Saabi hyytyi. Pensapumppuko?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
vege
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Marras 05, 2008 19:53
Paikkakunta: Helsinki/lappeenranta

Saabi hyytyi. Pensapumppuko?

Viesti Kirjoittaja vege »

Kaverin auto kyseessä. Auto on lappeenrannassa. Sammui liikennevaloihin. Eikä lähde käyntiin. Pensapumpun sulake ja rele on ehjä ,ainakin kertoman mukaan. Mikä pinni on oikea mistä voi syöttää virtaa pumpulle ,että saisi sen testattua. Mikä muu vika voisi olla kyseessä jos pumppu pelittää?
Auto on 9-3 T5 vm 98
9-3 turbo vm2001
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4580
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saabi hyytyi. Pensapumppuko?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

sytkäkasetti, se helpoin testattava.
Nouseeko kiekkamittarin neula kun pyörittää startilla ? Liittyy kampuranasentoanturiin.
Bensatankkia voi pohjasta monottaa samalla kun pyörittää startilla jos pumppu vaikka herääkin
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
vege
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Marras 05, 2008 19:53
Paikkakunta: Helsinki/lappeenranta

Re: Saabi hyytyi. Pensapumppuko?

Viesti Kirjoittaja vege »

Ei lähde käyntiin kun vaihtoi kasetin. Kaveri sielä mittailee ja kertoi ,että ihan kuin ei tulisi pumpulle virtaa. Polttoainemittari kyllä toimii. Releen kun vaihtoi niin ei vieläkään toimi.
9-3 turbo vm2001
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Saabi hyytyi. Pensapumppuko?

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Olikos se niin ettei pumppu saa virtaa, jos kampuranasentoanturi sökö?
Ahdonvoimaa
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Saabi hyytyi. Pensapumppuko?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Jos ei kylmänä lähde käyntiin niin vaihtaisin pumpun. Juuri viime viikolla sama hyytyminen itsellä ja pumpun vaihdolla lähti toimimaan. 255tkm ajettu.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
vege
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Marras 05, 2008 19:53
Paikkakunta: Helsinki/lappeenranta

Re: Saabi hyytyi. Pensapumppuko?

Viesti Kirjoittaja vege »

Nyt lähti käyntiin. Oli yön lämpimässä. Kasetti vaihdettu alkuperäiseen käytettyyn jolla ei ole lähtenyt kylmänä käyntiin. Otettu pois biltema kopiokasetti, josta irtosi sytytystulpan muovirämpäleet. Pumppu on vaihdettu jo kertaalleen vuosia sitten. On ehkä ollut kosteutta tankissa . Tankki oli melkein tyhjä->tankkaamaan menossa.
9-3 turbo vm2001
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Saabi hyytyi. Pensapumppuko?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Seuraava vika ilmeni Turbo Jubileessa... Ei lähtenyt aamulla käyntiin. Hetkeksi käynnistyi, sitten sammui eikä hörähtelyistä huolimatta enää startannut. Autoon on vastikää vaihdettu DI-kassu (Saabin orggis) ja bensapumppukin edellisen omistajan toimesta. Pumppu myös hurisee, kun virrat laittaa päälle. Olisiko se sitten tuo kampiakselin anturi, mikä on tiltannut? Vai olisivatko suuttimet tukossa, kun olen etanolilla ajellut? Auto on sen verran oireillut, että tässä hiljattain tunsin ohituksessa nykäisyn, kun runttasin kaasupolkimen vähän reippaammin pohjaan. Ehkä n. 3500 kiekan kohdalla töksähti, mutta sitten veto oli taas tasaista. Eilen aamulla auto käynnistyi hyvin, mutta kun olin menossa raappaamaan ikkunoita ja laitoin vaihteen vapaalle ja nostin kytkimen, pätkäisi moottori kerran, jonka jälkeen alkoi käydä kolmella pytyllä. Vikavaloa ei ole vilkutellut missään vaiheessa. Tulpilla on nyt ajettu ehkä hitusen turhan kauan, eli ne voisin ainakin vaihtaa heti alkuun. Mutta tuskin huonot tulpat nyt näin rajusti moottoriin vaikuttavat?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saabi hyytyi. Pensapumppuko?

Viesti Kirjoittaja SS »

Kannattaa kokeilla toisella kasetilla vaikka paikoillaan oleva olisikin uudehko.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Saabi hyytyi. Pensapumppuko?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Joo, näin se on tehtävä. Tulpat vaihdoin just hetki sitten. Olivat ihmeen löysällä -nelospytyn tulppa lähti melkein käsin kiertämällä irti 8O Kovasti lupaa ja hetkeksi jää käyntiinkin köhien, mutta ei vaan millään pysy käynnissä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Saabi hyytyi. Pensapumppuko?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Vanhalla sytytyskasetilla auto käynnistyi ja käy pehmeästi. Ajossa sitten ilmeni uusi ongelma: Kun painan kytkimen pohjaan, kierrokset tipahtavat lähelle nollaa, jonka jälkeen pomppaavat n. 1500:aan ja sitten tippuvat taas niin alas, että moottori sammuu. Tämän jälkeen auton saa kuitenkin käynnistettyä vauhdissa ihan normaalisti. Koeajolenkillä tämä toistui jokaisessa risteyksessä. Ideoita viasta kenelläkään? Vikavalo ei syttynyt ja parkissa kierrosten nosto ja kytkimen pohjaan painaminen ei sammuttanut moottoria, vaikka kiekat aika alas laskivatkin. Onnistuinko nyt autoa käyntiin sahatessani käräyttämään jotain?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Saabi hyytyi. Pensapumppuko?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

On tää mystiikkaa näiden "uusien" autojen kanssa. Kävin vielä kokeilemassa käynnistää autoa ensin vanhalla kassulla ja sitten sillä uudemmalla, jonka olin aikaisemmin ottanut pois. Molemmilla auto käynnistyi ilman ongelmia. Uudemman kassun kanssa kävin sitten koeajamassa eikä enää mitään ongelmia ilmennyt. Auto ei sammunut risteyksissä kylmänä eikä lämpöisenä eikä veto pätkinyt yhtään. Kytkintä painaessa kierrokset tippuivat heti alle tonnin ja pysyivät viisarin värähtämättä siellä. En keksi ongelmille muuta selitystä, kuin löystyneet tulpat ja tuo sammahtelukin taisi johtua vanhasta sytytyskasetista -muistan nimittäin, että kun viimeksi jouduin siihen turvautumaan, alkoi auto lopulta käydä vähän ontuen. Tankkasin nyt autoon vielä varmuuden vuoksi 98:ia, jos se vaikka vähän pesisi suuttimia vielä. No, katsotaan aamulla, lähteekö vielä yhtä hyvin käyntiin.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
vege
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Marras 05, 2008 19:53
Paikkakunta: Helsinki/lappeenranta

Re: Saabi hyytyi. Pensapumppuko?

Viesti Kirjoittaja vege »

Jaahas. Ei lähtenyt tänään enää käyntiin. Laitettu uusi di-kassu ja ei vieläkään lähde. Pa-pumpulle suoraa virtaa ja ei pumppu sano mitään. Tänään laitettu uusi pumppu ja heti toimii. Mitähän huomenna tai ylihuomenna. Varmaan tulee vielä jotain vikaa. Seuraavaksi sitten se kampuran tunnistin.
Omaan sabaan pitäisi vaihtaa ja uusi pumppu. On alkuperäinen ja 200tkm taulussa.
9-3 turbo vm2001
vege
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Marras 05, 2008 19:53
Paikkakunta: Helsinki/lappeenranta

Re: Saabi hyytyi. Pensapumppuko?

Viesti Kirjoittaja vege »

Omassa sabassa 2500 kierrosten kohdalla rupee rötäämään. Ajattelin että nyt on pa-pumppu levähtämässä. Vaihdoin tulpat ja rupesi toimimaan hyvin. Tulpilla ajettu noin 16tkm. Tulpat näytti vielä ihan hyviltä. Se on pienestä kiinni näissä autoissa.
9-3 turbo vm2001
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Saabi hyytyi. Pensapumppuko?

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Tuli eilen motonetin tarjouskuponki, -10€ kun ostaa satasella. Taidan käyttää kaikki tulppiin, saa 8 sarjaa (jollei hinta ole pompannut).
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Saabi hyytyi. Pensapumppuko?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Käynnistysongelmat palasivat. Tänään aamulla oli taas vähän takkuavaa käynti heti käynnistyksen jälkeen, mutta töihin pääsin hyvin. Työpäivän jälkeen taas lähti köhien käyntiin, mutta kauppareissulla auto toimi ihan ongelmitta. Hetki sitten olisin vielä lähtenyt yhden asian hoitamaan, niin eipä enää käynnisty auto. Tarkastin tulppien kireyden ja kokeilin toisella kasetilla, mutta ei lupailusta huolimatta pysy käynnissä. Kiekkamittari toimii käynnistyksen aikana ja soppaa tulee hajusta päätellen. Kasetissakaan ei taida olla vikaa, kun ei sytytä vikavaloa eikä kassun vaihdolla ollut vaikutusta. Mikä siis vikana?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin