Moottorin vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
9-3 aero by nordic
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Helmi 23, 2013 14:11

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja 9-3 aero by nordic »

Nonii kertokaas ny viisaammat mitä sille raakileelleni teen? Hommaan ensin sen B206/B235 lohkon mitä hilkkuja sisälle?
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

niin siis b206 ja b235 moottoreillahan ei ole juuri mitään tekemistä keskenään!!!




"T5 lohkoja" ovat B204 2.0L(ng900 ja 9000), B234 2.3L(9000) ja B206 2.0L(ng900).

B206 on vapaastihengittävän version lohko ilman tasapaino akseleita ja useimmiten ilman männän alapuolisia öljysuihkuja. (Tarvii porata ja tehdä kierteitä lohkoon itse) (Öljysuihkut käytännössä välttämättömät ahdetussa versiossa)

"T7 lohkoja" ovat B205 2.0L(og9-3 ja og9-5) ja B235 2.3L(og9-5 ja og9-3 viggen)

Kun halutaan vahvistaa "T7 moottoria" niin siihen yleensä vaihdetaan vanhemmasta moottorista eli "T5 moottorista" pyörivät alakerran osat. (mannät, kiertokanget ja kampura) Vaihdettaessa "T7 moottoriin" B234 pyörivät alakerran osat on suositeltavaa koneistaa mäntien laelta 1mm pois jotta mäntä ei lämpölaajetessaan ottaisi kanteen kiinni. Tämä johtuu "T7 moottorissa" käytettävästä reilun millin ohuemmasta metallisesta kansipahvista, "T5 moottoreissa" paksumpi pahvinen kansipahvi.

Vaihdettaessa "T7 moottoriin" B204 pyörivät alakerran osat ei vastaavaa koneistusta vaadita.

T5 kansi ei käy ilman isompia lisätöitä T7 lohkoon eikä myöskään T7 kansi käy samoista syistä T5 lohkoon.

Vapaasti hengittävän version männät ja veivit eivät sellaisenaan ole suositeltavia käyttää ahdetuissa versioissa, varsinkaan jos ei tiedä mitä on tekemässä.

sanastoa:

"T5" = Moottorinohjaus versio,Trionic 5 (ng900 vm94-98,og-93 vm98-00, 9000 vm94-97)

"T7" = Moottorin ohjaus versio, Trionic 7 (og9-3 vm00-02, og9-5 vm-10,og9-3 viggen)

"Lohko" = Sylinteriryhmä ilman mäntiä veivejä ja kampuraa

"Alakerta" = Sylinteriryhmä sisältäen männät, veivit ja kampuran

"Pyörivät alakerran osat" = Männät, veivit ja kampura

"Veivi" = Kiertokanki

"Kampura" = Kampiakseli

"Kansipahvi" = Sylinteriryhmän ja sylinterikannen välinen tiiviste

"Kansi" = SylinteriKansi

Viisaammat korjatkoon....
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Keme »

like_a_glove kirjoitti:Vapaasti hengittävän version männät ja veivit eivät sellaisenaan ole suositeltavia käyttää ahdetuissa versioissa, varsinkaan jos ei tiedä mitä on tekemässä.
Tämä herätti kiinnostuksen lisäkysymyksille. Mä pyörittelin käsissäni B204i ja b204L mäntiä eikä niissä nyt kovin suuria eroja näkynyt. Jotain eroja noilla nyt tietysti on, mutta pääpiirteissään hyvin samanlaisia. Joku männäntapinvoitelureikä vaparin männistä taisi puuttua ja männäntapinreiän tienoo oli hieman erilainen. Eli pitäisikö vaparin mäntiin porata noi voitelureiät?
Kanget taasen olivat eri osanumeroilla, mutta ne olivat muutoin kyllä ihan samannäköisiä. T5 koneessa vaparin mäntien käyttäminenhän on helpoin tapa nostaa puristukset 9.2 -> 10.0, mutta mitäs multa jäi huomaamatta tällä kertaa?
jeeeeeee!
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Mitäs eroa T5 ja T7 lohkoilla oli? Jotain kiinnityspisteitä ainakin..?

2.3t T5 tonnareita myynnissä tällä hetkellä Nettiautossa muutama kappale ~600€ hintaluokassa, joita voisi käyttää koneenluovuttajina. Hyvällä tuurilla muiden osien myynnistä (loota, T5 kansi jne) voisi saada vähän takaisin.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja nugge »

T5 Lohkossa paljo enemmän rautaa ja näin ollen pitäs kestää enemmän.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin