9-3 2.0T 150hv mitsu tilalle

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

9-3 2.0T 150hv mitsu tilalle

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

Tiedän, että täällä on miljoona keskustelua aiheesta, mutta ovat niin hujan hajan ja suurelta osin jo mahdollisesti vanhaa tietoa, että pyytäisin lyhyen koosteen ja nykytilanteen ja mahdollisesti osien saatavuudesta vinkkejä (=paikkoja jotka myyvät):

9-3 2.0t 150hv matalapaine turbo, Garretin tilalle Mitsubishi TD04HL-15T.

Mikä on Mitsun tarkka nykyversio, sopiihan se yhä Garretin tilalle, laippa on ainakin sama?

Jotain joutuu vaihtamaan, ilmaputki, jotain letkuja, tarvikepaketti, joka sopii nykyisiin vTD04HL-15T malleihin? Mitä kaikkea pitää olla?

Tiivisteet, minulla on uudet olemassa Garretille (laipan metallitiiviste, pinnapultit, kupariprikkoja läjä jne.), onko näistä iloa Mitsun kanssa, vai pitääkö saada näitäkin uusia? Pinnapultit, tiivisteet, prikat jne.

Jos haluaapi ahtopaineet säädettäviksi, mitä tarvitaan?

Jos haluaa hiukan iloa irti uudesta (paremmasta) turbosta, mikä softa sisään ja vaikkapa vinkkejä missä, puhutaan nyt kohtuulisesta lisäyksestä, alle 200hv, ei muuta hw modausta kuin Turbo.


Tämä info on niin hajallaan täällä ja vanhentunutta osin, ettei uskalla luottaa ja ulkomailta pitäis osa tavarasta tilata, ei viittis ihan perstuntumalla lähteä tilaamaan.

Sain jo halvan uuden (aidon) Garretin rikkoutuneen tilalle, mutta pieni ero Turboissa (näittä näyttää olevan hiukan erilaisia tuon ilmaputken kiinnityksen osalta!!?) esti asennuksen ja olis joutunut ilmaputkea rustaamaan, joten nyt lähtee Garret takaisin ja mitsu tilaukseen ja tarvittavat muutossarjat siihen.

Kiitos, kuka jaksaakin vaivautua.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 2.0T 150hv mitsu tilalle

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jos on tosiaan niin ettei aikaisemmista topiceista pysty tietoa haalimaan niin parasta että tilaat osaavalta taholta kuten PCS:ltä autoosi sopivan mitsun ja sille tarpeellisen asennuspaketin.

Ahtopaineen säädöistä: arvelen että olet väärillä jäljillä. Softan muutoksilla tehdään näissä autoissa pyyntimuutokset ja jos haluat sitä alkaa säätämään niin pikkasen lukemista luvassa ecuproject ja trionictuning sivustoilta. Mitsulla pääset jo lähemmäs 250hp vakioraudalla mutta jos sitä ei halua niin on kyseenalaista miksi mitsun konversiooon edes ryhtyy.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

Re: 9-3 2.0T 150hv mitsu tilalle

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

No olen suurimman osan infosta toki löytänyt, mutta kuten totesin, esimerkiksi turbosta on uudempaa ja vanhempaa versiota (versiota ei aina edes mainita myynti-ilmoituksissa) ja niihin menee kuulemma erilainen ilmaputki. Nyt jos jollain olisi tietoa esim. siitä, onko vanhemman mallista turboa yhä myynnissä vai ei, olisi kiva saada tuo tieto. Voihan asian kysyä aina myyjältä, mutta aina voi yrittää selviytyä pienemmällä vaivallakin ja tästä infosta olisi selkeästi hyötyä useammallekin täällä.

Ja oikeasti, vuodelta 2003-2004 olevissa keskusteluissa oleviin tietoihin luottava (lähinnä saatavissa olevien tuotteiden osalta) on luvalla sanoen aika heikoilla jäillä mielestäni.

Lisäksi tuo tehon lisäys on sellainen asia, että jos luulet, että jokainen haluaa maksimit irti heti samantien, olet väärässä. Autossa on automaattiaski ja ajattelin esimerkiksi, että olisi kiva että se kestäisi vielä useamman vuoden, auto on kuitenkin arkikäytössä. Nuo kovat äännöt tahtovat olla tomaattien vihollisia tietojeni mukaan. Tämä on esimerkiksi yksi puoli, mistä löytyy infoa todella vähän täältä, manuaalin ja sen kytkimen kestävyydestä kyllä löytyy infoa. Ja vaimokin kulkee autolla, eikä radalle olla lähdössä.

"Mitsulla pääset jo lähemmäs 250hp vakioraudalla mutta jos sitä ei halua niin on kyseenalaista miksi mitsun konversiooon edes ryhtyy."

No siihen ryhtyy siksi, että edellinen vaihdettu Garrett sanoi poks taas parin kymmenentuhannen ajon jälkeen, enkä ole Roope Ankka, eli en viitsisi ostella noita Garretteja kuin karkkipusseja pojalle lauantaisin. Enkä vaihdella turboa joka vuosi, parempaakin tekemistä mielestäni olisi. Ja jos kerran Mitsun hommaa, niin miksei sitä voisi kevyesti hyödyntääkin? Kaikki eivät kuitenkaan ole kaikki mulle tänne heti nyt -tyyppisiä tuunaajia. Joten jos kaikki eivät halua samaa kuin sinä, etkä tunne heidän lähtökohtia kovin hyvin, ei se mielestäni tarkoita, että heihin voisi suhtautua ylimieleisesti vain siksi.

Ja lisäksi vaikka tarvittavan infon olen pitkälti täältä kaivanutkin ja aion sen muutossarjan valmiina ottaa jostain (oma aika kortilla), eikö tämä tieto olisi yhdessä keskustelussa päivitettynä mahdollisesti monelle muullekin hyödyllistä?

Ja tämä saapismi on vielä melko uutta minulle, se että auto on pajalla vähän väliä, on tietysti negatiivinen kokemus, mutta tämä loistava klubifoorumi on pitänyt yhä saapissa, toivotaan nyt, ettei into lopu.

Kiitos silti kommentistasi.


Jos joku haluaa yhä lisätä kortensa kekoon ,kiitos. Esim. tuo Aeron softan laittaminen tän matalapaineen ecuun on yksi joka kiinnostaa sikäli, että tietääkseni tuossa autossa se on joskus siellä ollut tietääkseni ja kilsoja on jo reilusti, joten aski voisi sellaisen kestääkin. Olenko aivan hakoteillä?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 2.0T 150hv mitsu tilalle

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... gt17+mitsu
tuossa on 7 sivullista keskustelua yhdessä topicissa 2 minuutin etsi-toiminnon käytön jälkeen.

TD04:sta on lyhyemmällä imukaulalla olevaa uutta versiota ja vanhempaa pitkäkaulaista jonka kanssa isoimmat imuputket ei mahdu paikalleen. Osta turbo ja putki yhtä aikaa yhteensopivana pakettina niin säästyt ihmettelyiltä.
Samoin osta PCS:ltä TD04:n asennussarja niin saat oikeat osat

Kolkin 4-pykäläinen Aisin kestää todistetusti sen 300hp/400Nm.

Softaa saat foorumilaisen avustuksella päivitettyä ihan mihin lukemiin vaan haluat, vakiotehoista ylöspäin. Samalla pohjasoftaksi tulee uusin versio jonka ajokäyttäytyminen on parempi kuin vanhalla softalla ja jos haluat niin Open SID samalla saataville.

Jos edellinen garret oli uusi ja oikein asennettu ja kestää 20 tkm suosittelen tarkistamaan moottorin voitelun välittömästi, eli öljypohja auki ja imusihti näkyviin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

Re: 9-3 2.0T 150hv mitsu tilalle

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Tuo threadi näyttääkin hyvältä, itse en hauilla (useampi tunti) ollut törmännyt juuri tuohon, moniin muihin kylläkin, haku oli hankalaa, kun sana turbo ei kelpaa hauksi, niin millähän haet turbon vaihto threadeja... Kokeilin mitsua ja mitsubishia, mutta tietoa löytyi enimmäkseen sieltä 2003-4 kieppeiltä ja uudempaa erittäin hajanaisesti.

Noh, mitsu + muutossarja menee tilaukseen, täyty katsoa, mistä Aeron softa löytyy, sen pidemmälle ei ole tarvetta tai halua mennä, se riittää aivan varmasti minulle. Muuten auto pysyy alkuperäisenä.

Luen threadin ensin läpi kun ehdin töiltäni, palailen sitten mahdollisin lisäkysymyksin.
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

Re: 9-3 2.0T 150hv mitsu tilalle

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

I can supply a Mitsubishi TD04HL-15T turbo with the pipes/bolts/washers/turbo fitting kit.

These will be all the parts needed for you to do the conversion.

The intake pipe is not needed, you can still use your original.

Neobros vastasi näin, ainakin ennen sieltä tilattu tavara on ollut asiallista ja juuri sitä mitä pitääkin, eli onkohan heillä nyt joku väärä tieto tuosta ilmanottoputkesta. Vai onkohan heillä joku sovitin kiinni jo tuossa Turbossa. Täytyy kysyä, onko kokemuksia?
MattiTapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 15:38
Paikkakunta: Jämsä

Re: 9-3 2.0T 150hv mitsu tilalle

Viesti Kirjoittaja MattiTapio »

Itse tilasin NeoBrosilta uudemman mallisen Mitsun 5556496 ja siihen sopivan imuputken 55560602 femmaani -03 varten. Tilauksen tein 19. heinäkuuta ja tavaraa ei ole kuulunut vieläkään 9. syyskuuta! Tämä syytä huomioida sieltä tavaraa tilatessa. Lähinnä heillä on kai ongelmia saada kyseistä imuputkea.
9-5 2,3tA -03 ka, 9-5 2,0tA wagon ka, 900 -92 2,1 ka, 96 -75 oe, 900 99 96 vo
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

Re: 9-3 2.0T 150hv mitsu tilalle

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

No kokemuksia tuosta on minullakin, ilmoittivat silloin toki asiallisesti, että mikä osa odotutti jne. Tuli kyllä sitten, kun saivat osan. Muuten ei mitään valittamista ja nyt olen tilaamassa tavaraa, jotka ovat suoraan hyllyssä, varmistettu.
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 9-3 2.0T 150hv mitsu tilalle

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Softan vaihtamisesta. Laita ostetaan palstalle ilmoitus mitä olet hakemassa, auton tiedot, niin eiköhän se sitä kautta helpoimmin järjesty. Yv:llä ottavat asiaan vihkiytyneet yhteyttä. Ja osaavat kyllä kertoa mikä softa on toimivin autoosi.
Ahdonvoimaa
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 2.0T 150hv mitsu tilalle

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Ruotsissa on kaupan tälläista:

http://www.gikturbo.se/bytesturbo/bytes ... 205hk.html

Onko käsitystä, onko kyseessä virhe, kopio-Mitsubishi vai jotain muuta, kun ahtimen mallikoodi on MHI TD04HL-15T-6?

Eikös OG9-3 Aeron ahdin ole MHI TD04HL-15T-5 (eli viimeinen numero väärin)?
Saabiton Saabisti
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 2.0T 150hv mitsu tilalle

Viesti Kirjoittaja TommyW »

TommyW kirjoitti:Onko käsitystä, onko kyseessä virhe, kopio-Mitsubishi vai jotain muuta, kun ahtimen mallikoodi on MHI TD04HL-15T-6?

Eikös OG9-3 Aeron ahdin ole MHI TD04HL-15T-5 (eli viimeinen numero väärin)?
Kirjoitin GIK:lle ja sain vastaukseksi, että on oikea Mitsu ja on myös #6:n pesä - myyvät kuitenkin tätä nimenomaan OG9-3 Aeroon, etc varaosana - onko nyt niin, että tätä "kuutosen" pesää ei saa kunnolla toimimaan, kuten olen toisesta ketjusta lukenut?
Saabiton Saabisti
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

Re: 9-3 2.0T 150hv mitsu tilalle

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

No nyt on mitsu paikallaan. Vanhempi malli, vanha imuputki sopi paikalleen, kuten NeoBros ilmoittikin. Eli heiltä ihan nappisuoritus, kaikki tarvittavat releet oli mukana. Nyt vaan softaa kyselemään.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 2.0T 150hv mitsu tilalle

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Kun oma projekti odottaa vielä käynnistämistään, kysyisin, paljonko tuli ahtimelle ja osille hintaa rahteineen NeoBrosin kautta? Olivatko putket uusia vai purkuautosta?
Saabiton Saabisti
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

Re: 9-3 2.0T 150hv mitsu tilalle

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

Kaikki olivat käytettyjä, taisivat olla 9-5 aero 2003 tms. purkuosia siis. Tiivisteet yms. olivat toki uusia ja kaikki tarvittava oli mukana, kaikki kupariprikat eivät tosin olleet uusia, mutta olivat ehjät ja siistit, eli toimivat. Hinta oli jossain 430 euron huitteissa kaikkineen.

Nyt kuulin, että Biopower flexifuel toimisi tuossa ja kun PK seudulla olen, sitä siis metsästämään.
dimaio
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Heinä 03, 2010 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 2.0T 150hv mitsu tilalle

Viesti Kirjoittaja dimaio »

Mites käytetty ahdin on kestänyt? Itselläni olisi myös ahtimen vaihto edessä ja ajattelin Garretin korvata Mitsun TD04:lla. Ajatuksissa oli ihan uuden tilaaminen Neobrosilta, pelkän ahtimen hinta näyttäisi olevan noin 670 euroa.

Kävin tänään Torekilla näyttämässä autoa ja siellä kerrottiin, että joku oli teetättänyt Hiflexilla noiden öljy- ja vesiputkien tilalle teräspunosletkut. Löytyyköhän kyseinen henkilö tai joku muu letkut teetättänyt täältä foorumilta? Jos löytyy niin laittakaa vaikka yv:tä, kyselisin vähän minkä pituisia letkuja olette tilanneet. Asentamisen helpottamiseksi tekisi itsekin mieli laittaa letkut putkien tilalle.
Vastaa Viestiin