Saab OG, NG

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
3054
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Loka 22, 2011 18:31

Saab OG, NG

Viesti Kirjoittaja 3054 »

Epätietoinen kysyy. Mitä tarkoittavat kirjaimet NG OG mallien yhteydessä. Itselläni ollut kahdeksan Saab merkistä autoa enkä missään paperissa enkä muutenkaan kyseisiä kirjaimia nähnyt muulla kuin täällä Forumissa.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab OG, NG

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tähänkin asiaan löytyy varmasti monta eri selitystä, mutta yksi niistä lienee se, että OG tarkoittaa "itsenäisen Saabin suunnittelemaa" Saabia ja NG niitä Saabeja joiden suunnittelussa ja yhtiön omistuksessa oli mukana GM. Tässä ainakin yksi vastausversio kysymykseen.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
pka
"Saabisti"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 21, 2002 19:35
Paikkakunta: Suur-Tampere

Re: Saab OG, NG

Viesti Kirjoittaja pka »

OG = Old Generation (vanha malli)
NG = New Generation (uusi malli)

Käytetään niiden mallimerkintöjen yhteydessä, joilla on myytä kahta eri autoa.

Esim.
OG900 '79-'93
NG900 '94-'97

Joissakin yhteyksissä on käytetty myös lyhenteitä GM900 (General Motors) ja C900 (Classic). Ja edelleen 900c on taas aivan eri asia. Tervetuloa lyhenteiden ihmeelliseen maailmaan. :lol:
Saab 9-5 2.3T Aut '07
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
Stora98
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 10:32

Re: Saab OG, NG

Viesti Kirjoittaja Stora98 »

Oli niin hyvä tuo "pka"n vastaus että pakko täydentää sitä:

NG900 '94-'98
pka
"Saabisti"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 21, 2002 19:35
Paikkakunta: Suur-Tampere

Re: Saab OG, NG

Viesti Kirjoittaja pka »

Hups. :P

Rekisteröintivuosi vs. mallivuosi ja mm. cabriolet korimallit sotkevat tietysti soppaa, mutta jätetään nekin kotiläksyiksi. :)
Saab 9-5 2.3T Aut '07
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Saab OG, NG

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Gm ei tähän täysin liity. Esim. Og 9-3, ng 9-3 ovat molemmat gm autoja.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab OG, NG

Viesti Kirjoittaja ristos »

Ei "naxu" näin ollut! Oli NG900 ja NG 9-3, ne olivat kyllä Silloisen GM:än omistuksen aikaisia autoja.
Mutta NG900 oli todellakin Saab 900, mutta melkoinen Silloisen Opel Vectran "parempi" painos mielestäni. Sitten vuoden -96 syksyllä kehiin vuoden 97 mallinen 9-3-malli Saab 900:sen tilalle. Ja tämän 9-3 malliin pääsivät Saabin insinöörit uudelleen vaikuttamaan ja silloin tähän 9-3-malliin tuli yli tuhat osamuutosta, muistaakseni 1281 uutta osaa. Mm. Saabin oma lämmitysjärjestelmä palautettiin 9-3:seen Opelin lämmitysjärjestelmän tilalle. Auto siis palasi takaisin "Saabiksi" !

Itselläni oli aikanaan OG 900 2,1 i Spesial ja en huolinut tuota GM 900 versiota ja ostin sitten taas Vuonna 1997 Saabin, kun auto palasi jälleen "oikeaksi Saabiksi" !

Tämä on minun näkemykseni tuon aikakauden muutoksista. Kyllä nuo kaksi ovat GM:än aikaisia malleja, mutta näillä on todella suuria eroavuuksia keskenään. Ja samalla mielestäni 9-3 on 100-0 parempi malli kuin vuosien 1993 -1996 Saab 900, mitä en itse oikeasti oikein Saabina pidäkään. Tiedän saavani tästä lausunnosta korvilleni, mutta yritän kestää senkuin " mies" :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Saab OG, NG

Viesti Kirjoittaja upi »

Taitaapi nyt mennä puurot ja vellit sekaisin, sillä kyllä NG900 ja OG9-3 on sama "Ooppelin lämmityjärjestelmä", sillä niiden välillä ei ole käytännössä, kuin lämmityslaitteen kennon nestevirtauksein jaossa eroja.
Muutenkin erot ovat lähinnä normaalin mallikehityksen eroja ja jos NG900 sanoo Oppeliksi, kyllä silloin OG9-3 on yhtä Ooppeli. ( Molempia omistaneena ja rassanneena jonkin verran kokemusta molemmista ja autoina paljon parempia, kuin OG900:nen, josta myös kokemusta 200000 km:n verran.)
Tosiasiassa OG 9-5 Saabi on enemmän Ooppeli, kuin NG 900:en!
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab OG, NG

Viesti Kirjoittaja AZP »

Toistaiseksi Saabeja on tehty samalla mallimerkinnällä max 2 eri versiota, eli OG (Old Generation) ja NG (New Generation) -mallit löytyy ysisatasesta, 9-3:sta ja 9-5:stä. Mitäs sitten tehdään kun/jos NEVS pukkaa ulos kokonaan uuden 9-3:n?

GM:n osallistumisellahan ei ole tekemistä tuon OG ja NG-jaon kanssa. En puutu ristosin näkemykseen kolkin GM:mäisyydestä, mutta esim 9-5 on aina melko puhtaasti GM-pohjainen auto, oli se sitten OG tai NG.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab OG, NG

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Parempi olis jos uudet mallit olis nimellä OG.. Silloin kävis suoraan OpelGeneration.
upi kirjoitti:Tosiasiassa OG 9-5 Saabi on enemmän Ooppeli, kuin NG 900:en!
Igman saa maidon maistumaan, ja opel muovin ruostumaan. En muuten ole huomannu että OG9-5 saabissa muoviosat ruostuis, joten "upi":n väite ei pidä paikkaansa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab OG, NG

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tässä osiossa on jälleen kerran täällä foruumilla "päättymättömän tarinan" aihe!

Hyvää Joulua ja Onnellista uutta vuotta 2014!

Harrastetaan Saabeilla, se on oikein hieno homma! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab OG, NG

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

voi luoja! :lol:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab OG, NG

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

GM-Saabit on valitettavasti paljon parempia kuin pussihousumallit
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Saab OG, NG

Viesti Kirjoittaja nugge »

99 GL kirjoitti:GM-Saabit on valitettavasti paljon parempia kuin pussihousumallit
Tämäpä hassua että uudempi automalli on parempi ku sen edeltäjät.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab OG, NG

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Ei sekään aina ole itsestäänselvyys
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Vastaa Viestiin