NG900 -95 avaimen kopiointi
NG900 -95 avaimen kopiointi
Mitä pitää ottaa huomioon ja olisko vinkkejä missä teettäisi kohtuuhintaan ?
Re: NG900 -95 avaimen kopiointi
Eiköhän se tosiaan riitä.Mimmi kirjoitti:Oikea jyrsintä.
Lukkoliikkeessä sanoivat että tarvitsee jotenkin koodata ja tietääkseen Turussa saa vain Avain-tuotteesta. Ihmettelin että ei kai tuossa mitään elektroniikkaa ole avaimessa, tarkoittikohan vain että tehdään koodin perusteella. Ainakin edellisestä tonnarista ottivat siellä Avain-tuotteessa lukon irti ja katsoivat koodin pesästä.
Re: NG900 -95 avaimen kopiointi
itse avainta ei tarvitse koodata autoon
sillä siinä avaimessa ei ole elektroniikkaa lainkaan.
jos hälyn "avaimia" haluaa lisää niin se vaatii tech2 koodauksen.
etsi asiantunteva lukkoliike jolla on kopiojyrsin kone niin ne tekevät siihen avaimen
sillä siinä avaimessa ei ole elektroniikkaa lainkaan.
jos hälyn "avaimia" haluaa lisää niin se vaatii tech2 koodauksen.
etsi asiantunteva lukkoliike jolla on kopiojyrsin kone niin ne tekevät siihen avaimen
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: NG900 -95 avaimen kopiointi
Homma meni sitten lopulta niin että aluksi avain tehtiin kopioimalla. Ei toiminut kunnolla eikä sen jälkeen toiminut vanhakaan avain. Meni niin jäykäksi että oli todella tekemistä saada kääntymään lainkaan. Laitettiin sitten uudet haittalevyt. Vanha avain ei toiminut uusilla haitoilla ja tehtiin vielä toinen uusi avain. Yhteensä 40 eur haittatyö ja 22 eur kpl avain. No bensatankillisen hinnalla tuostakin selvittiin.
Niin ja firma oli siis AM-security / Avain-Tuote. Suosittelen.
Niin ja firma oli siis AM-security / Avain-Tuote. Suosittelen.
Re: NG900 -95 avaimen kopiointi
olis ollut koko sarja hyllyssä
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: NG900 -95 avaimen kopiointi
Kertoisitko tarkemmin mitä em. hommassa ei osattu ?Mimmi kirjoitti: Ja Auton-Avain täällä Stadissa olisi tehnyt kerralla oikein.
Minä en suosittelisi firma, joka ei osaa hommaansa.
Jo aluksi kertoivat avaimen kuluneisuuden perusteella että voi olla ongelmia uuden avaimen kanssa joten sen suhteen ei mielestäni valittamista. Lukkopesän ottivat myös irti samaan hintaan.
Ensimmäinen avainkin oli lukossa olevan koodin mukainen joten vanhan avaimen scannaus meni myös oikein.
Re: NG900 -95 avaimen kopiointi
Kiitokset Mimmille ja 9-5t:lle rakentavista kommenteista. Valitettavasti asia ei oikein tainnut mennä jakeluun, uudelleen kirjoitukseni lukiessani tulee tosiaan mieleen etten vääntänyt tarpeeksi rautalangasta.
Malliavaimesta tulkittu koodi oli siis alunperinkin täysin sama kuin alkuperäinen. Alkuperäisen mukaisella avaimella ei kuitenkaan lukko auennut koska ei vain avain vaan myös haitat olivat kuluneet. Tuskin siinä olisi auttanut asiaan jos avain olisi ollut orkkis tai stadilainen ?
Malliavaimesta tulkittu koodi oli siis alunperinkin täysin sama kuin alkuperäinen. Alkuperäisen mukaisella avaimella ei kuitenkaan lukko auennut koska ei vain avain vaan myös haitat olivat kuluneet. Tuskin siinä olisi auttanut asiaan jos avain olisi ollut orkkis tai stadilainen ?
Re: NG900 -95 avaimen kopiointi
Luin tämän ketjun alusta ja kyllä pistää huvittamaan että aluksi "oikea jyrsintä" kommentin laittanut kavesri kommentoi avainnumeroista.
Väännettäköön nyt vielä että "kopiotu" oli siis vanhasta avaimesta scannattu koodi joka oli myös lopulta sama kuin lukosta luettu. Ilmeisesti näissä on joku tarkistussumma tmv. jolla saadaan vain tietyt kombinaatiot mahdolisiksi. Niinpä esim samassa firmassa osattiin joskus aikanaan tonnarin avainta scannatessa kertoa ettei pysty tekemään avaimen perusteella ja piti irrottaa lukkopesä.
9-5 t:lle olisi kiva myös tietää mikä on "uusi orkkis" ? Kuvitteletko että kun auto valmistetaan samalla pistetään tehtaalla jemmaan joku identtinen "orkkis" avain ? Vai mitä tarkoitat ?
Väännettäköön nyt vielä että "kopiotu" oli siis vanhasta avaimesta scannattu koodi joka oli myös lopulta sama kuin lukosta luettu. Ilmeisesti näissä on joku tarkistussumma tmv. jolla saadaan vain tietyt kombinaatiot mahdolisiksi. Niinpä esim samassa firmassa osattiin joskus aikanaan tonnarin avainta scannatessa kertoa ettei pysty tekemään avaimen perusteella ja piti irrottaa lukkopesä.
9-5 t:lle olisi kiva myös tietää mikä on "uusi orkkis" ? Kuvitteletko että kun auto valmistetaan samalla pistetään tehtaalla jemmaan joku identtinen "orkkis" avain ? Vai mitä tarkoitat ?
Re: NG900 -95 avaimen kopiointi
Vai että Saabin toimittama täysin samanlainen Jotkut ovat vahvoja uskossaan.9-5T kirjoitti:Luuletko sinäkin että varaosat tulee tehtaalta? Näin ei oikeasti ole. Orkkis on Saabin toimittama täysin samanlainen avain kuin autossa tehtaalta lähtiessä ollut. Näillä on jokaisen ngsatkuni systeemit toiminut toisin kuin kopioiduilla avaimilla.wesku kirjoitti:9-5 t:lle olisi kiva myös tietää mikä on "uusi orkkis" ? Kuvitteletko että kun auto valmistetaan samalla pistetään tehtaalla jemmaan joku identtinen "orkkis" avain ? Vai mitä tarkoitat ?
Re: NG900 -95 avaimen kopiointi
Mikä erityinen merkittävä eroavaisuus jälkikäteen tilatussa avaimessa alkuperäiseen nähden sinulla on mielessä?wesku kirjoitti:Vai että Saabin toimittama täysin samanlainen
Vai jankkaatko jotain siitä, että "Saabin toimittama" ei olisikaan Saabin toimittama? Vai mitä ihmettä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: NG900 -95 avaimen kopiointi
Ei mitään merkittävää eroa:jus kirjoitti:Mikä erityinen merkittävä eroavaisuus jälkikäteen tilatussa avaimessa alkuperäiseen nähden sinulla on mielessä?wesku kirjoitti:Vai että Saabin toimittama täysin samanlainen
1. Jälkikäteen tilatussa avaimessa "alkuperäiseen" - siis auton mukana toimitettuun verrattuna.
2. Jälkikäteen tilatussa avaimessa joka on teetetty avainliikkeessä tai "Saabin toimittama"
"Alkuperäisiä" avaimia ovat ainoastaan auton mukana toimitetut. Kaikki jälkeenpäin toimitetut ovat "kopioita" riippumatta toimittajasta. Tässä keskustelussa esiin tullut "orkkis" käsite on merkkiliikeorganisaatioiden luoma harhakuvitelma jolla yritetään tuoda lisäarvoa juuri heidän kauppaamiinsa kopioihin.
Miten toimitus tapahtuu ? Onko jotenkin varmaa että merkkiliike tilaa avaimet "Saabilta" ? Ja mitä "Saabia" tässä tarkoitetaan ? Mikä yritys, missä ? Asiakkaalle avain on kuitenkin juuri sen liikkeen toimittama jonka tiskillä tai nettikaupassa asioidaan, esim Länsiauto tai Metro-Auto. En suuresti ihmettelisi vaikka merkkiliike tilaisi avaimensa aivan samoilta "kopiofirmoilta" joissa voi asioida suoraankin.jus kirjoitti: Vai jankkaatko jotain siitä, että "Saabin toimittama" ei olisikaan Saabin toimittama? Vai mitä ihmettä?
Ehkä kannattaa myös lukea ketju alusta asti ajatuksella ennenkuin alkaa jankkaamaan jankkaamisesta
Re: NG900 -95 avaimen kopiointi
Unohdat, että avainliikkeitä on monenlaisia. Se, että sinä olet onnistunut löytämään avainliikkeen, jossa onwesku kirjoitti:"Alkuperäisiä" avaimia ovat ainoastaan auton mukana toimitetut. Kaikki jälkeenpäin toimitetut ovat "kopioita" riippumatta toimittajasta. Tässä keskustelussa esiin tullut "orkkis" käsite on merkkiliikeorganisaatioiden luoma harhakuvitelma jolla yritetään tuoda lisäarvoa juuri heidän kauppaamiinsa kopioihin.
- hinnoittelu kohtuullinen
- osaaminen ja palveluhalukkuus kohdallaan
- tarvittavat laitteet ja tiedot avaimen valmistamiseen koodin perusteella
- tarvittavat laitteet ja tiedot avainkoodin selvittämiseen avaimesta
- valikoima sopivia haittoja ja avainaihioita hyllyssä
On olemassa sellaisia avainliikkeitä, joilla on avainaihioita ja kopiojyrsin. Sellainen liike pystyy valmistamaan vanhasta avaimesta jonkunlaisen kopion. Kopio voi olla ihan OK, jos vanha avain ei ole kovin kulunut tai jos jyrsimessä ei ole kovin paljon klappia tms. Avainkopioksi nimittäisin ainoastaan avainta joka on valmistettu kopioimalla muoto jostain toisesta avaimesta.
Koodin perusteella valmistettu avain ei ole kopio. Ainakaan siinä ei pitäisi olla ongelmia, joita voi tulla valmistettaessa avainkopio matkimalla jonkun vanhan avaimen mahdollisesti alkuperäisestä muuttuneita muotoja.
Todennäköistä on että koodin perusteella avaimen jyrsivä laite tekee mittatarkkuudeltaan paremman avaimen. Nämä laitteet ovat laadukkaampia ja kalliimpia kuin joka toisella pikasuutarillakin käytössä olevat ties kuinka vanhat ja mahdollisesti hehtaariklapilla olevat kopiojyrsimet.
Kyseenalaistit ilmaisun orkkisavain ja sinulle selitettiin mitä ilmaisulla tarkoitettiin. Nyt aloit etsiä aukkokohtia saamastasi selityksestä. Pointti selityksessä ei ollut pohdiskella mistä tulee ne avaimet jotka on tilattu ja luovutetaan merkkiliikkeen tiskillä. Vaan se, että tilaamalla avaimen merkkiliikkeestä voit olla varma siitä että saamasi avain on työstetty asianmukaisin menetelmin eikä sinun tarvitse itse yrittää selvittää kykenisikö joku kotikylälläsi tai lähialueilla toimivista lukkoliikkeistä mahdollisesti toimittamaan paremman avaimen kuin kopion vanhasta.Miten toimitus tapahtuu ? Onko jotenkin varmaa että merkkiliike tilaa avaimet "Saabilta" ? Ja mitä "Saabia" tässä tarkoitetaan ? Mikä yritys, missä ? Asiakkaalle avain on kuitenkin juuri sen liikkeen toimittama jonka tiskillä tai nettikaupassa asioidaan, esim Länsiauto tai Metro-Auto. En suuresti ihmettelisi vaikka merkkiliike tilaisi avaimensa aivan samoilta "kopiofirmoilta" joissa voi asioida suoraankin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: NG900 -95 avaimen kopiointi
Käsite "kopio" voidaan tietty mieltää monella tavalla. Jos nyt halutaan ajatella jyrsinkopiota, sellainen ei ollut tässä kyseessä enkä tiedä tehdäänkö edes sellaisia. Kyseisessä tilanteessa tarkelleen olemassaolevan toimivan avaimen mukainen identtinen jyrsinkopio olisi todennäköisesti toiminut. Edes auton mukana tullut toinen avain ei olisi kyseisessä lukossa enää toiminut vaikka se olisi ollut käyttämättömänä ja vahingoittumattomana vuodesta 1995 asti. Niinpä "orkkisavainten" ylistäminen tällaisessa tilanteessa ei ole välttämättä paikallaan.jus kirjoitti:On olemassa sellaisia avainliikkeitä, joilla on avainaihioita ja kopiojyrsin. Sellainen liike pystyy valmistamaan vanhasta avaimesta jonkunlaisen kopion. Kopio voi olla ihan OK, jos vanha avain ei ole kovin kulunut tai jos jyrsimessä ei ole kovin paljon klappia tms. Avainkopioksi nimittäisin ainoastaan avainta joka on valmistettu kopioimalla muoto jostain toisesta avaimesta.
Mistään ei voi olla varma oli sitten ostopaikka merkkiliike tai ei.jus kirjoitti:Vaan se, että tilaamalla avaimen merkkiliikkeestä voit olla varma siitä että saamasi avain on työstetty asianmukaisin menetelmin eikä sinun tarvitse itse yrittää selvittää kykenisikö joku kotikylälläsi tai lähialueilla toimivista lukkoliikkeistä mahdollisesti toimittamaan paremman avaimen kuin kopion vanhasta.
Itse yritän välttää merkkiliikettä viimeiseen asti selvittäen ensin kaikki muut mahdolliset tavat selvitä ongelmasta "kotikylän konstein" ja kannustan muitakin tekemään samoin
Re: NG900 -95 avaimen kopiointi
Miksi?wesku kirjoitti:Itse yritän välttää merkkiliikettä viimeiseen asti
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: NG900 -95 avaimen kopiointi
Jatkan tuosta merkkiliikkeen välttämisestä tuolla: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 35&start=0