Tämä olisi ihan terveellistä suorittaa kolkkien 2000-2003 vuosimallien T7 moottoreissa jos ei ole tietoa mitä öljypohjalla makailee. Fortepersut tai E85:n käyttö polttoaineena pesee moottorin sisältä karstaa irti joka päätyy öljypohjaan eikä mene imusihdistä läpi.
Tarvitaan ainakin:
- moottorin kannatinpalkki tai muu viritys
- autonosturi, tunkki/pukit tms
- 18/16mm hylsy
- 13mm lenkki- ja hylsyavaimia
- 11mm lenkki
- 8/10mm hylsyavain
- Uudet moottoriöljyt, suodatin
- laippatiivisteliima (ei silikonia) ja 3 O-rengasta
(Imuputkelle sisähalkaisija 20mm ja paksuus 4mm ja väliputki 14x3)
Aloitetaan DP:n poistolla; lämpösuoja pois, by-passin putki pois ja DP:n ylämutterit auki sekä lambdaliittimet imusarjan suunnalta irti ja pujotellaan vapaaksi DP:n pudotusta varten (kuva 9-5:sta mutta samat kuviot pätee)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/Operaatiot/small_002.jpg/_medium.jpg?hash=7770)
Tuetaan moottori yläpuolelta, itse nostin jakopäätä ylöspäin mutta riittänee pelkkä takapuolelta paikalleen tukeminen jolloin tuo nostoparru mahtuu helpommin.
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/Operaatiot/small_027.jpg/_medium.jpg?hash=7768)
Nostetaan keula ylös (muista varmistuspukit), irrotellaan DP, vauhtipyörän puolikuun muotoinen peltinen pölysuojus, hihnapyörän muovisuojus ja etuspoilerin takaa alamuovit jos niitä löytyy
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/Operaatiot/small_012.jpg/_medium.jpg?hash=7756)
Ja sitten nerokkainta kaikesta, ei tiputetakaan koko apurunkoa alas vaan löysätään takapultit, poistetaan moottorin takatuen mutterit ja poistetaan keskimmäiset ja aisojen etupultit. Apurunko tippuu etupäästä riittävästi että öljypohjan saa pois.
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/Operaatiot/small_018.jpg/_medium.jpg?hash=7761)
Vielä moottoriöljyt pois. Ahtaissa päätypaikoissa lenkkiavaimella saa öljypohjan pultit auki, muualla ihan hylsyllä. Öljyloukon purkuletku irti takapuolelta.
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/Operaatiot/small_020.jpg/_medium.jpg?hash=7763)
Ja hoplaa joko öljypohja tippuu taitellen syliin tai vaatii pientä kuminuijausta kylkeensä.
Otetaan kampiakselin alapuolelta menevä siirtoputki matkaan (varo tulee öljyt syliin).
Sitten puretaan loiskelevy ja imutorvi pois, putsaillaan paikat sopivalla aineella (brake cleaner on kätevä pullo) ja kevyellä hankauksella, vaihdetaan O-renkaat (sopivan satsin saa vaikka PCS:ltä tiivisteliiman kera) ja kasataan puhtaana takaisin. O-renkaat menee paremmin paikalleen hieman öljyttynä.
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/Operaatiot/small_009.jpg/_medium.jpg?hash=7754)
Tämä yksilö oli varsin puhdas mutta tältä se voi myös näyttää
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4736s.jpg/_medium.jpg?hash=56769)
Puhdistetaan vaikka siklillä/mattopuukon terällä ja brake cleanerilla sekä öljypohjan että lohkon puolelta pinnat. Ja tuo herkullisen näköinen laippaliima ihan sormella levitellen.
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/Operaatiot/small_026.jpg/_medium.jpg?hash=7768)
Tässä vaiheessa öljynsiirtoputki paikalleen (suodattimen jalasta lohkon takaseinään)
Sitten vaan öljypohja paikalleen ilman että tuota liimaa levittelee vaihdelaatikon kylkeen tms. Pultit kiinni, öljyloukon putki kiinni.
Apurunko kiinni, momentit edessä ja takana 120Nm, keskellä 180Nm ja lopuksi takapulteille 70 astetta lisäkiristystä, muutoin saattaa kolahdella ajossa.
Vielä vauhtipyörän pölysuoja, moottorin takatuen mutterit, uusi öljynsuodatin, DP paikalleen, vauhtipyörän suojamuovi ja alamuovit paikalleen, lasketaan keulaa, moottorituki pois ja loput osat kiinni konehuoneessa. Öljyt sisään. Tuplatarkistus että kaikki on kiinni ja konetta pyörittämään, öljyvalon pitäisi sammua muutamassa sekunnissa kun tyhjä imuputki täytyy ja pumppu alkaa puskea öljyä kanaviin.