Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

ramba kirjoitti:Eikö tuota saa uutta mistään? Ex omistajan viritykset on aika äkkiä hajonnut. Outo homma vaan kun alkoi uudelleen toimimaan..

Siis onko tuo fetti eri osa kuin tuo ohjainyksikön mötikkä. Selittäkää tietämättömälle.
Jos on rahaa taskussa, niin tuolta kargin laittaman linkin takaa voi tosiaan uuden ohjainyksikön tilata. Vika on kuitenkin 99 % todennäköisyydellä siinä fetissä, jonka saa muutamalla eurolla, ja vaihtotyö on hauskaa harrastamista, jos vain se kolvi pysyy käsissä.

Muutamia syitä miksi itse vaihdettu fetti on voinut hajota nopeasti on esim. se, jos yksikköä on testattu korjauksen jälkeen ilman että se on ollut kiinnitettynä autoon, taikka se, että fetin ja ohjainyksikön pohjalevyn ja/tai pohjalevyn ja kiinnityskohdan välistä on jätetty lämpöä johtava piitahna laittamatta. Fetti kuumenee puhallinta käyttäessä todella kuumaksi, ja olennainen osa sen jäähdytystä on lämmön johtaminen fetistä pohjalevyyn ja pohjalevystä auton ilmastoinnin rakenteeseen. Jos ohjainyksikköä koekäyttää ennen kuin sen kiinnittää autoon, voi fetti kärähtää nopeastikin, kun se kuumenee eikä lämpö johdu minnekään.

Motonetistä saa sellaisen pienen pussin tahnaa: http://www.motonet.fi/fi/tuote/108000/L ... ysmoduliin

Ja ebaysta tai elektroniikkaliikkeestä hankit sen fetin, jonka koodi on IRFP064N

Hanskalokero irti, sen alta vielä irti pieni musta suojamuovi, jonka alta löytyy musta muovinen rasia. Kaapeli irti liittimestä (voi olla ahdasta, auttaa jos irrottaa oikeanpuoleisen tuuletuskanavan putken, joka lähtee vetämällä irti), ja kaksi yksikön kiinnikeruuvia irti, niin yksikkö on kädessäsi. Kampeaa sen muovikannen pois, ja irrottaa piirilevyn alumiinisesta pohjalevystä, niin pääset juottamaan fetin irti ja uuden tilalle. Kootessa sitten tuota tahnaa fetin ja alumiinilevyn väliin, ja paikoilleen asentaessa tahnaa sen pohjalevyn ja auton väliin, niin johtuu lämpö minne pitääkin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Gare
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Helmi 27, 2015 21:10
Paikkakunta: HKI

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Gare »

9-3, 120tkm ajeltu vakiosoftilla. Pari sataa kilsaa sitten öljypohja ja sihti putsattu turborempan yhteydessä (ei juuri lainkaan karstaa). Öljyt ja suodatin luonnollisesti vaihdettu. Nyt myös sisällä biosofta. Uskaltaako pamauttaa viinaa tankkiin ja kurkkia toun sihdin sitten vasta myöhemmin (eli about seuraavalla öljynvaihdolla 10tkm päästä? Kuinka paljon tuota karstaa irtoaa, irtoaako niin paljon että juuri putsattu sihti menee mahdollisesti tukkoon?
2001 T7 9-3 Coupe. Stage1
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Jos öljyjä vaihdettu tohon 120tkm asti järkevillä väleillä niin voit ajaa ihan huoletta. Omaan autoon oli ensimmäiset omistajat vaihtaneet öljyjä keskimäärin 15tkm välein ja biopowersofta lyötiin sisään 150tkm kohdalla. Tästä eteenpäin öljyt vaihdettu max kympin välein ja ajettu lähinnä vaan etanolilla. Öljypohjan avasin vasta kun mittarissa oli 180tkm ja sihti oli lähes täysin puhdas. Hyvin ohut kuultavan ruskea kerros tiukkaa karstaa öljypohjan seinämillä. Eiköhän tossa kolmenkympin ajolla liikkelle ole lähtenyt kaikki mitä on lähteäkseen. Tänä päivänä 260tkm taulussa ja kympin välillä öljy ei kerkeä mennä mustaksi asti.
T7 vm. 2001 9-3
ramba
"Aero"
Viestit: 331
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ramba »

Kiitos AZP hyvästä selostuksesta! Kävin elektroniikka liikkeestä tilaamasta tuon ja ensiviikon lopulla pääsisi korjaamaan.
Gare
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Helmi 27, 2015 21:10
Paikkakunta: HKI

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Gare »

Koskimaa kirjoitti:Jos öljyjä vaihdettu tohon 120tkm asti järkevillä väleillä niin voit ajaa ihan huoletta. Omaan autoon oli ensimmäiset omistajat vaihtaneet öljyjä keskimäärin 15tkm välein ja biopowersofta lyötiin sisään 150tkm kohdalla. Tästä eteenpäin öljyt vaihdettu max kympin välein ja ajettu lähinnä vaan etanolilla. Öljypohjan avasin vasta kun mittarissa oli 180tkm ja sihti oli lähes täysin puhdas. Hyvin ohut kuultavan ruskea kerros tiukkaa karstaa öljypohjan seinämillä. Eiköhän tossa kolmenkympin ajolla liikkelle ole lähtenyt kaikki mitä on lähteäkseen. Tänä päivänä 260tkm taulussa ja kympin välillä öljy ei kerkeä mennä mustaksi asti.
Ei kyllä ole öljyjä hirveän järkevillä väleillä vaihdettu luultavasti. Muuten täydellinen huoltokirja antaa ymmärtää että 20tkm välein, ja parhaimmillaan on 2 vuotta öljynvaihtoväli. Ilman huohotinpäivitystä. Voi toki olla että ölppiä on siinä välissäkin ilman merkintöjä vaihdeltu, mutta luulisin että niistä olisi merkinnät(..muuten täydellisessä huoltokirjassa).

Melko paljon smetanaa oli koneessa, mutta nyt on huoharipäivityksen jälkeen lähtenyt smetanat pois todella nopeasti.
2001 T7 9-3 Coupe. Stage1
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

minnehän ne smetanat ois menny? :o
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Hook »

Vesi haihtunut?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

Borssiin?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ramba
"Aero"
Viestit: 331
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ramba »

Mreg 1000-1050, mair 950-1000 täyskaasulla. Softan pitäisi ahtaa 1 bar eli pinl 2000 muttei nosta kuin max 1800 ja huudattamalla 1900.

Mistäköhän voisi vikaa arpoa..
Jadii92
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2015 20:32
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Jadii92 »

ramba kirjoitti:Mreg 1000-1050, mair 950-1000 täyskaasulla. Softan pitäisi ahtaa 1 bar eli pinl 2000 muttei nosta kuin max 1800 ja huudattamalla 1900.

Mistäköhän voisi vikaa arpoa..
Evapi takaiskuvenat? tai vässähtäny hukkiksen jousi todnäkösesti löytyy haulla juttua tuosta takaisku tsydeemistä tuppaa usein olemaan syypäänä ahtojen katoomiseen noissa t7 härveleissä.
Saab 9-3 ''Wnb Viggen'' Stage : Ei mitään hajua enään.
ramba
"Aero"
Viestit: 331
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ramba »

Missäs nuo evapin takaiskut sijaitsee... Vaihtohomma?
Jadii92
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2015 20:32
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Jadii92 »

ramba kirjoitti:Missäs nuo evapin takaiskut sijaitsee... Vaihtohomma?
Helppo vaihtaa, läpältä lähtee n.10mm letku missä on sinisiä takaiskuventtiileitä välissä muutama, kokeile ottaa se magneettiventtiilin R-letku pois ja tulppa päähän jos sen jälkeen rupeaa skulaa nii vika on niis takaiskuissa.
Saab 9-3 ''Wnb Viggen'' Stage : Ei mitään hajua enään.
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja vmt »

Voiko pidentyneet starttaukset olla bensapumpun oireilua?
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Jadii92
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2015 20:32
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Jadii92 »

vmt kirjoitti:Voiko pidentyneet starttaukset olla bensapumpun oireilua?
voi kait se, yleensä oireilee ääntelemällä tai pätkimällä.vaihtoehtoja on monia Bensapaineen säädin vois vaikuttaa enemmälti tai suutin/suuttimet vuotaa, bensafilsun oon kuullu joskus tekevän tuota pitkää starttaus aikaa. pyörittää kuitenkin ihan normaalisti starttia?
Saab 9-3 ''Wnb Viggen'' Stage : Ei mitään hajua enään.
ramba
"Aero"
Viestit: 331
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ramba »

Jos se venan ylin letku oli oikea minkä tukin niin nyt nosti 0,85-0,9bar. Nipan pää oli märkänö öljystä :roll:

Ei silti normaalia...
Vastaa Viestiin