Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Mikä saatana siinä on että noihin tankkeihin pitää jotakin letkua mennä asentamaan, oon niin monta irronnutta / halennutta korjannu.

Tämmöstä en vielä ainuttakaan. PAITSI jos joku menee laittamaan vastaavan liittimen jonka o-renkaat EI kesta bensaa/etanoolia. Olen ämpärissä kokeillut muita merkkejä eri o-renkailla ja niinkin pieni rako mikä tuohon jää nylon putken ja sinisen renkaan väliin niin sieltä se "ei kestävä" rengas työntää ja turboo itsensä pihalle... Surullisen hauska näky.

Kuva

Kuva

Kuva
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko kokemuksia miten tuollainen pneumariikkaliitin pysyy pumpussa, jossa on metallinen lähtönippa? Jokuhan taisi kirjoitella ettei tuokaan liitin aina pomminvarma ole.

Kumpi noista ruolla mainituista Festo-liittimistä on se riittävän hyvä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 118#p89311
Jouzer
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 18:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja Jouzer »

Ajattelin kiittää ohjeesta ja pistää tänne koosteen tärkeistä kohdista tohon koko hommaan liittyen, niin ei tarvi seuraavan eksyjän kaluta kaikkia vanhoja topikkeja läpi

- Nakertaja / kuvioleikkuri löytyi biltemasta, itsellä kesti aivan hyvin laite mutta ostin toisenkin varalle kun biltemassa toimii hyvin noi palautukset. http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... 000016758/

- Kannattaa irrottaa suosiolla bensaliittimiä pitävät kynnet kokonaan irti koska ne katkeaa helposti. Punaisen täpän alta löytyy torxruuvi.

- Bensaliittimet on erittäin hauraita, crc + nitkuttaa varovasti myötä ja vastapäivään (ei ylös alas) ja vetää voimakkaasti siitä päädystä, ei mutkasta, lähtee ehjänä.

- Muovikaulusrengas joka kiristää pumpun tankkiin on niin saakutan tiukassa että kannattaa hommata siihen oikea työkalu joka löytyy motonetistä https://www.motonet.fi/fi/tuote/803006/ ... a-80x100mm Ulosvetäjä 80x100mm 80-3006 20€ paketissa lukee Finbullet. Siitä kun kääntää noi kynnet toisinpäin, irrottaa ruuvin ja tunkin varrella vääntää niin lähtee sekunnissa.

- Ämpärin poistaminen oli itselle vaikein homma, se onnistu tällä ohjeella:
Nosta pumppua noin 5 senttiä, pyöritä neljäsosa käännös myötäpäivään, nosta lisää ja yritä taittaa vähän takapenkkiin päin (tämän kohdan löytämisessä meni hermot, lopulta sen sai niin ylös että se vähän niinkuin hirtti kiinni siihen aukkoon jolloin varovalla voimankäytöllä sai itse ämpäristä ja letkuista vedettyä enemmän ylös) sitten kallistaa takapenkkiin päin ja ämpäri tulee ulos. Mukana tulee myös hemmetisti bensaa joten suojaa takapenkki kunnolla ja muovikassi valmiina vieressä.

- Ja kasatessa kiinnitä huomiota että pumpun kannessa oleva viiva on kohdakkain tankissa olevan viivan kanssa eli suunnilleen pelkääjän ovea kohti. Valkoinen letku tuli itsellä pelkääjän puolelta katsottuna oikealle, jos pääsi unohtumaan.

Kannen takasinlaittoon hommasin itse seuraavat tarpeet:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000035555/
-Toi tiivistelista sivulla mallin laitan kanteen ja aukkoon laitan http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000031706/
-Nuo sikaflexillä kiinni pelteihin niin ainakin uskon että kansi plupsahtaa sopivasti paikalleen ja on tiivis.
https://1drv.ms/i/s!Ak7fBtYzJNKZhkMNT00GjSX9CbZE
Tommonen siitä tuli, itse tyytyväinen!

Ja jos vaihdat pumpun vanhaan ämpäriin ja vaihdat kovaputken letkuun uutta pumppua varten:

-Motonetin gates letkut eivät välttämättä kestä upotettuna etanolia vaikka niin väittävät, osta cohline 2190 jos ajat re85 (finjector myy helsingissä).

-Ruuviklemmarit on irtoillu saabisteilla, ns puristettavat letkunkiristimet tai jousiklemmarit toimii paremmin, mutta itse ostin koko ämpärin biltemasta niin ei tarvinnut vaivautua. http://www.motonet.fi/fi/tuote/450118/M ... 05mm-10kpl

Länsi-Helsingistä voi tulla ilmaiseksi noutaa tai postikuluja vastaan saa nää mitä jäi yli
- Kannen tekemisee käytettyjä listoja
- Cohlinen upotettavaa bensaletkua yhteen pumpunvaihtoon riittävä pätkä (juuri se mikä kuulemma varmasti kestää)
- Puristettavia letkuklemmareja, hohtimilla painetaan noi, joku kehui varmemmaksi kun noi mini-abat
Pistä yv:tä jos tahot


Semmosta!
Viimeksi muokannut Jouzer, Ti Elo 09, 2016 23:22. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9-3 2001 2.0t
Ford Probe 1991 2.2T
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja ramba »

Vielä lisäyksenä mini aba klemmarit normi klemmareiden tilalle ja tiukalle. Niin ei tarvitse tien poskessa repiä ämpäriä irti ja kiinnittää letkua.
TSuni
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 19:36

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja TSuni »

TSuni kirjoitti:Näitä juttuja kun lukee niin tulee väistämättä mieleen, että kuinka monella oikeasti on alkuperäinen bensapumppu porsinut ja kuinka moni on kaukaa viisasti vaihtanut pumpun ennakkoon ja sen takia jääty välille. Aika monta on näitä joilla on 1) tarvikepumppu porsinut 2) letku irronnut pumpulta tms. 3) etanolilla ajaessa letkut hajonneet.

Nimimerkillä pumpulla +250tkm takana, porsimista odotellessa :)
Itselleni vastaten, porsihan se viimein lukemassa 296tkm. Pumppu inisi koko omistusaikani alusta 4v/65tkm, kunnes ei enää käynnistynyt. Yhden kerran meinasi jättää keväällä käynnistymättä lähikaupan pihasta mutta tokeni toisella startilla, kuvittelin sattumanvaraiseksi sähköhäiriöksi.

Asensin tilalle BIlteman ämpärin, joka kesti valehtelematta 2km! Auto hinattiin korjaamolle, jossa vaihdettaisiin etanolin kestäväksi mainostettu pumppu. Yritin kovasti kysellä asennustavasta, millä liittimillä ja letkuilla värkki asennetaan jotta lopputulos olisi kestävä. Korjaamon pitäjä ei osannut kertoa, mutta asentajalle homma olisi tuttu. Noh, autoa noutaessa asentaja ei tiennyt edes minkä merkkinen pumppu sinne laitettiin, roskista kaivetusta paketista päätellen kyseessä huonomaineinen Motonetin 28-1486 tarvikepumppu. Katsotaan nyt kuinka kestää, mieltä liennyttää työlle myönnetty 2-vuoden takuu.

Lisävaroituksena muille bilteman ämpäriä vaihtaville, että orkkis kulmaliittimet oli ainakin omassani järjettömän tiukat uuteen ämpäriin. Liittimet olivat noin kympin halkaisijaltaan suuremmat kuin Bilteman omat liittimet, joten niistä piti hioa muutama satku halkaisijasta pois. Menivät lopulta paikoilleen, mutta usko ja voimat meinasi loppua. Mielestäni nimenomaan liittimen runko ahdisti, ei O-renkaat. Itse liittimet kestivät hyvin (oikeanlaista) voimankäyttöä.

Yleisiä kommentteja vaihto-operaatiosta: Reijän teko onnistui helposti peltisaksilla eikä piuhat ole vaarassa kun älyää siirtää ne pois tieltä. Putsaa tankin reijän ympäristö huolellisesti ennen ämpärin irroittamista. Kiristysrengas irtosi ilman erityistyökaluja, siirtoleukapihdeillä lamellin juuresta tukevasti kiinni ja vasaraa perään. Vastakkaisilta puolilta vuorotellen naputellen löystyy hiljalleen, samalta puolen hakkaaminen ei auta. Ämpärin sähköliittimen piuha oli kanssa tiukassa, ruuvarilla varovaista vääntelyä niin lähtee. Ennen vääntelyä torxi auki, kynnet irtoaa sitä mukaa kun liitin pakenee edestä. Ämpäriä takaisin asetettaessa ei riitä, että saat kohdistusviivat kohdakkain. Itselläni ämpäri jäi asentaessa hieman jännitykseen, eli viimeiset 30 astetta ämpäriä takaisin kierrettäessä se laittoi vastaan. Seurauksena koho ei toiminut, jäi pohjaan -> bensavalo jatkuvasti päällä. Kaikki purkaminen ja kasaaminen tapahtui liukasteen kanssa.
molby
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja molby »

Onkos noilla kynsillä mikä merkitys, itsellä ainakin kynnen ja liittimen välissä 1-2 mm väli.
Ei senpuoleen molemmat kynnet pamahtivat poikki.
TSuni
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 19:36

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja TSuni »

Kynnet varmistaa, että liittimet pysyy paikoillaan. Näin jossain foorumilla linkin nettikauppaan, jossa myydään metallista sankaa, jolla voi katkenneet kynnet korvata, ruuvataan torxin alle. Nikkari vääntää itse.
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Mulla kävi niin että molemmat kynnet meni poikki ja ajattelin että kyllä se liitin siellä pysyy. Muutaman päivän ajeltua alkoi kabiiniin tulla maasiivinen bensanhaju ja auto sivuun. Oli paine puolen liitin josta siis kynnet poikki noussut ylös ja liitoksesta tulvi bensaa penkin alle. Mukavat hajut siitä jäi useammaksi viikoksi.
Jäsen #6332
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Apu saattaisi löytyä Marmoritiskiltäkin:

Clamppi #12806114

Ruuvi #12806115
Saabiton Saabisti
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onkos kellekkään käynyt näin että vaihdetulla pumpulla ei voi enää ajaa tankkia varoitus valolle asti tyhjäksi? Omassa ryttyily alkaa kun tankkiin sopii 50L. Eli joudun nykyään katsomaan ajomäärän tripistä sen mukaan että tankkaan 45L. Biltema ämpäri teki sen ensin (luulin että 3kk vanha pumppu petti ja saattaakin olla ehjä?) ja sama jatkuu Dw200 :n kanssa originaalissa ämpärissä. Tuli vianhaku kalliiksi, kun vaihtelin Di - kasetin jne. Härveli toimii hyvin ja bensapaineen olen mitannut täyskaasullakin. Pitää vaan olla riittävän täysi tankki.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Mertmi kirjoitti:Onkos kellekkään käynyt näin että vaihdetulla pumpulla ei voi enää ajaa tankkia varoitus valolle asti tyhjäksi? Omassa ryttyily alkaa kun tankkiin sopii 50L. Eli joudun nykyään katsomaan ajomäärän tripistä sen mukaan että tankkaan 45L. Biltema ämpäri teki sen ensin (luulin että 3kk vanha pumppu petti ja saattaakin olla ehjä?) ja sama jatkuu Dw200 :n kanssa originaalissa ämpärissä. Tuli vianhaku kalliiksi, kun vaihtelin Di - kasetin jne. Härveli toimii hyvin ja bensapaineen olen mitannut täyskaasullakin. Pitää vaan olla riittävän täysi tankki.
Eikait tossa ole muita vaihtoehtoja kun kohon asento muuttunut/jumittunut taikka itse pumpun asennus syvyys on korkeammalla kuin alkuperäinen. Mulla modattu ämpäri niin että pumppu on originaalia alempana muutaman millin. Ei kuitenkaan kannata tyhjäksi ajaa ikinä.
Jäsen #6332
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eikös tankki ole 65litraa? Tuolla ennen pystyi ajamaan valon syttymiseen saakka ja silloin tankkiin meni 55-60litraa. Nyt pirssi alkaa rötäämään ja välillä veto vaan loppuu kokonaan. Sit kun tankkaa sen 50L, minkä sopii tankkiin, toimii hyvin. Ei se bensamittarin vialta tunnu. Miten vajaaksi yleensä annatte tankin mennä ennen tankkausta? Paljonko mahtuu tankkiin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Eikös se tankki ole 68 litraa. Muutaman kerran olen tankannut 64-65 litraa. Ajotietokone näyttää jäljellä olevan matkan siinä mielessä luotettavasti, että on voinut päätellä bensaa olevan jäljellä. Mitään järkeä ei ole päästää niin tyhjäksi, mutta kaipa joku syy sitten on ollut. Yleensä menee n. 55 litraa. Mitään ongelmaa ei tullut, vaikka bensaa oli vaan muutama litra. Sitä en tiedä, onko täyttöputki mukana tankin tilavuudessa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään tankkiin meni keväällä ostettu Bilteman ämpäri ja sisällä Walbro GSS341. Jo on kumma, jos ei rupea :saab: toimimaan!

Katkaisin bensaputken entisen pumpun kaulalta siten että jäi putken suulle vähän kartiota. Sitten survoin putken uuteen pumppuun ja klemmarilla varmistus. Ei pitäisi tulla siitäkään harmia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja stara »

villi arvaus. jos pumpun imupuolelle on tullut joku haava/ reikä, niin imee siitä ilmaa,.. kun tankki on tarpeeksi tyhjä
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin