9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Merkkiliikeethän tunnetusti myyvät ainoastaan uutta kompuraa 800e+ tai pelkkää magneettikytkintä ~500e hinnalla, joten tässä on hyvä mahdollisuus ti-miehelle säästää ja rutkasti. 8)

Purku menee näin 9-3:sen kohdalla. - suurinpiirtein. (aero/viggen helmat teettänee vähän lisää työtä..)

Moniurahihna löysälle kiristimestä ja hihna pois joltain rullalta -> löysäksi.
Auton oikea etunurkka ylös, niin että alle mahtuu "mukavasti"..
Apumiehen puolen etupohjamuovi irti.
Kampiakselin suojamuovi irti.
kompuran suojamuovi irti.
Lokausuojan etureunaa irti parin kiinnikkeen verran. (antaa hieman lisää tilaa söhlätä, kun taivuttaa vähän..)
Irroita 14mm mutteri. Pulttipyssyllä lähtee mukavasti, kun ei tartte pitää vastaan.
Nyppäse irti magneettikytkimen "kytkinlevy" booreiltaan.
ota talteen kytkinlevyn alla oleva ohut prikka.
Irroita ~35mm lukkoregnas lukkoregaspihdeillä. (Suorakärkiset levittävät on paras vaihtoehto..)
Irroita hihnapyörä sopivalla ulosvetäjällä. Ulosvetäjä ei saa olla liian, iso tai ottaa kiinni korin "runkopalkkeihin", itse käytin ~15 euron motonetin ulosvetäjää.. (ei ole yleensä kovinkaan tiukassa kahden 9-3:sen kokemuksella.. ng900:n kompura kuulemma tiukempi, että saattaa hihnapyörä vääntyä!)

Irroita laakeri naputtelemalla 32mm hylyllä kovaa vasten tai paina prässillä.. 32mm hylsy käy hyväksi "holkiksi".


Tässäpä parit kuvat aiheesta.

Kuvassa hihnapyörään on vaihdettu (muovivasaralla naputellen tai prässillä painaen) uusi laakeri. Keskellä on "kytkinlevy", oikealla finaalissa oleva laakeri.
Kuva

Sama toiselta puolen. (Kuvista puuttuu 8mm mutteri 14mm kannalla, ohut prikka ja lukkorengas)
Kuva

Kuvassa "sähkömagneetti" on paikallaan. (lähtee irti lukkorenkaan irroittamalla sisältä, mutta laakerin vaihdossa ei tätä tarvitse irroittaa.. Olettaen tietysti ettei ole kärvähtänyt,.. Esim jos laakeri on PAHASTI hirittänyt kiinni, jolloin saattaa olla tuokin käynyt liian kuumana ja käämien lakat palanu.. Kuvan sähkömagneetin ulkokehä on saanut hieman hierontaa hihnapyörästä kuluneen laakerin vuoksi, mutta täysin toimiva vielä)
Kuva

Hihnapyörä naputeltu paikalleen. Lukkorengasta vaille..
Kuva

.. Kuten tästä kuvasta näkyy..
Kuva

Sitten vain ohut prikka paikalleen boorien juureen, kytkin levy seuraavaksi ja sitten 8mm lukkomutteri 14mm (!) kannalla kiinni.

Lopuksi hihna paikalleen sekä parit pohjamuovit ja lokasuojan etummaiset kiinnitusnastat regaskotelosta. Lopuksi auto alas.

Hommaan kannattaa varata lyhyt (ilmastoimattoman) hihna , niin ei jää auto telakalle, jos tulee vastoinkäymisiä, tai ilmenee että esim. magneettikytkin on "sulanut", jos liian väljällä laakerilla on ajettu liian pitkään, eli tässäkään kohtaa ei kannata aikailla, jos on havaittavissa väljytttä/jolkutusta hihnapyörästä!

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Juurikin samoilla ohjeilla onnistuu hihnapyörän laakerin vaihto NG900 ilmastointiin.
Ainoastaan sellainen pikku huomautus, että tuo hihnapyörä on ERITTÄIN tiukasti kiinni. Ulosvetäessä oltava erittäin tarkka ja varovainen.
Kahteen NG900 tuo operaatio suoritettu ja molemmissa tapauksissa hihnapyörä väänty enemmän tai vähemmän kieroksi.
Peli ei ole tässä vaiheessa kuitenkaan menetetty.
Sorvissa vähän pintaa oikeassa kulmassa pois niin aivan suoraksi on 2 hihnapyörää saatu ja hyvin toiminu. :)

Vanha laakeri lähtee irti erittäin nätisti prässissä. Uuden laakerin saa myöskin helpommin paikalleen ku naputtamalla.
Pistää hihnapyörän uuniin 150 asteeseen hetkeksi ja laakeri pakastimeen, niin tämän jälkeen laakerin senku tipauttaa hihnapyörään paikalleen.
NG900 ilmastoinnnin hihnapyörän laakerin koko on sitten 35X55X20 ja OG9-3 35X50X20.

Ensimmäisellä kerralla tein operaation omaan autoon jossa kompura luonnollisesti paikallaan.
Irroitus tapahtui ihan kylmiltää sellasella 2 jalkasella Motonet ulosvetäjällä.
Hihnapyöri irtosi kyllä, mutta huonoin tuloksin.
Kuva
Kuten kuvasta näkee niin kieroksihan tuo meni. Nuo neljä ulointa "poikkipienaa" eivät kestäneet vetoa joten hihnapyörä taipui ulkokehästä ulospäin.


Toisella kerralla irtokompuran hihnapyörään laakerin vaihto.
3 jalkanen modattu ulosvetäjä jotta vetotassut tulisivat niin lähelle hihnapyörän keskiosaa kuin mahdollista.
Ulosvedon aikana lämmitettiin myöskin laakeria.
Tulos huomattavasti parempi kun omassa hihnapyörässä. Silmillä haivaittavaa taipumista ei ollut kun 1 kohdassa erittäin vähän.
Sorvissa varmuuden vuoksi käytin tämänkin hihnapyörän.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

jatketaas tähän.
Eli onkos kaikissa ng900:ssa tuon kokoinen tuo laakeri. En ole vielä omasta kerennyt ottamaan kompuraa irti, mutta ajatus on että huomenna se olisi irti.

Samalla nyt sitten mietin että laakeroinko koneen ja vaihdan samalla jakopään ketjut+rattaatkin. Tulisi kerralla isompi remppa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Jamppa kirjoitti:jatketaas tähän.
Eli onkos kaikissa ng900:ssa tuon kokoinen tuo laakeri. En ole vielä omasta kerennyt ottamaan kompuraa irti, mutta ajatus on että huomenna se olisi irti..
Tuon 35X55X20 kokoinen laakeri on SEIKO SEIKI SS121DN2 kompurassa joka on NG:ssä käytetty kompuramerkki ja malli.
9-3 taitaa olla Sandenin valmistama kompura ja siinä hihnapyörän laakerin koko siis 35X50X20.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

laakeri tilattu nyt.
Maksoihan se kokonaiset 19€ laakerikaupasta :lol: Kytkinpaketti olisi ollut 490€ ja koko kompura yli 1000€. Huomenna saa laakerin käydä hakemassa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Kerroha sitte kuinka jätkän kävi niin saadaan lisää kokemuksia kyseisestä operaatiosta. :wink:
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Tilasinpa minäkin kolkkiin laakerin kintsosta
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

osaa muuten olla laakeri tiukassa hihnapyörässä kiinni. Siihen on näköjään lyöty lukitteet. No on sorvauksessa tuohon tarkoitettu tuki parasta aikaan. Pääsee prässissa painamaan laakerin ulos.
Hihhapyörä laakereineen on jo sentäs kompurasta irti. Läksi ulosvetäjällä tosi helposti irti.
Oli hyvä ettei tarvinut tilata mistään kaukaata laakeria. Vaan löytyi ihan paikallisesta laakerikaupasta. Säästipä postikulujen hinnan.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Paukku Aero
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
Paikkakunta: hollola

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Paukku Aero »

Jamppa kirjoitti:osaa muuten olla laakeri tiukassa hihnapyörässä kiinni. Siihen on näköjään lyöty lukitteet. No on sorvauksessa tuohon tarkoitettu tuki parasta aikaan. Pääsee prässissa painamaan laakerin ulos.
Hihhapyörä laakereineen on jo sentäs kompurasta irti. Läksi ulosvetäjällä tosi helposti irti.
Oli hyvä ettei tarvinut tilata mistään kaukaata laakeria. Vaan löytyi ihan paikallisesta laakerikaupasta. Säästipä postikulujen hinnan.
Minkä vuotinen se sinun auto on,vaikka eikai sillä mitään välii ole,mulla sama ongelma,meinasin,että käykö se 30/50/20 laakeri Tulis vm-99 Aeroon(9-3) :?:
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Hook »

Paukku Aero kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:osaa muuten olla laakeri tiukassa hihnapyörässä kiinni. Siihen on näköjään lyöty lukitteet. No on sorvauksessa tuohon tarkoitettu tuki parasta aikaan. Pääsee prässissa painamaan laakerin ulos.
Hihhapyörä laakereineen on jo sentäs kompurasta irti. Läksi ulosvetäjällä tosi helposti irti.
Oli hyvä ettei tarvinut tilata mistään kaukaata laakeria. Vaan löytyi ihan paikallisesta laakerikaupasta. Säästipä postikulujen hinnan.
Minkä vuotinen se sinun auto on,vaikka eikai sillä mitään välii ole,mulla sama ongelma,meinasin,että käykö se 30/50/20 laakeri Tulis vm-99 Aeroon(9-3) :?:
käy. Kokemusta mm. omasta -99 vuosimallisesta 9-3:sta sekä kaverin -01 aerosta.

Oftopicina. Onko tuo -99 oikeasti aero, vai vain käyttöönotettu "-99" ja auto "-00", jolloin tuli 205hp T7 koneella oleva aeromerkinnät omaava aero?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Paukku Aero
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
Paikkakunta: hollola

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Paukku Aero »

Hook kirjoitti:
Paukku Aero kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:osaa muuten olla laakeri tiukassa hihnapyörässä kiinni. Siihen on näköjään lyöty lukitteet. No on sorvauksessa tuohon tarkoitettu tuki parasta aikaan. Pääsee prässissa painamaan laakerin ulos.
Hihhapyörä laakereineen on jo sentäs kompurasta irti. Läksi ulosvetäjällä tosi helposti irti.
Oli hyvä ettei tarvinut tilata mistään kaukaata laakeria. Vaan löytyi ihan paikallisesta laakerikaupasta. Säästipä postikulujen hinnan.
Minkä vuotinen se sinun auto on,vaikka eikai sillä mitään välii ole,mulla sama ongelma,meinasin,että käykö se 30/50/20 laakeri Tulis vm-99 Aeroon(9-3) :?:
käy. Kokemusta mm. omasta -99 vuosimallisesta 9-3:sta sekä kaverin -01 aerosta.

Oftopicina. Onko tuo -99 oikeasti aero, vai vain käyttöönotettu "-99" ja auto "-00", jolloin tuli 205hp T7 koneella oleva aeromerkinnät omaava aero?
Kyllä se on siinä on kone 205R/T7 ,toivottavasti,Aerona minä sen ostin 1.5 vuotta sitten Saksasta ja sitä myytiin aerona,ja henkilö joka hakisen sieltä piti varmistaa että se on todellakin Aero,jos ei ole on mua kustu silmää oikein rankasti. :evil:
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

no niin
sain laakerin vaihdettua.
prässäsin laakerin hihnapyörästä irti. tuntu muuten ettei ole edes tiukassa, kun on voimaa paljon, millä painoi. Ja uusi meni yhtä helposti paikalleen ;) samassa laitteessa
Oli sinänsä aika helppo homma :)

Toinen laakerinvaihto menisi jo paljon helpommin :)
Tuo mun auto on -94
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
masah
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 09:35

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja masah »

Tämäkin aihe tuli ajankohtaiseksi, kun kompura alkoi pitää mieltäkääntävää ääntä. Kaikki meni hyvin kunnes aloin irrottaa hihnapyörää. Taisin käyttää hiukan liikaa voimaa ja särjin hihnapyörän. Kuva

Kuva

Kuva

Mitä tein väärin ja mikä nyt neuvoksi?
Viimeksi muokannut masah, To Touko 15, 2008 19:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Hook »

Keskimmäisessä kuvassa on joku lukkorengas paikallaan...? Saattaa olla myös magneettikehän, jota ei tartte irroittaa.
Pika korjauksena lyhempi hihna ja uuden magneettikytkimen metsästys. :roll:

Vikana liika voima. Ei irronnut sopivalla vomalla oikeasta kohdasta... Tarkkaa syytä paha sanoa. Lähteekö toi sisä osa nyt jotenkin pois?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Eiköhän noita hihnapyöriä ole saatavissa ostetaan- ja myydään palstalta.
Noita kompuroita on kuitenkin vaihdettu useampaan autoon, eiköhän joku ole jättänyt hihnapyörän jemmaan.

Ps. Muokkaa tuota viestiäsi siten, että laitat tyhjän rivin kuviesi väliin.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin