9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Täällä kanssa hajonnut hihnapyörä. Olisikos jollain kertoa mitkä kompurat käyvät tuohon vm.2001 9-3:seen. Tai mistä saa Suomesta ostettua uuden hihnapyörän?
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
suomessa en ole nähnyt myynnissä, mutta www.saab-tuners.com myy hihnapyörää ja magneettikytkintä. pelkkää laakeria saa kentzo.fi.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Shimmiprikka poistettu ja taas hönkii viileetää, niinkuin pitääkin. Ei mennyt kuin kolme kesää tuon projektin käynnistelyyn..
Projektina ei ollut sieltä vaikeimmasta päästä varsinkin, kun oli kaveri apuna. Auto tunkattiin ylös ja apukuskin puoleinen rengas pois. Päätettiin sitten ottaa sieltä koko sisälokari pois ja helmamuovia lärpälleen ja vot katsetta kampiakselin hihnapyörältä oikealle kohti ilmastoinnin kompuraa. Helpottaa kummasti, kun pääsee siihen kompuraan käsiksi sekä rengaskotelon puolelta, että puskurin alta. Ruuvimeisseli ja lenkkiavain kätöseen ja ruuvimeisseli apuna(pitää magneettikytkimen ulompaa pintaa paikallaan) lukkomutteri pois ja megneettikytkin kätöseen.
Kontaktipinnat hiukan kuluneet, todennäköisesti juuri tuon prikan verran. Prikka pois ja magneettikytkin paikoilleen. Auto käyntiin, ACC AUTO asentoon, lämpötilaa pienemmälle, käsi sisätilan räppänöille, kylmää hönkii ja magneettikytkin ottaa kiinni. Sitten ACC OFF ja kaveri kattoo, että magneettikytkin irrottaa. Irrottaa pitää myöskin ECON- asennossa. Valmis.
Vaikeintahan tuossa on saada se sisälokari takasin paikoilleen. Tai oikeastaan ne kiinnitysruuvit ja kierteet pitämään.
Mutta.. Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin. En ymmärrä miksi takamatkustajien räppänästä hönkii niin lämmintä verrattuna kojelaudan vastaaviin? ACC kalibroitu, ei koodeja. Viileetä alkaa kyllä sitten hönkiä taaksekin, kun tiputtaa lämpötilaa paikkeille 18-17 astetta.
Projektina ei ollut sieltä vaikeimmasta päästä varsinkin, kun oli kaveri apuna. Auto tunkattiin ylös ja apukuskin puoleinen rengas pois. Päätettiin sitten ottaa sieltä koko sisälokari pois ja helmamuovia lärpälleen ja vot katsetta kampiakselin hihnapyörältä oikealle kohti ilmastoinnin kompuraa. Helpottaa kummasti, kun pääsee siihen kompuraan käsiksi sekä rengaskotelon puolelta, että puskurin alta. Ruuvimeisseli ja lenkkiavain kätöseen ja ruuvimeisseli apuna(pitää magneettikytkimen ulompaa pintaa paikallaan) lukkomutteri pois ja megneettikytkin kätöseen.
Kontaktipinnat hiukan kuluneet, todennäköisesti juuri tuon prikan verran. Prikka pois ja magneettikytkin paikoilleen. Auto käyntiin, ACC AUTO asentoon, lämpötilaa pienemmälle, käsi sisätilan räppänöille, kylmää hönkii ja magneettikytkin ottaa kiinni. Sitten ACC OFF ja kaveri kattoo, että magneettikytkin irrottaa. Irrottaa pitää myöskin ECON- asennossa. Valmis.
Vaikeintahan tuossa on saada se sisälokari takasin paikoilleen. Tai oikeastaan ne kiinnitysruuvit ja kierteet pitämään.
Mutta.. Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin. En ymmärrä miksi takamatkustajien räppänästä hönkii niin lämmintä verrattuna kojelaudan vastaaviin? ACC kalibroitu, ei koodeja. Viileetä alkaa kyllä sitten hönkiä taaksekin, kun tiputtaa lämpötilaa paikkeille 18-17 astetta.
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Oma 9-3 rupesi sitten pitämään omituista volinaa n. 110kmh maantienopeudessa kompuran ollessa päällä kovalla kuormalla. Tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään outoja sivuääniä, pitäisiköhän tuo hihnapyörän laakeri vaihtaa varmuuden vuoksi...
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Äitini kolkkiin vaihdoin laakerin. Melkoista meteliä kuului koppiin jo tyhjäkäynnillä. Melu muuttui hiukan kun magneetti kytkee ja irroittaa kytkintä. Koneen käydessä näki selvästi että hihnapyörä heilui ja vipatti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Koneesta kuulunut vänkärinpuolelta pientä kilinää tyhjäkäynnillä joka ei kuitenkaan ole minua ennen tätä aamua haitannut.
Aamulla eukko soitti motarin varresta että ohjaus ei toimi, menin paikan päälle ja hihnahan se oli hypännyt pois paikoiltaan. Tilasin hinausauton ja vietiin 9-5 korjaamolle.
Korjamosta soitettiin että remontille kertyy hintaa 1100€ koska kaikki rullat ja kiristäjät sekä ilmastoinni kompura pitää vaihtaa väljyyden takia ! Käskin laskea jakoavaimen maahan. Kompuran rulla kuulemma eniten väljä.
Ilmastointi on toiminut 100% joten vähän epäilen ettei aleta kompuraa vaihtamaan ??
Pitäisi äkkiä päättää mitä vaihdetaan, hihna nyt ainakin.
Käskenkö poikien laittaa pelkästään uuden hihnan ja seuraan itse sen jälkeen tilannetta kilinän suhteen?
Aamulla eukko soitti motarin varresta että ohjaus ei toimi, menin paikan päälle ja hihnahan se oli hypännyt pois paikoiltaan. Tilasin hinausauton ja vietiin 9-5 korjaamolle.
Korjamosta soitettiin että remontille kertyy hintaa 1100€ koska kaikki rullat ja kiristäjät sekä ilmastoinni kompura pitää vaihtaa väljyyden takia ! Käskin laskea jakoavaimen maahan. Kompuran rulla kuulemma eniten väljä.
Ilmastointi on toiminut 100% joten vähän epäilen ettei aleta kompuraa vaihtamaan ??
Pitäisi äkkiä päättää mitä vaihdetaan, hihna nyt ainakin.
Käskenkö poikien laittaa pelkästään uuden hihnan ja seuraan itse sen jälkeen tilannetta kilinän suhteen?
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Ite laitattaisin ensihätään ilmastoimattoman mallin hihnan, jolloin se kompura rulla ohitetaan. Sitten voisi ajella autolla ja raapia rauhassa päätä mitä ilmastoinnin kompuralle tekee. Kolkkiin tuli tuo lyhempi hihna ostettua varalta, kun äitimuorin kolkkiin piti se kompuran rullan laakeri jo vaihtaa. Jäi hätävaraksi, jos olisi tullut jotakin ongelmia laakerin vaihdossa. Niitä ei tosin tullut ja härveli pelaa oikein loistavasti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Onkohan siellä havaintoo että sillä kompuran hihnapyörällä on oma laakerinsa jonka pystyy vaihtamaan?Korjamosta soitettiin että remontille kertyy hintaa 1100€ koska kaikki rullat ja kiristäjät sekä ilmastoinni kompura pitää vaihtaa väljyyden takia ! Käskin laskea jakoavaimen maahan. Kompuran rulla kuulemma eniten väljä.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Mainitsin asiasta kun kävin äskettäin hakemassa saabin pois ja köyhtymässä 137€ ( veloittivat 1,5h pelkästä hihnan vaihdosta! + hihna 37€). Väitti että minulle tulee halvemmaksi vaihtaa koko kompura kuin pelkkä laakeri, koska työtunteja tulee laakerille niin paljon.Onkohan siellä havaintoo että sillä kompuran hihnapyörällä on oma laakerinsa jonka pystyy vaihtamaan?
Olenpahan nyt vian suhteen viisaampi ja alan työstämään sitä itse.
Kiitoksia vastauksista, säästitte taas paljon vähiä rahojani <3
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Ite parikin kompuraa korjanneena tein sitten sen että hommasin kokonaan uuden jenkeistä...rempalle tuli hintaa täyttöineen 350€
9-3.1972
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Liityin eilen onnistujien ja säästäjien joukkoon.
Osat Hollannista , puhelininfo Hookilta ja tuloksena toimiva ilmastointi.
Linkin kuvassa, 80 km totaalisen rikkinäisenä ajetun kompuran kytkimen jäänteet. Näyttää aivan kuin olis hehku-uunissa käytetty.
http://www.flickr.com/photos/97836496@N06/9096972491/
Tuohon 80km matkaan meni aikaa 2,5 tuntia. Tuli pidettyä pienimuotoisia jäähdyttely hetkiä välillä. Kesti kuin kestikin vielä tuon matkan ilman hihnan katkeamista.
Osat Hollannista , puhelininfo Hookilta ja tuloksena toimiva ilmastointi.
Linkin kuvassa, 80 km totaalisen rikkinäisenä ajetun kompuran kytkimen jäänteet. Näyttää aivan kuin olis hehku-uunissa käytetty.
http://www.flickr.com/photos/97836496@N06/9096972491/
Tuohon 80km matkaan meni aikaa 2,5 tuntia. Tuli pidettyä pienimuotoisia jäähdyttely hetkiä välillä. Kesti kuin kestikin vielä tuon matkan ilman hihnan katkeamista.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Mistäs tietää, että laakeri on rikki/menossa rikki? Minkälainen ääni kuuluu?
Mietin vain, kun omassa kolkissa (manuaalinen ilmastointi) kuuluu selvästi suhteellisen kovaa ääntä kun ilmastointi päällä..
Jos nyt oikein ymmärsin niin tuo kyseinen laakeri pyörii siellä kokoajan, vaikkei ilmastointi olisikaan päällä? Eikö näin ollen rikkinäisen laakerin tulisi ääntää jatkuvasti?
Mietin vain, kun omassa kolkissa (manuaalinen ilmastointi) kuuluu selvästi suhteellisen kovaa ääntä kun ilmastointi päällä..
Jos nyt oikein ymmärsin niin tuo kyseinen laakeri pyörii siellä kokoajan, vaikkei ilmastointi olisikaan päällä? Eikö näin ollen rikkinäisen laakerin tulisi ääntää jatkuvasti?
Saab 9-3 -00
#5685
#5685
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Rikkinäinen laakeri useasti ääntää koko ajan. Saattaa jopa hiljentyä, kun päätylevy hieman tukee pyörivää hihnapyörää.
epämääräisen säännöllinen jolkottelu.. kolkottelu kuvaa ehjä parhaiten, kun kuulat pyörii miten sattuu välillä samalla laidalla ollen laakereissa jolloin hihnapyörän sisäosa ottaa kiinni sähkömagneettiin.
Useasti myös näkee, kun hihnapyörä väpättää epäsäännöllisen säännöllisesti..
epämääräisen säännöllinen jolkottelu.. kolkottelu kuvaa ehjä parhaiten, kun kuulat pyörii miten sattuu välillä samalla laidalla ollen laakereissa jolloin hihnapyörän sisäosa ottaa kiinni sähkömagneettiin.
Useasti myös näkee, kun hihnapyörä väpättää epäsäännöllisen säännöllisesti..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 72
- Liittynyt: Ma Helmi 13, 2012 11:13
- Paikkakunta: Härmä
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Kompuran hihnapyörä rikki, kehä irti laakeripesästä. Autoon on edellisen omistajan toimesta vaihdettu n. 1,5 vuotta sitten uusi kompressori, olisiko mahdollista että uuteen kompuraan olisi laitettu vanha magneettikytkin? Kitkapinnat vaikuttivat melko kuluneilta.Hook kirjoitti:suomessa en ole nähnyt myynnissä, mutta http://www.saab-tuners.com myy hihnapyörää ja magneettikytkintä. pelkkää laakeria saa kentzo.fi.
Tuohon Saab-tunersin 175 euron kytkimeen kuuluu ilmeisesti myös tuo hihnapyörä?
Onko tuners luotettava toimittaja, onko kokemuksia?
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Kuuluu hihnapyörä. Omat useat tilaukseni on tullut moitteetta perille.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.