Negatiivinen Ioff ja muita juttuja (RATKAISTU)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja sero »

Onhan täälläkin sellasia pumppuja ollu missä paineet nousee normaalille tasolle mut tuotto on lähellä nollaa. Yks hyvä tarkistus on polttoainepumpun kapasiteetin testaus WIS:siä mukaillen.

-Pumpun sulake (19) irti moottorin käydessä tyhjäkäynnillä, bensapaineet laskee
-Polttoaineen paluuputki irti polttoaineen jakoputkesta, eli se bensaregulta takaisin tankkiin lähtevä putki irti pikaliittimen kohalta. On muuten hankala irroittaa ilman laattapihtejä.
-Paluuputkesta letku astiaan jossa mitta-asteikko litraan asti
-12V bensapumpulle 30 sekunnin ajan, esim vara-akusta
-Siinä ajassa pumpun pitää siirtää 700ml bensaa astiaan.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Jep,

meinasin loman aikana tehdä kaikki mahdolliset bensan saantiin löytyvät WIS-testit, tarvittavat kamppeetkin alkaa olla kasassa: 250ml mittalasi suutinten mittaukseen, 1000ml mitta pumpun tuoton mittaukseen, pa-painemittari on matkalla eBay-kauppiaalta, etc.

Pistän kyllä raporttia, miten kävi. Jotenkin epäilen (vieläkin vahvemmin) jotain häiriötä bensansaannissa, sillä itse pumppu ei kuulosta käyvän tasaisella kierrosluvulla - ei auton käydessä, eikä sulaketaulusta "hyppylankalla" ajettaessa --> pumpun ääni ei siis ole: "miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii", vaan: "miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii-miu-miu-miiiiiiiiiiiiiii" :D

Kolkissa muuten pumpun sulake on nro. 32.
Saabiton Saabisti
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

No niin, ensimmäinen setti bensansaantiin liittyviä testejä suoritettu, kaikki testit WIS:n ohjeiden mukaan, joskin en käyttänyt bensapumppua Tech:llä, kun en semmoista omista, vaan hyppylangalla (sulake nro. 4 ylänastasta sulake nro 32 alanastaan).

1. Polttoainepaineen tarkastus - tarkastetaan, että bensapaine on 3.0bar pumpun käydessä (ja bensapaineensäätimessä normaali ilmanpaine) --> testi OK

2. Jäännöspaineen tarkastus - käynnistetään bensapumppu, ja sammutetaan, kun painemittari ei enää nouse. Bensapaine luetaan 20min. seisonnan jälkeen, jolloin painetta pitää olla vielä minimissään 2,3bar --> testi OK --> kun pumpun sammutti, näytti paineet 2,9bar ja olivat sitä vielä 30 minuutin jälkeen

3. Polttoaineen paineensäätimen tarkastus - käynnistetään bensapumppu ja pumpataan bensapainesäätimeen yli- ja alipainetta. Bensapaineen ja bensapaineensäätimelle pumpatun paineen eron pitää olla koko ajan 3.0 bar --> testi OK

Tässä video ylipaineen lisäämisestä ja tässä alipaineen.

Aivan sattumalta alkoi sitten ilmaantua jotain hassuakin, kun ajelin säädintä edestakaisin.

Tälle videolle yritin tallentaa "vikatilanteen" - kamerakännykän framerate ja kenties muutkin ominaisuudet eivät tukeneet tilanteen 100% autenttista tallennusta.

Kun "normaalitilanteessa" bensapaineenmittarin neula näytti kauniin tasaisesti säätimen paineen ollessa tasainen tai säätimen painetta muutettaessa, alkoi bensapainemittarin neula yllättäen huojua +- 0,1 bar.

Kun normaalisti bensatukista kuului selkeä kohina nesteen virratessa, muuttui ääni tässä tilanteessa enemmänkin pihiseväksi.

Bensanpaluuputkessa tuntui selvä tykytys painemittarin neulan hyppiessä.

Kun tilanne oli päällä, bensanpaine nousi ja laski painesäätimen paineen muuttuessa, mutta tuolloinkin mittari heilui koko ajan.

Erikoistilanne meni ohi aina jossain vaiheessa - kestoltaan kaikkea muutaman sekunnin ja muutaman minuutin väliltä.

Voisin kuvitella, että yo. toiminta ei ole ihan normaalia?

Vaan mistä se johtuu, kuten monesti olen jo todennut tässä viestiketjussa, on pumppu n. vuoden vanha, säädin muutaman kuukauden (aito Bosch), etc?

Voisiko takaiskuventtiili jumitella, voisiko bensatukissa olla vikaa?

Saa kommentoida :D

Viikonloppuna tarkistan joka tapauksessa vielä suutinten virtaukset ja pumpun tuoton.
Saabiton Saabisti
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Ja lisää mittausdataa :)

Tänään suoritin polttoainepumpun pumppaustehon (eli tuoton) tarkastuksen WIS:n ohjeiden mukaan, eli polttoainetukin paluuputkesta lasketaan polttoainepumpun käydessä polttoainetta mitta-astiaan tasan 30 sekunnin ajan. Nestettä pitää olla tämän jälkeen mitta-astiassa vähintään 700ml.

Kytkin myös bensapainemittarin tukkiin kiinni varmistuakseni, että paine on oikea, eli 3,0 bar.

Testitoistot 1., 2., 3., bensapaine 3,0 bar --> tuotto joka kerralla n. 590ml eli testit EIVÄT menneet läpi.

Testitoistot 4., 5. ja 6., tiputin kokeeksi bensapaineen 2,5 bariin --> tuotto joka kerralla n. 710ml. Epävirallinen testi, jolle ei WIS:ssä ole vertailulukua.

Testitoistot 7., 8. ja 9., bensapaine 3,0 bar --> tuotto joka kerralla n. 590ml eli testit EIVÄT menneet läpi.

Testitoistot 10., 11. ja 12., nostin kokeeksi bensapaineen 4,0 bariin --> tuotto joka kerralla n. 400ml. Epävirallinen testi, jolle ei WIS:ssä ole vertailulukua.

Testitoistot 13., 14. ja 15., bensapaine 3,0 bar --> tuotto joka kerralla n. 590ml eli testit EIVÄT menneet läpi.

Eli johtopäätöksenä voidaan todeta edellinen testisessio mukaan luettuna, että bensapaine käyttäytyy oikein (lukuunottamatta "painevärähtely"), mutta pumpun tuotto jää virallisessa testissä reilun desilitran vajaaksi.

Alkupään testeissä bensatukista ei kuulunut kohinaa (josta edellisessä viestissä kirjoitin), kohiseva ääni tuli mukaan testitoistolla 4. Kohiseva tai pihisevä virtausääni ei kuitenkaan näyttänyt vaikuttavan testituloksiin. Bensanpaine ei värissyt missään vaiheessa.

Kun tuotto ei täyty, onko vika absoluuttisesti itse pumpussa, vai jossain matkan varrella? Kysyn lähinnä siksi, että vanhallakaan pumpulla "auto ei toiminut", joskaan silloin en tosin kerännyt samalla lailla mittausdataa.

Onko vuoden vanha Walbro "maanantaikappale"?

Nyt on hyvät neuvot tarpeen, mistä jatkaa - kaikki vinkit huomioidaan :D

Testeistä on vielä suorittamatta suuttimien virtauskapasiteetin (30 sekunnin "tuoton") tarkastus - ajattelin kyllä senkin tehdä huomenissa, joskin testit tod.näk. feilaavat, kun pumppu ei tuota speksattua määrää.
Saabiton Saabisti
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Puhtaasti arvailua, olisko linjastossa joku pienehkö tukos/ahtauma?
Pumppujen tuottohan kuitenkin menee niin, että pienellä painellaa saadaan paras tuotto ja paine kun nousee niin tuotto laskee. Lisää tuottoa korkeammalla paineella saadaan putken halkaisijaa lisäämällä.
Ahdonvoimaa
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllähän tuo siltä vaikuttaa että pumpussa on vikaa.. 590ml/30sec @3 bar ei ole hyväksyttävä tulos. Se 700ml/30sec @3 bar on ehdoton minimi jo väsyneellekkin pumpulle, koska tämä tuotto jaksaa ruokkia 100% DC:llä auki olevat suuttimet. Käytännössä riittää vakioautolle, mutta ei vakiosuutinten rajoille viritetylle koska pumpun näkemä vastapaine kasvaa ahtopaineiden suhteessa (esim. 1,3 bar ahdoilla vastapaine 4,3 bar) ja tuotto laskee samalla.

