Käsijarruvaijeri?!?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 39
- Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 15:53
- Paikkakunta: Espoo
Käsijarruvaijeri?!?
tervehdys,
ylämäkeen parkkeeratessa vetäsin käsijarrun päälle ja *naps* veltoksi meni. Eli minkähintainen ja kokoinen remppa on kaltaiseeni autoon tuon epäkohdan korjaaminen?
t: p
ylämäkeen parkkeeratessa vetäsin käsijarrun päälle ja *naps* veltoksi meni. Eli minkähintainen ja kokoinen remppa on kaltaiseeni autoon tuon epäkohdan korjaaminen?
t: p
SAAB 900SE 2.0 Turbo, 136kw, vm.96, aj. 230tkm.
Onko aikuisella iällä iskevä Saabismi ns. kakkostyypin Saabismi?
Onko aikuisella iällä iskevä Saabismi ns. kakkostyypin Saabismi?
En tiedä mitä alkuperäinen vaijeri maksaa, mutta Motonetissa luokkaa 30e. Korjaamolla ei pitäisi mennä puolta tuntia enempää.
Ei se paha ole itsekään laittaa jos vaan saa auton ylös niin että mahtuu itse kokonaan alle. -96:ssa ainakin minulla on kahden vaijerin systeemi ja , jos muistan oikein, toinen kulkee bensatankin ylä- ja toinen alapuolelta. Ennenkuin vetää vanhan pois, kannattaa laittaa rautalankaa tai vahvaa narua päähän kiinni ja vetää se vaijerin mukana vaijerin paikalle. Tuolla saa sitten uuden vaijerin vedettyä oikeasta kolosta takaisin.
Ei se paha ole itsekään laittaa jos vaan saa auton ylös niin että mahtuu itse kokonaan alle. -96:ssa ainakin minulla on kahden vaijerin systeemi ja , jos muistan oikein, toinen kulkee bensatankin ylä- ja toinen alapuolelta. Ennenkuin vetää vanhan pois, kannattaa laittaa rautalankaa tai vahvaa narua päähän kiinni ja vetää se vaijerin mukana vaijerin paikalle. Tuolla saa sitten uuden vaijerin vedettyä oikeasta kolosta takaisin.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: Käsijarruvaijeri?!?
Up. Millaista reittiä tuo kässärivaijeri auton alla oikeasti kulkee ja mitä kaikkea pitää purkaa vaihtoa varten? Haynesin mukaan, jossa kässäriä koskeva osio oli yllättäen taas kerran susipaska ja yhtä tyhjän kanssa, kahvalta lähtee yksi vaijeri joka jossain kohtaa jakaantuu kahdeksi takapyörille. Kun vain vasen puoli on pimeänä, ilmeisesti se kässärikahvalle menevä on kunnossa?
Kaipa asia selviää, kun auton alle pääsee, mutta aina hauskempaa kun tietää vähän etukäteen, mihin valmistautua.
Kaipa asia selviää, kun auton alle pääsee, mutta aina hauskempaa kun tietää vähän etukäteen, mihin valmistautua.
#1970
Re: Käsijarruvaijeri?!?
Kun haulla löytyy useampia kysymyksiä vaijerien vaihdosta muttei yhtään selkeää ohjetta, niin pistän itse proseduurin tähän seuraavia ihmettelijöitä varten, kun homma kerran tuli viikonloppuna tehtyä. Helppo homma tuo oli ilman ohjeitakin, mutta jos tästä jotakin hyötyä jollekulle joskus olisi ...
Eli:
Takaosan vaijerissa tulee vasen ja oikea puoli yhdessä pakkauksessa, jotka ovat kahvan päästä kiinteästi kiinni yhteisessä yhdysosassa, johon myös kahvan tanko tulee kiinni.
Vasen puoli menee etuakselin yli tankin alle, jossa on tankin pantaan ripustettu kiinnike (kuuluu vajeriin kiinteästi ja tulee uuden vaijerin mukana). Siitä vaijeri jatkaa pakoputken keskiosan lämpösuojalevyn yli kahvalle.
Oikea puoli kiertää taka-akselia pitkin auton vasemmalle puolelle, siitä takaputken lämpösuojalevyn päältä tankin kylkeä pitkin lähes auton vasempaan laitaan, josta jatkuu kahvan juureen pakoputken keskiosan lämpösuojalevyn päältä.
Vaihto tapahtuu seuraavasti: ruuvaa yhdysosa irti kahvalle menevästä tangosta, 13mm pitkä hylsy + pikkuräikkä + 2 jatkovartta toimivat ainakin. Vedä molempien takajarrujen luona vaijeria niin paljon ulos, että saat lenkit pujotettua irti jarruvivusta. Pujottele molemmat vaijerit irti tukivarressa olevista pidikkeistä ja pujottele päät keskelle autoa. Raota takaputken ja pakoputken keskiosan lämpösuojalevyjä irrottamalla muutama ruuvi. Tue tankki tunkilla tms. ja löysää vasenta pantaa niin paljon, että vaijerikiinnikkeen saa irti tankin alta. Tämän jälkeen vasemman kaapelin saa vedettyä suoraan keskiputken lämpösuojalevyn ylitse.
Oikea kaapeli pitää pujottaa takaputken lämpösuojalevyn yli, jonka luona on myös pidike korissa. Tästä kohtaa vaijerin perässä kannattaa ehkä vetää naru, jolla uuden vaijerin saa vedettyä samaa reittiä. Viimeisenä vaiheena oikean puolen vaijeri vedetään keskiputken lämpösuojalevyn yltä pois, mistä sen saa helposti pujotettua sivusta pois kun ruuvit ovat irti. Tässä vaiheessa vaijeri tippuu lattialle ja uusi asentuu käänteisessä järjestyksessä.
Eli:
Takaosan vaijerissa tulee vasen ja oikea puoli yhdessä pakkauksessa, jotka ovat kahvan päästä kiinteästi kiinni yhteisessä yhdysosassa, johon myös kahvan tanko tulee kiinni.
Vasen puoli menee etuakselin yli tankin alle, jossa on tankin pantaan ripustettu kiinnike (kuuluu vajeriin kiinteästi ja tulee uuden vaijerin mukana). Siitä vaijeri jatkaa pakoputken keskiosan lämpösuojalevyn yli kahvalle.
Oikea puoli kiertää taka-akselia pitkin auton vasemmalle puolelle, siitä takaputken lämpösuojalevyn päältä tankin kylkeä pitkin lähes auton vasempaan laitaan, josta jatkuu kahvan juureen pakoputken keskiosan lämpösuojalevyn päältä.
Vaihto tapahtuu seuraavasti: ruuvaa yhdysosa irti kahvalle menevästä tangosta, 13mm pitkä hylsy + pikkuräikkä + 2 jatkovartta toimivat ainakin. Vedä molempien takajarrujen luona vaijeria niin paljon ulos, että saat lenkit pujotettua irti jarruvivusta. Pujottele molemmat vaijerit irti tukivarressa olevista pidikkeistä ja pujottele päät keskelle autoa. Raota takaputken ja pakoputken keskiosan lämpösuojalevyjä irrottamalla muutama ruuvi. Tue tankki tunkilla tms. ja löysää vasenta pantaa niin paljon, että vaijerikiinnikkeen saa irti tankin alta. Tämän jälkeen vasemman kaapelin saa vedettyä suoraan keskiputken lämpösuojalevyn ylitse.
Oikea kaapeli pitää pujottaa takaputken lämpösuojalevyn yli, jonka luona on myös pidike korissa. Tästä kohtaa vaijerin perässä kannattaa ehkä vetää naru, jolla uuden vaijerin saa vedettyä samaa reittiä. Viimeisenä vaiheena oikean puolen vaijeri vedetään keskiputken lämpösuojalevyn yltä pois, mistä sen saa helposti pujotettua sivusta pois kun ruuvit ovat irti. Tässä vaiheessa vaijeri tippuu lattialle ja uusi asentuu käänteisessä järjestyksessä.
#1970
Re: Käsijarruvaijeri?!?
Onko muilla 9-3:n käsijarru raskas vetää päälle? Laitoin pari vuotta sitten jonkun tarvike vaijerin ja on siitä asti ollut raskas vetää päälle. Kunnon riuhtaisu, niin auto pysyy juuri ja juuri paikoillaan.
Onko tuo Motonetin vaijeri hyvä?
Pitääkö vaijeria yleensä rasvata ennen asennusta?
Onko tuo Motonetin vaijeri hyvä?
Pitääkö vaijeria yleensä rasvata ennen asennusta?
Volvo V60 D4 -14
Re: Käsijarruvaijeri?!?
Saako Motonetistä kässärivaijeria kolkkiin? Ei ole ainakaan katalogissa, GM-satkuun tosin on mutta onko se sama?
Itse ostin viikonloppuna hätäratkaisuna Bilteman vaijerin ja nyt kun vilkaisin, niin Bilhelveten katalogissa ainakin on sama osa loppupään GM-satkulle ja kolkille. No, tuntuu tuo Biltema-osakin toimivan ja meni leimastakin lävitse, saa sitten nähdä kestääkö se edes ensi vuoteen asti .
Itse ostin viikonloppuna hätäratkaisuna Bilteman vaijerin ja nyt kun vilkaisin, niin Bilhelveten katalogissa ainakin on sama osa loppupään GM-satkulle ja kolkille. No, tuntuu tuo Biltema-osakin toimivan ja meni leimastakin lävitse, saa sitten nähdä kestääkö se edes ensi vuoteen asti .
#1970
Re: Käsijarruvaijeri?!?
PCS:ltä saa kohtuuhintaan ATE:n valmistaman vaijerin. Ei täysin samannäköinen kuin orkkis mutta ainakin laadukkaan oloinen oli.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Re: Käsijarruvaijeri?!?
Mitä maksoi, ja lähettävätkö postitse?jcarlson kirjoitti:PCS:ltä saa kohtuuhintaan ATE:n valmistaman vaijerin. Ei täysin samannäköinen kuin orkkis mutta ainakin laadukkaan oloinen oli.
Re: Käsijarruvaijeri?!?
47 euroa klubialennuksen kanssa. Tulee vissiin matkahuollossa kun tilaa.
Volvo V60 D4 -14
Re: Käsijarruvaijeri?!?
Puolivuotta sit vaihoin motonetin vaijerin ja nyt on täysin jumissa?Irroitin päistä ja nykimään että alkais luistamaan.Näky olevan muovipäällyste vaijerin päällä rispaantunut joka estää vaijeria luistamasta.Mahtaako noita vaijereita olla ilman tuota muovipäällystettä?
puh.050-3748237
#3078
#3078
Re: Käsijarruvaijeri?!?
Nostetaas vanhaa esille.
Eli käsijarruvaijerin vaihto edessä. Kuori mäsänä. Ajattelin samalla päivittää kengät ja hankkia tuon asennus sarjan missä tulee jouset, lautaset jne.
Kysymys kuuluukin, mistä vaijeri? Onkohan tuo motonetin vaijeri aivan surkea. Hintaa tais olla vain 30 euroa. Skruvat mainostaa että heidän olis Bosch:in toimittama ja hinta 60,-. Marmorilla olis satasen luokkaa orkkis. Mikäs näistä nyt sitten?
Onko porukalla kokemuksia?
Eli käsijarruvaijerin vaihto edessä. Kuori mäsänä. Ajattelin samalla päivittää kengät ja hankkia tuon asennus sarjan missä tulee jouset, lautaset jne.
Kysymys kuuluukin, mistä vaijeri? Onkohan tuo motonetin vaijeri aivan surkea. Hintaa tais olla vain 30 euroa. Skruvat mainostaa että heidän olis Bosch:in toimittama ja hinta 60,-. Marmorilla olis satasen luokkaa orkkis. Mikäs näistä nyt sitten?
Onko porukalla kokemuksia?
Re: Käsijarruvaijeri?!?
Tein justiinsa kässärirempan autooni. Vaihtoon menivät vaijerit, vajereiden palautusjouset (muista hankkia, ei tule kenkien asennussarjassa!), kengät ja niiden asennuosat.
Uusilla osilla kässärin tuskalliseksi monasti koettu säätö oli helppoa. Kyllä jäi itseänikin mietityttämään tuon Motonetista ostetun vaijerin kestävyys. Suojakuoret ja hankauskumit olivat paljon heppoisempaa materiaalia ainevahvuudeltaan, kuin alkuperäiset ja etenkin ne hankauskumit oli kyllä jotain todella lötköä muovia -lähinnä tuli mieleen kutistesukka...
Kokemusta vaijereiden kestävyydestä ei siis vielä ole, mutta epäilyjä kyllä. Pitää tarkkailla tuon vaijerin kestävyyttä vaikka puolivuosittain.
Uusilla osilla kässärin tuskalliseksi monasti koettu säätö oli helppoa. Kyllä jäi itseänikin mietityttämään tuon Motonetista ostetun vaijerin kestävyys. Suojakuoret ja hankauskumit olivat paljon heppoisempaa materiaalia ainevahvuudeltaan, kuin alkuperäiset ja etenkin ne hankauskumit oli kyllä jotain todella lötköä muovia -lähinnä tuli mieleen kutistesukka...
Kokemusta vaijereiden kestävyydestä ei siis vielä ole, mutta epäilyjä kyllä. Pitää tarkkailla tuon vaijerin kestävyyttä vaikka puolivuosittain.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Käsijarruvaijeri?!?
Kiitos infosta!Lahti411 kirjoitti:Tein justiinsa kässärirempan autooni. Vaihtoon menivät vaijerit, vajereiden palautusjouset (muista hankkia, ei tule kenkien asennussarjassa!), kengät ja niiden asennuosat.
Uusilla osilla kässärin tuskalliseksi monasti koettu säätö oli helppoa. Kyllä jäi itseänikin mietityttämään tuon Motonetista ostetun vaijerin kestävyys. Suojakuoret ja hankauskumit olivat paljon heppoisempaa materiaalia ainevahvuudeltaan, kuin alkuperäiset ja etenkin ne hankauskumit oli kyllä jotain todella lötköä muovia -lähinnä tuli mieleen kutistesukka...
Kokemusta vaijereiden kestävyydestä ei siis vielä ole, mutta epäilyjä kyllä. Pitää tarkkailla tuon vaijerin kestävyyttä vaikka puolivuosittain.
Skruvatin sarja ilmeisesti sisältää tuon palautusjousen jos en väärin muista?
http://www.skruvat.fi/Reparationssats-H ... 20558.aspx
Re: Käsijarruvaijeri?!?
Kässärin palautusjousilla on oma osanro (# 4241345). Skruvatin asennussatsin kuvassa näkyi kenkien asennuksessa tarvittavat palikat.
Kts palautusjousista. esim. http://shop.speedparts.se/sv/prod/utgatt/oe83879.html
ja takajarruista esim. http://www.thesaabsite.com/900new/Saab- ... ml#linkbar
Palautusjousi kiinnitetään toisesta päästään jarrukilpeen.
Kts palautusjousista. esim. http://shop.speedparts.se/sv/prod/utgatt/oe83879.html
ja takajarruista esim. http://www.thesaabsite.com/900new/Saab- ... ml#linkbar
Palautusjousi kiinnitetään toisesta päästään jarrukilpeen.
Re: Käsijarruvaijeri?!?
Ok. Kiitos tiedosta!UC kirjoitti:Kässärin palautusjousilla on oma osanro (# 4241345). Skruvatin asennussatsin kuvassa näkyi kenkien asennuksessa tarvittavat palikat.
Kts palautusjousista. esim. http://shop.speedparts.se/sv/prod/utgatt/oe83879.html
ja takajarruista esim. http://www.thesaabsite.com/900new/Saab- ... ml#linkbar
Palautusjousi kiinnitetään toisesta päästään jarrukilpeen.
Nämä lienee oikeat palautusjouset?
http://www.skruvat.fi/Korjaussarja-kasi ... 89540.aspx