Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Ranetusta http://aijaa.com/q2N3JC
Viimeksi muokannut junnu, Ma Elo 14, 2017 07:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
puh.050-3748237
#3078
#3078
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Miksi kastella nurmikolla housujaan kun olin näkevinäni auton takana soratietäkin joka imee vettä paremmin kuin nurtsi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Pitäis o-renkaat saada viikonlopuks ni saako pks alueelta jostain? Kuinka tarkkoja noi mitat on et käykö 14x2,5 ja 20x3,5?
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
En lähtisi koittamaan onneani noiden kanssa. Merkkiliikkeestä saa ainakin varmasti oikeat. Isompi ainakin tuntui olevan normaalia pehmeämpää materiaalia.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Jos tarkoitat allekirjoittaneen kuvia ed. sivulta, nurmikolla koska se sorainen piha-alue on varsinainen autoparkki jossa on toki muitakin autoja. Varsinkin remontti jonka valmistumisaikaa ei tiedä on parempi suorittaa siellä missä ei ole tiellä. Tuo kuoppainen sora-alue kastuu myös pinnastaan samalla tavoin kuin nurmikkokin, vetää vain läpi nopeammin. Vaikkei vesi jääkään lammikoiksi pinnalle, niin kuin ei itseasiassa ko. nurmikollekaan, sora sotkee kaiken pahemmin (osat, työkalut, itse työntekijän). Auton allahan täytyi tietenkin olla pressunpala joka tapauksessa, mutta juuri se keräsi sitten kaiken tihkuneen veden persuuksia ja selkää kastelemaan.mestari kirjoitti:Miksi kastella nurmikolla housujaan kun olin näkevinäni auton takana soratietäkin joka imee vettä paremmin kuin nurtsi
Parempi ratkaisu olisi ollut
a) halli tai katos, nosturi plussaa
b) isompi suoja peittämään ainakin koko auton keula päältäpäin
c) parempi sää remontille
Koska allekirjoittanut ei voinut vaikuttaa mihinkään noista, niillä mentiin mitä oli.
-
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Olisiko vinkkejä DP:n alimman pultin leikkaustyökaluun
Punahehkuun kuumentamisen ja irrotusaineen yhteiskäytöllä se lähti lopulta edes hiukan liikkeelle aika vastustavasti pyörien, mutta ruostunut mutteri pyöristyi muutaman millin avautumisen jälkeen liikaa kulmien osalta. Ei kuitenkaan avautunut niin paljon, että mahtuisi "kiertämään" putken sivulle ja pystyisi yrittämään esim. hylsyllä.
Millä työkalulla saisi parhaiten pultin poikki tai mutterin halki? Syylärin irrotus vasta viimeisenä vaihtoehtona, kun joutuu purkamaan niin paljon muuta pois. Flekti sentään näytti helpolta irrottaa. Puukkosaha ei mahdu, ei edes Bosch GSA tai vastaava. Samoin Dremel taipuvallakin päällä liian iso.
Näityä nyt olen miettinyt
Punahehkuun kuumentamisen ja irrotusaineen yhteiskäytöllä se lähti lopulta edes hiukan liikkeelle aika vastustavasti pyörien, mutta ruostunut mutteri pyöristyi muutaman millin avautumisen jälkeen liikaa kulmien osalta. Ei kuitenkaan avautunut niin paljon, että mahtuisi "kiertämään" putken sivulle ja pystyisi yrittämään esim. hylsyllä.
Millä työkalulla saisi parhaiten pultin poikki tai mutterin halki? Syylärin irrotus vasta viimeisenä vaihtoehtona, kun joutuu purkamaan niin paljon muuta pois. Flekti sentään näytti helpolta irrottaa. Puukkosaha ei mahdu, ei edes Bosch GSA tai vastaava. Samoin Dremel taipuvallakin päällä liian iso.
Näityä nyt olen miettinyt
- Multitool ja siihen sivulle päin se sahaosa -> mutterin saisi halki. Tiukkaa tosin silläkin tekee ja pitää ehkä muokata terää vakiota kapeammaksi.
