3" dp:n catback kimppa.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
subzer0
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 09:33
Paikkakunta: Tampere

Re: 3" dp:n catback kimppa.

Viesti Kirjoittaja subzer0 »

paralogiX kirjoitti:
subzer0 kirjoitti:
amu kirjoitti:Mua kanssa kiinnostaisi tietää miltä näyttää esim tuo ulostulon kohdistus puskuriin nähden. Oma putki kun tulee haettua vasta elokuun alussa.
Tässä yksi näkemys kohdistuksesta:
Kuva
Saisko kuvaa auton alta? :P
Näkyisköhän nämä:
http://imgur.com/a/FZknA

http://i.imgur.com/5MFU884.jpg
Ekassa kuvassa yleisnäkymä auton etuosasta kohti takaosaa. Dp:n irroittamisessa ja asentamisessa ei mitään merkittäviä ongelmia, paitsi että yksi pinnapultti kiertyi orkkis-dp:tä irroittaessa irti turbosta. Mutterit kuitenkin irtosivat muuten ongelmitta (annoin kevyen wd40-kylvyn ennen irroitustyön aloittamista). Melkein voisi varmaan käyttää jopa puolen tuuman avainta putkea turbolta irrottaessa 13 millisen sijaan. Sellaista ei nyt ollut kuitenkaan saatavilla ja 13 milliselläkin homma onnistui. Ostin ennen asennusta varmuuden vuoksi jonkun suosituksesta biltsun mutterin murtajan, mutta se ei tuonne muttereiden ympärille olisi mahtunut. No ehkä sille vielä tulee joskus käyttöä jossain muussa kohteessa. Happianturi lähti kivuttomasti irti isolla lenkkiavaimella alkup. dp:stä. Asennuksessa hyvä muistaa kuparitahna ja myös käyttää sitä.

http://i.imgur.com/vh6iDLw.jpg
Toisessa kuvassa näkyvät kumikiinnikket eivät ole ihan kohtisuoraan maata kohti, vaan tulevat hieman takaviistoon, kun mullakin tuo loppupätkä jäi hieman liian taakse, vaikka kuinka yritin painaa dp:n ja takapätkän mahdollisimman syvälle lyhyeen liitospalaan. Liitokset oli tosiaan jämäköitä :lol: .

http://i.imgur.com/Di3vQvj.jpg
Kolmannessa kuvassa se mutkaputki ennen akselin ylitystä. Pikkasen pitää vielä lämpösuojaa muotoilla seuraavan kerran kun tulee asennusmontun läheisyydessä käytyä, kun putki hieman satunnaisesti resonoi tyhjäkäynnillä paikallaan. Putki taitaa ottaa tuosta auton keskilinjan mutkasta hieman kiinni lämpösuojaan tai ainakin se rako on pieni.

http://i.imgur.com/36HQZdW.jpg
Neljännessä kuvassa akselinylitys. Eipä ole vielä kolissut.

http://i.imgur.com/zuNtLA4.jpg
Viidennessä kuvassa näkyvän takapöntön etukiinnikeraudan päähän ruuvasin tosiaan tuollasen pienen putkiklemmarin varmistukseksi, kun tuntui asennusvaihessa, että tuo raudan pätkä saattaisi päästä luiskahtamaan pois tuosta kumikiinnikkeestä ja pääsisi osumaan jouseen. Jos olisi ollut kierteentekotyökalut saatavilla, tohon olisi voinut tehdä vaikka kierteen mutteria ja aluslevyä varten, joka varmistaisi kiinnityksen suhteessa ripustuskumiin. Tai sitten tuo raudanpätkä olisi voinut olla myöskin vähän pidempi ja taivutettu siten, että se pysyy paremmin tuossa kumissa kiinni. Noh, kolinaa ei ole ainakaan toistaiseksi kuulunut kun kaikki liitokset on kiristetty ja tuettu muutamasta muustakin kohdasta (siis ne vakiokiinnikkeet), jolloin koko paketti on aika jämäkkä ja tuon änkkärin eturaudan ja jousen väliin näytti jäävän riittävästi elintilaa. Muuten mennään siis ihan noilla vakiokiinnikkeillä lukuunottamatta tuota klemmarilisävarmistusta, joka on toistaiseksi näyttänyt pysyvän myös kiinni tuolla auton alla (putkistolla ajettu nyt noin 400 km isoja teitä).

http://i.imgur.com/l5miQR3.jpg
Kuudennessa kuvassa näkyy takapöntön takakiinnikkeet. Kuten aiemmin tässä topicissa Jukkis totesi, kannattaa nuo metalliklipsit kumien yläpäässä irrottaa, jolloin noi ripustuskumitkin saa irti. Tällöin asennus oli myös mun tapauksessa helpompaa ja nuo kumit saa venymään, mutta hieman tuo repsikanpuoleinen jäi tuolleen horisontaalisti, kun änkkäri oli asemoitu suhteessa pohjan muotoihin. Näyttäisi kuitenkin hoitavan tehtävänsä. Jos hommaisi uudet ripustuskumit, niin voisi kokeilla niitä pienempireikäisiäkin.

http://i.imgur.com/YYUBVe1.jpg
Seitsemännessä kuvassa näkyy sivuprofiili alaviistosta kuvattuna. Hieman nuo kiinnittimien pitkät ruuvit pilkistää ja lisäksi mullakin jäi aavistuksen verran tuo ennen akselinylitystä oleva putki alemmas muusta linjasta takaoven kohdalla. Katsoo nyt, että alkaako tuo asennuksen pienimuotoinen epätäydellisyys ärsyttämään jossain vaiheessa ja jaksaako/pystyykö tuota alkaa hienosäätämään, kun se ei juuri lainkaan sieltä pilkistä paitsi jos auto on kaltevalla pientareella ja itse katsoo sitä sivulta tai jos katsoo autoa sivusta tasaisella parkkipaikalla hieman kauempaa. Tänään kuitenkin jo oli pakko hieman lyhentää niitä u-kiinnittimen ruuveja tuosta kohtaa (-8.5 mm) :lol: .

http://i.imgur.com/LOPsJtd.png
Viimeisessä kuvassa sitten se ulostulo, jota pystyy helposti kääntelemään ja asemoimaan sopivaan kulmaan suhteessa puskuriin. Itseä tämä pelkistetty 3" ulostulo miellyttää, eikä ole lisätarvetta milleen isommalle tuuballe. Tänään kääntelin vielä tuon kiristimen kohti taivasta, niin se näyttää nyt siistimmältä takaa päin autoa katsoessa, jolloin kiristimen mutterit ja ruuvien päät eivät näy niin selvästi :) (kuudennessa kuvassa kiinnittimen mutterit olivat vielä kohti maata).

Komea ränni kokonaisuudessaan! Tuo änkkäri etenkin on tosiaan mainio valinta munkin mielestä! Matka-ajossa tasaisella kaasulla lähes kuin vakio putki, mutta sitten kun kiihdyttää, niin siinä hieman ennen kolmea tonnia alkaa mukava murina selvemmin kuulua. Kiitokset vielä mossemiehelle toteutuksesta ja projektiin osallistuneille Saabisteille uhrautumisesta sovitushommiin protojen tekovaiheessa. :D Jatkossa odotan mielenkiinnolla, minkälaisia katsastustarinoita putkien suhteen ilmenee. Itsellä seuraava katsastus vasta ensi kesällä.
900 T8 vm. 1987
9-3 2.0t vm. 2000
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: 3" dp:n catback kimppa.

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

paralogiX kirjoitti:Jatkossa odotan mielenkiinnolla, minkälaisia katsastustarinoita putkien suhteen ilmenee. Itsellä seuraava katsastus vasta ensi kesällä.
Kaikki on kiinni vuosimallista ja E hyväksynnästä katissa ja äänenvaimentimissa. Tietenkin myös katsastusmies on iso tekijä.
Nimimerkillä: Ei menny läpi kiinaputkella.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
mossemies
"Viggen"
Viestit: 634
Liittynyt: Su Helmi 10, 2013 18:30
Paikkakunta: tampere
Viesti:

Re: 3" dp:n catback kimppa.

Viesti Kirjoittaja mossemies »

Hyvältä näyttää.kiitoksia kuvista ja kunnon tekstuurista :D
tehdään kaikille kaikkea. outotalli@gmail.com tai soita ja kysy 040-5777903 www.outotalli.fi
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 3" dp:n catback kimppa.

Viesti Kirjoittaja aero »

No nyt kun putkia on kiinni jo useita kappaleita, niin missä viipyy ääninäytteet? Laittakaas nyt joku laulua kehiin :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 3" dp:n catback kimppa.

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Onkos kukaan vielä kokeillut kasausta niillä leveillä pantakiristimillä vai onko kaikki tähänastiset kokoonpanot suoritettu perinteisillä u-pulteilla?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Rode
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Syys 28, 2012 11:13
Paikkakunta: Akaa

Re: 3" dp:n catback kimppa.

Viesti Kirjoittaja Rode »

Eilen tippui mulle pannat postista, mutta akuutimpi tarve saada ruohonleikkuri käyntikuntoon vei asennusajan. :?

Tosin, enpä taida muutenkaan jaksaa pukkien varassa alkaa nyhrätä, joten taitaa mennä viikonlopulle... :oops:
Saab 9-5 2.3t 2002 "BioPower"
Saab 9-3 2.0t 2001 "BioPower"
Muut: Mazda 6 2.2Td 2011
amu
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Huhti 22, 2013 11:36
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: 3" dp:n catback kimppa.

Viesti Kirjoittaja amu »

amu kirjoitti:Ajattelin tilata eBaysta tällaiset klemmarit. Samalla tulee useampikin jos jotakuta kiinnostaa? http://www.ebay.co.uk/itm/260876613122?var=560058379739

edit: toimituskuluineen W2 malli jossa panta ruostumatonta terästä ja ruuvi sinkittyä terästä noin 4,5 euroa / kpl ja W4 malli, joka on kokonaan ruostumatonta terästä 9 euroa / kpl.
Nyt olisi noita W2 klemmareita yksi ylimääräinen 5 kpl satsi, jos joku tarvitsee. Laadukkailta vaikuttavat.
Lähtee :saab: isteille omakustanne hintaan 23 euroa. Keravalta voi noutaa.
9-3 5d SE AT '01 RE85
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3" dp:n catback kimppa.

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Oliko jollain hyviä ideoita putkenpääksi? Aika törkeän näköinen tuollaisenaan :lol: Motonetistä ei taida paljon 3" löytyä.

Itse putkesta, äänet eivät tosiaan sisälle kuulu pahasti vaikka ulkopuolella mörinä onkin suht kova. Ei tosiaan mitään toivoa etupään kumien kiinni laittamisesta, kyllä ne kiinni sai mutta sitten oli putki kiinni lämpöpellissä mutkan kohdalta lähes koko matkalta. Pitäisi vähän pidemmät kumikiinnikkeet jostain hankkia, mutta millaiset/mistä? Väliaikaisesti letkuklemmarien varassa itsellä etupää, toki kilisee ja kolisee.. Kuin myös jostain taaempaa, pitää yrittää laittaa kuntoon seuraavalla iteraatiolla.

Jos joku ei ole vielä laittanut kiinni, lämpimästi suosittelen myös kertaalleen kasaamista lattialla. Oli melkoinen paukuttaminen saada putkien päät pyöreiksi.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Rode
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Syys 28, 2012 11:13
Paikkakunta: Akaa

Re: 3" dp:n catback kimppa.

Viesti Kirjoittaja Rode »

Viikonloppuna väänneltiin rööri veljen hallissa alle. Ei meillä ollut mitään ongemia saada alkuperäisiä kumikiinnikkeitä paikalleen. Nuo ekat meni jopa helposti, keskimmäisten kanssa joutui hieman kikkailemaan kun oli suoraan pilarinostimen kohdalla jatkos... :D

Kuva DP:n kannakkeista, ja vähän muitakin...
https://skydrive.live.com/#cid=3BF4D2A2 ... 17AF%21736

Takapään ylityksen kohdistamisessa meni tovi saada istumaan nätisti, mutta lopputulos on hyvä. Mitään kolinoita en kuullut vaikka tulin pätkän soratietäkin. :)

Klemmareina käytin niitä Ebay:stä tilattuja W2:ia, kiristää hyvin ja käyttö on helppoa joten olen tuohon valintaan tyytyväinen vaikka pari päivää extraa menikin odotellessa.
Saab 9-5 2.3t 2002 "BioPower"
Saab 9-3 2.0t 2001 "BioPower"
Muut: Mazda 6 2.2Td 2011
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3" dp:n catback kimppa.

