevakin. Tarkoitin vain että katalysaattorilla oleva malli pitää olla, että menee katsastuksesta läpi. Siis edellyttäen, että katsastusmies ei huomaa/huomauta putken olevan alkuperäistä isompi. :D
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 9-3 putkistoa?

Viesti Kirjoittaja peinu »

"kaveri" ainakin katsastanut 3" dp:llä monta vuotta ilman että inssi mitään ihemtteelee..ainakaan ääneen.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Xmm
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2010 14:01
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 9-3 putkistoa?

Viesti Kirjoittaja Xmm »

peinu kirjoitti:"kaveri" ainakin katsastanut 3" dp:llä monta vuotta ilman että inssi mitään ihemtteelee..ainakaan ääneen.
Eikä se inssi ihmettele edes hiljaisestikaan, kun putkiston koolla ei ole mitään väliä. Voisi olla vaikka 10", mikäli sellainen mahtuisi alle ja menisi melunormien sisälle, vaan taitaisi pitää jo liikaa pörinää. Putkiston saa siis lain mukaan vaihtaa isompaan. Päästöt kiinnostavat, eli kisakattia sinne, jos haluaa virtaavaa putkistoa.

Catbackin virtauksia on turha suuremmin miettiä, jos dp ja katti on vakiokamaa. Putkisto on käytännössä yhtä ahdas kuin sen ahtain osanen. Jopa useissa viriputkistojen ulostuloissa oleva supistaja, jolla on tarkoitus hillitä ääniä, voi vaikuttaa penkitystuloksiin muutamien heposten verran.

Itselläni on harkinnassa koko putkiston vaihto tulevan kevään aikana. Onko joku ketjuun osallistuneista penkittänyt autoaan eri putkilla? Kiinnostaisi tietää, millaisia eroja näillä putkilla saa.
NightEagle
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Tammi 01, 2009 21:19
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 putkistoa?

Viesti Kirjoittaja NightEagle »

Siellä on ainakin vakioputkessa tossa downpipessa heti alussa (n.5cm päässä) yks "vaimennin" joka kuristaa varmasti. Toinen on sitten tuo katalysaattori,minkä itsekkin mainitsit. Viimeisenä on sittemmin tuo loppupönttö joka on senkaltainen härveli että kelpaako edes katiskaksi. :lol: Vapaavirtaus pönttö loppupäähän,3"downpipe ja kisakatti niin eiköhän noilla eväillä pääse jo suht pitkälle. Olisi kyllä joo mukava kuulla jos jollain on 3"kokoputkisto että onko kauheaa eroa tuohon vakio 2.5 verrattuna.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3 putkistoa?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Xmm kirjoitti: Eikä se inssi ihmettele edes hiljaisestikaan, kun putkiston koolla ei ole mitään väliä. Voisi olla vaikka 10", mikäli sellainen mahtuisi alle ja menisi melunormien sisälle, vaan taitaisi pitää jo liikaa pörinää. Putkiston saa siis lain mukaan vaihtaa isompaan. Päästöt kiinnostavat, eli kisakattia sinne, jos haluaa virtaavaa putkistoa.

Catbackin virtauksia on turha suuremmin miettiä, jos dp ja katti on vakiokamaa. Putkisto on käytännössä yhtä ahdas kuin sen ahtain osanen. Jopa useissa viriputkistojen ulostuloissa oleva supistaja, jolla on tarkoitus hillitä ääniä, voi vaikuttaa penkitystuloksiin muutamien heposten verran.

Itselläni on harkinnassa koko putkiston vaihto tulevan kevään aikana. Onko joku ketjuun osallistuneista penkittänyt autoaan eri putkilla? Kiinnostaisi tietää, millaisia eroja näillä putkilla saa.
Korjataas taas hieman yleistyksiä...

Kyllä se vaan näissä uudemmissa -99/10 jälkeen käyttöönotetuissa niin, että tarka virkaintoinen inssi on useammankin tapauksen hylännyt pelkästään sillä perusteella, että catissa ei ole E hyväksyntää, jota ei myöskään yhdestäkään sport/race catista minun silmiini ole osunut.. Määräykset kun on määräyksiä. :roll:

Samoin on tullut hylkyä kaupallisesta 3" putkiston loppuosastakin, kun meteli korvakuulolta arvioituna liian suuri.

Mitä tulee putkiston kokoon, niin kyllä sillä äänen vaimentimen toimintaperiaatteella on oikeasti merkitystä, eli vakio takapöntössä kaasu tekee tehtaalta tullessaan "siksakkia", näinollen varsin tehokas vaimentamaan mutta samalla aiheuttaen vastapainetta jo melko pienellä virtauksella vaikka kanavan halkaisijaa on riittävästi.

Tästä syystä saabeissa ensimmäisenä ollaan vaihtamassa taka vaimentajaa vapaavirtaus malliin, jota kutsutaan stage 2:seksi (softan ollessa myös virisofta..).

"Vakio änkkäri"
http://www.dynomax.com/images/mufflers/ ... rbo_lg.jpg

"Sportti/freeflow änkkäri"
.. Eli tuttavallisemmin vapaavirtaus pönttö, jonka erottaa vakiosta siitä, että siitä näkee useimmiten läpi ja villat ovat seinillä, eli käytännössä tälläinen ei suuremillakaan virtausnopeuksilla muodosta läheskään samalla lailla vastapainetta, kun "vakiot".
http://www.dynomax.com/images/mufflers/ ... ded_lg.jpg

Omakohtaisena erona pelkällä catbackillä on selkeä spoolin nopeutunen/aikaistuminen johtuen pienemmästä putkiston luomasta pakopaineesta jo pienemmällä virtauksella, vaikka tehot ei merkittävästi voikkaan kasvaa ahdistavasta vakio dp:stä johtuen.

Toisinsanon vakio cat&dp sekä vakiotakavaimennin luovat turbolle vastapainetta, mutta käyttäytyvät hieman erilailla virtausnopeuden kasvaessa.

Samoin pitää muistaa sellainen seikka, että veto päällä pakokaasun lämpötila turbolta tullessa on luokkaa 700..900c, mutta jo muutaman metrin päässä lämpötila laskee useita satoja asteita ja näinollen supistuu merkittävästi ja tilantarve pienenee, eli se mikä ahdistaa turbolla, ei enää samalla lailla ahdista taka-akselin takapuolella.

Turboauton tehojen kannalta merkittävä asia putkistossa on turbon "näkemä" putkiston luoma vastapaine, jonka olisi hyvä olla mahdollisimman pieni, eli alle 0,2bar on jo "hyvä", mutta pienempäänkin kannattaa pyrkiä, mikäli haljaa viimeisimmät tehonrippeet puristaa ulos.
Muutama esimerkki.
~250hp Vakio 9-5 aero 0,7bar (muistaakseni tuota luokkaa..)
~330hp, 3"dp, 2,5 catback 0,4 ilman kattia, 0,5bar racecatilla.
~400hp 3"dp 3" catback ~0,2bar ilman kattia.

Mitä tulee tuon pakopaineen vaikutukseen moottorin toimintaan, niin jo tuollaisella 0,5 -> 0,2bar muutoksella voidaan ajaa ("tappiin säädetyssä") kokoonpanossa jopa pari astetta suuremma sytkäennakolla ilman nakuttamista. Samoin pakolämmöt laskevat, joka taas antaa lisää pelivaraa säätämiseen.

Änkkärien toiminnasta
http://auto.howstuffworks.com/muffler.htm

Valitettavasti arkistoistani löytyy vain muutamia pakopaine mittaustuloksia, joka käsittelevät enimmäkseen mootorin näkemiä pakopaineita eri turboilla, mutta ei tehokäyriä.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NightEagle
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Tammi 01, 2009 21:19
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 putkistoa?

Viesti Kirjoittaja NightEagle »

Tuossa oli aika selventävä vastaus. En olisi osannut kuvitellakkaan että erot voivat olla noinkin suuria. 8O
Täytynee ruveta harkitsemaan 3" kokoputkistoa.
Xmm
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2010 14:01
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 9-3 putkistoa?

Viesti Kirjoittaja Xmm »

Hook kirjoitti:Korjataas taas hieman yleistyksiä...
Siis tarkennetaan yleistyksiä, niitä kun ei voi korjata. Virheellisiä ne eivät olleet, olivat vain yleistyksiä. Minähän totesin, että putkiston saa vaihtaa, kunhan päästöt ja melunormit täyttyvät. Se, että E-hyväksyntä pitäisi löytyä katista, on tietenkin totta. Olen samalla hämmästynyt siitä, että Saabien kanssa on ollut ongelmia noiden virikattien kanssa, sillä aiemmassa saabittomassa elämässäni en ole ikinä kuullut, että katalysaattorista olisi etsitty E-hyväksyntää. Turbo-japseissa (joista jotain tiedänkin) on jos jonkinlaista putkistoa ja kattia, enkä ole kuullut kenelläkään olleen muuten ongelmia kuin päästöjen osalta. Hylkyjä katsastuksessa tuli lain silmissä moottorin vaihtoon rinnastettavien turbojen ja coolereiden vaihtojen vuoksi (itse aiheutettuja harmeja).

Catbackin roolia painoin alas tietoisesti, koska kuvittelin haussa olevan muutakin kuin pienten muutosten, eli oletin haussa olevan ensisijaisesti tehonlisäyksen. Oma ajatteluni on sellainen, että vaihdetaan se putkisto turbolta lähtien, jos vaihtamaan aletaan. Toki pienenkin palasen vaihtaminen voi vaikuttaa, kuten sen mainitsemani viriänkkäreistä tutun loppu-ulostulon supistajan poistaminen.

Kaiken kaikkiaan erittäin hyvä kirjoitus Hookilta. Kolmen tuuman ränniä alle keväällä, mikäli vaan pysyn saabistina.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3 putkistoa?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Xmm kirjoitti: Oma ajatteluni on sellainen, että vaihdetaan se putkisto turbolta lähtien, jos vaihtamaan aletaan.
Kaiken kaikkiaan erittäin hyvä kirjoitus Hookilta. Kolmen tuuman ränniä alle keväällä, mikäli vaan pysyn saabistina.
Samantien 4" dp:tä ja 3,5" siitä taakseppäin, kun sinne sellaistakin mahtuu :mrgreen:
... ja kaikki kannen pakoaukosta eteenpäin vaihtoon - ei turbolta. :lol:
Kuva

Kyllä - useampikin tuttavapiirissä on joutunut vaihtamaan kattia 10/99 jälkeenotetuissa leimamiehen määräyksestä, eli käytännössä vanhemmissa kun -99 riittää, että katti toimii - uudemmissa ei.. :roll:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NightEagle
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Tammi 01, 2009 21:19
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 putkistoa?

Viesti Kirjoittaja NightEagle »

Hyvät on näkymät. Mistähän tollaisia 4" downpipeja saa,vai pitääkö teettää/väsätä? Ottais sitten laakista tarpeeksi virtaavan. Ajatellut että menisi "hieman" kone uusiksi ja pientä tehonlisäystä tulossa.
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 9-3 putkistoa?

Viesti Kirjoittaja patse »

Minkäslainen E-koodi putkesta pitäisi löytymän, että olisi katsarille mieleinen?

BSR (& DOC-Power) mainitsee kolkin 3" downpipe + sport cat olevan Type-approval certificate: E5, E9

http://en.bsr.se/products/4105631/
http://www.bsr.se/docs/E5-approval.pdf
http://www.bsr.se/docs/E9-approval.pdf

Kuva
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Vastaa Viestiin