Käsijarru pettää....

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Käsijarru pettää....

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Todella omituinen vika vaivaan mun 9-3.n käsijarrua ! Välillä toimii täysin normaalisti ja välillä taasen pomppaa yhtäkkiä pois päältä, kahva jää ylös mutta kässäri ei pidä. Mitä ihmettä ? Vaihdoin kaikki jarrupalat , mutta tällä ei pitäisi olla mitään tekemistä käsijarrun kanssa


Kaide
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Liekkö asennusvika?? :) Ainakin tosiaan näissä NG900:ssissa on kyllä vikaa ihan mukavasti noiden käsijarrujen suhteen tai ainakin minulla on ja pitäisi ennen seuraavaa katsastusta alkaa vaihtamaan osaa sinne. :?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Olen kyllä olettanut, että noissa OG9-3:sissa on paremmat kässärit - ainakin luulen niin!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Turha luulo :)

Omassa ainakin löystyy ihan parin tonnin jälkeen kiristyksestä silleen, ettei pidä mäessä :(
Tomppa & Saabit myyty :(
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Joo, isännän n. 90 000 ajetussa 9-3:ssa on ainakin pelannut todella hyvin, niin sen mukaan tein tällaisia päätelmiä. :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Rommitommi kirjoitti:Turha luulo :)

Omassa ainakin löystyy ihan parin tonnin jälkeen kiristyksestä silleen, ettei pidä mäessä :(

Kertokoot joku jotta miten tuon kiristys tehdään oikeaoppisesti ?

Kaide
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Tässä lainaus Eskin kotisivulta
Käsijarrun säätö
Käsijarrukenkien kireyden säätö tapahtuu rummussa olevaa kiristysruuvia pyörittämällä. Kiristysruuvi (siipimutteri) on rummun sisällä rummun alaosassa ja sen näkee lampun kanssa pyöränpultin reiästä, kun reikä on alimmassa kohdassa. Ruuvia pystyy kiristämään ja löysäämään ruuvitaltalla. Molemmat puolet säädetään yhtä tiukalle. Säätö siten, että kun käsijarruvivusta on nostettu kolme varttia, ts. muutama "napsu" on jäljellä, jarrun pitäisi ottaa kiinni. Vaijerien säätöön ei pidä koskea, jos ne eivät ihan selkeästi ole venyneet tai eripituiset.
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7554
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mites sääditte jarrusatulasta käsijarrun.

No ekaksi löysät pumpataan polkimella pois.
Tämän jälkeen kuusiokolo avaimella kiristetään ruuvia ( sijaitsee 14mm avainkannalla olevan tulpan alla ) niin kauan kun tuntuu selvä vaste.
Nyt ruuvia kierretään 1/4 osa kierrosta takaisinpäin ( auki ) jos käsijarru meni liian kauaksi niin ruuvia voi kiristää hiukan, mutta ei niin paljoa että jarrut rupeavat laahaamaan.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Mites sääditte jarrusatulasta käsijarrun.

No ekaksi löysät pumpataan polkimella pois.
Tämän jälkeen kuusiokolo avaimella kiristetään ruuvia ( sijaitsee 14mm avainkannalla olevan tulpan alla ) niin kauan kun tuntuu selvä vaste.
Nyt ruuvia kierretään 1/4 osa kierrosta takaisinpäin ( auki ) jos käsijarru meni liian kauaksi niin ruuvia voi kiristää hiukan, mutta ei niin paljoa että jarrut rupeavat laahaamaan.
_________________

Äskeinen koskee og900 88->
Ja 9000 saabeja
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7554
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ettäkö NG9-3:ssa on Opelin jarrut..??
No sitten ne voi tehdä aivan mitä sattuu.. 8)

*Opel on saksan mosse*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

NG 900 -> opelin tapaisia osia jossakin ..


Muokattu ettei tunnu jonkun mielestä pahalta
Viimeksi muokannut 900i, Ma Loka 18, 2004 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kannattaa vissiin huomioida minkä auton kuskilta kommentti tuli :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Noh ei toi nyt mitään V tuilua ollu...
Mut okei jarrut ja pohjalevy ja takaakseli nyt ainakin on opelia..
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

peinu kirjoitti:Kannattaa vissiin huomioida minkä auton kuskilta kommentti tuli :)

Jep, aika "provoa" :wink:

Kumma juttu, että tuollaisia huomautuksia tulee. Emmehän me GM -Saabistitkaan kuittaile esim. 96:n Fordin V4 -koneesta tai muusta "epäsaabimaisesta" :wink:

Edelleen ihmettelen, millä autoilla nämä em. henkilöt aikovat ajaa, kun "aidoista" Saabeista aika jättää :?:

Itse olen ajellut OG900:lla, NG900:lla, ja nyt sitten viimeeksi 9-3 SS:llä, ja täytyy myöntää, että kyllä ne kaikki ovat Saabeja olleet :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Eikös ne jarrut sitten olekkaan opelin
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaa Viestiin