Meinaa sammua risteyksiin (automaatti D-asennossa)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Meinaa sammua risteyksiin (automaatti D-asennossa)

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Allekirjoituksen kulkine, 220 tkm rullattu. Ongelmana hyytyminen kun automaatti D-asennossa hiljentelee vauhtia risteyksiin yms. tullessa. Jarruttaa voi vain kevyesti, tai kierrokset putoaa niin alas että moottori saattaa sammua.

Olen lisäksi ollut huomaavinani, että ongelma korostuu erityisesti kun kääntää oikealle samaan aikaan kun jarruttaa? Liekö vain omaa kuvittelua. Olen nyt joutunut ajelemaan niin, että vaihdan N-asentoon hyvissä ajoin ennen risteyksiä, jolloin hyytymistä ei tapahdu. Vika liittynee siis automaatin toimintaan jollain tavalla?

Itse vielä pärjäilen, mutta vasta kortin saanut puoliso ei oikein tykkää tästä viasta... Ja olisihan tuo mukava selvittää ja saada kuntoon.

Kiitos jos joku osaisi tähän jotain vinkkiä antaa.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Meinaa sammua risteyksiin (automaatti D-asennossa)

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

aloitappa vaikka putsaamalla tyhjäkäynti moottori ja tarkista että kaikki alipaine letkut on ehjät ja kunnolla kiinni. myöskin se joka tulee venttiilikoppaan että on liitin ehjä ja kunnolla paikoillaan
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Koutonen
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 09:40
Paikkakunta: Oulu

Re: Meinaa sammua risteyksiin (automaatti D-asennossa)

Viesti Kirjoittaja Koutonen »

Keskipakosäätäjän 0-Renkaat voi olla poikki Automaattilaatikosta. kannattaa tutustua siihen aiheeseen. helppo korjata jos sitä vaatii.
OG 900 Convertible
OG 900 Seon Maskotti
NG9-5
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Meinaa sammua risteyksiin (automaatti D-asennossa)

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei taida OG-Kolkin (Aisin-Warner?) laatikossa keskipakosäätäjän huolto olla ihan niin yksioikoinen homma kuin mitä on Tontun ZF:ssä..

Noilla oireilla ja automaatilla tarkastaisin by-pass venttiilin toiminnan, ja näkeehän sen jo ahtopainemittarista tai kojetaulun viisarista meneekö viisari tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksessa alipaineilla niinkuin kuuluu.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Meinaa sammua risteyksiin (automaatti D-asennossa)

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

miltäs kuulostaisi mahdollisuus siihen että lock-up ei meinaakaan vapautua ajoissa ? Silloin vaihde on suoraan kytkettynä kunnes ... niin koskahan se vaihtaa alaspäin kolmoselle, enpä muista ulkoa.

Testi: nosta nopeus D:llä tasamaalla 65 km/h jolloin lock-up ei vielä varmasti kytkeydy mutta nelonen on jo valittuna ja anna vauhdin hiipua tuosta.
Toista sama mutta nopeus 75-80 km/h jolloin lock-up kytkee rauhallisessa vedossa. Ei sporttimoodia päälle.

Toisaalta lock-upin virhetominnasta tuli ainakin karg:lle vikakoodia luettavaksi, mutta ongelmahan oli motarinopeudessa satunainen lukon poisputoaminen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Meinaa sammua risteyksiin (automaatti D-asennossa)

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Alipaineletkut ja by-pass on ok, vika ei varmaan ole niissä. Ahtopaine käyttäytyy normaalisti, menee alipaineelle tyhjäkäynnillä, ahtaa hyvin, tehot on tallella jne. Tyhjäkäyntimoottoriin en kajonnut, siinä lienee yksi mahdollinen vikakohde.

Kokeilin tuota Vesan ehdottamaa testiä, mutta en huomannut toiminnassa mitään normaalista poikkeavaa. Mielestäni automaatti vaihtaa muutenkin täysin normaalisti ja ongelmitta. Vika (hyytyminen) ilmenee vain kun jarrutetaan auto pysähdyksiin, mitä voimakkaampi jarrutus sitä varmemmin meinaa sammua. Vähän samanlainen efekti, kuin manuaalivaihteisella ajaisi risteykseen vaihde päällä, kaasu ja kytkin ylhäällä ja painaisi vain jarrua kunnes auto alkaa nykiä ja sammuu.

Mitenkä muuten bensapumppu, voiko aiheuttaa tällaista jos on tulossa tiensä päähän. Ilmeisesti näillä kilometreillä (220 tkm) bensapumpun vaihto alkaa olla pian edessä. Ei ehkä sovi oireisiin mutta tulipa vain mieleen.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Meinaa sammua risteyksiin (automaatti D-asennossa)

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Aika kaukaa haetulta tuo bensapumppu tässä vaiheessa kuulostaa. Lähinnä tulee itselleni mieleen, että miksi laatikko ikään kuin jättää vaihteen päälle jarruttaessa sen sijaan, että vapauttaisi sen.
saabdaas
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 14:05

Re: Meinaa sammua risteyksiin (automaatti D-asennossa)

Viesti Kirjoittaja saabdaas »

Meinaako sammua myös jos esim.paikallaan ollessa laitat pakin päälle tai P:ltä D:lle ?

