9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Tero87
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Elo 27, 2009 06:37
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?

Viesti Kirjoittaja Tero87 »

vesa67 kirjoitti:Niin tossa Testingin tapauksessa kakkoslambdan disablointi tarkoittanee sitä että T7 softa ei edes yritäkään lukea kakkosen arvoja ja päätellä onko katti kunnossa vai ei. Jos raja-arvot on tiukat niin voisi olla että racekatin jälkeen mitattu tulos T7:n mielestä viittaisi vialliseen kattiin ja blingblong CE-valo päälle.
Disablointi ei kuitenkaan estä kakkoslambdan sähköisen arvon lukua ODB-väylältä esimerkiksi, T7:n A/D-muunnin edelleen kuitenkin muuntaan anturin tilaa luettavaksi.

Siksipä - jos heität kakkoslambdan konetilaan ja softa edelleen diagnosoi kakkoslambdan avulla niin enpä usko että CE-valo katoaa. Kokeillahan voi.
Edelleenkään en ymmärrä mitä muutosta on tapahtunut autossasi jos vikavalo ei kuukausiin palanut mutta nyt sitkeästi palaa, ellet sitten ole pilannut kattiasi sillä välin...
Mutta mulla on toi kakkoslambda jo ennen kattia niin kuinka se voisi tietää että se olisi hajalla, enkä uskoisi että 2kuukautta vanha metallitäytekatti voi mennä niin nopsaan rikki :roll: Niin ja korjaus edelliseen elikkäs se lambda olikin kytketty, sen teippimytyn alka löytyi jatkoliittimet. Ei taas vaihteeksi ollut silmä kädessä kun sitä tutkin. Otin ne vanhat liittimet pois ja liitin uudestaa ne johdot,odotellaan taas se pari viikkoo jos vikavalo pysyis poissa. Jos ei niin hommaan toisen lambdan.
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3493
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?

Viesti Kirjoittaja SS »

Mutta mulla on toi kakkoslambda jo ennen kattia
Siis kakkoskatti on vaihdettu, mutta eka katti on edelleen oikealla paikallaan? Voihan se ykköskatti olla rikki ja valo herjata ihan syystä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Tero87
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Elo 27, 2009 06:37
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?

Viesti Kirjoittaja Tero87 »

SS kirjoitti:
Mutta mulla on toi kakkoslambda jo ennen kattia
Siis kakkoskatti on vaihdettu, mutta eka katti on edelleen oikealla paikallaan? Voihan se ykköskatti olla rikki ja valo herjata ihan syystä.
Ei siellä muistaakseni ole kun tuo yksi katti(tarkistan) ja molemmat lambdat on downpipessä paljon ennen kattia
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tero87 kirjoitti: Jos ei niin hommaan toisen lambdan.
Ja älä mene halpaan eli motonetin tarvikkeeseen, kysy mielummin vaikka VPV:ltä Boschin sopivaa ja kestävää mallia
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Tero87
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Elo 27, 2009 06:37
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?

Viesti Kirjoittaja Tero87 »

vesa67 kirjoitti:
Tero87 kirjoitti: Jos ei niin hommaan toisen lambdan.
Ja älä mene halpaan eli motonetin tarvikkeeseen, kysy mielummin vaikka VPV:ltä Boschin sopivaa ja kestävää mallia
Katselinkin jo hintoja, toi orkkis Boschi näyttäs maksavan n.100e :evil: Laajakaistankin saa halvemmalla :lol:
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Enemmänkin 80 euron luokkaa se bossi, 3 tai 4 johtoisena.
http://www.vpv-motorracing.com/index2.htm

joo laajakaistan anturin ehkä mutta mitäs sillä meinaat tehdä yksinään ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Tero87
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Elo 27, 2009 06:37
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?

Viesti Kirjoittaja Tero87 »

vesa67 kirjoitti: joo laajakaistan anturin ehkä mutta mitäs sillä meinaat tehdä yksinään ?
Ihan heitin vaan että LSU-4.2 on halvempi :wink: ei oo tarkotusta mitä TechEdgee tai Innovatee tähän laittaa :lol:
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Tero87
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Elo 27, 2009 06:37
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?

Viesti Kirjoittaja Tero87 »

Ei vieläkään toimi. Vaihdoin uuden anturin vanhan tilalle mutta silti parinviikon sisällä alkaa CE valo palamaan. Mikä perkele siinä voisi olla? Eihän tota nyt voi väärinkään kytkeä :roll: . Musta harmaa ja kaksi valkoista, eihän noilla valkoisilla johdoilla ole merkitystä kuinka kytkee. Eli samaa vikakoodia herjaa edelleen.

Tuli sellanen mieleen että voiko olla mahdollista että koko ajan oon ettiny vikaa väärästä lambdasta. Ne kun ovat ihan peräkkän tuossa downpipessä heti ahtimen jälkeen elikkäs ei ole alkuperäisillä paikoillaan. Koitin ajaa siten että otin vallan sen lambdan johdon irti mutta ei mitään eroa. Mutta voiko se toinen korjata sitä niin paljon vaikka herjaisikin tuota vikakoodia. Selitinkö tarpeeksi epäselvästi :lol:
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Siis jos ymmärsin oikein, autoon on asennettu 3" downpipe yhdellä katilla(kuten minulla), mutta molemmat lambadat on ennen kattia -hä, onkos tossa nyt mitään järkeä :?:
Jos molemmat lambdat on ehjiä, niin valon pitäisi sammua, kun kakkoslambda kytketään ehjän katin jälkeen. Toisaalta softasta olisi järkevä disabloida koko kakkonen pois, jos ei ole jo tehtynä.
Minä tekisin näin:
1. downpipeen kakkoslambdan tilalle pultti
2. katin jälkeen rosteri(jos downpipe rosteria)kierre ja siihen kakkoslambda
3. yv:llä vesa67 ja/tai jcarlson yhteys, jotka laittavat samat lambdan asetukset kuin mun softassa sulle
4. lamput sammuu ja tero hymyilee :saab:
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Tero87
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Elo 27, 2009 06:37
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?

Viesti Kirjoittaja Tero87 »

testing1 kirjoitti:Siis jos ymmärsin oikein, autoon on asennettu 3" downpipe yhdellä katilla(kuten minulla), mutta molemmat lambadat on ennen kattia -hä, onkos tossa nyt mitään järkeä :?:
Jos molemmat lambdat on ehjiä, niin valon pitäisi sammua, kun kakkoslambda kytketään ehjän katin jälkeen. Toisaalta softasta olisi järkevä disabloida koko kakkonen pois, jos ei ole jo tehtynä.
Minä tekisin näin:
1. downpipeen kakkoslambdan tilalle pultti
2. katin jälkeen rosteri(jos downpipe rosteria)kierre ja siihen kakkoslambda
3. yv:llä vesa67 ja/tai jcarlson yhteys, jotka laittavat samat lambdan asetukset kuin mun softassa sulle
4. lamput sammuu ja tero hymyilee :saab:
Ymmärsit oikein, itsekkin ihmettelin että mitä järkeä ne on kytkeä noin.Disablointia ei luultavasti ole tehty. Tarvii nyt ekaks siis rykästä se lambda oikeeseen paikkaansa jos se discovalo sitten vaikka sammuisi.No tulipahan sitten ostettua vara lambaada jos tuo olikin ehjä :evil:
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Tero87
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Elo 27, 2009 06:37
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?

Viesti Kirjoittaja Tero87 »

testing1 kirjoitti:Siis jos ymmärsin oikein, autoon on asennettu 3" downpipe yhdellä katilla(kuten minulla), mutta molemmat lambadat on ennen kattia -hä, onkos tossa nyt mitään järkeä :?:
Jos molemmat lambdat on ehjiä, niin valon pitäisi sammua, kun kakkoslambda kytketään ehjän katin jälkeen. Toisaalta softasta olisi järkevä disabloida koko kakkonen pois, jos ei ole jo tehtynä.
Minä tekisin näin:
1. downpipeen kakkoslambdan tilalle pultti
2. katin jälkeen rosteri(jos downpipe rosteria)kierre ja siihen kakkoslambda
3. yv:llä vesa67 ja/tai jcarlson yhteys, jotka laittavat samat lambdan asetukset kuin mun softassa sulle
4. lamput sammuu ja tero hymyilee :saab:
Sellasen eron huomasin ettei ammu enää putkeen niin paljoa kun vanhalla lambdalla. Ennen vaihtoa tuppasi paukuttamaan kokoajan kun helläsi kaasulta vaikkei edes revitellyt.Varsinkin jos moottorijarrutti hiukan kovemmilta kierroksilta (4000rpm) niin paukutti putkeen ihan perkuleesti. Ainakin täällä tuppukylässä kaikki amikset kyttäs perään :lol: Nyt ei tarvi enää mennä töihin hirveen paminan saattelemana :lol: Vai voiko lambdan vaihto merkata mitään tähän :roll:
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Hmmm hassua mulla tekee ihan samaa, eli putkessa paukkuu eikä tarvi olla edes noinkaan korkeita kierroksia (4000 rpm), kakkosvaihteella ihan kaupunki liikenteessä saa moottorijarrutuksella komeet paukkeet ja taitaa riittää alle 3000 rpm.
Lyhyt nopea kiihdytys ja kaasunnosto toisinaan jysäyttää oikein kunnolla, en yhtään ihmettelis vaikka liekkiä heittäs putkesta, tolla saa kukkahatut peloteltua 8O aika tehokkaasti.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Tero87
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Elo 27, 2009 06:37
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?

Viesti Kirjoittaja Tero87 »

testing1 kirjoitti:Hmmm hassua mulla tekee ihan samaa, eli putkessa paukkuu eikä tarvi olla edes noinkaan korkeita kierroksia (4000 rpm), kakkosvaihteella ihan kaupunki liikenteessä saa moottorijarrutuksella komeet paukkeet ja taitaa riittää alle 3000 rpm.
Lyhyt nopea kiihdytys ja kaasunnosto toisinaan jysäyttää oikein kunnolla, en yhtään ihmettelis vaikka liekkiä heittäs putkesta, tolla saa kukkahatut peloteltua 8O aika tehokkaasti.
Ihan sama mulla. Mullakin riitti kyllä alle 3000rpm että paukutti mutta kun laski korkeelta niin kajauttaa sillai että meinaa ittekkin välillä pelästyä :lol: Edellisen omistajan toimesta tästä on vielä otettu viimenen pönttö pois joten jyske on sen mukasta :wink:
Mutta silti mietityttää että miksi se vasta monen kuukauden ajon jälkeen alkoi valittaan tuota lambdaa vaikka paikka on aina ollut siinä missä se nyt on :roll:
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Juu aika outo juttu toi valohässäkkä että miksi ei aikaisemmin ole palanut. Kaikkein helpommalla voisi päästä, jos tsekkaa sun softasta lambda asetukset samanlaiseksi kuin mulla ja kokeilee palaako vielä valo, niin ei heti tarvi alkaa hitsaileen uutta paikkaa kakkoslambdalle.
Samalla kannattaa laittaa open software päälle, jos ei ole jo laitettu, niin saa SID:stä näkyviin (+ ja - nappia yhtäaikaa painamalla) dataa.
Mua kiinnostaisi tietää pysyykö sulla Mreq pyydetty ilmamassa-arvo korkeilla kierroksilla vai laskeeko kuin lehmänhäntä. Näyttöön + tai - nappia naputtelemalla laittaa samaan aikaan näkyviin Mreq ja Mair, eli pyydetty ja toteutunut.
Mulla ahtimen mukana tulleella kellolla putos korkeammilla kierroksilla Mair n.900 paikkeille. Ostin Forgen kellon ja lyhensin tankoa jotta sai tiukemmaksi(keltainen jousi sisässä), nyt putoaa ennen rajoittajaa vähän päälle 1000. Keskialueella ampuu vaihteesta riippuen 1300-1400 maastoon. Kun hukkis aukee ei jousi pysty enään pitään porttia. Jos kiristän vielä niin hukkiksen liikerata alkaa oleen jo aika pieni, jolla yläpään paineet kyllä pysyis, mutta ampuis keskialueella vielä rajummin yli ja hukkaportti ei enään aukeasi kunnolla enään auki asti, jos tulee tarve. Eli vähän ON/OFF tyyliseltä toi hukkaportinkello vaikuttaa. Mulla on vielä vakio bypass, sulla tais olla Forgen mäntämallinen. Bypassin olen imeskellyt ym, mutta en tiedä vuotaako sitten yli 1,5 bar paineilla. Letkut ym pitäs olla OK.
Tota Mreq vs. Mair kannattaa kokeilla sitten suoralla kuivalla tiellä 3 tai 4 vaihteella niin ehtii näkeä mitä siellä liikkuu.
Olis hauska tietää onko tämä yleinen fiitseri vai jokin juttu jonka saa fixattua jollain komponentilla (esim mäntämallinen bypass tms).
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Tero87
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Elo 27, 2009 06:37
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?

Viesti Kirjoittaja Tero87 »

testing1 kirjoitti:Juu aika outo juttu toi valohässäkkä että miksi ei aikaisemmin ole palanut. Kaikkein helpommalla voisi päästä, jos tsekkaa sun softasta lambda asetukset samanlaiseksi kuin mulla ja kokeilee palaako vielä valo, niin ei heti tarvi alkaa hitsaileen uutta paikkaa kakkoslambdalle.
Samalla kannattaa laittaa open software päälle, jos ei ole jo laitettu, niin saa SID:stä näkyviin (+ ja - nappia yhtäaikaa painamalla) dataa.
Mua kiinnostaisi tietää pysyykö sulla Mreq pyydetty ilmamassa-arvo korkeilla kierroksilla vai laskeeko kuin lehmänhäntä. Näyttöön + tai - nappia naputtelemalla laittaa samaan aikaan näkyviin Mreq ja Mair, eli pyydetty ja toteutunut.
Mulla ahtimen mukana tulleella kellolla putos korkeammilla kierroksilla Mair n.900 paikkeille. Ostin Forgen kellon ja lyhensin tankoa jotta sai tiukemmaksi(keltainen jousi sisässä), nyt putoaa ennen rajoittajaa vähän päälle 1000. Keskialueella ampuu vaihteesta riippuen 1300-1400 maastoon. Kun hukkis aukee ei jousi pysty enään pitään porttia. Jos kiristän vielä niin hukkiksen liikerata alkaa oleen jo aika pieni, jolla yläpään paineet kyllä pysyis, mutta ampuis keskialueella vielä rajummin yli ja hukkaportti ei enään aukeasi kunnolla enään auki asti, jos tulee tarve. Eli vähän ON/OFF tyyliseltä toi hukkaportinkello vaikuttaa. Mulla on vielä vakio bypass, sulla tais olla Forgen mäntämallinen. Bypassin olen imeskellyt ym, mutta en tiedä vuotaako sitten yli 1,5 bar paineilla. Letkut ym pitäs olla OK.
Tota Mreq vs. Mair kannattaa kokeilla sitten suoralla kuivalla tiellä 3 tai 4 vaihteella niin ehtii näkeä mitä siellä liikkuu.
Olis hauska tietää onko tämä yleinen fiitseri vai jokin juttu jonka saa fixattua jollain komponentilla (esim mäntämallinen bypass tms).
Nyt kun on leima muutekin tulossa niin ajattelin nyt ensimmäiseks käydä mittauttamassa päästöt, jos ovat ok niin sitten tuskin alan sitä lambadaa siirtään vaan pyydän jotakuta ottaan sen pois käytöstä. Niin ja ei ole otettu tota open software systeemiä käyttöön, voisi kyllä olla ihan kätevä homma olla olemassa.
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Vastaa Viestiin