Holkki remontti
Re: Holkki remontti
Kuopille kuluneet vetarin sisämaljat ja/tai moottori-vaihteistopaketin tuenta.
Re: Holkki remontti
Nuo vetarin maljat kuulostaa kyllä oikealta. Nyt kävin illalla ajamassa autolla, niin tärinä on viimesenä parina päivänä voimistunut aika roimasti. Ennen tuntui tosiaan vaan vasemmalle kurvatessa ja kovemmassa vauhdissa vedon ollessa päällä johonkin tenttuun ajaessa. Eli jos tiessä on heittoa niin, että auto joustaa reilusti ja pitkän matkan, niin silloin tuntui myös "jurraus" / tärinä.
Nyt sitten illan ajelulla tärinä tuntui hyvin voimakkaana aina kun ajoi veto päällä tentusta. Vasemmalle kaartaessa tärinä alkoi olemaan jo niin isoa, että ei uskalla enää ajaa veto päällä kaarteeseen. Huomenna pitäis ajella sellaset 100km autolla heti aamusta, saa nähdä kestääkö paikat. Viikonloppuna kyllä pakko ottaa selvää missä vika ja korjata mahd. äkkiä.
Nuo moottorin tuet tuskin on ainakaan kokonaan rikki, kun ei täristä muissa ajotilanteissa huomattavasti, eikä vaihdekeppikään nuljua ryntäyttäessä.
Nyt sitten illan ajelulla tärinä tuntui hyvin voimakkaana aina kun ajoi veto päällä tentusta. Vasemmalle kaartaessa tärinä alkoi olemaan jo niin isoa, että ei uskalla enää ajaa veto päällä kaarteeseen. Huomenna pitäis ajella sellaset 100km autolla heti aamusta, saa nähdä kestääkö paikat. Viikonloppuna kyllä pakko ottaa selvää missä vika ja korjata mahd. äkkiä.
Nuo moottorin tuet tuskin on ainakaan kokonaan rikki, kun ei täristä muissa ajotilanteissa huomattavasti, eikä vaihdekeppikään nuljua ryntäyttäessä.
9-3 SE 2.0l -99
Re: Holkki remontti
Minkälaisissa osissa tuon vetoakselin sitten saa hommattua ja mistä? Pitääkö koko paketti vai saako pelkän maljan vai siltä väliltä? Hintahaarukkaa? Motonet ei ainakaan tunnistanu kun ulomman nivelen, niinkun arvelinkin.
Edit: Jatkoa tarinaan.
Kävin tuossa päivällä vaihtamassa öljyt koneeseen ja samalla kokeilin välyksiä nivelistä. Missään ei tunnu mitään normaalista poikkeavaa, eikä tripodikaan tunnu yhtään erikoiselta. Jos vetarin malja olisi löysä, niin eikö välys pitäisi tuntua rengasta pyörittämällä esim. vaihde silmässä? Tuolla ei mitään poikkeavaa, oli renkaat ilmassa tai maassa.
Moottorin tukipuslat tarkastettu myös, eikä ainakaan silmällä näkynyt mitään erikoista. Mikähän ihme tärinä tuo on? Voiko olla mahdollista, että just siinä tietyssä vetonivelen asennossa pelkästään tuntuisi tuo väljyys? Kuten tuo kaartaminen ja tentusta ajaminen.
Edit: Jatkoa tarinaan.
Kävin tuossa päivällä vaihtamassa öljyt koneeseen ja samalla kokeilin välyksiä nivelistä. Missään ei tunnu mitään normaalista poikkeavaa, eikä tripodikaan tunnu yhtään erikoiselta. Jos vetarin malja olisi löysä, niin eikö välys pitäisi tuntua rengasta pyörittämällä esim. vaihde silmässä? Tuolla ei mitään poikkeavaa, oli renkaat ilmassa tai maassa.
Moottorin tukipuslat tarkastettu myös, eikä ainakaan silmällä näkynyt mitään erikoista. Mikähän ihme tärinä tuo on? Voiko olla mahdollista, että just siinä tietyssä vetonivelen asennossa pelkästään tuntuisi tuo väljyys? Kuten tuo kaartaminen ja tentusta ajaminen.
9-3 SE 2.0l -99
Re: Holkki remontti
Olisko kenelläkään tarjota apua holkin vaihtoon, kun katsastussetä laittoi korjaus kehoituksen "märästä" vaihdelaatikosta (miel. PK-seudulla)
Ennen pääsiäistä pitää käyttää uudelleen...
Oliko kenelläkään, baasenaar, noita holkkeja varastossa ?
Ennen pääsiäistä pitää käyttää uudelleen...
Oliko kenelläkään, baasenaar, noita holkkeja varastossa ?
#4275
9-3 2.0T
96 -76
9-3 2.0T
96 -76
Re: Holkki remontti
En nyt jaksa alkaa kahlaamaan koko ketjua läpi, mutta seuraavanlaista ongelmaa:
Tänään huomasin että auto jättää märän läntin jo ihan muutamassa minuutissa pysähtymisestä. Näytti olleen laatikon kohdalta. Kovemmissa nopeuksissa tuntuu välillä kyllä täristävänkin suht reippaasti, mutta en ole huomannut mitään eroa, ajaako suoraan, vasemmalle, tai oikealle. Välillä taas ei saata täristää ollenkaan...
Onkohan tässä nyt kuinkakin kiire alkaa metsästämään korjaamoaikaa?
Edit: ja mistähän sitä vaihteisto-öljyä lisätään ettei tuppaa loppumaan kesken, kun pitäisi töissäkin käydä?
Tänään huomasin että auto jättää märän läntin jo ihan muutamassa minuutissa pysähtymisestä. Näytti olleen laatikon kohdalta. Kovemmissa nopeuksissa tuntuu välillä kyllä täristävänkin suht reippaasti, mutta en ole huomannut mitään eroa, ajaako suoraan, vasemmalle, tai oikealle. Välillä taas ei saata täristää ollenkaan...
Onkohan tässä nyt kuinkakin kiire alkaa metsästämään korjaamoaikaa?
Edit: ja mistähän sitä vaihteisto-öljyä lisätään ettei tuppaa loppumaan kesken, kun pitäisi töissäkin käydä?
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Re: Holkki remontti
Ei välttämättä tarvi holkkia vaihtaa jos öljyä vuotanut, itelle vaihdettiin öljyvuodon takia vetoakselin tiiviste ja vaihteensiirtoakselin tiiviste.RaSaVili kirjoitti:Olisko kenelläkään tarjota apua holkin vaihtoon, kun katsastussetä laittoi korjaus kehoituksen "märästä" vaihdelaatikosta (miel. PK-seudulla)
Ennen pääsiäistä pitää käyttää uudelleen...
Oliko kenelläkään, baasenaar, noita holkkeja varastossa ?
9-5 aero
ex OG 9-3 RE85
#4557
ex OG 9-3 RE85
#4557
Re: Holkki remontti
Ei tarvitse ei, Leimasta varmastikkin pääsee uudella stefalla, mutta jos holkki on oikeasti väljä, niin ei kauaa uusi stefa jaksa pidellä muljuvaa maljaa tiiviinä.rassaus kirjoitti: Ei välttämättä tarvi holkkia vaihtaa jos öljyä vuotanut, itelle vaihdettiin öljyvuodon takia vetoakselin tiiviste ja vaihteensiirtoakselin tiiviste.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Holkki remontti
On holkkeja varastossa. Yv:tä tulemaan, jos kenellä tarvetta.RaSaVili kirjoitti:Olisko kenelläkään tarjota apua holkin vaihtoon, kun katsastussetä laittoi korjaus kehoituksen "märästä" vaihdelaatikosta (miel. PK-seudulla)
Ennen pääsiäistä pitää käyttää uudelleen...
Oliko kenelläkään, baasenaar, noita holkkeja varastossa ?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Holkki remontti
Asiasta kukkaruukkuun.... Holkkiremontin yhteydessä ois sitten ilmeisesti kannattanu vaihtaa se o-rengas siintä laipan välistä... Ei se auta kun joku päivä marssia marmoritiskille, laittaa tilaukseen ja käyttää _vielä kerran_ auki koko systeemi. Eiköhän se tästä pikkuhiljaa.
9-3 SE 2.0l -99
Re: Holkki remontti
Jos o-rengas oli huonossa hapessa niin on toki hyvä vaihtaa.
Juuri äsken vaihdoin itelle holkin enkä vaihtanut omaan o-rengasta. Oli ihan hyvässä kunnossa.
Melko ihme yleensä että vuotaa, tuollainen liitos pitäisi pitää vaikka ilman tiivisteitä jos pinnat ovat ehjät ja puhtaat.
Kai puhdistit hapettumat pois siitä laipasta? Laipan reuna ja o-rengas on hyvä voidella ennen asennusta.
Juuri äsken vaihdoin itelle holkin enkä vaihtanut omaan o-rengasta. Oli ihan hyvässä kunnossa.
Melko ihme yleensä että vuotaa, tuollainen liitos pitäisi pitää vaikka ilman tiivisteitä jos pinnat ovat ehjät ja puhtaat.
Kai puhdistit hapettumat pois siitä laipasta? Laipan reuna ja o-rengas on hyvä voidella ennen asennusta.
Pikselikorjausta 9-3
Re: Holkki remontti
aatosta aiheesta::
1. Holkin reikähän on kuulemma n. 27,3 mm uutena, jos on kulunut jo esim vähintään 28 mm kokoiseksi, niin M 30x2 hienokierteen pääsee vetämään. tuon M30x2 kierteen esireikäsuositus on 28 mm. hienokierteen vedossa kuitenkin aina pääsee vähemmällä, kun lastua tulee paljon vähemmän ja niissä on useita nousujakin valittavana.