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Dodiin, kävin tollasen pään hakemassa: http://store.autovisionfinland.com/simo ... eTnM1NgJLw, laitan kuvaa kunhan saan kiinni asti mutta oikein passelilta vaikuttaa 8)

Jos muita kiinnostaa niin noita on kuulemma 5 enää Suomen varastoissa, tuota kautta saa näppärästi ja palvelu pelasi kiitettävästi. Kaiken lisäksi saabimiehiä, lupasinkin kiitoksena mainostaa että käykäähän joku poistamassa komia femma kuleksimasta :wink: http://www.nettiauto.com/saab/9-5/5736023
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3" dp:n catback kimppa.

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Dodiin, ratkesi kilinät ja kolinat! Tämä lyhyt pätkä: https://plus.google.com/photos/11493465 ... 9186239379

Ei ollut symmetrinen. Kierrettiin 180 astetta ja voilá, asettui loppupätkä oikein.
e: ja sai siis ne etummaisetkin kumit laitettua paikalleen.

Nyt on myös yllä mainitsemani Simonssin ulostulo kiinni, aika hyvä vaikka itse sanonkin 8)

https://picasaweb.google.com/1149346571 ... 7075954674

e: linkki vaihdettu.
Viimeksi muokannut jyrmy, Ma Heinä 22, 2013 11:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
amu
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Huhti 22, 2013 11:36
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: 3" dp:n catback kimppa.

Viesti Kirjoittaja amu »

jyrmy kirjoitti: Nyt on myös yllä mainitsemani Simonssin ulostulo kiinni, aika hyvä vaikka itse sanonkin 8)

https://plus.google.com/photos/11493465 ... 9186239379
Hyvältä näyttää! Taidanpa laittaa itsekin moisen tilaukseen.
9-3 5d SE AT '01 RE85
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 3" dp:n catback kimppa.

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

jyrmy kirjoitti:
Ei ollut symmetrinen. Kierrettiin 180 astetta ja voilá, asettui loppupätkä oikein.
e: ja sai siis ne etummaisetkin kumit laitettua paikalleen.
Voikos Mossemies tai muut kommentoida, onko sulle sattunut epäsymmetrinen yksilö, vai onko noissa kaikissa sama ominaisuus. Jos on, niin tietäis ittekin lähteä sitä ensin kääntelemään..
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
mossemies
"Viggen"
Viestit: 634
Liittynyt: Su Helmi 10, 2013 18:30
Paikkakunta: tampere
Viesti:

Re: 3" dp:n catback kimppa.

Viesti Kirjoittaja mossemies »

Juu sen verran kommaan,että niissä voi joissain olla epäsymmetrisyyttä,sillä levitystyökaluni ohjuri oli selkeästi liian lyhyt ja työkalu lähti välillä vinoon.olen nyt tehnyt uuden työkalun ja poistanut ongelman.
tehdään kaikille kaikkea. outotalli@gmail.com tai soita ja kysy 040-5777903 www.outotalli.fi
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: 3" dp:n catback kimppa.

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Noniin, nyt on täälläkin putki vihdoin paikallaan. Ja samalla meni paremmin puhaltava Mitsun vipperä pesään. Jotenkin jännästi keskivaiheiden kannakekumit joutu vetämään rajusti taaksepäin vinoon ja näin ollen putki on keskijatkon kohdalta hyvin piilossa tunnelissaan koska nostoefekti kumeilla, mutta muuten putki asettui silti ihan hyvin eikä kolise mihinkään.

Aika häijysti räkii putkeen ja voisi luulla että lieskat sieltä lyö :D
Ajossa kuitenkin mukavan lähes äänetön... kunnes antaa jenkaa... ja mitsuhan vastaa kutsuun 8O

Vanhasta vuotavasta putkesta oli muuten molemmat punokset puhki, eli kohtuu arvokas olis ollut alkaa ostamaan uutta orkkis downpipeakin välipätkineen :roll:
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Vastaa Viestiin