Saab pillastui?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
opeli
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 11:42

Saab pillastui?

Viesti Kirjoittaja opeli »

Kyseessä 9-3 2.0t-02 ja Nordic stg1.
Kyseisellä boxilla ahdot (muistaakseni) viime kesänä n.0.7-0.9bar.
Jälkikäteen muisteltuna pysyny talven ajan n.0.5:dessä...mitäs tapahtuikaan kun toissa viikolla ruokatunnilla tarkistin tulpat...HAA,ahdot siitä paikasta 0.9:sissä 8O
Eli kassu kävi irti samoin tulpat,ei säätöä. Koko viime viikon ahdot pysy kunnes tänään max 0.5! Mikä lie kevätpillastuminen :roll:
Mistähän moinen? Tosiaan käy ja kukkuu muuten kuin ennen...ja edeltävällä boxilla joka saabin oma "viri".
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab pillastui?

Viesti Kirjoittaja SS »

Viileämmällä kelillä ahtojen kuuluukin olla pienemmät kun ilma on tiheämpää. Sen sijaan lukeman pitäisi kyllä olla max. jossain 1,2...1,3bar tietämissä kesällä, vakio matalapaineisessa 0,4. Millä nuo on mitattu?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
opeli
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 11:42

Re: Saab pillastui?

Viesti Kirjoittaja opeli »

Tiedän kyllä että ahdot elää hiukan kelien mukaan,mutta mikä selittää sen että ahdot nousi tosiaan kesken päivän kun katoin vaan tulpat? Säässä ei kuitenkaan tapahtunut isoja muutoksia viikkoihin ennen ja jälkeen toimenpiteen.
Ahdot tosiaan pysy viime viikon n.0.9:sissä kunnes eilen taas ei yli 0.5:den,eikä jälleen säässä muutosta...ja tuskin kuiteskaan missään kelissä pitäs ihan puoleen kiloon tippua? Kaiketi peruspaineilla mennään... :oops:
Perus ahtomittarilla todettu eli n. lukuja...mut eron toki toteaa vaikka ilman mittariakin :wink:
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Saab pillastui?

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Ainakin T5 koneella 9-3 on herkkä tulppien suhteen. Minun autossa on stage 3 ja tulppia täytyy vaihtaa n.10000 km välein.
Vaihtoajankohdan kyllä huomaa, kun max.ahdot alkaa pikkuhiljaa jäädä aina vaan alemmas.

T7 koneesta en tiedä, onko niin tarkka tulpista, mutta kannattaa varmaan vaihtaa ne alkajaisiksi.

Tämä nyt ei kylläkään selittänyt yhtään tuota auton äkillistä pillastumista.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab pillastui?

Viesti Kirjoittaja SS »

T7-koneessa tulpat eivät juurikaan tunnu kuluvan, 20...50tkm välein noita vaihdellut ja uudenveroisia ovat olleet. Melkeinpä veikkaan, ettei tuolla tulppien tarkistuksella ja ahtopaineilla ole mitään yhteyttä, puhdasta sattumaa. Tai sitten tuossa yhteydessä joku johto- tai letkuliitos heilahti, jolla voi olla asiaan vaikutusta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
opeli
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 11:42

Re: Saab pillastui?

Viesti Kirjoittaja opeli »

Juu,pelkällä tulppien tarkastuksella ei osuutta ahtojen hetkelliseen palaamiseen.
Voisko sytkäkasetti olla viallinen,et kun hypistelin irti ni ois "tervehtyny" hetkellisesti...vai vaikuttaako viallinen kasetti edes ahtoihin?
Ja mainitaan ny vielä että kaikki pelaa ok tyhjäkäynnistä kierroksiin,mut tosiaan paineet nyykähtää tohon 0.5:teen.
Entäs imm...voisko viallisena toimia näin?
Huomenna käytän kasettia taas irti ni nähdään palaako paineet :roll:
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab pillastui?

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Bensahuurujen poistojärjestelmän takaiskuventtiili rikkinäisenä estää ahtopaineiden nousun ja on yleinen vika näissä. Sen toiminnan voi kokeilla, kun irrottaa kuvassa näkyvän magneettiventtiilistä takaiskuille lähtevän letkun ja tulppaa sen

http://i36.photobucket.com/albums/e19/S ... iagram.jpg

Tässä esimerkiksi topic aiheeseen liittyen

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 81&start=0
#3929
Saab 9-3 ss -05
opeli
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 11:42

Re: Saab pillastui?

Viesti Kirjoittaja opeli »

Kiitos hakutoimintojen,illalla löysin kyseisen aiheen...ja eikun aamusta heti toimeen ja tulppaamaan. Ja kas,testilenkille ja paineet nous n.1bar:iin :D (joka kaiketi riittääkin Nordicin lupaamaan 205 hepoon?)
Eli jos nyt pysys yli viikon tolleen niin tod.näk. vika löytyi.

Kiitos vielä apua tarjonneille :!:
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Saab pillastui?

Viesti Kirjoittaja tami »

Itsekkin vähän paininut tuon EVAPin kanssa. Nyt tuota samaa ajattelin kokeilla ja tulpata letkun. Tyhmänä täytyy kysyä ja varmistaa mikä letku se noista nyt tarkasti on ? Kuvasta ympyröity se letku mitä luulen teidän tarkoittaneen, meneekö oikein jos tuon irroittaa magneettiventtiilistä ja tulppaan ? :D

KUVA ??
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab pillastui?

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

E: Pahoittelen aiempaa väärää informaatiota, oikeasti tulpattava letku on ympyröidystä magneettiventtiilistä merkattuun T-haaraan lähtevä.
Viimeksi muokannut Kaks-Seiska, La Heinä 30, 2011 21:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#3929
Saab 9-3 ss -05
piva
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 17:23
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab pillastui?

Viesti Kirjoittaja piva »

Kenelläkään hajua noitten takaiskuventtiilien osanumerosta / hinnasta?

Liekö suurta haittaa jos ajelee vaikka pidemmänkin tovin tuon tulppauksen kanssa ??
9-3 SE 2.0t vm-01 tomaatti BioPowered
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1776
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Saab pillastui?

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Löysin joskus nuo EVAPit IKH:n luettelosta, laitoin johonkin ylös ja nyt p*********le lappu on hukassa kun sitä itse tarttis. Ei näin. Muistelin että olis ollut 8mm ja 10mm takaiskut mutta meneppä taas sanomaan kun ei mistään enää mukamas sitä tietoa löydä.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Saab pillastui?

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Ajattelin tilata jossain vaiheessa ton satsin, kun oikein ikuiset ja värinkin saa valita:

http://www.saab-tuners.com/en/the-shop/ ... -valve-kit
Subtotal: €35,59
Shipping and Handling Fee: €20,00
------------------------------------------
Total: €55,59
Tax Total: €6,18

Elämä on...
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Saab pillastui?

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Jaahas ja samaa asiaa vatvotaan 9-5 puolella ja ratkaisuna halpa päivitys uudempaan malliin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=132813

Tiedä sitten miten tuo päivitys pitää huomioida softassa vai pitääkö.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Saab pillastui?

Viesti Kirjoittaja Hook »

testing1 kirjoitti:Jaahas ja samaa asiaa vatvotaan 9-5 puolella ja ratkaisuna halpa päivitys uudempaan malliin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=132813

Tiedä sitten miten tuo päivitys pitää huomioida softassa vai pitääkö.
Kaikki 9-5 biopower softat on tehty 9-5 05 ja uudempiin vuosimalliehin, eli autohan on tuolta osin lähempänä aitoa biopoweria, kun muutos on tehty. :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin