NG 900-94 2.0T tasapainoakselit - Vikoja vain kylmänä?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

NG 900-94 2.0T tasapainoakselit - Vikoja vain kylmänä?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tasapainoakselit - Autolla ajettu 207t
-------------------
Hakutoiminto "Tasapainoakselit" suoritettu... :D
.. Eikä missään puhuta lämmön vaikutuksesta. :?:

Perjantaina moottoria käynnistettäessä *lämpimässä* parkkihallissa töiden jälkeen moottorista kuului jakopään päästä vihlovaa sirittävää rohinaa moottorin sisällä, Ääni *tuntui* olevan moottorin yläosassa joka kuului jopa matkustamon puolelle varsin voimakkaasti. Aamulla pakkasessa töihin mennessä ja ajon aikana ääntä ei vielä kuulunut.

.. Muttamutta. noin 2min koneen pyörimisen jälkeen vihlova rohina katosi kokonaan ja moottori kävi aivan kuten ennenkin.

.. Seuraavana päivänä sama juttu 10 asteen pakkasessa. Kävi muutaman minuutin saabisti-korvia raastavalla äänellä, vaikka Vesipumppu, Laturi, Rullat, ilmastointi ja kiristin oli pyörimättä kun löysäsin moniurahihnan. Ääni katosi taas muutaman minuutin pyörittyään. Ääni on kuuluessaan niin voimakas että tavalliset ohikulkijatkin kuulee että kaikki ei ole kohallaan.

Äänen kuuluessa kokeilin nostaa kierroksia 4-5 tuhanteen, josko vika olisi öljynpaineen nousun viiveessä ja puutteessa yläkertaan ja kiristimille, mutta tälläkään ei ollut vaikutusta ääneen. Ääni on siis aina kylmänä ja koko kierrosalueella.

Niinpä kysynkin villejä ideoita ja teorioita, voisiko se olla joku muu kuin tp-ketju joka korjaantuu lämmetessään?
Jos tp-ketju pitää ääntä, niin onko siinä vaiheessa ketju jo poikki jakopään pohjalla jossain välissä rohisemassa vai pomppiiko ketju "vasta" hampaitten yli? Veikkauksia miksi lämpimänä vikaa ei kuulu? Ketju venyy lämmetessään?

Onko laakereita mennyt jakopään suunnalta?
Laakeritkin viottuneena taitaa pitää ääntä yleensä vasta lämmettyään.

Jos joku on NG900:sesta irroittanut ketjut menestyksekkäästi, niin onko onnistunut ilman moottorin poisnostoa. Entäpä ilman kannen irroitusta (vain öljypohjan ja mahdollisesti päätykopan irroitus.. Jos jättää kiristimet paikalleen).
Saako öljypohjaa irti pelkästään ruuvit irroittamalla? Pääsisi näkemään ketjut..

Jännä rytmi tyhjäkäynnillä
--------------------------------
.. Ja sitten eritoten Trionicin omaavat.. Onko tyhjäkäynnin "seilaaminen" pakkasella normaalia? Moottori pitää kyllä kierrosluvun mittarin mukaan tasan 1000rpm, mutta äänessä ja tärinässä on havaissavissa noin sekunnin mittainen SÄÄNNÖLLINEN ja TASAINEN cykli tyyliin "brum-brum-brum.."
Mites Trionic 5 säätikään tyhjäkäyntiä? Joku sähköinen lisäilmaläppä? Onko näissä ollut "vikaa" kylmänä?

Moottorin lämpö
-------------------
Sitten moottorin lämpö on pakkasella viisarin paksuuden verran kuumempana, eli ehkä aavistuksen puolivälin yläpuolella. suomen kesässä aavistus alle. Tämä havainto tehty jo kahdessa NG900t-94-95 autossa.
Yleensähän asian voisi kuvitella olevan toistepäin. Teorioita?
Itselläni on loppukesästä vaihdettu uusi termari muista syistä.


Hook

ps. Kojelaudan/korin/kattoluukun/verhoilujen/jousituksen paukkeet pikku-pakkasella on sitten ihan eri juttu.. Kiva talviauto. Olo kuin lintsillä kummitusjunassa kesäisin :lol:
Viimeksi muokannut Hook, Ma Marras 22, 2004 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Mimmi kirjoitti:TP-ketju hyppii rattailla. Itse ottaisin KIIREESTI sen pois, ettei koneeseen tule täystuhoa, kun ketju menee sopivaan väliin.
Tyhjäkäyntimoottori/lisäilmaluisti kaipaa puhdistusta.
Onkos se kampiakselin vai tapapainoakselien rattaat, mistä ketju pomppii yli?
Kun kone lämpiää, niin miksi ääntä ei enää kuulu? hyppii kauniisti vai ei enää ollenkaan hypi?

Kiitoksia taas :)


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
aaltot
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 04:25

Viesti Kirjoittaja aaltot »

Hook kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:TP-ketju hyppii rattailla. Itse ottaisin KIIREESTI sen pois, ettei koneeseen tule täystuhoa, kun ketju menee sopivaan väliin.
Tyhjäkäyntimoottori/lisäilmaluisti kaipaa puhdistusta.
Onkos se kampiakselin vai tapapainoakselien rattaat, mistä ketju pomppii yli?
Kun kone lämpiää, niin miksi ääntä ei enää kuulu? hyppii kauniisti vai ei enää ollenkaan hypi?

Kiitoksia taas :)


Hook
Mulla tekee samaa että tyhjäkäynti seilaa vähän kylmänä 5min ajon jälkeen.. kylmänä ei mutta vähän lämmeneenä valoissa vähän..

"Työ" mersussa rallattaa jakoketju myöskin, johtuu laakereista ainakin siinä..
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Niin kuten tuolla jossain viestiketjussa kirjoitin niin mullakin auto hieman ruksuttaa kylmällä ilmalla. Tämän kuulee kun pyörii auton ympärillä raaputtamassa ikkunoita. Sisälle ruksutus ei kuulu kunnolla. Lämpimänä ääni on joko niin vaimea ettei se ole häirinnyt mua tai sitten se on poistunut täysin. Täytyy kiinnittää hieman enemmän huomiota tuohon ääneen jos sen pystyisi paikallistamaan.

Pakkasella tosin kaikki paikat tuntuu olevan kovilla. Esim. ohjaustehostimeni pitää järkyttävää ääntä yli 10 pakkasessa mutta samanlaista ääntä se on pitänyt jo 2 talvea joten ei se kaiketi ole vakavaa...
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

ruksuttaa se kone kylmällä kylmänä täälläkin, ja on ruksuttanut niin kauan kun muistan... Vähän lämmetessään käyntiääni sitten tasaantuu ihan normaaliksi, enkä ole siitä sen kummempaa ongelmaa ottanut.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kävin näyttämässä .. siis kuunteluttamassa autoa tutussa pienessä autokorjaamossa, joka pääasiallisesti korjaa jenkkejä ja eritoten moottoreita ja on harrastuksenaan 13 vuotta rakentanut ralliautoja.

"Autolääkärin" :lol: 5 minuutin tutkiskelu kuulokkeilla, mikrofonilla ja desibelimittarilla sai diagnoosiksi että kyseessä EI VOI OLLA KETJU joka pomppii rattaalla, eikä tasapainoakselin laakerit, koska ovat liukulaakereita, vaan epäili erittäin vahvasti

Yllätys yllätys! konetta selkeästi nopeammin pyörivä viallinen&kuiva kuulalaakeri!
.. Joka helisee, vinkuu ja vihloo kylmänä ja ääni vaimenee 5 minuutissa lähes olemattomiin, kun kone lämpiää.
Sijaintina lohkon puoliväli ja ehkä hiukka edempänä lohkossa.

Samanlainen ääni lähtee yleensä loppuunajetuissa rullien laakereista, mutta koska vika ei voi olla moniurahihnan laakereissa, niin jäljelle jää tasapainoakselin ohjain ratas, joka ei ilmeisesti ole öljynpaineella oleva liukulaakeri, kuten tasapainoakselit.

Onko kukaan kuullut näitä hajoneen tai leikanneen kiinni? Entäpä laakerointi? Kuula?Kuulemma vaihdetaan ketjun vaihdon yhteydessä.
Onko tietoa mitä elämää kiristin lähtee tekemään jos ei poista ja tuki samalla öljykanavaa. Pääseekö mäntä tulemaan ulos, kun ketju puuttuu välistä?

Olen sitten ensiviikon alussa viimeistään viisaampi, kun ao. henkilön kanssa pistetään saapas osiin. Yritän ottaa valokuvia projektista, jos vain homma menee niin pitkäksi. Voin sitten suositella tai olla suosittelematta firmaa. :)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Väliaikatietoja.

Auto jo korjaamon pihassa (ajettuna) odottamassa nosturille pääsyä...

Havaittua: yli -10 pakkasta, Öljyt kylminä ja ketjut ne taitaa pitää kuulalaakerimaista helinää yli hyppiessään, kun esim. kierroksia nostaa rauhallisesti yli 3000 niin helinä kasvaa hetkeksi, sitten hiljenee hiukkan... Sitten löysää kaasun nopeasti, niin tulee seuraavan parin sekunnin aikana hetki, jolloin helinää ei kuulu, kun moottori hidastuu samaan nopeuteen mihin ketjut oli saatu luistosta huolimatta pyörimään ja sitten helinä taas voimistuu kun ketjujen nopeus putoaa alle moottorin rattaan.. Olispa kesä :?

Projekti potkaistaan käyntiin perjantaina kun öljypohjan ruuvit lähtee irrotukseen todnäk. perjantaina, josko pika-väliaikaisratkaisuna ketjun saisi mäkeen dremelillä.. :) - > seuraamaan kiristimen omaa elämää. :roll:

- Kukaan ei tunnu tietävän tai kertovan mitä tästä elämästä. Puhuvat vain että "kiristimen oma elämä". Se "muovinen" henkarin puolikas liene ainoa joka voi siellä heilua, jos kiristin ei yllä painamaan sitä laitaan asti, kun ketjua ei välissä. Mäntä ei ainakaan uudesta kiristimestä pullahda ulos kokonaan kun mäntä asennettu toiselta puolelta ja pääty prässätty kiinni. Tämä tuli tutkittua Laakkosen varaosa tiskillä kun otti nastan lukitusreijästä pois.:) .. Eikä se muuten palaudu puristamalla! Luulin hetken että jää ulos, mutta hiukka edestakaisin mäntää pyörittämällä meni kauniisti sisään eikä tullut pakko ostosta :wink:
Kuva henkarin puolikkaasta toisiksi alimmassa kuvissa.
http://www.kyankton.net/Engine.htm

Jos ei onnistu väliaikaiskikailulla ja/tai projekti venyy pienestä isoksi ja joutuu puottaa moottorin pohjan läpi on jo valmiiksi varalle ostettu etukäteen seuraavat osat
- Yläkerran tiivistesarja (sis. kansi, pako&imusarja)
- kampiakselin stefa, öljypumpun & imuputken o-renkaat
- Öljyn suodin
- Saabin omaa tiiviste-tahnaa (öljypohja&jakopääkoppa tulee tällä tiivistettyä kun saabi ei kuulemma käytä paperi tiivistettä)
- Venttiilikoppa tiiviste on vaihdettu 3kk sitten kun kansipultteja kiristin..

- Tuleeko jollekulle jotain muuta "pakollista" mieleen?

Moottorin kaikkien tukikumien vaihto onnistuu ilman moottorin irroitusta? (Tulevaisuutta ajatellen..)
NesteKytkinremppa olisi helppo tehdä samalla vaivalla. Hintaa tällekkin sponttaanille upgradelle taitaa tulla hiukka liikaa tässä yhteydessä (Osat yht noin 800, eli 300e nestekytkinosat, 500e viggen levyt&asetelmat, etc..)

Procarilta udeltua: Toimenpiteen hintaarvio noin 1000-1400 euroa, riippuen mitä muuta tehdään samalla.Tekevät ainakin perusteellisesti homman, eli puottavat moottorin pois, poistavat/lukitsevat kiristimen ja ottavat varmuuden vuoksi kannen tuossa yhteydessä irti, kun on mahdollista että kannen tiiviste joskus ei tykkää hyvää tuosta päätykopan irrotuksesta, niin vaihtavat samalla ja tarkistavat venttiilit, etc..
- Eivät poista tasapainoakseleita lohkosta :?

Konalan Laakkoselta puristettua: Eivät taas irroita kantta jakopäätä irrottaessa kun yleensä kun onnistuu ilmankin. Päätykopan kuulemma saa irti konetta laskemalla, NG900/OG93:ta mutta ottavat täälläkin koneen yleensä kokonaan alas, kun on "helppo homma" puottaa ja on helpompi työskennelläkkin. Eivät koskaan ollut poistaneet ketjua asiakkaalle ja olivat hyvin varauksellisia. Halusivat kuulla kommentteja&auton, kun saan ketjun revittyä pois :) Liekkö virallisena maahantuojana parempi olla tekemättä, tai olla suosimatta :twisted:
- Eivät poista tasapainoakseleita lohkosta :?
- En uskaltanut kysyä hintaa. :?

Ainiin. Olisi tarkoitus napsia kuvia projektista ja tänne linkkiä kun kyseltiin.
Kyanktonin ohjeet, jos moottori on irrallaan ja haluaa koko akselit mäkeen :)
http://www.kyankton.net/Balance%20Shaft%20Removal.htm


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Hook kirjoitti:Procarilta udeltua: Toimenpiteen hintaarvio noin 1000-1400 euroa, riippuen mitä muuta tehdään samalla.Tekevät ainakin perusteellisesti homman, eli puottavat moottorin pois, poistavat/lukitsevat kiristimen ja ottavat varmuuden vuoksi kannen tuossa yhteydessä irti, kun on mahdollista että kannen tiiviste joskus ei tykkää hyvää tuosta päätykopan irrotuksesta, niin vaihtavat samalla ja tarkistavat venttiilit, etc..
- Eivät poista tasapainoakseleita lohkosta :?
Jep, tuli kysyttyä samaa asiaa Rikulta, kun kävin PCS:llä viime tiistaina.

Syy siihen, että miksi he eivät poista noita tasapainoakseleita on se, että muuten öljyt lorahtaisivat pihalle noista tasapainoakselien rei'istä. Näin muistan ainakin jonkun Saab -huoltoliikkeen edustajan kertoneen minulle.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Turbo Sensonic kirjoitti:Jep, tuli kysyttyä samaa asiaa Rikulta, kun kävin PCS:llä viime tiistaina.

Syy siihen, että miksi he eivät poista noita tasapainoakseleita on se, että muuten öljyt lorahtaisivat pihalle noista tasapainoakselien rei'istä. Näin muistan ainakin jonkun Saab -huoltoliikkeen edustajan kertoneen minulle.
Tuo http://www.kyankton.net/Balance%20Shaft%20Removal.htm käsittelee juuri tuota öljyreikien tukkimista. Hyvin oleellinen asia, eli vaatii tarkkuutta jos poistaa, ettei paineet karkaa. Jos jossainkohtaa tulee tarve purkaa lohkoa oikeasti osiin, niin tota voi harkita.


Hook

ps. Tulossa tänään potkijaisiin valemaalatulla poliisiautolla :roll:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Noniin. Nyt on ketju kourassa :) Kuten mystisesti katkennut pakosarjan pulttikin johon en koskenut edes työkaluilla.. :?
(seuraava projekti.. Kuten Ahtimen hapertuneen oloinen kuminen öjyinen paluuletku ja kulmien säätö, kun pikkasen puoltaa apparin puolelle, kun ovat varsin soikeita noi apurungon puslien reijät. Yritin kyllä laittaa samaan kohtaan)

Oi ihanuus, ei ylimääräistä ketjujen rohinaa ja ei täristä sen enempää kuin ennenkään :D
Katosi sitten se "satunnainen" BrumBrum efektikin. Siihen oli ilmeisimmin syynä "väärässä asennossa" olevat tasapainoakselit. Eli lämmetessäänhän tuo rattaan yli hyppiminen lakkasi ja akselit jäi mihin sattuu asentoon moottorin lämmettyä.
Olin varautunut isompaakin remppaan (kannentiiviste ja läjä stefoja&tiivisteitä apparin päähän)

Aikaa meni noin 6h ihmetellessä ja säätäessä, sisältäen Turbon silencerin poiston ja kallistuksenvakaajan puslien voitelun. Nyt menisi varmaan puoleen tuosta 8)
Tästä on liikkunut "tietoja" että ketjua ei saisi pois NG900/OG93 koneista ilman jakopään ja moottorin irroitusta ja muutamat firmat näitä poistaakin moottorin puottamalla ja avaamalla jakopään kopan (+kansi tai öljypohja) , mutta se nelinumeroinen hinta.. Tietty poistavat kiristimenkin, mutta tämän haitasta ei ole mitään faktaa kukaan vielä mulle kertonut. Onhan TI-Miehet noita tonnareista poistellut pihamaallaan.

Korjatkaa jos olen väärässä:
NG900/93
Ketjut poisto:
Apurunko pois - > saa avattua öljypohjan ja katkaistua ketjun ;)
Ketjun vaihto:
Koneen puotto kokonaan alas -> saa avattua päätykopan.

Tonnari
Ketjun poisto:
Saa raotettua öljypohjaa, mutta ottaa runkopalkkiin. Jotkut on kai onnistuneet katkaisemaan välistä? Parhaiten onnistuu paikallaan purkamalla pyörän ripustuksia jotta saa päätykopan avaattua raottamalla öljypohjaa.
Ketjun vaihto. Poistamalla päätykoppa em. keinoin.

9-5
Apurunkoa tässäkin joutunee ottamaan pois, joka ei ole niin helppo irroittaa kuin NG900/93?

Homma meni pääpirteittäin näin:

Öljypohjan irroitus (Wis kertoo tämän myös otsikolla "Öljypohjan irroitus autossa)

- Auto 2 tolppanosturille.
Jos haluaa välttämättä tehdä pihamaalla, niin tässä ohjeet apurungon irroitukseen kotoisissa tunnelmissa http://www.saabcentral.com/~munki/techn ... ission.htm
- Moottori tuetaan poikkipalkilla ylhäältä roikkumaan kuskinpuolen koukusta. (ahtoputki on hyvä irroittaa)
- Poistetaan Öljyt
- Poistetaan labda
- Pakoputkiston kat-alkumutka ahtimelta (tai pakosarjasta)
- Irroitetaan apumiehen ( tai molemmat) puoleinen alapallo. (Vasaraa kylkeen... Jos ei irtoa, niin vaikeampana ratkaisuna mcperssonin voi irroittaa ylhäältä (ne 3 mutteria) että saa apurunkoa ja tukivarsia alemmaksi apparin puolelta, kun ei riitä jos jää roikkumaan ala-asentoon.
- Tuetaan apurunko kahdella nostopöydällä.
- Irroitetaan moottorin takakumi (2 mutteria)
- Irroitetaan 6 pulttia apurungosta. (eritoten keskimmäset oli varsin tiukassa)
- Irroitetaan vauhtipyörän päätypelti
- Irroitetaan öljyanturin liitin
- Irroitetaan öljypohja

Ketjun katkaisu ja poisto

- Dremelin timanttilaikkaa näytetään ketjulle hiukka rattaan takapuolelta.
- Pyöritetään konetta myötäpäivään (sama suunta kuin renkailla eteenpäin mentäessä) APUMIEHEN ohjaessa katkennutta päätä ratasta pitkin hiukka ylöspäin josta sitten putoaa viistosti päätykopan reunan yli.. Ei mahdu putoamaan suoraan ala-rattaalta. Jos ketju menee linkkuun/jumiin niin pakitus tuntui auttavan. Ei kannattane yrittää väkisin.
Ketjun puotto toistepäinkin saattaisi onnistua, jos katkaistu takapuolen pätkä ei karkaisi ylös, jolloin voisi vetää ketjua ilman että joutuu kiertää alarattaan kautta... Kokemuksia?

Öljypohja välilevyineen ja imuputkineen kannattaa puhdistaa huolella metallisilpusta, mitä itselläni oli jonkinverran siivilässä ja pohjalla (kuvalla). Vaihdoin myös imuputken o-renkaan. Maksoi muutaman euron laakkosella.

Asennus päinvastaisessa järjestyksessä :)

- Öljypohja 22Nm
Apurunko
- edessä 115Nm
- keskellä 190Nm
- takana 110Nm + 75 astetta

En ota mitään vastuuta ohjeista ja tässä menetelmässä ei poisteta kiristintä, joka kuulemma voi alkaa elää omaa elämäänsä. Tästä elämästä vaan ei kukaan ole pystynyt kertomaan mitään konkreettista... Seuraan tilannetta 8)

Kommentteja ja kokemuksia? 8)

Kuvasarja ilman kuvatekstejä tulee tässä. kuvissa myös nykyinen ilmanottoputkeni :)
http://www.npr.fi/~heikki/NG900_Ketju/
http://www.npr.fi/~heikki/NG900_Ketju.new/ (Pienemmät kuvat..)

Hook (editoitu taas klo 13, kun hereillä&tajuissaan taas)
Viimeksi muokannut Hook, La Marras 27, 2004 13:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

http://www.npr.fi/~heikki/NG900_Ketju/IMG_3887.html

Tossa vaiheessa olisit voinu testata kuinka se MOTOR-UP oikeen toimii. Motoruppia koneeseen, kone käyntiin ja puutarhaletkulla vettä alakertaan :lol: :lol:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Minulla ei onneksi ole ääntänyt viime aikoina, mutta taisi viime talvena kuulua outoa ratinaa.... ja sitä tutkittiin ja eikä tainnut ehkä olla hihnapuolella.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

kaksi päivää (...iltaa) koeajoa.

Tyhjäkäynti edelleen vähintäänkin yhtä hiljainen kun ennen ketjujen hyppimistä. :D
Väännättäminen 3-4 vaihteilla 1200-1800 välillä (matelu kaupungissa) aiheutti aiemmin (ajamani edelliset 17t kilometriä) moottorissa pientä häiritsevää ravistusta, aivan kuin kierrosluku liian alhainen 4-cyl moottorille. (OG900i-88 ei tee tätä myöskään!) Tämä nykiminen poistui ketjujen poiston myötä. Liekkö jotenkin vahvistanut tuo "löysä" ketju moottorin edestakaisin pyörimis resonointia, eli toiminut "toisena huonona vauhtipyöränä" tms?
Toinen pieni ero on että moottori kuullostaa *EHKÄ* hiukka äänekkäämmältä 5000-6000 tietämillä (siis suurilla kierrosluvuilla). Tämä voi olla kyllä psygologistakin :)

Tulipahan tämäkin tarkkaavaisuusjakson aikana huomattua että 207 tuhatta ajettu vakiokytkin luistaa steg-3:lla täyskaasulla 5 vaihteella (Muut sutii talven kunniaksi) pakkas-ahtoilmalla.. Joten pääsee taas puottaa apurunkoa ja purkaa vaihdelaatikon päätä ja vaihtaa viggenin legoja sisään, samoin kuin nestekytkintä....Vieläkin on se pakosarjan pulttikin irtonaisena.


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: NG 900-94 2.0T tasapainoakselit - Vikoja vain kylmänä?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Nostellaan vanhaa. Mikäs sitä kettinkiä siellä ahdistaa, että konetta pitää pyöritellä? Vai pyöritelläänkö vain vähän matkaa vaiko koko kiekka?

Oliko sulla jokin vetolaite siinä hännässä kiinni, rautalankaa tai jotain, jolla sitä pois vedit? Menikö tyyliin "rivakka veto" vai "hiljaa hyvä tulee" vaiko sekä että? Alkuun rauhassa ja lopussa rivakasti?

Että jos vastaavaa operaatiota tuossa kesällä Jalmariin...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Vastaa Viestiin