Kannattaako ostaa viallinen 900 2.0t cabrio (-95)?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jekkeri
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Marras 15, 2013 14:34

Kannattaako ostaa viallinen 900 2.0t cabrio (-95)?

Viesti Kirjoittaja jekkeri »

Tältä palstalta löytyvät varmasti tietomiehet mainittuun teemaan. Tässä alustus:

Minulle tyrkytetään ostettavaksi 1995-vuosimallin 900 SE turbo cabriota, rullannut eli mittarissa on 230 tuhatta. Auto on Italian tuonti, joten ruostetta ei ainakaan näkyvästi ole, edes konetilassa tai varapyöräkotelossa. Auton alle en kontannut. Mutta vastaavasti sitten istuinlämmittimet puuttuvat, mikä on iso puute mielestäni.

Tässä havaitsemani vikalista kysymyksineen:

- auto pölläytti parin kuukauden seisomisen jälkeen käynnistyksessä mahtavan öljysavupilven, öljysavutusta jatkui noin 2 minuuttia jonka jälkeen tilanne normalisoitui. Myöhemmissä starteissa en havainnut savua, enkä myöskään ajossa esimerkiksi kaasua löysättäessä. Ahtopaineet ja tehot löytyivät normaalisti. Lienee kuitenkin lähes varmaa että turbo on mennyttä? Onko muita vaihtoehtoja tuohon savutukseen? Mahdottoman pitkä seisonta-aika jolloin öljy on pikkuhiljaa valunut laakeripesistä turbon pakopesään?

- kojetaulun infonäytöstä ainakin puolet pikseleistä pimeänä ja kieli italia. Voiko kielen vaihtaa? Infonäytön korjauksesta täällä foorumilla onkin juttua, eli se lienee mahdollista.

- Kojetaulussa palaa punainen kolmio ja ABS-valo. Ovatko suhteessa toisiinsa vai indikoiko punainen kolmio vielä jotain lisävikaa? Kuulemma seisonnan alkaessa abs ei palanut, mikä siellä olisi seisoessa hapantunut?

- Kattomekanismi toimii normaalinopeudella, mutta molemmissa sähkömoottoreissa on rohiseva & sirisevä ääni. Onko tämä indikaattori että parikymmentä käyttökertaa ja moottorit ovat kaput? Vai "normaali" kuluneen kattomekanismin käyntiääni?

- Suuntavakavuus on kunnossa, mutta etupäässä molemmat puolet kolisevat ikäänkuin olisi mahdottoman väljät raidetangonpäät. Se vika se ei kumminkaan ole, ne ovat halvat vaihtaa joten olisi varmasti vaihdettu. Onko riski että joutuu tukivarsien vaihtoon, vai selviääkö pelkillä halpis-puslilla ja pallonivelillä? Voivatko iskarit aiheuttaa tuommoisen kolinan?

- kaukosäädin hukassa, vain yksi avain, jota joutuu muljuttamaan ovilukossa ennen kuin suostuu lukitsemaan / avaamaan. Voiko kuluneesta avaimesta valmistaa uuden veroisen kopion? Ajonestoahan näissä ei taida ollakaan.

Että siinä nyt aluksi. Tietty vielä muuta "pientä" paljon, kuten vesihärmettä ajovalojen sisällä, toimimattomat ajovalonpesurit, monet kojetaulun polttimoista palaneet, sekä nopeusmittari hyppi startin jälkeen vähän aikaa väliä 0-200. Näistähän juttua foorumilla onkin.

Myönteisistä puolista vielä sen verran, että maalipinta on virheetön, samaten musta nahkasisusta. Kojelaudan puuviilutus on huonossa hapessa hanskalokeron kannessa, muuten myös sisusta on siisti ja reittämätön.

Auton hinta olisi ns. puoli-ilmainen. Kannattaako tuommoinen pommi ostaa, jos korjaukset meinaa teettää ulkopuolisilla?

Mikä tuon vuosimallin myyntihinta olisi kunnossa olevana, noilla kilometreillä? 3000? 5000?
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kannattaako ostaa viallinen 900 2.0t cabrio (-95)?

Viesti Kirjoittaja karg »

Öljyä on saattanut valua esim. venttiilivarrsien tiivisteiden kautta mäntien päälle. Jos ne on menny huonoksi, kansiremontti auttaa asiaan. Väljä turbo tuppaa savuttamaan koko ajan.

ABS-valon syy selviää Tech2:lla helposti. Syynä voi olla esim. joku hapettunut liitin, ellei mitään antureita ole rikki.

SID:n kielen voi vaihtaa.

Jos alatukivarressa on väljää, täytyy vaihtaa koko tukivarsi.

Noihin voi koodata jälkikäteen kaukosäätimiä Tech2:lla. Avaimesta voi teettää uuden kopion.

Jos katto toimii mukisematta, moottoreiden äänestä ei kannata huolestua. Kyllä niistä jotain mekkalaa lähtee ainakin omassani, mutta 4 vuoden aikana ei ole yhtään moottoria tarvinnut vaihtaa.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1462
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Kannattaako ostaa viallinen 900 2.0t cabrio (-95)?

Viesti Kirjoittaja ippe »

Tukivarret eivät ole mitään mahdottoman hintaisia, eikä niiden vaihtaminen ole sekään iso urakka.

NG900:n purkuosia on aika hyvin tarjolla ja TECH II löytyy jo aika monelta harrastajalta eri puolelta Suomea, joten vikakoodin luku ei ole kauhean iso ongelma.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
jekkeri
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Marras 15, 2013 14:34

Re: Kannattaako ostaa viallinen 900 2.0t cabrio (-95)?

Viesti Kirjoittaja jekkeri »

Kiitos vastauksista tähän mennessä. Lähinnä mietin että kannattaako, kun hyväkuntoisia ja huollettuja (istuinlämmittimillä) saa näköjään 4000-5000 haarukkaan. Tuosta pommistakin pitäisi kuitenkin pari tonnia maksaa.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5325
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kannattaako ostaa viallinen 900 2.0t cabrio (-95)?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

jekkeri kirjoitti: - Kattomekanismi toimii normaalinopeudella, mutta molemmissa sähkömoottoreissa on rohiseva & sirisevä ääni.
Itellä ainaki jokanen moottori pitää erilaista ääntä ja ainoastaan takaluukun nosto on lähes äänetön. Ne kaksi muuta vaihetta on aika ronskilla äänellä, mut samanmoiselta ne muiski kokeilluis malleis oli. En silti ihan tasan tiä, et millasta rohinaa tarkotat... Ja joku ehkä 50 edestakasta ajoa olen katollani tehnyt.
jekkeri kirjoitti: Kannattaako tuommoinen pommi ostaa, jos korjaukset meinaa teettää ulkopuolisilla?
Villi veikkaus, että ei. Paitti jos ulkopuolinen tarkottaa kaveria kaljapalkalla... Tai jos ostohinta on kolminumeroinen.
jekkeri kirjoitti: Mikä tuon vuosimallin myyntihinta olisi kunnossa olevana, noilla kilometreillä? 3000? 5000?
Omastani maksoin reilu vuosi sitte yli 6000e, tosin sillä oli ajettu melkein 100tkm vähemmän... Ja se oli kunnos... Ns. virheetön... Tänä kesänä "vastaavia" oli myynnis alle vitosella... Tosin ainaki sillon ku omaani hain, niin ne Nettiauton halvimmat oli aika raatoja. Ja jotenki tuntuu, et ainaki Nettiautos ne samat Saabit on kokoajan myynnis. Eikai liikkuvuus häävi ole. Lisäksi moni morkkaa ngsatkua, varsinki niitä ekan vuosikerran, ku ovat kuulemma huonompia kuin uudemmat. Ja viäkää en tajua, et miten ne konevammaset T7-Saabit, joihin kattokoneistoonki saa lisätä öljyä joka viikko, voi olla parempia kuin sähköleluTeeVitoset wanhat vehkeet. Voi olla, et sillä 3000e:lläki joudut myymään kauan, tai sitten et. Yhden ostajan se vain tarttee :wink:

Ota puoli-ilmaseks vastaan (kolminumeroinen), osta muutamalla satasella työkaluja (kerrasta hyvät) ja korjaa ite. Kuvailemasi viat korjaa parkkiksellaki, jossei taloyhtiön mummot näe vaivaa ja löytyy "tervettä" DIY-henkeä. Saat edullisia nautintoja ensi kesäksi 8)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jekkeri
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Marras 15, 2013 14:34

Re: Kannattaako ostaa viallinen 900 2.0t cabrio (-95)?

Viesti Kirjoittaja jekkeri »

Jep, tuossa rohisee myös se takaluukkua nostava moottori samaan tapaan kuin kattomoottori. Miten sitä ääntä kuvailisi - se kuuloistaa siltä kuin kahden hontelon muovihammasrattaan välissä pyörisi kourallinen hiekkaa. Ei kuulosta minun korvaani terveeltä.

Niin alkaa tuntua ettei kannata. Varsinkin kun autossa ei ole kuin kesärenkaat ja ei orggisvanteita, jotkut alession kulahtaneet pinnavanteen siinä pyörii alla mistä tietysti välistä paistaa ruosteiset jarruosat.

Itsellä sinänsä on kaikki tarpeelliset ja melkein kaikki tarpeettomatkin työkalut, muttei sitä tech2:sta koska saabbeja en ole omistanut. Mutta kun nyt ei ole tallipaikkaa korjaukseen. Ja eikä suoraansanottuna oikein mielenkiintoakaan, tuli nuorempana rassattua autoja sen verran tarpeeksi...
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5325
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kannattaako ostaa viallinen 900 2.0t cabrio (-95)?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

jekkeri kirjoitti:Jep, tuossa rohisee myös se takaluukkua nostava moottori samaan tapaan kuin kattomoottori. Miten sitä ääntä kuvailisi - se kuuloistaa siltä kuin kahden hontelon muovihammasrattaan välissä pyörisi kourallinen hiekkaa. Ei kuulosta minun korvaani terveeltä.
Jos on enemmänkin rattaiden hyppimistä ja luukun nousu pätkii, niin vika on korjattavis joko 20e korjaussarjalla tai miljoonalaatikosta nypityillä raudan palasilla. Tosin jos se on sorvattu jo melkein p*skaks, niin ehkä rattaakki on sit sileenä... Tai sit se ratas on palasina siä "vaihteiston" sisällä :roll: Mut niitä vissiin on käytös josain jääkoneen moottoris tms joku niistä joskus selitti, et euron kahden osa.

Mut joo. Itelle on ensiauton jälkeen kyl jääny vahva muisto takaraivoon: älä osta valmista vikaa, ellet 100% tiä mitä olet oikeasti ostamas :mrgreen:

Toivottavasti joku pistää kyseisen Saabin viä ansaitsemaansa kuntoon :) Ei niitä liikaa vastaan tule, vaikkakin yllättävän paljo.

Jos se orkkisvanteista kii jää, niin mä voin myydä sopuhinnalla 15" long spoket, jokka ei edes sovi kuin tohon my95 ja sitä vanhempiin. Kunto melko hyvä, keskikupit ihan miedosti kulahtanu :D Mukana talvirenkaita paikkaamaan jokku 10v vanhat nastat :wink:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Kannattaako ostaa viallinen 900 2.0t cabrio (-95)?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Jos pari tonnia joutuu maksamaan, niin tuskin siinä kauheasti säästää, jos ei ite korjaa kaikkea kuntoon. Varsinkin jos siinä kattomekanismissa on jotain hämärää.

Omankin caben katto tietysti pitää ääntä, kun on sähkötoiminen, mutta ei se epäterveellisen kuuloinen ääni ole.

Savutus todennäköisesti johtuu kuluneista venanvarren kumeista. Katti lämmettyään polttaa öljykäryt pois, eikä tuota huomaa välttämättä kuin kylmänä ja öljynkulutuksena.

Ota myös huomioon, että NG900 vakiopenkit on aivan täysin paskat istua ja se ainakin mulle merkkaa aikalailla...


Jos hyvä ng900 cabbe järkevään hintaan himottaa, niin katteleppa mun myynti-ilmoitus tuolta myyntipalstalta.

Jos taas tarkoitus on ostaa halpa auto ja tehdä sillä rahaa, opettele tekemään itse niin sitten se onnistuu :).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7357
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kannattaako ostaa viallinen 900 2.0t cabrio (-95)?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eihän tuossa oo kuin abs-valon palaminen ja mahdollinen kolina mikä häirittee katsastusta...
Ite saattaisin ainakin kovin innostua jos joku tuohon hintaan avoa kauppais.

Ajelee vähän aikaa ja kuulostelee onko oma juttu.
Tuskin tuosta paljoa tekee persnettoo vaikka sen kohta päättäis hävittääkki. :mrgreen:

Noita vikojakaan ei oo kaikkee pakko kerralla laittaa. Ei ainakaa nettiautossa parilla tonnilla saa kuin jotain escorttii ja ooppelii...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jekkeri
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Marras 15, 2013 14:34

Re: Kannattaako ostaa viallinen 900 2.0t cabrio (-95)?

Viesti Kirjoittaja jekkeri »

Niin, unohtui mainita että tuostahan ei ole vielä veroja maksettu. Eli vaikka sen saisi ilmaiseksi, tulisi ilmeisesti tullin "veroarpomakoneesta" 600-1500 päälle. Ei ole johdonmukaista cabrio-saabbien verotus, vapaastihengittävästä -95:sta oli mennyt 280 euroa veroa, turbo -98.sta 2000 euroa. Tämän vuoden päätöksiä molemmat, molemmilla noin 100tkm ajettu.

Oman kokemukseni mukaan tulli antaa maksimissaan 10% "alennusta" verosta vaikka auto olisi ns.varaosakuntoinen. Joten silläkään teemalla ei paljon säästä.
pepper
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: La Loka 05, 2013 22:09
Paikkakunta: Tampere

Re: Kannattaako ostaa viallinen 900 2.0t cabrio (-95)?

Viesti Kirjoittaja pepper »

Eipä tuota kannata sitten ostaa jos ei oo verotettu suomeen, halvemmaksi tulee hommata ehjä ja verotettu.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kannattaako ostaa viallinen 900 2.0t cabrio (-95)?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ei kannata :?

Jos meinaat projektiCabbea hankkia, pitää se olla "jotenkin erikoinen" ja hinta kolmenumeroinen (siis verottomana).
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin