9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
zami
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 17:10

9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?

Viesti Kirjoittaja zami »

Moro

Kuinkas tuommonen eberi toimii tai kuinkas sen saa käyntiin? Mulla ei oo käyttöohjetta lainkaa.

En oo kyllä edes tutkinu onko sielä koko laitosta, mutta jos teen kansirempan niin vois siinä samalla vilasta tuon eberin jos se on särki.

Sami
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Kannattais vilasta konehuoneeseen ennen topicin aloittamista että löytyykö sitä eberiä edes :)

Jossei erillistä kelloa ole eberiltä, niin sid ohjauksen saa päälle virtojen ollessa pois päältä, painamalla plussaa tai miinusta. Muista nyt, mutta taisi lukeakkin sidissä "heater" vasemmassa reunassa virtojen ollessa päällä.

Eberin toimivuuden voi testata ainakin techillä.
zami
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 17:10

Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?

Viesti Kirjoittaja zami »

Tattis. Ei näin kaupunkioloissa oikein jaksa innostua pellin alle kattelusta. Meen pajalle jouluksi niin sitte puretaan koko pirssi.

S
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Eberin asennus ohjeen jonka sain saab huollosta, niin siinä ainakin oli että eber asennetaan pissapojan säiliön alle. Eli jos se siellä on, niin pienen pakoputken löydät ihan, kun vähän kyyristyt ja eturenkaan edestä puskurin alta kattelet / koittelet. Tai toinen mihin nuita asennellaan niin rintapeltiin. Eli konepellin avaamalla moottorin takanaolevaan peltiin katsomalla pitäisi löytyä. Jommasta kummasta todennäköisesti ilman sen suurempaa vaivaa ja ihan vaikka kaupan pihalla voi diagnoosin tehdä :D
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Pitäisi 00 tid:ssä olla eberi vakiona, ja ainakin minulla rintapellissä kiinni. Ei sitä voi olla näkemättä. Johan siihen lyö otsansa jos kumartuu.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?

Viesti Kirjoittaja hatami »

Mikähän se eberin tyyppimalli on kun omasta on poistettu ja nyt tarttis takaisin sen. Edellinen omistaja oli ottanu pois kun oli särki eikä voinut ehjätä enää sitä. :mrgreen:
Marko
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2004 18:08
Paikkakunta: Karkkila

Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?

Viesti Kirjoittaja Marko »

D3W Z
niitä.varmoja.kotimaisia. ja tids. ja ttid.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5635
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Dieselin Eber löytyy tosissaan rintapellistä apparin puoleisesta kulmasta, ei voi olla erehtymättä. Jeipolla on bensakone ja siinä taitaa olla se asennuspaikka tosissaan siellä pissapojan alla. Auton ollessa sammuksissa eberin saa manuaalisesti päälle tai ajastettua sidistä nuolinäppäimiä selaamalla. Ajastin kelloihin (A-C eli 3 kpl) saat asetettua aikoja painamalla yhtäaikaa clear sen vieressä olevaa nuolinäppäintä samaan aikaan (SID1 jossa 4 näppäintä). Nuolinäppäimet samaan aikaan painamalla auton ollessa käynnissä sidin saa pakotettua päälle ja pois. SIDin alalaitaan tulee pienellä heater teksti. Jos lämpötila on alle +5 astetta eberin pitäisi lähteä automaattisesti päälle, ja silloin heater valo ei pala kun auto käynnistetään (ja auto on kylmä).

kokeile vaikka manual startilla virrat pois päällä ollessa käynistää eberiä kun olet katsonut pellin alle. Se näkyy siellä tulipellissä samalla tavalla möykkynä kuin vaikka akku eli löytyy nopeasti ilman että täytyy auto laittaa palasiksi :)

Kun eber lähtee päälle alkaa ensin pieni eberin pumpun naputus, hetken päästä paloilman puhallin pörähtää päälle ja alkaa pitämään pientä huminaa. Olisko noin minuutin päästä kun yrittää sytyttää...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
zami
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 17:10

Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?

Viesti Kirjoittaja zami »

Kiitos!

Tuolla ohjeella osaa jo vaikka käsikopelolla.

Tuli hirvittävä juoru tänään spealistilta jotta saabin lohko voi olla halki 2-3 sylinterin välistä. Usein ei kuulemma mee kannentiiviste...tuota mä en halua vielä uskoa. Vettä vain tarvii lisätä samalla tahdilla pissapoikaan ja jäähdyttäjään :-)
pka
"Saabisti"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 21, 2002 19:35
Paikkakunta: Suur-Tampere

Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?

Viesti Kirjoittaja pka »

Mainittakoon vielä että eberin manuaaliohjausta ei ole kaikissa autoissa. Ainakin omasta saksamallisesta M01 autosta puuttui kiertovesipumppu ja sitä myöten SID:stä manuaaliohjaus.
Saab 9-5 2.3T Aut '07
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

pka kirjoitti:Mainittakoon vielä että eberin manuaaliohjausta ei ole kaikissa autoissa. Ainakin omasta saksamallisesta M01 autosta puuttui kiertovesipumppu ja sitä myöten SID:stä manuaaliohjaus.
Kuten myös jos on TiD ilman SE-varustusta, pelkkä koneen kanssa käynnistyvä Eberi. (ainakin -99)
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?

Viesti Kirjoittaja haja »

Omasta Saksasta hakemassani (-02 SE) oli kanssa pelkkä lisälämmittimenä toimiva Eberi. Kiertovesipumpun puuttuessä ei tämä voi toimia lämmittimenä kun auton moottori ei ole käynnissä. Kattila (=Eberi) keittäisi oitis jos vesi ei kierrä. (Ylimuumenemissuoja toimisi ennen keittämistä)

Järjestelmään piti asennuttaa kiertovesipumppu letkuineen, tämän ohjausboksi sekä liitännät sekä SID:lle että ACC- yksikköön.

Toiminta: Kv- pumppu kierrättää vettä välillä Eberi -lämmityslaitteen kenno- lohko- Eberi- reittiä. Omani on asennettu siten että lämppärin puhallin käynnistyy hitaimmalla nopeudella vartin päästä käynnistyksestä. Tämä a) säästää akkua ja b) ilma tulee lämpimämpämä lasille. Eberin automaattinen käynnistyminen startattaessa on ohitettu (lyhyissä siirroissa ei saavutettaisi käyttölämpötilaa, liekkipinnat karstottuisivat ... ongelmia ... käyttöikä lyhenee rajusti -> pajalle asiaa).

Muuta huomioitavaa: Ajoajan pitäisi olla vähintään yhtä pitkä kuin Eberin päälläoloaika ennen lähtöä. Joku 5 min työmatka-ajo käy akun päälle. En ole vielä kokeillut mutta kuulemani mukaan Eberi ei starttaa jos polttoainevalo palaa (ei vedä tankkia tyhjäksi).
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Minulla -99 mallisessa tuntuisi eberi lähtevän käyntiin, lämpiää ainakin, vedet ei kuitenkaan kierrä. Onkohan tuo kiertovesipumpun hajoaminen yleistäkin ? Miten toiminta olisi helppo tarkistaa, olisko vinkkiä esim. kytkinkaavasta tai helppo kokeilla syöttää suoraan akusta ?
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?

Viesti Kirjoittaja TTH »

Tosiaan tuo eberi taitaa olla vakiovaruste kaikissa näissä Isuzun Tid-DTi vehkeissä, ainakin B-Vectrassa on lämppärin letkujen välissä joku Eberin valmistama laitos mutta erillistä ohjausta tuolle ei ole missään.
zami kirjoitti:Kiitos!Tuli hirvittävä juoru tänään spealistilta jotta saabin lohko voi olla halki 2-3 sylinterin välistä. Usein ei kuulemma mee kannentiiviste...tuota mä en halua vielä uskoa. Vettä vain tarvii lisätä samalla tahdilla pissapoikaan ja jäähdyttäjään :-)
Kannattaa tutkia kaikki mahdolliset paikat ennen kannen avaamista, lämppärin kenno ja öljynjäähdytin tuossa öljynsuodattimen jalassa vuotavat paljon useammin kuin tuo kannentiiviste. Itse yhteen DTi-Vectraan vaihdoin kannentiivisteen ja samaa tahtia jatkoi jäähdytysnesteen syöntiä. Loppujen lopuksi ei tullut selväksi mistä vuoti kun auton omistaja syötti autolle syylärisementtiä ja loppu nesteen vienti siihen.. Ja itse kyllä ennen remonttia sanoin että en usko kansipahvin hajonneen kun ei kerta savuttanut, lähti tosi hyvin käyntiin eikä kerännyt paisariinkaan ylimääräistä painetta..

Empä tuohon halkeavaan lohkoon jaksa uskoa, luulis kuitenkin että alumiininen kansi siellä ennemmin halkeaa kuin valulohko. Tosin nuo kannen pultit on tosi syvällä tuolla lohkossa joten periaatteessa tuo lohko voisi haljeta tuosta vesitilan ja pultin reijän välistä. Mutta toisaalta jos tuo nyt niin heikkoa tekoa olisi niin miksi sitten Saksassa tuolla koneella on lähes legendaarinen maine ns. ikiliikkujana...
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?

Viesti Kirjoittaja Naxu »

wesku kirjoitti:Minulla -99 mallisessa tuntuisi eberi lähtevän käyntiin, lämpiää ainakin, vedet ei kuitenkaan kierrä. Onkohan tuo kiertovesipumpun hajoaminen yleistäkin ? Miten toiminta olisi helppo tarkistaa, olisko vinkkiä esim. kytkinkaavasta tai helppo kokeilla syöttää suoraan akusta ?
Jos eberi käy, niin sen kuulee kyllä ainakin pelti auki. Vesipumppuja on monet vaihtaneet. Jos eberi toimii kone käynnissä, mutta ei sammutettuna niin pumppu on rikki.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Vastaa Viestiin