Virtalukon pohjan vaihto ?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Ei haku tuottanut tulosta tai en keksinyt enää sanoja joilla hakea.

Potilas : NG 900 -95
Toimenpide: Virtalukon pohjan vaihto
Tarvittavat asiat: Kokemusperäistä ohjetta kaivataan
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

kuskin penkki pois.
keski konsoli pois.
kone huoneesta mutteri irti vaihteen siirtotangosta (muista lukita laatikko)(ohjeet samat kuin vaihdekepin keskittämisessä)
irroita kaikki sähköjohot.
poista ruuvit jotka pitää kiinni vaihdekepin runkoa korissa ja nosta koko helahoito pois paremminkin käännä kylelleen)
huomaa että virtalukon piuhat ovat edelleen paikoillaan ja johdot aika lyhyet.
vaihekepin rungon sisäpuolella on pohja kiinni muutamalla toroksilla.
avaa ne ja ota virtalukon pohja irti
ja kasaa päinvastaisessa järjestyksessä
(jotain saattoi unohtua mutta tälleen kumminkin suurin piirtein)

äkkiseltään aika mielenkiintoinen homma

kokeneemmat kertokoot lisää jos jotain unohdin mainita
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Jaahas... no, ei siinä mitään .Tais tipaton lokakuu loppua aika lyhyeen sitten :lol:
hsivenius
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:33
Paikkakunta: Korpilahti

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

Ei kannata ottaa kuskin penkkiä pois.

Keskikonsolin takaa kaksi mutteria pois, virtalukon ympärillä oleva kehys pois jonka alta paljastuu yksi ruuvi, tuulettimen/ilmastoinnin säädinpaneeli pois jonka takana on kaksi painettavaa namiskaa jotka pitää muoviosat paikoillaan. Vaihdekepin ympärys lähtee vetämällä ja jo pitäisi olla keskikonsoli irti. Korjatakaa jos olen väärässä.

Jokunen nappuloiden liitin pitää irroittaa.

Sitten konehuoneen puolelta vaihdevivuston takaa 13mm pultti auki niin saa vaihdetangon irti.

Vaihdekeppisysteemi on neljällä pultilla autossa kiinni. Ne irti ja sitten parit liittimet vielä niin saat koko systeemin autosta irti ja on helpompi vaihtaa se itse lukonpohja.

Takaisin laitettaessa täytyy tietysti vaihdevivusto säätää mutta siihen löydät ohjeet haulla.
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

juu ei kannata ottaa penkkiä pois tulee vielä lisää tilaa hommaa helpottamaan
kannattaa repiä lähes väkipakolla se konsoli sieltä välistä
mukavasti rusahtaa kun halkeaa jos oikein hyvä säkä käy
piuhatkin on niin pitkät että kannattaa leikata sivareilla poikki ja takaisin laitellessa tehdä vaan jatkokset kylmästi :twisted: :twisted:

purku autoille ehkä helpoin ratkaisu mutta jos haluaa että kaikki säästyy ehjänä niin kuskin penkki pois vaan.
onhan se kokonaista 4 toroksilla kiinni ja turvavyökin lähtee pelkällä talttapäisellä meisselillä irti penkistä :lol:

tälläinen hässäkkä tämä on
http://picasaweb.google.com/jusa1971/Saab#
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Kuinka paljon hankalampi on virtalukon pohja automaatti-satkussa? Siis tuon vaihdekepin osaltahan se vain eroaa, mutta miten?
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Asiaan liittyen, onko tietoa Motonetin myymästä virtalukon pohjasta. Muistaakseni malleihin, joissa ei ole ajonestoa ja hintaa vain reilu 60 euroa. Missä lie valmistettu? Vanhimmissa NG900 malleissa ei kai ajonestolaitetta ole ollut. Tuollainen projekti kuulemma tarttis sukulaisen autoon koittaa tehdä.
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Justiin laitoin paikoilleen Motonetistä ostettu virtalukon pohja. Tuntuu ainakin toimivan. Laatikolla lukee vain SX. 64€ taisi maksaa.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ok. Toisaalta eipä alkuperäistenkään virtalukon pohjien laatu päätä huimaa, kun näitä juttuja täältä lukee.
j_ran
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: To Joulu 23, 2010 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja j_ran »

Tuli juurikin vaihdettua omaan tuo virtalukon pohja, niin automaattivaihteiston kanssa homma on hivenen erilainen. Tosin sain itse käännettyä koko vaihteesiirtohöskän sen verran kyljelleen enempiä purkamatta, että pohjan vaihto onnistui ihan ok. Penkin poistoa en tehnyt ja kyllähän siinä vähän ahdasta puuhailua tulee. Onnistui kuitenkin.

Kaikkiaan tuohon ei osaavalta varmaan mene kun se max. pari tuntia, mutta kyllä tää omalla kohtaa oli semmoinen puolen päivän projekti.
PistolPex
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Heinä 25, 2013 09:24

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja PistolPex »

Hei,
Nyt tarvisin nopeasti viisaita neuvoja. Virtalukon pohja meni anopin autosta sököksi. Malli ng 900-97. Olisi tarkoitus auttaa anoppia ja vaihtaa itse koska korjaamo olisi veloittanut 500€!

Nyt on vain niin, etten tiedä onko autossa käynnistyksen estoa. Korjaamo epäili, että on ja uusi pohja oli siinä tapauksessa 190€. Minun mielestä taas ei ole koska autossa ei ole varashälytintä ja myös virtalukko on aiemmin vaihdettu. Autossa ei ole siis alkuperäinen avain. Ja oveen ja virtalukkoon on oma avain. Kenelläkään neuvoja miten saisi helposti tarkastettua. Autoliikkeet eivät osanneet auttaa rekisterinumeron avulla. Ainoastaan antoivat veikkauksia.

Uusi pohja löytyisi varaosa liikkeestä, jos ei olisi kännistyksen estoa. Ja huomattavasti halvempi.

Ja lopuksi jos jollakin olisi päivitettyä tietoa pohjan vaihdosta, niin olisin enemmän kuin kiitollinen. En ole ennen vaihtanut.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Hetko. ng900 94-97 virtalukon pohja on osanumerolla 4409553 ja korvaantuu uudemmalla 4946307, joka myös og9-3 98-99 sekä og9-5 98-99.


.. Ajoneston kanssa ei ole mitään tekemistä virtalukon pohjalla. Tuo virtalukon pohjahan on se sähköinen kytkin, jota avan fyysisesti kääntää.

http://www.skandix.de/en/spare-parts/el ... 9/?s=r&p=2

Tuolta tarvike tai orkkis. virtalukon patruuna on sitten eri asia...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja karg »

Penkkejä ei tarvinnut irrottaa ja keskikonsoli irtosi aika helposti, eikä mitään menny rikki. Vaihdekepin mokkulasta 4 pulttia irti ja sitten sen saakin käännetyä kyljelleen. Skandixin virtalukon pohja meni paikalleen ja hyvin toimii. Tossa automaatti-cabrioletissa on myös ajonesto.

Kuva
Suabikas
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2010 20:30
Paikkakunta: itä-uusimaa

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Suabikas »

Elikkä elikkä,jos oikeen tajusin,niin virtalukon pohja-osan voi vaihtaa malliin kuin malliin,tarvitsematta pelätä ajonesto-juttuja,ei liity siis siihen? :wink:
Menikö telillä tuo aivan jumiin,eli ei kääntynyt avain enää lukossa :?:
Mulla semmoista oiretta on.
Avain menee nätisti paikalleen,mutta ei suostu kääntymään. :?
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja karg »

Jos virtalukko jumittaa, niin kyseessä on todennäköisemmin lian aiheuttama jumitus patruunassa -> putsaus auttaa.

Kuten Hook tuossa aiemmin mainitsi, niin ajoneston olemassaolosta ei tarvitse välittää, kun hankkii uuden virtalukon pohjan. Virtalukon pohjan reistailut näkyi omassani niin, että välillä ei lähteny käyntiin, sähköt katosi ja välillä Saba sammui suoraan ajosta.
Vastaa Viestiin