Mulla automaatti vaihtaa kyllä niin "ovelasti" pienempään sitä mukaan kun vauhti vähenee että tuntuu kuin jäisi ikäänkuin vaihde päälle mutta ei. Lambda vikaisena täristi juurikin kun vauhdista pysähtyi,kierrokset kävi todella alhaalla mutta pysyi juuri käynnissä,silloin kyllä ekana säpsähti juurikin ajattelemaan josko sitä vaihteistossa jotain. Ei pysynyt alkuperäinen anturi enään vauhdissa mukana. Mutta sinullahan ei taida herjata CE valo mitään.
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Meinaa sammua risteyksiin (automaatti D-asennossa)

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

saabdaas kirjoitti:Meinaako sammua myös jos esim.paikallaan ollessa laitat pakin päälle tai P:ltä D:lle ?
Itse asiassa kyllä, kierrokset käy todella alhaalla, kuitenkin niin että auto pysyy juuri käynnissä. Enpä tuota huomannutkaan sanoa.
saabdaas kirjoitti:Lambda vikaisena täristi juurikin kun vauhdista pysähtyi,kierrokset kävi todella alhaalla mutta pysyi juuri käynnissä,silloin kyllä ekana säpsähti juurikin ajattelemaan josko sitä vaihteistossa jotain. Ei pysynyt alkuperäinen anturi enään vauhdissa mukana. Mutta sinullahan ei taida herjata CE valo mitään.
Kuvailemasi oireet sopivat kyllä täydellisesti omaani. CE-valo ei ole syttynyt kertaakaan, mutta mistäpä sen tietää vaikka se olisi rikki eikä siksi syty.

Onko olemassa mitään "kotikonstia" jolla voisi varmistaa että vika on lambdassa, vai kannattaisiko vain suoraan marssia hakemaan uusi anturi... Ei kait tuo maltaita maksa kuitenkaan...
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Meinaa sammua risteyksiin (automaatti D-asennossa)

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

kyllä tuo alkaa nyt kuulostamaan tk-moottorin jumitukselta. Crc:tä vaan sinne säätöpesään ennen muiden osien ostoa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
saabdaas
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 14:05

Re: Meinaa sammua risteyksiin (automaatti D-asennossa)

Viesti Kirjoittaja saabdaas »

Jep,itse puhdistin myös tyhjäkäyntimoottorin jarrucleanerilla/paineilmaa ja lopuksi voitelin kevyesti prf 7-78 sähkömekaniikka spraylla.
MaLossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Meinaa sammua risteyksiin (automaatti D-asennossa)

Viesti Kirjoittaja MaLossi »

Ilmeni samantapaista ongelmaa kuin ketjun aloittajallakin.
Elikkäs alkoi automaatti aero sammuilemaan heti pakkasten alettua D-asennossa kun alkoi hiljentelemään mm. risteyksiin.
Sidistä seurailin niin kiekat tippuvat alle 800 kun alkaa jarruttaminen ja sitten siitä sammahtaa ellei ehdi vaihtaa N:lle.
Vasta kun moottori ja vaihteisto on täysin lämmenneet niin tuntuisi toimivan normaalisti.
Tätä ei siis ole esiintynyt plus keleillä vaan nytten kun mittari näyttää lähemmäs -10c
Jotenkin tuntuu että jää ns. vaihde silmään, eli laatikon päässä mättäisi joku...
Saab 9-3 Aero -01
Ford Escort Cabriolet -92
Ex:
Ford Escort CLX -91
Volvo 440 GL -91
MaLossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Meinaa sammua risteyksiin (automaatti D-asennossa)

Viesti Kirjoittaja MaLossi »

Nyt syttyi sitten vikavalo. Täytyy selvitellä että mikä vaivaa kunhan jossain saa vikakoodit luettua.
Saab 9-3 Aero -01
Ford Escort Cabriolet -92
Ex:
Ford Escort CLX -91
Volvo 440 GL -91
Avatar
purnu
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Marras 25, 2010 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Meinaa sammua risteyksiin (automaatti D-asennossa)

Viesti Kirjoittaja purnu »

MaLossi kirjoitti:Nyt syttyi sitten vikavalo. Täytyy selvitellä että mikä vaivaa kunhan jossain saa vikakoodit luettua.
Osaako joku kertoa missä vika kun automaatti sammuu
voimakkaamin jarruttaessa?
pjy
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 22:56
Paikkakunta: Lohja

Re: Meinaa sammua risteyksiin (automaatti D-asennossa)

Viesti Kirjoittaja pjy »

purnu kirjoitti:
MaLossi kirjoitti:Nyt syttyi sitten vikavalo. Täytyy selvitellä että mikä vaivaa kunhan jossain saa vikakoodit luettua.
Osaako joku kertoa missä vika kun automaatti sammuu
voimakkaamin jarruttaessa?
Minulla vika ilmeni punaisessa di kasetissa, mutta myös tyhjäkäynti tippui ja nousi.
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
Vastaa Viestiin