Todellisuudessa ehjä uusi vakiopumppu pitäisi jaksaa työntää 3 barin paineella luokkaa 2 litraa minuutissa (130l/h), joka riittää vielä esim. 3,5 bar perusbensanpaineilla ja 1,5 bar ahdoilla suuttimet tapissa virtaavalle paketille (muistaakseni n. 90l/h speksattu 5 bar vastapaineelle).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Kiitoksia kommenteista!
Wagonisti kirjoitti:Puhtaasti arvailua, olisko linjastossa joku pienehkö tukos/ahtauma?
Niinpä...
jcarlson kirjoitti:Kyllähän tuo siltä vaikuttaa että pumpussa on vikaa.
Kyllä se kurjalta ja hieman epätodelliseltakin tuntuu, jos tässä taas pääsee pumppujumppaan - varsinkin kun laitoin vuosi sitten nimenomaan Walbron, enkä Motonet-pumppua riskejä pienentääkseni, mutta pakko kai siihenkin vaihtoehtoon on alkaa varautua.

Tein muuten tänään sitten vielä sen viimeisen testin, eli suuttimien virtauskapasiteetin tarkastuksen. Tässä testissä käynnistetään polttoainepumppu, avataan yksi suutin sähköisesti 30 sekunnin ajaksi ja lasketaan suuttimesta tuleva bensa mittalasiin. 30 sekunnin jälkeen tulisi mittalasissa olla bensaa 176ml +-10ml. Suuttimien virtauksessa saa keskenään olla eroa maksimissaan 12ml (B205E/L).

Suoritin testit jokaiselle suuttimelle kolme kertaa.

Suutin #1: 174ml, 172ml ja 172ml

Suutin #2: 175ml, 176ml ja 177ml

Suutin #3: 175ml, 176ml ja 175ml

Suutin #4: 176ml, 174ml ja 174ml

Eli kaikki testi menivät varsin hyväksyttävästi läpi, vaikka epäilinkin, että bensapumpun huonosta tuotosta johtuen näin ei kävisi. Pienet heitot tuloksissa menevät varmasti osin myös mittaustavan piikkiin, joka suoritettiin "käsisekkarilla". Oikeassa WIS-testissä Tech:llä komennetaan suutin 30 sekunniksi auki.

Te, jotka paremmin fysiikkaa osaatte: voiko suuttimet antaa tällaisessa testissä oikean tuloksen, vaikka pumpun tuottoa mittaava testi ei menekään hyväksytysti läpi?
Saabiton Saabisti
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja sero »

TommyW kirjoitti: Te, jotka paremmin fysiikkaa osaatte: voiko suuttimet antaa tällaisessa testissä oikean tuloksen, vaikka pumpun tuottoa mittaava testi ei menekään hyväksytysti läpi?
Oma logiikkani sanoo kyllä. Pumpun hyytymisen voi hyvinkin ajatella olevan progressiivista, eli tuoton lasku ilmenee vasta suuremmilla kuormilla. Riippuu tietysti siitä millä tavalla pumppu on vioittunut, viisaammat korjatkoon.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

TommyW kirjoitti: Te, jotka paremmin fysiikkaa osaatte: voiko suuttimet antaa tällaisessa testissä oikean tuloksen, vaikka pumpun tuottoa mittaava testi ei menekään hyväksytysti läpi?
Helpostikkin, koska et avaa kuin yhden suuttimen kerrallaan, tällöinhän tarvittava virtaama on tuo 175ml/30s, jonka pumppu tuottaa helposti jos kerran eri testissä suuttimet suljettuina 3 bar vastapaineella paluulinjasta tulee 590ml.

Pitäisi kokeilla avaamalla jokainen suutin yhtäaikaa, jolloin vaadittava virtaus 3 bar vastapaineella on yhteensä se 700ml/30s.

Pumpun toimintaa diagnosoidessa kannattaa myös mitata sen navoille tuleva jännite kuormituksessa (sinnehän pääsi yläkautta sentään käsiksi liittimelle), pumpun tuotto on voimakkaasti jännitteestä riippuvainen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Kiitokset jälleen kommenteista.

En taida jaksaa enää irrottaa bensatukkia uutta suutinmittausta varten, sen sijaan tuon jännitteen voisin hyvinkin tarkistaa.

Sen verran tarkistin akunnavoista jännitettä jo "WIS-testien" yhteydessä, että akun lepojännite oli n. 12.60V ja kun bensapumpun käynnisti, oli jännite n. 12.20V.

Eli, eipä muuta kuin yleismittari illalla kouraan.
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lisäksi välttämättähän se pumppu ei ole viallinen, vaan ämpäriasennuksessa on ongelmaa, esim. vuoto tankin sisällä painelinjassa tms.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

jcarlson kirjoitti:Lisäksi välttämättähän se pumppu ei ole viallinen, vaan ämpäriasennuksessa on ongelmaa, esim. vuoto tankin sisällä painelinjassa tms.
Jep, no se selviää, mikäli homma kääntyy pumppujumpan puolelle...
Saabiton Saabisti
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Tarkistin jännitteen pumpun liittimeltä ja näytti olevan ilman kuormitusta sama kuin akun napajännite. Taitaa siis pumppujumppa kutsua :?
Saabiton Saabisti
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja sasu »

Nyt on laitettu STP suutinten puhdistusainetta ensin kaksi pullollista kahteen tankkaukseen ja sitten kolmanteen Virossa vahingossa :roll: dieseliin tarkoitettua suutinten puhdistusainetta ja sitten taas kaksi tankkausta STP puhdistusainetta (ihan bensiinimoottorille tarkoitettua), eli yhteensä noin 3000 km on yhtäjaksoisesti ollut jotain puhdistusainetta.

Tätä kirjoittaessa on loff ollut maksimissaan -25 -30 (jo kahden viimeisimmän tankkauksen ajan) pysähdyskäynnistyksen jälkeen (Tair 45-55). Heti kun Tair on laskenut lähelle 40 tai alle on loff negatiivinen pienentynyt muutamassa minuutissa satunnaisiin -1 ja -7 välille ja hetken päästä loff 0 ja kone pelittää/vääntää alhaalta asti :D

Kertaakaan viimeisen tuhannen kilometrin ajalla ei ole ollut vastaavia ongelmia kun ennen "liuoitushoitoa". Itse asiassa perstuntumalla dieselin puhdistusaineen jälkeen tuntui, että sillä oli enemmän vaikutusta kuin kahdella aiemmalla bensiinimoottorille tarkoitetulla tai sitten pitkäaikainen käyttö teki jotenkin tehtävänsä, en ymmärrä, mutta nyt olen melko tyytyväinen.
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pysähdyskäynnistyksen jälkeen kesällä (kun imuilman lämpöanturi "heatsoakkaa" eli kuumenee johtumalla paikallaan seistessä) on lievä tehottomuus ja IOff täysin normaalia, johtuen siitä että esim. 50C imuilman lämpötilalla tehdään 1,5 astetta myöhäistystä (-15 IOff) tämän perusteella. Imuilma ei tietystikään oikeasti ole näin kuumaa mutta sitä ei Trionic tiedä ja ongelma poistuu kun ohi virtaava imuilma jäähdyttää anturin oikeisiin lukemiin.

Kyseinen ongelma koskee kaikkia imuilman lämpöanturilla varustettuja bensa-autoja, etenkin turbollisia tai muuten hieman tehokkaampia (edellinen E39 M5 teki täysin samaa).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin