Saabin parjattu kulutus...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Saabin parjattu kulutus...

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Alkaa heräämään kysymyksiä, että miksi samassa autossa voi saman moottorin kulutukset heitellä useita litroja? Kaasujalka ei näitä enää selitä koska moni varmasti ajaa ihan "normaalisti". Onko sidien heitoissa eroja, vai laskijoiden kaavoissa, vai onko Saabin moottorit tosiaan täysiä maanantaiyksilöitä kaikki ja eikös polttoaineen kulutus jotenkin korreloi tehoihikin? Vähän kuluttavahan imee näin hienoissa autoissa vähemmän ilmaa.. tai siis toisinpäin, ja näin ollen tehoissa jäädään oikean kulutuksen ja kulutussuhteen allapuolelle. Emt.
Vai onko näissä useasti olevilla eri koodaajien 1/2 stageohjelmilla selitystä asiaan.

Tulin juuri ulkoa kolaamasta. Hieman hiki, joten antakaa anteeksi jos täysin selvää asiaa ihmettelen :)
Mataz kirjoitti: Tuolla ajotyylillä ei liene ihmekään jos kulutus ei pysy aisoissa... ;) Pintakaasukiihdytyksiä pitää välttää ja tavoitenopeuteen kiihdytetään rivakasti. Enkä nyt tarkota mitään pedaali lattian läpi -meininkiä, mutta kuitenkin.
Noniinno, 10sek 13l/100, tai 3sek 40l/100. Kovin kummoista eroa ei oikein saa aikaan näin teorissakaan :)
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin parjattu kulutus...

Viesti Kirjoittaja AZP »

No tässä tarkempaa tilastoa. Auto on siis 5-ovinen 2002 9-3 B205E-koneella ja automaatilla. Ei virisoftia ja muutenkin täysin vakio ja huollettu ohjelman mukaan. Renkaat talvella 185/65R15 Nastat ja kesällä 195/60R15, eli vakiorengastuksella. Ilmastointia pidetty auto-asennossa vain kesäisin ja talvisin silloin tällöin.

Jokainen tankkaus on merkattu ylös alkaen syyskuusta 2009, jolloin auton hankin. Silloin kilsoja lasissa 200386 km, viimeisin tankkaus jouluaatolta 2010, jolloin mittarissa 213270 km. Laskelmat siis 15 kk ajalta, yksi vuosi + siihen yksi syksy päälle.

Auto talvisin lämpimässä (+5-+10) tallissa, josta starttaan töihin. Töissä lohkolämmitin aina kun lämpötila laskee lähemmäs nollaa. Oikeita kylmäkäynnistyksiä (auto seissyt pakkasessa yli 3h) tähän 15 kk:n rupeamaan mahtuu ehkä 10-15 kpl.

Ajo pääasiassa sekalaista kaupunkiajoa. Työmatkastani 3km on kaupunkia (asun keskustassa), loput 2 km maantietä (70 km/h). Lyhyttä ajoa aika paljon siis. Toisaalta kisoja syntyy selvästi enemmän satunnaisista maantieajoista (esim mökille 30 km/suunta). Sen päättelee jo siitä, että työmatka x vuotuiset työpäivät antaa ajomääräksi alle 2500km/v, ja mittariin kertyy kuitenkin 10tkm/v. Sanoisin, että kokonaisuutena ajomatkat vastaa sekalaista ajoa. Ajotyylini lienee keskivertoa, melko taloudellisesti pyrin ajamaan, mutta kyllä sitä joskus lähtee reippaammallakin kaasulla valoista, ei kuitenkaan mitään sudituksia tai kierrätyksiä 5000 kierrokseen, vaan turbon väännöstä nauttien.

Ja tässä lukuja:

koko kauden keskikulutus: 10,5 l/100 km
kulutus kaudella 11/2009-03/2010 (talvikausi, 3900 km): 10,8 l/100 km
kulutus kaudella 04-10/2010 (kesäkausi, 5600 km): 10,0 l/100 km
Säästeliäin tankkaus: 8,4 l/100 km
Kuluttavin tankkaus: 13,6 l/100 km

SIDin olen todennut näyttävän suhteellisen oikein näitä lukuja. Tosin en tiedä, miten pitkää historiaa tuossa keskikulutuksessa SID pitää sisällään. Ei se ainakaan tunnu edellisestä nollauksesta saakka koko historiaa käyttävän, koska maantielle mentäessä kulutuslukema lähtee aika nopeasti laskuun, joka meinaisi, että maantiellä :saab: luo bensaa, eikä kuluta sitä :lol:

Uskoisin, että aika paljon näissä kulutuskeskusteluissa riippuu siitä, mitä pitää kaupunkiajona ja mitä maantieajona. Esim toi mun työmatka on sellainen, mitä joku voisi kirkkain silmin kutsua kaupunkiajoksi ja toinen puhtaaksi maantieajoksi. Jos keskinopeus on 40 km/h, ei kyseessä kyllä ole kaupunkiajo. Autojen kulutusmittauksissa käytetyssä kaupunkikulutuksen testisyklissä keskinopeus on alle 19 km/h.

Uusien DSG-vaihteisten autojen kulutuslukemia kun katsoo, niin onhan nämä lukemat aika korkeita. Paljonhan on tällä saralla tapahtunut viimeisten 5 vuoden aikana, kun uusien autojen myynti- ja ostokriteereinä ja verotuksen pohjana on alettu oikeasti katsoa kulutusta ja co2-päästöjä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin parjattu kulutus...

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Totta. Meillä kaskon+lunastusturvan kanssa Saabiin satasen vuodessa vähemmän vanhempaan ja halvempaan kakkos"autoon" (escort) ilman mitään lisäturvia, samoilla bonuksilla. On siinä puolensa, että noilla Saabeilla ei esiteinit rässi kännissä puita ja muita päin. ;)
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3858
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin parjattu kulutus...

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Entisillä NG9002.0T ja OG9-32.0T oli aika järkevä kulutus. Keskiarvo kummallakin oli siellä 7L/100km. Matalimmillaan söi jopa 5.5-6.0L/100km ja korkeimmillaan muistaakseni jotain 9L.

Vanhempaan erotuksena uudempi kulutti vähemmän moottoriöljyjä, oikeastaan ei ollenkaan. Vanhempi söi noin muistaakseni 4L/10000km.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3492
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saabin parjattu kulutus...

Viesti Kirjoittaja SS »

Omassani on ollut koko kolmen vuoden ajan keskikulutus 8,5l/100km. Pääasiassa ajan matkaa. Ei mielestäni paha isohkolle, turvalliselle ja ilmastoidulle autolle (ilmastointi ollut auto-asennossa koko ajan)
Täällä menee aikalailla saman verran, vaihteluväli noin 7,5...10l riippuen siitä, paljonko on maantieajoa ja onko kesä vai talvi. Kesällä tuppaa menemään enemmän kun tallan voi painaa useammin pohjaan :oops: Ajotavalla on kyllä todella suuri merkitys bensaturbossa, useamman litrankin eroja saa aikaiseksi samalla pätkällä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin parjattu kulutus...

Viesti Kirjoittaja mjava »

Kuinka hyvin teillä pitää SIDin kulutus kutinsa? Mulla näyttää noin 0,5l/100km liian vähän. 8,5l/100km on todellinen kulutukseni.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3492
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saabin parjattu kulutus...

Viesti Kirjoittaja SS »

SID näyttää noin 0,5l liian vähän täälläkin, maantiepainotteisessa ajossa heitto on pienempi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ysikolme
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 22:13
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin parjattu kulutus...

Viesti Kirjoittaja ysikolme »

Lähden ajamaan Hämeenlinnasta kohti Tamperetta. Liityn rampilta moottoritielle. Kiihdytän nopeuden tasan 100km/h navigaattorin mukaan. Lukitsen vakionopeudensäätimen. Nollaan SID:in. Viinikan kulmille saavuttuani kulutukseksi SID kertoo 7,9l/100km. SID:in nollattuani en ole koko matkalla koskenut kertaakaan kaasupolkimeen enkä jarrupolkimeen.

Olen joskus ennenkin todennut kuinka tuo ajonopeus vaikuttaa kulutukseen. Kuuden ja seiskan kulutuksiin pääsee automaatillakin keskinopeuden ollessa 85-90km/h. Hämeenlinnan taajamassa ajelu kuluttaa 11-12l/100km.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3858
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin parjattu kulutus...

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Millä tyylillä ajatte? Itse olen sitä sukupolvea, että opetettiin eco-ajamista.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin parjattu kulutus...

Viesti Kirjoittaja mjava »

juhokare kirjoitti:Millä tyylillä ajatte? Itse olen sitä sukupolvea, että opetettiin eco-ajamista.
Kohtuullista ekoilua täälläpäin. Eli suht ripeät kiihdytykset tavoitenopeuten, moottorijarrutukset, ei puskurissa roikkumista, ennakointia.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin parjattu kulutus...

Viesti Kirjoittaja Mataz »

ysikolme kirjoitti:Lähden ajamaan Hämeenlinnasta kohti Tamperetta. Liityn rampilta moottoritielle. Kiihdytän nopeuden tasan 100km/h navigaattorin mukaan. Lukitsen vakionopeudensäätimen. Nollaan SID:in. Viinikan kulmille saavuttuani kulutukseksi SID kertoo 7,9l/100km. SID:in nollattuani en ole koko matkalla koskenut kertaakaan kaasupolkimeen enkä jarrupolkimeen.

Olen joskus ennenkin todennut kuinka tuo ajonopeus vaikuttaa kulutukseen. Kuuden ja seiskan kulutuksiin pääsee automaatillakin keskinopeuden ollessa 85-90km/h. Hämeenlinnan taajamassa ajelu kuluttaa 11-12l/100km.
Aikaslailla samoihin lukemiin tuolla samaisella välillä menee oma turbotomaatti. Jos nostaa nopeuden 130-140 niin alkaa mennä n. 9l/100km.
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Saabin parjattu kulutus...

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Mataz kirjoitti:
ysikolme kirjoitti:Lähden ajamaan Hämeenlinnasta kohti Tamperetta. Liityn rampilta moottoritielle. Kiihdytän nopeuden tasan 100km/h navigaattorin mukaan. Lukitsen vakionopeudensäätimen. Nollaan SID:in. Viinikan kulmille saavuttuani kulutukseksi SID kertoo 7,9l/100km. SID:in nollattuani en ole koko matkalla koskenut kertaakaan kaasupolkimeen enkä jarrupolkimeen.

Olen joskus ennenkin todennut kuinka tuo ajonopeus vaikuttaa kulutukseen. Kuuden ja seiskan kulutuksiin pääsee automaatillakin keskinopeuden ollessa 85-90km/h. Hämeenlinnan taajamassa ajelu kuluttaa 11-12l/100km.
Aikaslailla samoihin lukemiin tuolla samaisella välillä menee oma turbotomaatti. Jos nostaa nopeuden 130-140 niin alkaa mennä n. 9l/100km.
Aikoinaan vakiorenkailla kulutus maantieajossa n.90km/h nopeukissa oli tuota samaa, 7.5/100km luokkaa, riippuen maastosta.
225/45-17" kitkoilla ei ihan samoihin enää pääse. Kesärenkailla en ole tuota autoa pitkään aikaan ajanut niin että kulutuksia olisi tarvinnut mitata.
Pk.seudun taajama/keskustaliikenteessä kulutukset pysyy jatkuvasti päälle 12/100, ajotapaa voi yrittää säätää ihan miten haluaa, mutta jonon pysähtyessä on yleensä järkeä itsekin hiukan höllätä :)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin parjattu kulutus...

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Osupa tuossa silmään vanha TM, jossa oli vertailussa "nousukauden keskiluokka", eli tehokkaita keskiluokan autoja (TM 1/2000)

http://tekniikanmaailma.fi/vanhat/nousu ... on-valinta

Ainakin ikäisessään seurassa noi Saabin kulutuslukemat ei tue käsitystä Essonbaarin tietäjien "tiedoista"... Ylipäätään noi mielikuvat taitaa olla pitkälti og satkujen luomia.

Kulutuksethan olivat siis maantie(83kmh)/kaup(39kmh)

Saab 7,3/9,7
BMW 7,6/9,8
Audi 8,0/9,8
Lexus 8,4/10,1
Ford 8,1/10,4
Alfa 9,1/12,8

Aika hyvin porukan täällä ilmoittamat kulutukset linjassa mitattujen kanssa, etenkin tuo maantie...

Eikä tuo Saabin kulutus ole uusiinkaan yhtä ripeästi liikahtaviin verrattuna mikään suuri. :)

PS. Saab sai kuitenkin AINOANA tuossa vertailussa täydet kympit kulutus ja päästöt -osiosta, sekä suorituskyvystä (Saab oli ainoa alle 8s 0-100 auto) Kertoo kai omaa kieltään onnistuneesta moottorisuunnittelusta? ;)
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

Re: Saabin parjattu kulutus...

Viesti Kirjoittaja eth0 »

Mitä enemmän massaa ja tehoa, sitä enemmän ajotapa ja ajoympäristö vaikuttavat kulutukseen. 90-sarjan Corolla kuluttaa (kulutti) aika lailla saman riippumatta kuskista, vuodenajasta tai muusta liikenteestä. Saabilla pienikin pätkä kaupunkiajoa nostaa keskikulutusta huomattavasti. Painoeroa Corollaan muistaakseni 700 kg ja tehoeroa 95 hv.

Pohjat viime elokuulta Turku - Jyväskylä - Joutsa kaksi lasta ja mökkitavarat kyydissä 6,9 litraa sadalla. Sama matka takaisin kahdella aikuisella lisättynä 7,3 litraa sadalla. Yli 10 litraa sadalla ei ole näillä keleilläkään vielä mennyt rikki, mutta kelaankin töihin ja takaisin samaa maantienpätkää 40 - 60 km päivässä. Kaupungin kautta koukkaan vain hyvin satunnaisesti.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin parjattu kulutus...

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itsekin luin tuon TM:n artikkelin joskus viime vuonna. Siinähän Saabin kulutusta kehuttiin. Ei sinänsä ihme, kun vastassa oli vaparikoneisia joko kiukkuviritettyinä kaksilitraisina tai isompina veekutosina. Tuossa TM:n vertailussahan autona oli täysipaineturbo manuaali. LPT-koneellehan luvataan standardissakin kovempi kulutus kuin täysipaineiselle.

Omassakaan autossa en konetta syyttäisi kulutuksesta, vaan vaihteistoa. Yhdistetty kulutus kun on vajaat kaksi litraa korkeampi matikilla kuin manuaalina. Automaatilla kaupunkikulutuksen pitäisikin olla 14,8 litraa, että ihan standardien mukaanhan sitä ollaan menty.

Jos verrataan uusiin automaattivaihteisiin samassa koko- ja teholuokassa, niin on sitä autoteollisuudessa vähän kehitystä tapahtunut. Tässä vertailua vuosilta 2002 ja 2011 (kaup./maant./yhd.):

2002 VW Passat 1.8t Aut: 13,4/7,9/9,4
2002 Saab 9-3 150 hv Aut: 14,8/7,5/10,2

2011 VW Passat TSI 160 hv DSG: 9,5/5,5/7,0
2011 Saab 9-3 1.8 t Aut: 12,3/6,3/8,5

Ei tietty ole reilua verrata DSG:tä perinteiseen automaattiin, mutta pentti perusautoilijalle sen vaihteiston toimintatapa on se ja sama, kunhan se vaihtaa itsestään. Että olisi Saabilla kilpailijoihin vielä vähän petrattavaa noissa automaattivaihteisten kulutusluvuissa. Manuaalivaihteisten osalta ollaankin samoissa luvuissa esim volkkarin kanssa.

Jos ei se kulutus itselle niin paljoa merkkaakaan, niin nykyisin merkkaa monelle. Ja (suomalaisen) verotuksen vaikutuksesta pysyisi hinnatkin kilpailukykyisinä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin