Aeron tehot kateissa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Aeron tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Voi olla, että meikäläisen persdyno ei vaan ole kalibroituna, mutta tuntuu, kuin 9-3 Aerosta (-00, ajettu ~250tkm) olisi vähän tehoja kateissa.

Esim. kolmosella kiihdyttäessä alkaa veto 2000 kierroksen jälkeen, mutta hyytyy jossain 4000 kieppeillä ja saattaa alkaa taas uudestaan. "Turbo"-mittari seuraa takapuolituntumaa, eli hyytyessä dippaa vähän tai lakkaa nousemasta, eikä enää muutenkaan nouse punarajalle, vaan ehkä 2/3 keltaisesta alueesta. Kone kyllä kiertää tappiin asti.

Tähän mennessä selvittelin sen verran, että bensahöyryjen poistosysteemin venttiilit ovat kunnossa (tai ainakin se etumainen) ja imupuolelle puhaltamalla ei meikäläisen keuhkoilla saa vuotoa aikaiseksi.

Vikakoodeja oli ensin P0442 ja P0455 (pieni ja iso vuoto juuri tuosta huohotussysteemistä), mutta mitään koodeja ei ole nollauksen jälkeen tullut takaisin. Nuo koodit kaiketi voi saada aikaan, jos esim. tankin korkki on ollut löysällä?

Koitin vähän täältä haeskella, mutta ihan vastaavaa ropleemaa en löytänyt ja joistan ketjuista puuttui viestejä välistä :? Rikkinäinen magneettivnettiili varmaan jättäisi jotain vikakoodia? Voisiko tukkoinen bensansuodatin aiheuttaa tällaista?
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Aeron tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Bensan puute näkyisi nakulaskureissa ja ehkä Amul:ssa, jos siis open sid olis päällä.
Nuo nakuvaroitukset taas laskee tehoja tarkoituksellisesti joten viisari seuraa.

Peruspaine on oleellinen näissäkin ahtopaineen säädön toimivuuden vuoksi, jos olis open sid näytöt tai ahtopainemittari numeroasteikolla niin voisit peruspaineen tarkistaa kiihdytyksess jarrua kevyesti painamalla.

Tulpathan olet jo vaihtanut ?

Yhtään rikkinäistä T7 mankkuvenaa en ole tavannut autossa, pöydälle avattuna kylläkin

Immun väärinmittaus voi aiheuttaa erilaisia seosoireita kanssa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aeron tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

hukkaportinkellon jousi kuoleentunut...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
tonee
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 21:06
Paikkakunta: Kouvola

Re: Aeron tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja tonee »

Itelläni samaa teki risa ilmamassamittari...
#4564Volvo v50 t5 -08ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Aeron tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Tulpilla (NGK PFR6H-10) on kyllä jo joku 10tkm takana, mutta ei kai noitten pitäisi vielä vakiopelissä antautua?

Onkos hukkaportin kellon testaamiseen mitään jippoa, vai vaan uutta tilalle?

Voisi tietty aloittaa tuon bensansuodattimen vaihdolla ja samaan häpeään putsailla ilmamassamittarin. Eihän noista toimenpiteistä haittaakaan ole.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Aeron tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Immulle ääni täältäkin.
Vaihda tulpat 7;hin silti ja bensansuodin.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Aeron tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja niko_s »

No niin, nyt on SID-info päällä ja se kertoo, ettei mAir pysy mReq:n perässä. Tämä siis vissiin viittaisi, että IMM on risa?

Nyt täytyy vähän noita SID-infon numeroita opetella lukemaan ja tulkitsemaan, niin päässee syvemmälle Saapin sielunelämään :)
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
Shammy74
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Syys 17, 2010 19:08
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aeron tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja Shammy74 »

niko_s kirjoitti:No niin, nyt on SID-info päällä ja se kertoo, ettei mAir pysy mReq:n perässä. Tämä siis vissiin viittaisi, että IMM on risa?
Itsellä oli juuri tuo sama juttu hiljattain. mAir jäi johonkin +-980, kun pyynnit jotain 1070. Ostin kokeeksi käytetyn immun Neobrothersilta n. 50€:lla ja nyt taas rokkaa - mAir 1069 ja iso ero auton ripeydessä. (harmi vaan kun tuli samalla laitettua nastat alle ;) )
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Aeron tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Itsellä ainakin mair aina noin 100 jäljessä vähintään, ja kuulemma ihan saapin feature.
Pesin immun sille tarkotetulla sprayllä ja mustaa tuli langoista, kun oli ajettu n. 75tkm, ei muuttanut käytöstä mitenkään.
Jotkut väittäneet, että olosuhteista riippuva turva hajurako toi, että kulkee mair jonkin verran jäljessä. Huolestuttavaa olisi, jos menisi toisin päin.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Shammy74
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Syys 17, 2010 19:08
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aeron tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja Shammy74 »

Mulla oli vanhassa immussa (115tkm ajettu) ihan puhtaat langat ja muutenkin näytti ulospäin tosi hyväkuntoiselta. "Uudessa" käytetyssä oli aika mustat langat ilmanputsarin puolelta, jotka eivät lähteneet puhtaaksi Air sensor cleanerilla ja vähän epäilyttikin, että "tästä mitään hyötyä tule olemaan..". Mutta toisin kävi - selkeä ero ja SID sen todistaa - pyynti ja toteuma menee nyt ihan käsi kädessä. Ehkä siellä on muutakin vaikuttavaa, kuin pelkät langat (liittimet tms.?)

-edit-

Mulla kyllä kiristettiin samalla hiukan myös hukkaportin tankoakin, liekö silläkin parantavaa vaikutusta immun toteumiin vai ainostaan ahtoihin (jotka hieman nousivatkin).
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Aeron tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Siinäpä se, pitäisi verifioida aina yhden muutoksen jälkeen. Olisi mielenkiintoista nähdä kuinka tehdasuudella immulla toimii eikä vanhalla likaisella joka saattaa toimia miten sattuu. Esim jos langat ovat pinttyneet niin mitattu ilmamäärä voi olla pienempi mitä todellisuudessa koneeseen menee. Toisaalta SID:llä luulisi näkyvän juuri immun antama ilmamäärä oli se sitten väärä tai oikea vs. todellisuus.
Oma immu näytti päällepäin katsottuna langat mukaan lukien puhtaalta, mutta kun Air sensor cleanerilla suihkutteli, näki kuinka valkoiselle pinnalle tuli mustaa nestettä langoista. On noi uudet immut vaan sen hintasia, ettei ihan kokeilumielessä viittis moista ostaa...
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä ne Mreq ja Mair kohtaa liki "just eikä melkein" jos kaikki on kunnossa ja tarkkaan säädetty, mitään tarkoituksellista 100 eroa ei ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Aeron tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Mikäs muu voi aiheuttaa eroa mReq:n ja mAirin välille, kuin IMM?

Mulla on lainassa (kiitokset vaan lainaajalle) toinen käytetty IMM, jolla tilanne parani aivan selvästi. Puutumiset kiihdyttäessä vähenivät ja nuo lukemat seuraavat nyt tarkemmin toisiaan. Tosin jos pyynti on ~1100, niin mAir pyörii siellä reilussa tuhannessa. Kovemmilla pyynneillä siis jää tuohonkin sellainen "satasen rako".

Omalla IMMulla mAir alkoi seilaamaan, kun pyynti meni yli 1000. Alle 500 pyynneillä mAir seurasi ihan mukavasti.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Aeron tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Juu itsekin haluaisin tietää mikä muu voi vaikuttaa, koska alipaine ym letkut on katsottu ja kokeiltu letku irti kelloltakin -testi, sekä oli aikasemmin ruuvattu hukkaportti niin kiinni että aukesi ehkä kokonaiset 5 mm, silti vaan mentiin sen satasen jäljessä. Kylläkin sikakireellä hukkissäädöllä piikkasi mair mreqin yli keskialueella ho.
Aikamonelta saanut kuulla että satasen paikkeilla menee jäljessä kun mreq menee yli 1000, mutta seuraa alle 1000 lukemilla ihan mukavasti mreqia.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos boostcal.regmap eli ahtopaineensäätimen feed forward-osuus on löysähkö niin tuppaa jäämään hieman vajaaksi, koska boost adaptaatio ei sillä ~100 erolla enää korjaa ylöspäin. Samoin jos se on liian kireä, niin adaptaatio korjaa alaspäin sen verran isolla kädellä että taas jää vajaaksi. Pitäisi siis olla hyvin tarkkaan kohdallaan ja ehkä adaptaatio-askelien kokojakin voisi muuttaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin