Outoa vika 900NG

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

Outoa vika 900NG

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

Piti lähteä aamulla töihin suabilla mutta en lähtenytkään (ei uskaltanut). Oireita on niin paljon, että ihmetyttää. Starttasin auton, niin sid näytti, että tarkasta ajovalot kaikki toimi, mutta tyhjä käynti vaelteli melkein n.600-1500 välillä aika ajoin (välillä pysyi Ok lukemissan 1000). Valoissa tapahtui selvää välkkymistä, Vika valo ei palanut eikä mikään mukaan varotus valo. Lopulta puhallin katkoi itseään AUTO ja OFF asennossa edes takasin eikä lähtenyt manuaalisesti päälle vaan, päätti itse milloin toimi ja milloin ei :lol: .
Auto lähti käyntiin aiva hyvin ja vastasi kaasuun normaalisti (kokeilin muutaman kerran).
Eilen kun ajoin auton kotiruutuun ei ollut mitään ihmeellistä havaittavaa.
Auto Saab 900NG SE turbo 136Kw v.1995 ACC
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Outoa vika 900NG

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Näin kelien viiletessä ... missä kunnossa akku mahtaa olla ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

Re: Outoa vika 900NG

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

Akku oin noin 4vuotta vanha, miten se kuitenkin lähtee käymään ihan hyvin (ei siis pyöritä vaivalloisesti starttia) ja katkoo sisäilman puhallinta koko ajan... ja se valojenkin välkkyminen ei ole mikään paha "poliisi vilkku" vaan sellaista jonka just ja just huomaa kun tarkasti katsoo..
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5658
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Outoa vika 900NG

Viesti Kirjoittaja tturku »

olisko näin kosteilla keleillä joku hapettunut maadoituspiste. Helppo homma tarkastaa on myös laturin toiminta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

Re: Outoa vika 900NG

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

Mistä niitä maadoitus pisteitä oikein on, tai sellaisia joilla on yleensä tapana hapettua?
Tuo laturin toiminnon tarkastus taitaa vaatia yleismittaria?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5658
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Outoa vika 900NG

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jep, laturin toiminta on helpointa mitata yleismittarilla. Semmoinen irtoo jostain halpahallista noin kympillä jos et vielä omista sellaista. Maadotuspisteiden tarkkoja paikkoja en osaa sanoa, WIS ne kertoisi heti mutta eiköhän täällä joku kohta kerro, mitkä paikat kannattaa tarkastaa. Niitähän on vähän jokapuolella autoa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

Re: Outoa vika 900NG

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

Mittailin tuon laturin tehoja, niissä ei sitten ollut mitään järkeä hyppelivät muutamasta kymmenestä millivoltista kahteen, kolmeen sataan millivolttiin (olettaisin ,että oltiin vielä mV eikä volteissa) se ei siis antanut mitään selkeetä lukemaa esim 14,5v-15v mikä pitäisi olla wis mukaan normaali arvo.
Rupesin jo epäilemään mittaria, mutta kyllä toi ihan tolkuissaan oli kun 15v laturia testasin. Kävin ajamassa pienen kiekan ja ei se sammunut, mutta ei kovin hyvin käynytkään. Kun antoi kaasua meni se ihan hyvin, moottori jarrutuksella pientä nykimistä. Epätasasesti käy ja aina kun kierrokset putoaa niin sisäpuhallin menee pois päältä. Edestä avasin pari maadoitus ruuvia vedin uudestaan kiinni..aivan yhtä tyhjän kanssa. Tuli mieleen myös sytkä kasetti (vaihdettu n.3 vuotta sitten..
Jos tuo laturi ei toimi luulisi jo akun olevan loppu, mutta auto lähtee aivan normaalisti käyntiin oli kone kuuma taikka ei. Kierrokset putovat aika nopeasti kun lyö kytkimen pohjaa ja jäävät soutamaan. Putsasim myös tyhjäkäynti moottorin, mutta ei mitään vaikutusta, toinen on tuo Bochin jännitteen säätäjä jossa on hiilet samassa?
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

Re: Outoa vika 900NG

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

No niin nyt tuli opeteltua tuo mittarin käyttö, Lataus jännite on tyhjäkäynnillä n.19V ja rapiat (ihmeen paljon) WIS mukaan 14.5-15V.
Siinä olikin kuskin puolen ajovalo palanut, SID oli siis oikeassa katoin vain huonosti kun huomio valo paloi kuitenkin. Vaihdoin uuden lampun ja käynistin auton, kuski puolen ajo valo paloi välittömästi.
Akun jännite on ihan OK. n,12.5V
Muut oireet jatkuvat edelleen ACC panelin osalta. Ja käynnin osalta.
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen...
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: Outoa vika 900NG

Viesti Kirjoittaja LR »

Markus boy kirjoitti:No niin nyt tuli opeteltua tuo mittarin käyttö, Lataus jännite on tyhjäkäynnillä n.19V ja rapiat (ihmeen paljon) WIS mukaan 14.5-15V.
Siinä olikin kuskin puolen ajovalo palanut, SID oli siis oikeassa katoin vain huonosti kun huomio valo paloi kuitenkin. Vaihdoin uuden lampun ja käynistin auton, kuski puolen ajo valo paloi välittömästi.
Akun jännite on ihan OK. n,12.5V
Muut oireet jatkuvat edelleen ACC panelin osalta. Ja käynnin osalta.
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen...


Laturista säädin varmaan sökö. Uutta laturia suosittelisin ja heti ennen kuin mitään suurempaa hajoaa (tuollainen jännite tuhoaa nopeasti sähkölaitteet). Ja akun jännite ei oo aivan ok, aika alhainen, kenties akusta jo yks kenno menossa.
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

Re: Outoa vika 900NG

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

No sitä mä vähän epäilinkin laturi/jännitteen säätäjä. Täytyy hinauttaa lähimpään korjaamoon. Kun tonne alle ei oikein mahdu maa tasossa.
Kiitos neuvoista.. :mrgreen:
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Outoa vika 900NG

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tuli muuten mieleen tuo varoitusjärjestelmän elektroniikka yleensä, olisko tosiaan ollut niin kallista lisätä latauksen ylijännitteestäkin varoitus ? GM:llä osuutta asiaan ? Jopa vanhassa tonnarissakin on jännitenäyttö.
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

Re: Outoa vika 900NG

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

Non niin, laturi se oli sitten lopulta syypää kaikkeen tuohon oikutteluun. Nyt taas pelittää..
Vastaa Viestiin