Jos on kulunut vähintään 28,2 mm kokoiseksi, niin myös putkikierteen R 7/8" voi vetää taulukon mukaan. Siinä nousu on myös noin 2 mm ja ulkohalkaisija likimain sama 30 mm, luulisi olevan helpompi kierteittää ja löytynee vakiona putkiliikkeissä ( no tosin putkikierteitä vedetään enimmäkseen vain ulkopintaan), mutta pitäähän tappejakin olla.
Holkki kannattaa varmaan aina halkaista sovinnolla varmuuden vuoksi, koska silloin sovite löystyy ja ulosvedossa ei tarvitse suuria voimia.
1. Holkin reikähän on kuulemma n. 27,3 mm uutena, jos on kulunut jo esim vähintään 28 mm kokoiseksi, niin M 30x2 hienokierteen pääsee vetämään. tuon M30x2 kierteen esireikäsuositus on 28 mm. hienokierteen vedossa kuitenkin aina pääsee vähemmällä, kun lastua tulee paljon vähemmän ja niissä on useita nousujakin valittavana.
Jos on kulunut vähintään 28,2 mm kokoiseksi, niin myös putkikierteen R 7/8" voi vetää taulukon mukaan. Siinä nousu on myös noin 2 mm ja ulkohalkaisija likimain sama 30 mm, luulisi olevan helpompi kierteittää ja löytynee vakiona putkiliikkeissä ( no tosin putkikierteitä vedetään enimmäkseen vain ulkopintaan), mutta pitäähän tappejakin olla.
Holkki kannattaa varmaan aina halkaista sovinnolla varmuuden vuoksi, koska silloin sovite löystyy ja ulosvedossa ei tarvitse suuria voimia.
Viimeksi muokannut stara, Ke Elo 03, 2011 18:47. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Holkki remontti
Periaatteessa ihan kokeilemisen arvoinen idea. Kuka ilmoittautuu E-karjalasta koekaniiniksi? Voin ainakin hoitaa sorvauksen tai vaikka koko työkalun. Omaan tuli jo vaihdettua, niin ei pääse siihen soveltamaan.
Kattelin fixuksella jo kokonaista ulosvedin sarjaa. Reilu satku oli hintaa. Jätin kuitenkin vielä hyllyyn, haetaan sitten kun tarvii jossain.
Kattelin fixuksella jo kokonaista ulosvedin sarjaa. Reilu satku oli hintaa. Jätin kuitenkin vielä hyllyyn, haetaan sitten kun tarvii jossain.
Pikselikorjausta 9-3
Re: Holkki remontti
Jahas, näyttäsi tälläkin suunnalla olevan tarvetta holkkiremontille. Vuotaa öljyä pihalle stefasta. Olisiko kellään päivitettyä tietoa tekeekö joku PK-seudulla kohtuu hintaan holkkiremonttia? PCS:ää moni näyttää kehuvan, mutta on vaan hieman liian kaukana..
Re: Holkki remontti
Vetoakseli menossa vaihtoon kun sisempi nivel tosi löysä, hieman väljyyttä myös holkissa, mutta se saa toistaiseksi kelvata.
Kysymys 1: Tietääkö kukaan vetoakselin stefan tyyppiä ja kokoa jotta sitä voisi kysellä teollisuustarvikeliikkeistä. Kotkassa merkkiliike pyytää stefasta 75€.
Kysymys 2: Paljonko öljyä tulee (noin) laatikosta kun vetoakselin irroittaa. ( Voisi ostaa tarvittavan määrän valmiiksi) 9-5 aut.
Kysymys 1: Tietääkö kukaan vetoakselin stefan tyyppiä ja kokoa jotta sitä voisi kysellä teollisuustarvikeliikkeistä. Kotkassa merkkiliike pyytää stefasta 75€.
Kysymys 2: Paljonko öljyä tulee (noin) laatikosta kun vetoakselin irroittaa. ( Voisi ostaa tarvittavan määrän valmiiksi) 9-5 aut.
Re: Holkki remontti
Juuri tuota stefaa ei teollisuustarvikeliikkeet myy.Tafter kirjoitti:Vetoakseli menossa vaihtoon kun sisempi nivel tosi löysä, hieman väljyyttä myös holkissa, mutta se saa toistaiseksi kelvata.
Kysymys 1: Tietääkö kukaan vetoakselin stefan tyyppiä ja kokoa jotta sitä voisi kysellä teollisuustarvikeliikkeistä. Kotkassa merkkiliike pyytää stefasta 75€.
Kysymys 2: Paljonko öljyä tulee (noin) laatikosta kun vetoakselin irroittaa. ( Voisi ostaa tarvittavan määrän valmiiksi) 9-5 aut.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-