Näkyisköhän nämä:paralogiX kirjoitti:Saisko kuvaa auton alta?subzer0 kirjoitti:Tässä yksi näkemys kohdistuksesta:amu kirjoitti:Mua kanssa kiinnostaisi tietää miltä näyttää esim tuo ulostulon kohdistus puskuriin nähden. Oma putki kun tulee haettua vasta elokuun alussa.
http://imgur.com/a/FZknA
http://i.imgur.com/5MFU884.jpg
Ekassa kuvassa yleisnäkymä auton etuosasta kohti takaosaa. Dp:n irroittamisessa ja asentamisessa ei mitään merkittäviä ongelmia, paitsi että yksi pinnapultti kiertyi orkkis-dp:tä irroittaessa irti turbosta. Mutterit kuitenkin irtosivat muuten ongelmitta (annoin kevyen wd40-kylvyn ennen irroitustyön aloittamista). Melkein voisi varmaan käyttää jopa puolen tuuman avainta putkea turbolta irrottaessa 13 millisen sijaan. Sellaista ei nyt ollut kuitenkaan saatavilla ja 13 milliselläkin homma onnistui. Ostin ennen asennusta varmuuden vuoksi jonkun suosituksesta biltsun mutterin murtajan, mutta se ei tuonne muttereiden ympärille olisi mahtunut. No ehkä sille vielä tulee joskus käyttöä jossain muussa kohteessa. Happianturi lähti kivuttomasti irti isolla lenkkiavaimella alkup. dp:stä. Asennuksessa hyvä muistaa kuparitahna ja myös käyttää sitä.
http://i.imgur.com/vh6iDLw.jpg
Toisessa kuvassa näkyvät kumikiinnikket eivät ole ihan kohtisuoraan maata kohti, vaan tulevat hieman takaviistoon, kun mullakin tuo loppupätkä jäi hieman liian taakse, vaikka kuinka yritin painaa dp:n ja takapätkän mahdollisimman syvälle lyhyeen liitospalaan. Liitokset oli tosiaan jämäköitä .
http://i.imgur.com/Di3vQvj.jpg
Kolmannessa kuvassa se mutkaputki ennen akselin ylitystä. Pikkasen pitää vielä lämpösuojaa muotoilla seuraavan kerran kun tulee asennusmontun läheisyydessä käytyä, kun putki hieman satunnaisesti resonoi tyhjäkäynnillä paikallaan. Putki taitaa ottaa tuosta auton keskilinjan mutkasta hieman kiinni lämpösuojaan tai ainakin se rako on pieni.
http://i.imgur.com/36HQZdW.jpg
Neljännessä kuvassa akselinylitys. Eipä ole vielä kolissut.
http://i.imgur.com/zuNtLA4.jpg
Viidennessä kuvassa näkyvän takapöntön etukiinnikeraudan päähän ruuvasin tosiaan tuollasen pienen putkiklemmarin varmistukseksi, kun tuntui asennusvaihessa, että tuo raudan pätkä saattaisi päästä luiskahtamaan pois tuosta kumikiinnikkeestä ja pääsisi osumaan jouseen. Jos olisi ollut kierteentekotyökalut saatavilla, tohon olisi voinut tehdä vaikka kierteen mutteria ja aluslevyä varten, joka varmistaisi kiinnityksen suhteessa ripustuskumiin. Tai sitten tuo raudanpätkä olisi voinut olla myöskin vähän pidempi ja taivutettu siten, että se pysyy paremmin tuossa kumissa kiinni. Noh, kolinaa ei ole ainakaan toistaiseksi kuulunut kun kaikki liitokset on kiristetty ja tuettu muutamasta muustakin kohdasta (siis ne vakiokiinnikkeet), jolloin koko paketti on aika jämäkkä ja tuon änkkärin eturaudan ja jousen väliin näytti jäävän riittävästi elintilaa. Muuten mennään siis ihan noilla vakiokiinnikkeillä lukuunottamatta tuota klemmarilisävarmistusta, joka on toistaiseksi näyttänyt pysyvän myös kiinni tuolla auton alla (putkistolla ajettu nyt noin 400 km isoja teitä).
http://i.imgur.com/l5miQR3.jpg
Kuudennessa kuvassa näkyy takapöntön takakiinnikkeet. Kuten aiemmin tässä topicissa Jukkis totesi, kannattaa nuo metalliklipsit kumien yläpäässä irrottaa, jolloin noi ripustuskumitkin saa irti. Tällöin asennus oli myös mun tapauksessa helpompaa ja nuo kumit saa venymään, mutta hieman tuo repsikanpuoleinen jäi tuolleen horisontaalisti, kun änkkäri oli asemoitu suhteessa pohjan muotoihin. Näyttäisi kuitenkin hoitavan tehtävänsä. Jos hommaisi uudet ripustuskumit, niin voisi kokeilla niitä pienempireikäisiäkin.
http://i.imgur.com/YYUBVe1.jpg
Seitsemännessä kuvassa näkyy sivuprofiili alaviistosta kuvattuna. Hieman nuo kiinnittimien pitkät ruuvit pilkistää ja lisäksi mullakin jäi aavistuksen verran tuo ennen akselinylitystä oleva putki alemmas muusta linjasta takaoven kohdalla. Katsoo nyt, että alkaako tuo asennuksen pienimuotoinen epätäydellisyys ärsyttämään jossain vaiheessa ja jaksaako/pystyykö tuota alkaa hienosäätämään, kun se ei juuri lainkaan sieltä pilkistä paitsi jos auto on kaltevalla pientareella ja itse katsoo sitä sivulta tai jos katsoo autoa sivusta tasaisella parkkipaikalla hieman kauempaa. Tänään kuitenkin jo oli pakko hieman lyhentää niitä u-kiinnittimen ruuveja tuosta kohtaa (-8.5 mm) .
http://i.imgur.com/LOPsJtd.png
Viimeisessä kuvassa sitten se ulostulo, jota pystyy helposti kääntelemään ja asemoimaan sopivaan kulmaan suhteessa puskuriin. Itseä tämä pelkistetty 3" ulostulo miellyttää, eikä ole lisätarvetta milleen isommalle tuuballe. Tänään kääntelin vielä tuon kiristimen kohti taivasta, niin se näyttää nyt siistimmältä takaa päin autoa katsoessa, jolloin kiristimen mutterit ja ruuvien päät eivät näy niin selvästi (kuudennessa kuvassa kiinnittimen mutterit olivat vielä kohti maata).
Komea ränni kokonaisuudessaan! Tuo änkkäri etenkin on tosiaan mainio valinta munkin mielestä! Matka-ajossa tasaisella kaasulla lähes kuin vakio putki, mutta sitten kun kiihdyttää, niin siinä hieman ennen kolmea tonnia alkaa mukava murina selvemmin kuulua. Kiitokset vielä mossemiehelle toteutuksesta ja projektiin osallistuneille Saabisteille uhrautumisesta sovitushommiin protojen tekovaiheessa. Jatkossa odotan mielenkiinnolla, minkälaisia katsastustarinoita putkien suhteen ilmenee. Itsellä seuraava katsastus vasta ensi kesällä.