- Mutterinhalkaisija (esim. https://www.ikh.fi/fi/mutterinhalkaisija-5-20mm-x005683), mutta ei ehkä mahdu mutterin ja DP väliin
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Eikös sinne nyt kuitenkin alakautta pääsisi mutterin kyljestä siivun leikkaamaan Dremelillä ja sopivan kokoiseksi kuluneella Speed Click -laikalla?
https://thesaabguy.files.wordpress.com/ ... 326&zoom=2
https://thesaabguy.wordpress.com/2010/07/06/5/
http://m.motonet.fi/fi/tuote/781191/Dre ... lille-2kpl
https://thesaabguy.files.wordpress.com/ ... 326&zoom=2
https://thesaabguy.wordpress.com/2010/07/06/5/
http://m.motonet.fi/fi/tuote/781191/Dre ... lille-2kpl
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Alun perin siis oli tarkoitus katkaista pultti ja siihen tuo Dremel ei mahtunut, mutta nyt lähdinkin liikkeelle yrittämällä saada mutteri paloiksi.
- Eilen aloittelin tuolla mutterin halkaisijalla ja tuo malli linkitämäni IKH:n malli ainakin mahtuu alakautta. Kun hiukan pakoputkikin jo liikkuu, niin sai sen kohtuullisen suoraan sinne. Lähinnä sen mutterin "prikkaosalevennyksen" päältä tuo liukuu pois. Muutenkin hiukan klappia/pykälää välillä kierteessä yms., mutta hintaisekseen toimivan oloinen työkalu.
- Sitten perään hakkasin talttaa siihen halkaisukohtaan tuon levennyksen osalta.
- Lopuksi Dremelillä latkovarrella + pikkulaikalla (http://www.motonet.fi/fi/tuote/781189/D ... 24mm-20kpl) mutteria katin suunnasta "siivuttaen" sain mutterin pyörimään jo 1/4 kierrosta. Ajosuunnasta edestä/takaa ei mutteria viitsi siivuttaa, kun osuu helposti siihen laippaan. Noita pikkulaikkoja menee urakalla, kun tuolla ahtaassa tilassa tulee vääntöä kumminkin sivusuunnassa jonkun verran. Mutta hyvällä tuurilla tästä voi selvitä jopa ihan tuota alakautta. Seuraavaksi vain suojalasien tilalle koko naaman suojus, kun tulee laikan paloja alas aika paljon.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Mullakin oli muutama ihan pieni messinkinen hippu öp:ssa ,muuten esim. Sihdissä ei ollut mitään metallia tms.Kolmosen runkopukki otettiin auki eikä ollut mitään sanottavaa.Näin jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt katsoa muutkin laakerit, mutta näillä nyt mennään tällä kertaa.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Hieno remonttistoori josta ei tekemisen meininkiä puutu! Se on kyllä tuttua että käyttöautosta muuttuu hetkeksi harrasteauto. Onneksi nyt on vuokratalli hommien tekemiseen mutta ulkorempat eivät ole uutta.zepeteus kirjoitti: ↑To Joulu 22, 2016 20:24Loppukesän aikaisia, mutta laitetaan arkistoon. Auto vm 2001 matalapaineturbo ilman virityksiä. Mittarissa oli 193 tkm kun turbo päästi pohjoisen reissulla käyttösavuja ulos. Auto jäi seisomaan pihalle kunnes kuukautta myöhemmin pääsin uusi turbo matkassa vaihtamaan tuota peräti 8 tkm kestänyttä kiinanhyrrää.
Öljyvalo oli värähdellyt kuulemma emännällä ajossa joskus keväällä, mutta sen koommin ei ollut ilmoitellut olemassaolostaan. Öljyä oli kuitenkin kulunut litra vaihtovälillä vaikkei ollutkaan sitä näkyvästi savutellut ilmoille. Liekö antautuva turbo kuitenkin jo silloin sitä roiskinut ympäriinsä? Joka tapauksessa, nyt oli korkea aika ottaa turboremontin yhteydessä samalla öljypohja alas ja katsoa mitä sinne kuuluu.
Olosuhteiden pakosta tunkkia ja taljaa lukuunottamatta täytyi mennä luonnonmukaisilla materiaaleilla. Helmojen alle pölkkyjä keulaa kohottamaan ja konetilaan lankku moottorin ripustukseen. Ripustus saattaa näyttää kuvassa huterammalta kuin se todellisuudessa oli. Ennen auton alle menoa tuennat ja ripustukset tuli koeravisteltua joka suuntaan ja kun mikään ei nitkahtanutkaan, ei alla ollut pelkoa, varsinkin kun siellä oli lisää pölkkyjä varmistuksena eli koko ajan tiellä.
Apurungon irroitin keulan puolelta ja jätin roikkumaan löyhytettyjen takimmaisten pulttien varaan Vesan alkuperäisen ohjeen mukaisesti. Pultit nitkahtivat auki kunnollisella riuhtaisulla mutta olisivat kyllä jääneet avaamatta ilman metristä putkenpätkää avaimen päässä. Yllättävän kauan tuli tuherrettua öljypohjan ruuvien avaamisessa, muutamalle ahtaimmissa koloissa olleille ei meinannut löytyä millään sopivaa kulmaa vääntää. Ahtaat työskentelytilat eivät tietenkään auttaneet asiaa kun kättäkin vaihtaakseen piti aina ryömiä puoliksi pois auton alta. Ja tottakai koko ajan tihkuava sade viimeisteli remonttifiiliksen kun pisaraa tuli milloin silmiin, milloin korviin, jalat ja persuus märkinä koko ajan.
Mutta siinäpä se viimein oli, öljypohja nurmikolla. Heti ensihavaintona pieni yllätys, pohjalla ei ollut mäskiä lainkaan. Öljyä oli kyllä palanut kiinni varsinkin pakoputken puolelle ja hyvin olivat 900 km ajetut öljytkin jo mustuneet. Mutta sihdissäpä olikin sitten moskaa. Ja metallinpalanen, pentele.
Kaadoin loput öljynjämät keruuastiaan ja sieltähän niitä metallisoiroja paljastui lisää pohjalta. Takaisin auton alle ja laakereita nykimään. Jokaisessa veivinlaakerissa tuntui väljää. Avasin neljännen runkolaakerin ja niinpä oli lähtenyt pinnoite liikkeelle. Kampiakselissa näkyi lämpöjälkeä, kynnellä koittaen tuntui jotain mutta ei selviä naarmuja. Auton historiatietojen mukaan ei mitään viitteitä mahdollisista aiemmista puhdistuskerroista, epäilisin ettei ole putsattu. Tämä puhdistus tuli kuitenkin liian myöhään, vaikkei ehkä ainoa syy paikkojen lahoamiseen ollutkaan.
Siitä tuli sitten projektiauto. Saas katsoen hotsittaako ensi kesänä tuhlata lyhyt loma moottorin pudottamiseen ja purkuun. Toivottavasti ei ainakaan sada kovin, lol. Vesalle kiitos topiikista ja ohjeista. Turha kai mainita mutta sanonpa kumminkin että kannattaa tsekata öljypohja ennemmin kuin myöhemmin.
Meillä kanssa tiedossa tuo öljysihdin puhdistus ng900:ssa nyt kun kohta vaihdetaan öljyt. Kai maar se sama öljysihti niissä vanhemmissakin koneissa on vai onko niissä eroja?
Varmistan muuten, että et varmaan kampuraa irrottanut vaan vain laakeripukit ja alemmat runkolaakerit kurkkasit?
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Ps. Tämä nyt ei suoraan tähän liity mutta miten sait kuvat julkaistua niin, että ne näkyvät vielä vuosien päästä?zepeteus kirjoitti: ↑To Joulu 22, 2016 20:24Loppukesän aikaisia, mutta laitetaan arkistoon. Auto vm 2001 matalapaineturbo ilman virityksiä. Mittarissa oli 193 tkm kun turbo päästi pohjoisen reissulla käyttösavuja ulos. Auto jäi seisomaan pihalle kunnes kuukautta myöhemmin pääsin uusi turbo matkassa vaihtamaan tuota peräti 8 tkm kestänyttä kiinanhyrrää.
Öljyvalo oli värähdellyt kuulemma emännällä ajossa joskus keväällä, mutta sen koommin ei ollut ilmoitellut olemassaolostaan. Öljyä oli kuitenkin kulunut litra vaihtovälillä vaikkei ollutkaan sitä näkyvästi savutellut ilmoille. Liekö antautuva turbo kuitenkin jo silloin sitä roiskinut ympäriinsä? Joka tapauksessa, nyt oli korkea aika ottaa turboremontin yhteydessä samalla öljypohja alas ja katsoa mitä sinne kuuluu.
Olosuhteiden pakosta tunkkia ja taljaa lukuunottamatta täytyi mennä luonnonmukaisilla materiaaleilla. Helmojen alle pölkkyjä keulaa kohottamaan ja konetilaan lankku moottorin ripustukseen. Ripustus saattaa näyttää kuvassa huterammalta kuin se todellisuudessa oli. Ennen auton alle menoa tuennat ja ripustukset tuli koeravisteltua joka suuntaan ja kun mikään ei nitkahtanutkaan, ei alla ollut pelkoa, varsinkin kun siellä oli lisää pölkkyjä varmistuksena eli koko ajan tiellä.
Apurungon irroitin keulan puolelta ja jätin roikkumaan löyhytettyjen takimmaisten pulttien varaan Vesan alkuperäisen ohjeen mukaisesti. Pultit nitkahtivat auki kunnollisella riuhtaisulla mutta olisivat kyllä jääneet avaamatta ilman metristä putkenpätkää avaimen päässä. Yllättävän kauan tuli tuherrettua öljypohjan ruuvien avaamisessa, muutamalle ahtaimmissa koloissa olleille ei meinannut löytyä millään sopivaa kulmaa vääntää. Ahtaat työskentelytilat eivät tietenkään auttaneet asiaa kun kättäkin vaihtaakseen piti aina ryömiä puoliksi pois auton alta. Ja tottakai koko ajan tihkuava sade viimeisteli remonttifiiliksen kun pisaraa tuli milloin silmiin, milloin korviin, jalat ja persuus märkinä koko ajan.
Mutta siinäpä se viimein oli, öljypohja nurmikolla. Heti ensihavaintona pieni yllätys, pohjalla ei ollut mäskiä lainkaan. Öljyä oli kyllä palanut kiinni varsinkin pakoputken puolelle ja hyvin olivat 900 km ajetut öljytkin jo mustuneet. Mutta sihdissäpä olikin sitten moskaa. Ja metallinpalanen, pentele.
Kaadoin loput öljynjämät keruuastiaan ja sieltähän niitä metallisoiroja paljastui lisää pohjalta. Takaisin auton alle ja laakereita nykimään. Jokaisessa veivinlaakerissa tuntui väljää. Avasin neljännen runkolaakerin ja niinpä oli lähtenyt pinnoite liikkeelle. Kampiakselissa näkyi lämpöjälkeä, kynnellä koittaen tuntui jotain mutta ei selviä naarmuja. Auton historiatietojen mukaan ei mitään viitteitä mahdollisista aiemmista puhdistuskerroista, epäilisin ettei ole putsattu. Tämä puhdistus tuli kuitenkin liian myöhään, vaikkei ehkä ainoa syy paikkojen lahoamiseen ollutkaan.
Siitä tuli sitten projektiauto. Saas katsoen hotsittaako ensi kesänä tuhlata lyhyt loma moottorin pudottamiseen ja purkuun. Toivottavasti ei ainakaan sada kovin, lol. Vesalle kiitos topiikista ja ohjeista. Turha kai mainita mutta sanonpa kumminkin että kannattaa tsekata öljypohja ennemmin kuin myöhemmin.
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Ne on näköjään Imgur palvelimella, ja se on pysynyt pystyssä ja muuttumattomana toisin kuin monet muut vastaavat
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Kas, eipä ole aikoihin tullut vierailtua, mutta tämän projektin aikaraameihin sopivasti muutama kk myöhässä vastaukselle ei liene mitään. Juu ei, en ottanut auki muuta kuin öljypohjan ja alempia laakereita sen mitä sillä hetkellä hotsitti ja pystyi.
Nyt on tullut näemmä jo 7 vuotta tuosta tapauksesta ja saapikas pukkaa horsmaa samalla tontilla. Parina kesänä tuli työnneltyä pihalla eri paikkoihin, mutta nyt on juurtunut sijoilleen jo vuosiksi. Aika tiukasti istuukin, ei meinattu saada liikkeelle porukallakaan kun viimeksi liikuteltiin. Siihen lahosi se, harmi. Kaikki tekniikka miinus moottori kunnossa/kunnostettu/putsattu, mutta nyt kärry tietty jo säiden piiskaama. Sisältä edelleen nätti.
Muutama kiinnostunut ohikulkija on ollut silloin tällöin ostamassa "noin siistissä kunnossa olevaa", mutta yllättäen kiinnostus hiipuu kun todellinen seisontasyy selviää.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Oi oi näin siinä voi käydä..
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347